Voiko esim nopeasti haihtuvalla brake cleanerillä puhdistaa keulan öljyisiä elementtejä? Saako noita liukuputkien tiivisteitä paikalleen ilman tuota työkalua ?
Voiko esim nopeasti haihtuvalla brake cleanerillä puhdistaa keulan öljyisiä elementtejä? Saako noita liukuputkien tiivisteitä paikalleen ilman tuota työkalua ?
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Metalliosat voi, mutta muovien kanssa olisi tarkkana, kun kaikki eivät välttämättä kestä. Riippuu tietysti paljon käytetystä aineesta, mutta ainakin CRC Bräkleen pehmentää joitakin muoveja tehokkaasti. Kannattaa ostaa Puuilosta Polaric jäänestoa, joka on puhdasta isopropanolia. Sitä Rock Shoxin omissa ohjeissa neuvotaan käyttämään. Se on vielä reilusti halvempaakin kuin jarrujen puhdistusaineet.
Saa, mutta tuon kanssa menee paljon helpommin, eikä ole vaaraa niiden rikkoutumisesta.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Tässä on toinen sopiva aine:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...li-2000021819/
Talavi tulloo ja talven myötä taas uusi asia, eli tuon täpärin säilytys ajotauon aikana. Mietin että pitäisikö tuosta keulasta ja iskarista laskea ilmat pois talven ajaksi?
En ole koskaan laskenut. Ilmeisesti olisi hyvä kuitenkin silloin tällöin käydä kääntämässä pyörä katolleen ja välillä taas oikein päin. Voiteluaineet voitelevat kaikki osat paremmin. Toisaalta kevyenä kuskina paineet ei mulla iskarissa ja keulassa ole kovin kovat (edessä alle 100 psi ja takana 150 psi). Voihan se olla, että mitään reilusti korkeampia lukemia ei kannata turhaan pitää koko talvea varastossa makaavassa pyörässä.
Juurikin tänään ajattelin laittaa täpärin talviteloille. Tarkoittaa käytännössä sitä että irrotan takaiskarin ja tuon sen huonelämpötilaan talveksi, muu pyörä jää kylmän tallin kattoon roikkumaan. Oman kokemuksen mukaan Foxin takaiskarit ei oikein kestä pakkasta. Kovassa kylmyydessä tiivisteet jäätyy ja vaimennuspuolelta menee typpi ja öljy sekaisin, josta alkaa kurlaus.
Voisihan iskarin jättää paikoilleenkin, ajaa satunnaisesti talvella ja teettää sitten keväällä täyshuolto kun varsinainen ajokausi alkaa, mutta kun maasturilla on tullut rullattua tänä suvena aika vähän. Ei ole vielä huoltovälin tunnit lähellekään täynnä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Tuon kun kaadan eteisen matolle niin on myös hella punasena! Kiitos kokeneemmille neuvoista. Useampi kaveri on ajanut 1-2 vuoden satunnaisesti esim reballa ja sanoivat, ettei sitä kannata huoltaa, toimii niin kauan kuin toimii ja sitten huoltaa. Eikö tälläinen kuitenkin altista kaikille typerille laiskuudesta aiheutuville ongelmille kuten liukuputkien naarmuuntumiselle ? Onko tuo 50h hyvä väli vaihtaa noi alajalkojen öljyt ? Mites täyshuolto 100h, 150h ?
OFFTOPIC: Täytyy laittaa öljyt ja tiivisteet tilaukseen. Onko ihmisten ajokausi loppumassa kun talviteloille täpärit menossa ? Itse elättelin toivoa, että pääsis jouluun asti käymään lenkillä maastopyörällä. Tänään oli varmaan kauden viimeinen Tandem lenkki kun -3C ja viima kävi Tampereen illassa.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Kyllä tässä ainakin omalta kohdalta alkaa kauden paketointi olla kohta käsillä jos ei sää tästä vielä lämpene. Siinä vaiheessa kun lämpötila alkaa mennä 3-4°C huonommalle puolelle niin lopettelen ajamisen koska ajoviima jäähdyttää jo liikaa maantiepyörällä ajaessa, ja luulenpa että täpärin öljytkin alkaa jo jähmettymään noissa lämpötiloissa. Turhapa tuota uutta pyörää on heti ensitöikseen rikkoa![]()
Mistä tällainen harhakuvitelma on peräisin, ettei täpärillä voi ajaa pakkasella?
Milläs sitten pitäis ajaa talvella jos ei läskiä löydy ? Käsittääkseni ilmakeulaista jäykkäperää kuitenkin voi talvellakin käyttää ?
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Tottakai voi käyttää. Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia. Vähän tahmeampi herkkyyspuoli toki on jos pakkanen on kovempi.
ainoa mikä minun täys jyystössä viime talvena reistaili oli reverppi ja kuski, eilen alkoi taas tolppa reistailla vaikka oltiin vielä plussan puolella. äskön ilmasin linjan ja toivon että toimii taas kylmässäkin, muistaisin että viime talvena auttoi jumiin(neste oli ainakin mustaa mönjää nyt)
Okei, offtopic, mutta melko outoa kun eilen tuli lenkiltä ja lokakuun alku niin -4C pakkasta ja revontulet paukkuu tampereella
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Mikäli viittii ennen talvea huoltaa/huollattaa keulat ja iskarit niin toimivat paremmin sitten pakkasilla.. Itellä ei ole yksikään keula tai iskari antautunut pakkasen takia vuosien saatossa..
The end of the road is just the beginning...
Jäykkäperä on hyvä jos haluaa ajella poluilla ja tasaisemmilla alustoilla. Läskillä umpihankeen ja cyclocrossilla jäisille hiekkateille. Omana talvipyöränä oli parin edellisen talven ajan jäykkäperä, mutta tasaisemmat alustat houkuttaa siinä määrin että se vaihtui äskettäin cycloon.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Onko sillä väliä käyttääkö SRAM:n tiettyä "military Grease" rasvaa noihin huulitiivisteisiin ennen liukuputkien asentamista ? Vai voiko käyttää huoletta ihan perus parktool grease ?
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Tuo srammin military grease on melko paksua tököttiä ja ite ohennan sitä hieman öljyllä, mutta nykyään noissa uusissa tiivisteissä on rasva valmiina pinnassa..
The end of the road is just the beginning...
Ensin kysymys: Onko kevyttä joustokeulaa jonka saa etälukittua ala-asentoon?
Sitten selitys: Ajelen Kickbikella ja viime aikoina enenevässä määrin maastossa. Tuossa laitteessa astinlaudan korkeus ja maavara ovat erittäin oleellisia asioita. Maavaraa pitäisi tietysti olla mutta korkea astin aiheuttaa raskasta yhden jalan kyykkyliikettä. Joissain Kickbiken maastomalleissa on Suntourin XCR-keula jonka saa etälukittua ala-asentoon. Silloin voi maavaran vetää kätevästi pieneksi kun tulee tielle ja päästää korkeaksi tarvittaessa. Mutta tuo keula painaa lähes 2,5kg. Mielellään säästäisin tuossa kilon jos mahdollista. Tieto siitä lukittuuko keula ala-asentoon ei ole fillarissa niin oleellinen joten sitä ei oikein löydy esitteistä.
Tällä viikolla menee keula huoltoon ja pitäisi tulla 20mm lisää, nam.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Ei ainakaan mun tietääkseni. Maastopyörissä nimenomaan ei haluta että keula jää lötköttämään. Ja turhaa rasittaa jousipuolta jos lukittais ala-asentoon. Eli kickbikespesifisiä keuloja vaan etsimään, tai sitten alat perehtymään sisuksiin miten onnistuisi modaaminen omiin käyttötarpeisiin, se lukitus nyt ei rakettitekniikkaa ole.
Marzocchi mx comp (80mm juustoa) lukittui ainakin ala-asentoon, oisko painunu aboout jouston puolväliin tai inasen syvmmälle ja jäi siihen lukkoon..
Ko. Keula jostain 2002-2004 akselilta..
Aivan totta, sen piti olla myös etälukittava.. Juueisitten..
Niin, taitaahan manitoullakin olla joissain malleissa semmonen että lukittaessa ei aivan yläasentoon jää, mutta ala-asennosta oli puhe, joten oletin sen tarkoittavan nollajoustoa.
Dt swissin keula lukittuu välille, ainakin osa malleista, etälukituksista en tietä..
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
Kirjanmerkit