Onko jengillä kokemuksia tai tuntemuksia tuosta verkkokaupan sähkömaasturista tai siitä jopomallisesta kulkineesta?
Onko jengillä kokemuksia tai tuntemuksia tuosta verkkokaupan sähkömaasturista tai siitä jopomallisesta kulkineesta?
Sain viimein Burleyn kiinni KTM:ään. On kyllä mahtava yhdistelmä! Täällä kuvia ja tekstiä enempi: https://twitter.com/JanneKfin
Mitenkäs pitkään Kottaraisen sähköläskissä riittää akku metsässä?
Entämahtuuko 4.8" renkaat?
Tämähän on ihan selvästi KTM-ketjuJoku tuossa edellä sanoi että odottavan aika on pitkä. Aivan totta, omaa -16 kotarin CX5 sähköläskiä odotellen. Pidetään sitten kokooontumisajot Paloheinän huipulla.
Riippuu niiiin monesta seikasta. Mä ajelen eco-moodissa, metsäajossa varmaan joku 60-80 kilometriä. Mittarin mukaan tour-modessa puolet tuosta, sportilla ja turbolla vielä joku kilsa tuosta pois.
Blutoon varmasti mahtuu tuo 4.8", taka-akseli on 170mm joten en ole varma tuosta 4.8".
Näin tehdään :-)
Odotus oli tosiaan pitkä -15 mallin pyörästä. Tilaus lokakuussa, pyörä kotiin toukokuussa. Nyt tuolla elektrofahrrad24:ssa näyttää olevan jokunen -15 malli hintan 2999e.
Siinä fiilistelykuvaa aamun työmatkalta Hgin keskuspuistosta:
![]()
Sanoisin että metsässä ajeluun riittää lähes joka paikkaan "tour" asetus, jossa 120% tehonlisäys. Tuolla ajelee sellaiset 50-60 km ja ylämäet menee tällä jo todella näppärästi. Enempi treeniä haluava ajelee mukavasti myös "eco" asetuksella ja 50% tehonlisäyksellä noin 100 km.
Kampien levitys on mielestäni tehty mahdollisimman pieneksi, jotta polkemista ei tarvitsisi tehdä haarat levällään. Normaalilla 4,0" renkaalla ketjun ollessa suurimmalla takarattaalla jää takarenkaan ja ketjun väliin vain n. 5 mm, eli tuohon ei 4,8" mahdu. Edessä renkaan ja haarukan väliin jää n. 10 mm molemmin puolin, eli 4,8" saattaa mahtua, riippuen siitä tuleeko nappulakuvio pahasti ulos renkaiden sivuilta.
Tohon lokari asiaan; kaikenlaista lärpäkettä on tarjolla muttei oikein mitään sellaista kunnollista. Kunnes törmäsin tämmöseen. http://stores.bigomfg.com/
Hintaahan noille hiukka tuli mutta ovatpahan ainakin kunnolla peittävät. Ulkonäkö tulee olemaan sanotaanko karu mutta käytännöllisyys edellä. Väkästelin 3D-tulostimella Bluton kaareen kiinnikkeen, takalokari on helpompi parsia kiinni.
Spekkien mukaan -16 mallissa on 4.8" gummit.
Mucky Nutz Fat Face Fender. Enpä tullut ostaessa huomioineeksi että tuo on tarkoitettu jäykälle haarukalle. Pienellä askartelulla (=uusien reikien tekemisellä) sain tuon ihan hyvin Blutoon kiinni.
Laitoin tuon kun kyllästyin kaivamaan rapaa silmistä, samoin tuo pitää haarukan liukuputket puhtaana. Nuo isot renkaat viskovat maa-ainesta ilmaan kunnioitettavan määrän. Kuten -fat- tuossa kirjoittaa niin eiväthän nämä kunnolla pyörää suojaa, melkoinen tiskaaminen pyörässä välillä. Eikä tuo älytön mattavalkoinen maalaus urakkaa helpota >:-/
Kun kerran Kotariin ei siis taida mahtua 4.8" kumes kumpaankin päähän niin mahtaakohan kukaan tietää jotain muuta sähköistettyä etujoustollista läskiä mihin mahtuisi isot gummit?
Lisätään vielä että järjellisissä hinnoissa. Tuo Kotarin 3300e on vielä ihan ok.
Haibiken Full Fat Sixissä näyttäis olevan 197mm taka-akselilla. Tiedä sitten korreloiko tuo takahaarukan leveyden kanssa renkaan osalta. Ja täysjousto kun on niin hintaakin on tonni lisää. Napamoottoreita taitaa saada myös nykyään tuolle leveämmelle akselille jos haluaa lähteä tee-se-itse linjalle.
Napamoottori ei käy kun niistä ei saa ulos voimaa pienillä nopeuksilla mitä tarvitaan hangessa möyrimiseen.
No tuo 4300e ei ole paha täysjoustosta mutta sen mitä löysi mitään tietoa niin noissa on 4" Jumbo Jimit joten mahtaako isompi mahtua, sitä ei kerrottu.
Jäykkäperäinen malli on vähän lyhyt akseliväliltään mutta täysnotku onkin jo kunnollinen (1204mm).
Ohessa muutama fiilistelykuva, pyörä Haibike FatSix. Ei mene tähän ainakaan 4" Jumbo Jimiä isompaa rengasta, mutta hauskaa on tuonkin renkaan kanssa ajellessaDillinger 4 renkaat nastoilla jo odottamassa talven liukkauksia...
![]()
Tässä käsittääkseni saman merkkinen pyörä kuin mitä verkkiksen sivuilla näkyy jo olevan. Tässä kevyellä 1kW avustuksella. https://endless-sphere.com/forums/vi...hp?f=6&t=72694
No nii, meitsillä oli kolme päivää Kanarian lomalla sähköavusteinen Scottin jäykkäperä 29-tuumainen vuokralla ja pitää kyllä sanoa, että jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Olihan se toisaalta kiva kammeta helpolla komeiden näkymien päälle vuorilla, mutta sittenkin... se fiilis, kun et itse suorita sitä kaikkea... vähän siitä jäi tympeä tunne. Ja ehkä sellainen hienoinen ryntäileväisyys (viive) tuossa boschin koneessa minua häiritsi. Ei olisi ehkä kovin kiva maastossa. Tosin eipä tuolla kaktusten ja kivenlohkareiden välissä sellaista suomalaistyyppistä polkua löytynyt, että voisi kyllä olla eri juttu täällä...
No se oli ensipuraisu, mutta vähän pettynyt tunne valitettavasti (vai lompakolle onneksi?), että en tiä. Ei tullut ainakaan mitään jeejee pakkosaada fiilistä. Sen ainakin opin, että try before you buy. Harkintaan jää sähköavusteiset edelleen, suin päin en nyt rynni ostamaan.
Siihen viiveeseen tottuu, ja itseasiassa sillä jopa voi tehdä juttuja jota ei normipyörällä voi. Olin skeptinen myös sen suhteen, mutta kun hetken polkee, se istuu kuin nenä päähän.
Miten muuten kesti akku tommosessa touhussa? Tuppaa noi oikeasti jyrkät mäet syömään akkuja aika tuhdisti. Joskin jos omistaa tehokkaahkon sähköpyörän, niillä on aika letkee vetää jotain jyrkkää ylämäkeä ylös kun eturengas on kokoajan 5-15cm ilmassa![]()
Korjaan vielä tuota tietoa, että meneekö 4" isompi rengas Haibike FatSix:iin ja näyttää menevän. Ohessa miltä näyttää ketjulinja 4" Jumbo Jimeillä:
Saksan foorumilla näyttää olla todistettu, että tuo Dillinger 5 (4.8") menee vielä tähän FatSixiin...juuri ja juuri:
Hieman alkoi mietityttää, josko pitäisi viedä Dillinger 4" renkaat takaisin kauppaan ja vaihtaa ne 5":iin....?
Joo siltä vaikutti, tuohan riippuu hyvin pitkälti siitä avustustasosta, mutta tommonen vähän reilu 40 kilsan lenkki sisämaahan ja takas riitti tour-sport-tasoja vaihdellen akun lopettamiseen. Tie vaihteli asfaltista todella kiviseen/röykkyiseen/sateiden syömään kärrypolkuun ja korkeimmillaan taidettiin jossain 600 metrin korkeudessa meren tasosta käydä. Toisena päivänä n. 35 kilsan lenkki lähes kokonaan asfaltilla ja nousua kertyi 800 metria. Kuulostaa vaatimattomalta, mutta onhan noi nousut ihan toista kuin missään Suomessa, eli ei tuo toimintasäde kerro mitään siitä, kuinka pitkälle suomimetsäpolulla pääsee.
En tiedä paljoakaan sähkötekniikasta, mutta olisi melkein kova jos pystyisi pistämään kaksi akkua pyörään. Mulla on yhdellä akulla paino 23kg. Kyllä siihen voisi hyvin toisen vielä heittää, ei menisi mahdottomaksi. Sähköpyörillä ei minun mielestä toi matkan pituus sinänsä ole se ongelma, vaan enemmänkin se, että joutuu miettimään kuinka sitä matkaa ajaa. Esim. itse kun tykkään mennä vähän kovempaa ja vaativammin, sitä akkua myös sit syödään. Joutuu aina vähän ajelemaan taas hiljempaa ja pohtiin että pitäisikö nyt ajaa 15km pienellä teholla jne. Joku 40km säde sillain että vois oikeesti vetää pää märkänä, olis todella pop. Se sähkössä on ongelma..ei voi ihan täysin ajattelematta polkea.
No mutta perskutarallaa, tuopa on hieno juttu. Tottuukohan tuohon hain ulkonäköön. Muistuttaa taistelukopteria
Pyöriikö eturatas kampien kanssa samaa vauhtia vai onko koneen sisällä jokin nostovälitys ketjurattaalle? Meinaan se, vetoratas näyttää aika pieneltä. Itselle olisi vaan hyvä jos kammet pyörii tuon ketjurattaan kanssa samaa vauhtia. Silloin visi jopa jättää isoimman rattaan pois käytöstä jos tulee ketjulinjan kanssa tiukkaa.
Onkos muuten käsitystä, saisiko tuohon kaasukahvaa ja kaikki pedelec-sydeemit pois?
Lisäys: Pahus! FatSix on järjettömällä geomerialla. Aivan liian lyhyt väli keskiöstä etuakseliin. Kiikkerä minun makuun. Kaippa se vaan on viriteltävä nykyisen 26+ pyörään kevyt sähkö ja odoteltava niitä uusia 400-1000W läskejä mitä varmasti on tulossa kun EU laki jo muuttuikin ja Suomi seuraa vuodenvaihteessa.
Kiituri muokkasi tätä : 01.11.2015 at 11.10
FatSix:sä on 16-piikkinen eturatas. Kun testaa polkea tuota off-modessa, niin kyllä tuohon hieman isomman eturattaan haluaisi![]()
En tiedä saako kaasukahvaa asennettua, mutta kyllä Saksassa ainakin yleisesti noihin Boschin-moottoreihin kaiken maailman dongleja saa asennettua, joilla noita pedelec-rajoituksia saa pois. Itse olen täysin pedelec-miehiä ja haluan käyttää myös jalkavoimaa pyörän eteenpäin viemiseksi.
Tuohon akunkestoon on Bosch:ilta tullut jo parannus eli 500 Wh akku nykyisen 400 Wh rinnalle. Tuon pitäisi antaa kai n. 20% parannuksen akunkestoon.
hai71 muokkasi tätä : 02.11.2015 at 10.20
Miten se front center liittyy kiikkeryyteen?. Akseliväli siihen vaikuttaa ja boschin kun lykkää moottoriks niin chainstay pitenee.
ennemmin olisin huolissani että se on liian vähän kiikkerä.
S-pedelecejä on ollu jo kauan myynnissä, sekä tämä laki"uudistus" on ollu euroopassa jo ajat sitten.
Boschin moottorissa tuo eturatas pyörähtää 2,5 kertaa kampien pyörähtäessä täyden kierroksen. Joten tuo vastaa 40 piikkistä eturatasta, jolloin ne kevyimmät vaihteet ovat kyllä ihan tarpeen.
Etukautta ympärimenemiseen tuo keskiö-etunapa väli vaikuttaa ja se on tärkeä juttu. Jos vaakaputki olisi pidempi tai keula loivempi ja tätä kautta akseliväliä 3-4cm lisää niin se olisi siinä. TÄmä on näitä makuasioita.
Vuodenvahiteessa Suomen laki kuitenkin muuttuu niin että pedeleccien tehoraja nousee 1kW asti.
Itseä ei kiinnosta kovaa ajaminen (25km/h enemmän kuin tarpeeksi puiden välissä) mutta fillarilla haluaisi ajaa myös jyrkistä paikoista ylös ja siihen tarvitaan tehoa.
Hippo, tuo on mielenkiintoinen tieto.
3-4cm lisää akseliväliä tuohon. Onko tuolla tarkoitus ajaa junaradalla vai missä?
Euroopassa vain ja ainoastaan alta 250w avustavia max. 25km/h pedelecceja rinnastetaan polkupyöriin, ihan direktiivin 2002/24/EC mukaan. Suomesta ovat puuttuneet siitä tehokkaammat väliluokat, vaan seuraava luokka on heti mopo.
Vuodenvaiheessa ehkä tehokkaampia väliluokkia tulee Suomeenkin, mutta kukaan ei ole rinnastamassa niitä polkupyöriin täälläkään, kuten ei muuallakaan Euroopassa.
Eli vaikka oma luokka tulisikin 1kW max. 25km/h pedeleceille, ne eivät ole rinnastettavissa polkupyöriin vaan ovat ihan oma luokkaansa ja niillä ei ole Suomessa mitään asiaa maastoon ilman maanomistajan lupaa.
Kirjanmerkit