Itse pidän kyllä fiksumpana klv:lla että jalankulkija kulkee oikealla. Lähinnä jos vastaan tulee liikennettä samalla kun olet jonkun takana, niin on paljon helpompi vaikka polkea oikeassa laidassa kävelyvauhtia takana, kuin että arvuutella että väistääkö nämä sinun puolella väylää olevat jalankulkijat vastaantulijoiden eteen vai joudutko laittamaan pakin päälle tms. Suuremmalla liikennemäärällä kanssa on hankalampi pysyä mukana mihin suuntaan mikäkin objekti liikkuu jos sijainti tiellä ei korreloi menosuunnan kanssa. Ja kyllähän samaan- ja vastakkaiseen suuntaan kulkevan jalankulkijan välillä saatta olla semmoinen 10km/h ero, joka tuntuu jo hieman muutenkin. Toki aina pitää jättää marginaali, mutta turhaan tuo nykysääntö laskee sitä marginaalia. Ehkä tässä voisi käyttää tätä "yleensä"-termiä, eli yleensä on käveltävä oikeassa laidassa.
Toki ihan jalkakäytävällä ei tuolla ole mitään väliä, niin kauan kun siellä ei ole jotain nopeampaa liikennettä (kuten sähkökäyttöisiä ajoneuvoja).







Lainaa viestiä vastauksessa
En ole kyllä suuri liikennevalojen ystävä, vaan näkisin järkevämpänä jopa 40km/h rajoituksen, metsän/puskien raivauksen sekä parannetun valaistuksen riittävänä toistaiseksi. Ihmetellyt että miksi suojateille ja niille johtaville väylille ei laiteta tuplasti tehokkaampi spotti-valaistus jotta esim vastaan tulevan valojen häikäisykään ei estäisi näkemästä ajoissa jalankulkijaa joka on aikeissa astua suojatielle.
.. etuoikeutettuja pyöräilijöitä täytyy hidastaa etteivät väistämisvelvolliset autot aja päälle? Joo noita uusia ympröitä ajellu ja mitä hitaammin lähestyy sitä varmemmin auto ei näköjään väistä

Kirjanmerkit