GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 85 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 75 83 84 85 86 87 95 135 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.521 - 2.550 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #2521
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lansive vois kokeilla sitä,että laittaa pikkasen keulaöljyä sinne ilmakammioon.Jos/kun nää nyky rokkarit kasataan vassulla,ni se öljy tiivistäis ja voitelis niit o-renkait notkeemmin ku vassupaakku.
    Pikkasen = muutama ml.

  2. #2522
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Ensi viikolla ajattelin itse avata tuon pandoran liippaan jahka öljyt ja tiivisteet tulevat Saksan maalta.
    Saa laittaa havainnollistavia kuvia jos jaksat ja muutenkin kertoilla mitä sieltä löytyy.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  3. #2523
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    ---
    Oli kyllä mukava kun asensivat tuon keulan Bike Companyssa minun kanssani niin, että näin kokoajan mitä tulee minnekin. Se ei toki tarkoita, että muistaisin järjestyksen ensi kerralla, mutta kyllä tollaisista aina jotain jää mieleen.
    Olisit ottanut kännyllä videota
    Ja tuosta tuli mieleen, että Larussa Okkan pyörähuollossa on ehkä puolivitsillä mutta varmasti totuuden siemenen sisältämä kyltti, jossa lukee tyyliin "normaali huoltohinta on x euroa, jos asiakas neuvoo vieressä x + 20 %, jos asiakas auttaa x + 50 %"
    Tai ei ne sanat nyt noin olleet mutta idea oli tuo, että älä vaan jää siihen viereen sähläämään vaan anna meidän tehdä hommat rauhassa

  4. #2524
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Eikun hän selitti minulle samalla mitä tekee ja minä pitelin ja rasvailin samalla palikoita tarvittaessa. Kyllä hän olisi vienyt sen alas huoltotiloihin minne ei asiakkaat muutenkaan mene jos olisi halunnut sen tehdä ilman minua.

    Olen kans nähnyt sen kyltin. Se on aika hauska ja pitää kyllä siinä mielessä kutinsa, että täytyy se työrauha antaa.
    ja enhän minä mitään videota huomannut ottaa. Aina tajuaa vasta jälkeenpäin, mutta toisaalta tolla tavalla kun pääsee itsekin osallistumaan ja läheltä näkemään ne jää usein paremmin mieleen, siksi hän varmaan jäikin siihen kaupan puolelle sitä laittamaan ja selostamaan ja pyysi "auttamaan" (rasvaa laittamaan ja pitelemään palikoita), jos vaikka oppisi samalla.

    lisäys. Miten voikin 20 millimetriä tuntua näin erilaiselta! Vaihdoinhan minä edelliseenkin keulan ja tuli sama pituuslisä, mutta silloin lisääntyi ominaisuudet ja laatu muutenkin, nyt lisättiin vain travelia, mutta kyllä vaan huomaa tämänkin lisän. Tosi kiva oli ajella ja pomputella menemään ton kanssa.
    Nana muokkasi tätä : 17.10.2015 at 14.20
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  5. #2525
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    450
    Mitä tuotteita etu ja takajousituksen huoltoon ja ylläpitoon tarvitaan? Olen laittamassa tilausta bike discounttiin niin voisi samalla tilata valmiiksi kyseiset kamat tulevaa täpäriä varten.

  6. #2526
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Aika lailla luettelin niitä tässä ketjussa just hiljattain. Takaiskarille ei normaalein kotikonstein voi tehdä mitään muuta kuin pitää puhtaana ja liukuputkea liukastaa myös viestissäni mainitsemallani aineella. Samalla aineella liukastuu myös etujouston liukuputket. Etuhaarukan mallista riippuen sen purkaminen, tiivisteiden ja öljyjen vaihtaminen yms. on tehtävissä mutta vie aikaa, tarttee työkaluja ja ei ole ihan helppoa. Tarvittavat työkalut ja öljyt voit varmistaa just oman keulamallisi huolto-ohjeesta.

  7. #2527
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Kyllä takaiskarille ihan kotikonstein pystyy ilmakannun huollon tekemään eli putsataan, vaihdetaan tiivisteet ja uudet voitelut..
    The end of the road is just the beginning...

  8. #2528
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Saako foxin rp2:n öljy/kaasutiivisteitä mistä kautta viisaimmin. Pikaisella otannalla tuntui euroopan alueella kaikki kauppaavan vain ilmakannun tiivistesarjaa, mutta nyt tarttis vähintään välimännän tiivisteetkin.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  9. #2529
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Etrasta saa melko laajan valikoima o-renkaita jos tietää koon tai sitten käy kysäseen mallikappaleen kera.. Useesti tullut haettua kun on duunipaikan naapurissa..
    The end of the road is just the beginning...

  10. #2530
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Ihmisen suunnittelema ja kokoama vehjehän se on. Jos on pienenä viettänyt aikansa Legojen, varsinkin Technicien, parissa niin ei pyörässä kovin montaa vaikeaa paikkaa ole. Keulan purku on asia johon en tosin itsekään ole vielä ruvennut lähinnä kahdesta syystä - sitä ei välttämättä ole fiksua tehdä olohuoneen lattialla ja siihen tarvitsee kohtalaisen määrän työkaluja ynnä muita tarvikkeita joita minulla ei ole. Ja haluaisin tehdä kyseisen operaation ekan kerran niin että mukana on joku joka tietää miten se tehdään.
    höpö höpö sanon minä, suojapahvi lattialle ja menoksi


    Ja itse asiaan, ei tuo mitään rakettitiedettä ole.
    Ainakin rokkarilla on todella hyvät manuaalit ja tueksi vielä youtube yms. lisämateriaalit.
    Varoiksi kannattaa purkuvaiheessa ottaa kuvia, että missä järjestyksessä pulikat ja tiivisteet kuuluu olla.

    Mä luin nuo ohjeet ja katsoin vähän videoita, sitten hankkimaan tarpeita, tässä äkkiseltään lista mitä muistelin tarvittavan (manuaalin alussa oli lista tarpeista, mutta se ei ollut kattava):

    • öljyä (tässä tapauksessa tarvittiin kahta eri viskositeettia, aluksi tilasin epähuomiossa vain toista ja hain sitten hi5bikesiltä lisää)
    • astia mihin öljyt valuttaa
    • tiivistesetti saksasta
    • vaseliinia (otin oikeen rockshox merkkiä tiivisteiden kanssa samassa tilauksessa)
    • pensseli vaseliinille
    • puukeppi vanhasta henkarista putkien putsaukseen
    • "pick" -tiivisteiden irroitukseen sopivaa piikkiä en löytänyt niin vääntelin haarukasta ja pyöristin vähän viilalla kulmia
    • kuusiokoloavaimia, 24mm hylsy, kumivasara yms. purkamiseen tarvittavia välineitä
    • isopropanolia ja sille suihkepullo puhdistukseen (hyvä ja halpa isopropanolin lähde on HongKong tavaratalojen Crystal bensiinin jäänestoaine)
    • kumihanskat
    • iskaripumppu
    • reipasta mieltä, aikaa (jokunen tovi vierähti sunnuntaipäivästä kun tuota rauhassa ihmetteli) ja kärsivällisyyttä


    Jos meinaa vaihtaa vaimenninpuolen öljyt, kannattaa hankkia kunnollinen hylsyavain tuon vaimentimen irroittamiseen. Ainakin tuo mun TK vaimennin oli muovia, jolloin se kärsii aika helposti lipsuvasta jakoavaimesta tai ns. yleishylsystä (sellanen monisakarainen sisältä vs. normaali 6 kulmainen).

    Etua myös jos saa haarukan kiinnitettyä johonkin, mä käytin tuollaista työpenkkiä jonka väliin sen sai kiilattua, kun korjaustelineessä roikkui pyörä ilman haarukkaa

  11. #2531
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Hieman erinäköiset työkalupakit meillä. Tässä minun työkaluni.


    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  12. #2532
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Ei tahdo hyväksyä näin isoa työkaluvarastoa samaan viestiin, tässä loput. Pitänee ehkä "muutama" lisää hommata jos tuon joskus purkaa.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  13. #2533
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    ^Käy ostamassa joku työkalusalkku. Alle satasellakin saa jo todella monipuolisia. Jos ei ole yhtään perustyökaluja, sellaisessa saa hyvän valikoiman suhteellisen järkevään hintaan, lisäksi niissä ne kalut pysyvät siististi paikoillaan ja säilytys on helppoa.

  14. #2534
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Jousituksen pienet kysymykset

    Kunnollinen työkalusarja on yksi parhaista sijoituksista mitä voi tehdä kun on aloittelemassa harrastusta ja tietää ettei ole ihan heti lopettamassa. Neljässä vuodessa on kertynyt omaan talliin kaikenlaista ja kaiken kirjavaa työkalua. Pysyvät suunnilleen järjestyksessä kun on järjestelmällinen käyttäjä, mutta muuten olisin kusessa.

    Laadukas setti on kertasijoituksena aika arvokas, mutta maksaa itsensä moneen kertaan takaisin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  15. #2535
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Jep, kyllä se on hommattava. Olen toistaiseksi pärjännyt näillä, mutta täytyy varmaan lähitulevaisuudessa katsella myös jotain työkalupakkia.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  16. #2536

  17. #2537
    Mielipide kysymys, mutta kiinnostaa silti. Mikä on riittävän hyvä keula sinun ajoosi ? Missä kohtaa keula menee hifistelyksi? Kiinnostuksen kohteena erityisesti XC keulat:

    RS:
    RECON
    REBA
    SID
    SID WC XX
    RS-1

    FOX:
    CTD
    FLOAT
    FLOAT ( FIT4 Performance)
    FLOAT ( FIT4 Factory )
    FLOAT ( FIT4 Terralogic )
    FLOAT ( FIT4 iRD )

    Koen itse, että Reba on ihan kiva. Raskaanpuoleisena kuskina kuitenkin keula tuntuu ajoittain jotenkin löysältä ja toivoisin eteen ja taakse maxlea. Käsittääkseni tämä tukevoittaa keulaa ainakin jonkun verran. Onko taskussa huonoja kokemuksia jostakin keulasta, jos on niin mistä ja mikä meni metsään ?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  18. #2538
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Nyt XC-täpärissä on kiinni Fox FIT Factory CTD. Hyvin on pelannut vaikka edustaa pahamaineista 2013-vuosimallia. Hyllyssä lojuu kahdesta epäkuntoisesta yhdeksi ehjäksi koottu RS SID XLoc jos sattuu tulemaan toiselle käyttöä. Että kaipa sitä tuollaisia "tarvitsee", mutta Rebaa lähtisin varmaan hakemaan jos pitäisi saada maasturi hyvällä hinta/laatusuhteella.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  19. #2539
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    450
    Täälläkin suositeltiin keulan putkien rasvailua esim tällä tai tällä, mutta tuli vastaan artikkeli missä sanottiin ettei noita kannattaisi käyttää: http://enduro-mtb.com/en/how-to-the-...ter-each-tour/

    It is important to know that beneath the dust seals of almost every suspension fork or shock is a lubrication system, which works either with grease or oil. If these dust seals are regularly treated with products like WD40 or Brunox spray after the ride, the oil or grease – with the significantly heavier viscosity, get’s flushed out and the fork can “run dry” – The result is a significantly drop in performance and in the worst case wear leads to malfunction.
    Each suspension Manufactor we talked to told us that brunox not only make your fork seals dry, it also get's inside and destroys the oil. At the first moment when you put brunox on your fork it feels better, but for the longer performance it's not good!

  20. #2540
    Hei, talven aikana olisi tarkoitus vaihtaa uusi keula scottiin. Mikä olisi hyvä vaihtoehto nykyisen suntourin xct tilalle? Joustoa tuossa taitaa olla 100mm ja pikalinkku 9mm ja kaulaputki 1-1/8". Ajot on suurimmaksi osaksi hiekalla ja metsäpolkuja pitkin, eikä kovin tasaista latua yleensä. Keula saisi kestää pientä hypyttelyä myös. Maksimi hinta ehkä siinä 350e hieman siintäkin voi joustaa.

    Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla

  21. #2541
    Saisiko olla 26, 27.5 vai 29 tuumaiseen?

  22. #2542
    Ainiin joo tuossa on 27.5".

    Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla

  23. #2543
    http://www.bike-discount.de/en/buy/r...897/wg_id-2271



    Tai jos ei niin gramman päälle ole niin vähän halvemmalla teräsputkinen versio:
    https://www.bike-components.de/de/Ro...l-2016-p43747/

  24. #2544
    Niin, ja loppurahoilla katsoo sitten samaan pakettiin muuta kustannustehokasta päivitysosaa - saanee enemmän vastinetta rahoilleen kuin pistämällä kaiken keulaan, IMO.

  25. #2545
    Kiitokset, täytyykin käydä tekemään kartoitusta mitä muuta tarvitsen. Noihin molempiin keuliin vissiin tarvii tilata se kruunu sinne sisälle mihin stemmi kiinnitetään?

    Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla

  26. #2546
    Joo, käpy (star nut) tarvitaan. Kummassakaan ei näytä tulevan iskaripumppua mukana ja toi Recon gold näyttää olevan tarkoitettu käytettäväksi kaukolukitusvivun (poploc tai pushloc) kanssa, tosin sekään ei ilmeisesti tule paketissa mukana. Suntourilla heittänet vesilintua joten siitä saat alakoolin (crown race) otettua.

  27. #2547
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    Paljonkos öljyä laitetaan fox float ctd takaiskarin paluuvaimennuksen puollelle (200x51), ja ilmanpaine (korvataan typpi?
    Summassa laitoin öljyt ja paineet.
    Toimii mutta tietäisi mikä on oikea määrä.
    www.mckramppi.com

  28. #2548
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Kun katot läpileikkauskuvaa iskarista se selviää. Välimännän toiselle puolelle ainoastaan ilmaa ja se mäntäkin pitäis asettaa sopivalle korkeudelle.

  29. #2549
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Minä luulin yhtenä päivänä, että keulasta hajosi lukitus, kun lukituksesta huolimatta keulaan jäi selvästi normaalia enemmän, jopa puolet normaalista, liikettä, mutta yllätyksekseni tämä korjaantui jo saman lenkin aikana.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  30. #2550
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Minulla ei ainakaan kylmillä keleillä pitänyt lukitus kunnolla ennen kuin laitoin lisää ilmaa kompensoimaan lämpötilan laskusta johtuvaa paineen alenemista, sillä on tekemistä jo kesälläkin kun onnettomilla paineilla olevalta jouselta ei tule juurikaan apuja ylhäällä pysymiseen ja nyt se oli jo ihan pulassa. Nämä kun ei mene täysin lukkoon vaan sinne jää aina jonkun verran virtausvaraa öljylle ettei jotain sano poks jos tempaisee lukittuna johonkin terävään pattiin niin se pelkkä lukko ei vaan jaksa kantaa. Keulahan lämpenee ajossa jonkun verran joten se voisi selittää tuon itsekseen korjautumisen.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •