ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 5 / 37 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 1086

Aihe: 1x11

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Jahas, SRAMilta teräksiset eturattaat, 20 euroa laaki.

http://enduro-mtb.com/en/news-sram-p...el-chainrings/

Menee tilaukseen
    Tuolla linkissä sanotaan näin:
    The chainring is made from steel with black finish and features the established X-Sync Narrow-Wide technology. It is compatible with all SRAM 1x cranks (DM and 94BCD), except for the 28-tooth version that is not compatible with 30 mm-ranks that require a 0 mm offset ring.

Onko Sramilla erikseen nimenomaan 1x kampia ja noi kävisi vain niihin?
    Vai onko esim. tässä 2x eturattaan Canyonissa kuitenkin nuo samat yhteensopivat kammet (Sram GX)? Eli voiko noiden kahden tilalle (isomman tilalle, pienemmän poistamalla) vaihtaa yhden tällaisen vaikka 32 nw rattaat suoraan ilman ongelmia?
    https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-...cf-sl-7-9.html

edit: Tässä vielä linkit valmistajan sivuille
    https://www.sram.com/sram/mountain/p...-sync-crankset
    https://www.sram.com/sram/mountain/p...glide-crankset

Eli noissa on vissiin vain se ero, että 2x versiossa on pultinreiät sille pikkurieskalle??? Eli 2x version saa helposti ja edullisesti 1x pyöräksi ottamalla pienemmän rattaan vain pois ja laittamalla tilalle haluamansa esim. 32t 1x NW-rattaan ja heittämällä turhan etuvaihtajan varaston nurkkaan.
    kauris muokkasi tätä : 11.09.2015 at 09.40

Juuri näin.
    Tilaat vaan uuden rattaan ja nakkaat vanhat kaappiin.

Mää ny kysäsen, ku mulla on 1x9 setuppi ja mä oon ettiny jotain ratkasua kevyempiin vaihteisiin, että sais vaikka 24, 26 tai 28 eturattaan, mutta ainakin CRC:n valikoimaa plaraten alan saamaan käsityksen että olen lähtemässä vähän "väärään" suuntaan tätä tilannetta korjaamaan. Jos on pieni N/W ratas, se on jollain harvinaisella pulttijaolla, tai suoraan liitettävää mallia. Sit jos kattoo näitä direct mount tai cinch - "suoria" malleja, niin sitten oho, hinnat vähän pompsahtikin ihan kilpailuluokkaan.

Kun edessä on toi 32 hampainen ja se on talveksi aivan liian raskas. Sitten kun tsiigailin 1x11 setuppia Sramilta (joku GX), niin mä saan koko osasarjan halvemmalla kuin että eteen värkkäisin jonkun pienirattaisen systeemin, että what dö fak?

Nyt tietty tää vaatis uuden takakiekon, enkä osaa semmoistakaan valita (mikä toimii 1x11 setupissa ja mikä ei?), mutta se kävis silti varmaan halvemmaks.

Toinen realisaatio on se että koko pyörä makso vähemmän kuin tämä päivitys, että onko järkee vai eeeei.... Välillä tuntuu että on pakotettu hommaamaan kokonaan uuden pyörän, jotta touhu pysyy taloudellisesti kannattavana.

Kertokaa mulle mitä mää teen

Laitat pakkaan 40 tai 42 hampaisen rattaan esim. ethirteen. Sopii ainakin 10-pakkoihin. Tai sit vaihat pyörän

Niin, jos se on mahdollista, se olis kompromissi kyllä. Tietty jos ajais koko pyörän niin loppuun että on pakko vaihtaa kaikki ni ei tuntus niin pahalta.

Ei näitä järjellä pidä miettiä tai ostaa.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Mihinköhän väliin toi Sram GX 1x11 noissa vanhoissa sarjoissa sijoittuu? Onko x7 tasoinen?
    ________

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mike Katso viesti
    Mihinköhän väliin toi Sram GX 1x11 noissa vanhoissa sarjoissa sijoittuu? Onko x7 tasoinen?
    Todennäköisesti lähellä ainakin, kalliimpi vain, kun 11-vaihteisia halutaan.

Tuo GX tuli korvaamaan X9:n niin luulisi olevan silloin sen tasoinen.. X7 on edelleen mallistossa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Mää ny kysäsen, ku mulla on 1x9 setuppi ja mä oon ettiny jotain ratkasua kevyempiin vaihteisiin, että sais vaikka 24, 26 tai 28 eturattaan, mutta ainakin CRC:n valikoimaa plaraten alan saamaan käsityksen että olen lähtemässä vähän "väärään" suuntaan tätä tilannetta korjaamaan. Jos on pieni N/W ratas, se on jollain harvinaisella pulttijaolla, tai suoraan liitettävää mallia. Sit jos kattoo näitä direct mount tai cinch - "suoria" malleja, niin sitten oho, hinnat vähän pompsahtikin ihan kilpailuluokkaan.

Kun edessä on toi 32 hampainen ja se on talveksi aivan liian raskas. Sitten kun tsiigailin 1x11 setuppia Sramilta (joku GX), niin mä saan koko osasarjan halvemmalla kuin että eteen värkkäisin jonkun pienirattaisen systeemin, että what dö fak?

Nyt tietty tää vaatis uuden takakiekon, enkä osaa semmoistakaan valita (mikä toimii 1x11 setupissa ja mikä ei?), mutta se kävis silti varmaan halvemmaks.

Toinen realisaatio on se että koko pyörä makso vähemmän kuin tämä päivitys, että onko järkee vai eeeei.... Välillä tuntuu että on pakotettu hommaamaan kokonaan uuden pyörän, jotta touhu pysyy taloudellisesti kannattavana.

Entäpä miten kävisikö shimanon 11s kasetti 11-40 tai 11-42; https://www.bike-components.de/en/Sh...l-2016-p43966/
    Ja muut osat sitten sramia tai shimanoa.

Shimanon kasetilla/ketjulla ja sramin gx vivulla ja vaihtajalla hintaa tulee n: 215€ +postit
    kasetti menee normi shimano/sram vapariin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pertsa78 Katso viesti
    Entäpä miten kävisikö shimanon 11s kasetti 11-40 tai 11-42; https://www.bike-components.de/en/Sh...l-2016-p43966/

Shimanon kasetilla/ketjulla ja sramin gx vivulla ja vaihtajalla hintaa tulee n: 215€ +postit
    Epäilen kyllä tuon toimivuutta. SRAM 11s vaatii 11s vapaarattaan eli pakka on paksumpi kuin Shimano 11s (M8000 maastopakka), joten vaihteiden vetosuhde on eri (vaihtajan pitää liikkua eri matka kun vaihdetaan vaihdetta).
    Vaikka SRAM/Shimano onkin yhteensopivia maantieosissa, ei nämä 11s maasto-osat taida olla yhteensopivia enää kun Shimano meni tekemään tuosta 11s pakasta samanpaksuisen kuin 10s pakasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    Epäilen kyllä tuon toimivuutta. SRAM 11s vaatii 11s vapaarattaan eli pakka on paksumpi kuin Shimano 11s (M8000 maastopakka), joten vaihteiden vetosuhde on eri (vaihtajan pitää liikkua eri matka kun vaihdetaan vaihdetta).
    Vaikka SRAM/Shimano onkin yhteensopivia maantieosissa, ei nämä 11s maasto-osat taida olla yhteensopivia enää kun Shimano meni tekemään tuosta 11s pakasta samanpaksuisen kuin 10s pakasta.
    Ei nyt ole mistä mitata shimanon 11s kasettia, mutta sram vaatii xd vaparin pienemmän 10t rattaan vuoksi. Kasetin paksuudella ei tietääkseni ole mitään tekemistä vaparin kanssa. Voin toki olla väärässäkin, mutta en usko :-)

Mistä tietää tarviiko uuden takakiekon?

Sikäli se shimanon kasetti toimii sram vaihteiden kanssa, niin menee vanhaan vapaa rattaaseen ja et sillon tarvitse uutta kiekkoa.

Näyttääpi sittenkin toimivan SRAM ja Shimano 11s osien mix and match. Eli SRAM:in 11s vaihtaja ja vipu toimii Shimano 11s pakan kanssa.
    http://singletrackworld.com/forum/to...-mix-and-match

Ei nyt ole mistä mitata shimanon 11s kasettia, mutta sram vaatii xd vaparin pienemmän 10t rattaan vuoksi. Kasetin paksuudella ei tietääkseni ole mitään tekemistä vaparin kanssa. Voin toki olla väärässäkin, mutta en usko :-)
    Shimanon 11s maantiepakat ja SRAM:n 11s maantiepakat eivät sovi 10s vapaarattaisiin, sillä pakat ovat levempiä (=paksumpia). 11s vapaarattaaseen käy toki sitten 10s Shimanon maantiepakat ja Sramin 10s pakat, tarvitsee vain laittaa lisäprikkaa pakan alle. Shimanon 11s maastopakat käyvät taas 10s vapaarattaisiin.
    https://www.instagram.com/xtranza/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto Katso viesti
    Shimanon 11s maantiepakat ja SRAM:n 11s maantiepakat eivät sovi 10s vapaarattaisiin, sillä pakat ovat levempiä (=paksumpia). 11s vapaarattaaseen käy toki sitten 10s Shimanon maantiepakat ja Sramin 10s pakat, tarvitsee vain laittaa lisäprikkaa pakan alle. Shimanon 11s maastopakat käyvät taas 10s vapaarattaisiin.
    Turha tähän on sotkea maantie puolen osia.
    Ja mittaamisella tarkoitin että miten eroavat hammasrattaiden välit sram 10-42 kasetissa ja shimanon 11-40/42 kasetissa. Mutta asiaa ei enempää tarvitse ihmetellä.
    Tuttu pyöräkauppias selvitti asiaa ja sai vastauksen, eli sram vaihtaja ja vivut toimivat noiden shimanon m800011s kasettien kanssa.
    elikkä alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi.
    tilaat ne aikaisemmin luettelmani osat ja asennat ne pyörääsi paikoilleen. Ja jos tuntuu vaikealta, voin asentaa/avustaa tarvittaessa jos asut pk-seudulla. Laita vaan yv tulemaan.

Kun otsikossa lukee 1x11, niin kyllä kai maantieosatkin kuuluvat aiheeseen. Pienenä varoituksen sanana voisin mainita, että Hopen Pro 2 Evo 40t navassa pitää olla alumiinin värinen vapaaratas jotta siihen sopii 11-rattainen maantiepakka. Keltaiseen vapaarattaaseen ei mene.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto Katso viesti
    Uskoisin että kaikki 11s maantie ja maastopakat (Sram ja Shimano) ovat yhtä leveitä hampaista mitattuna. Maastopakassa isompi ratas vaan on niin iso, että sen pystyy rakentaa muuta kasettia ulommaksi, joten Shimano on tehnyt 11s maastopakan vapaarattaaseen ”istutusosan” yhtä leveäksi (eli kapeaksi ), kuin 10s.

Mää ny kysäsen, ku mulla on 1x9 setuppi ja mä oon ettiny jotain ratkasua kevyempiin vaihteisiin, että sais vaikka 24, 26 tai 28 eturattaan...
    Minulla on menossa sama projekti ja nyt 29" maasturissa on edessä 30-piikkinen eturatas. Se ei oikein riitä vanhalla 11-34 pakalla, joten remppaa on tiedossa. Ja minä funtsailin että järkevin tapa on vaihtaa filoon uudet XT 11-hilkkeet. Vaihtaja, vipu, pakka ja ketjut on Bike24:lla noin 230 euroa, joten minusta se on ihan kohtuu investointi. Vielä kun nuo vanhat, mutta vähän ajetut 9-osat saa käytettyä loppuun emännän työmatkapyörässä.

Mutta onko näissä Shimanon maantie ja maasto-osissa jotenkin erilaiset välykset yms speksit? Eli pystyykö käyttämään esim Ultegran HG700 ketjuja? Näyttävät olevan noin 10 € halvemmat kuin XT ketjut.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Sikäli se shimanon kasetti toimii sram vaihteiden kanssa, niin menee vanhaan vapaa rattaaseen ja et sillon tarvitse uutta kiekkoa.
    Oli se sitten 9 tai 11 lehtinen pakka?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Tuo GX tuli korvaamaan X9:n niin luulisi olevan silloin sen tasoinen.. X7 on edelleen mallistossa..
    On siinä edelleen myös X9 olemassa: https://www.sram.com/sram/mountain/family/x9

GX on halvin yhden eturattaan sarja, kun taas X5 on halvin useamman eturattaan sarja.

Yhden eturattaan sarjat: GX -> X1 -> X01 -> XX1
    Useamman eturattaan sarjat: X5 -> X7 -> X9 -> X0 -> XX

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minulla on menossa sama projekti ja nyt 29" maasturissa on edessä 30-piikkinen eturatas. Se ei oikein riitä vanhalla 11-34 pakalla, joten remppaa on tiedossa. Ja minä funtsailin että järkevin tapa on vaihtaa filoon uudet XT 11-hilkkeet. Vaihtaja, vipu, pakka ja ketjut on Bike24:lla noin 230 euroa, joten minusta se on ihan kohtuu investointi. Vielä kun nuo vanhat, mutta vähän ajetut 9-osat saa käytettyä loppuun emännän työmatkapyörässä.

Mutta onko näissä Shimanon maantie ja maasto-osissa jotenkin erilaiset välykset yms speksit? Eli pystyykö käyttämään esim Ultegran HG700 ketjuja? Näyttävät olevan noin 10 € halvemmat kuin XT ketjut.
    Minulla on ollut suurimman osan elämästäni Dura-Ace -ketjut maastopyörissä, eikä yksikään ole vielä siitä hajonnut. Toimii nätisti, on sievän painoinen ja kestää käyttöä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Minulla on ollut suurimman osan elämästäni Dura-Ace -ketjut maastopyörissä...
    Näin minäkin pelasin wanhaan hyvään aikaan. Silloin kun keskiöt oli kiinni kierteellä ja ohjauslaakereita ei ollut kuin korkeintaan kahta kokoa.

Nyt olen onnellisesti tippunut kärkitekniikan kelkasta, eihän tässä kehityksen kyydissä enää pysy.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Silloin kun keskiöt oli kiinni kierteellä ja ohjauslaakereita ei ollut kuin korkeintaan kahta kokoa.
    Öö, mitenkäs muuten? Kun noita muullalailla kiinnitettäviä nelikantteja on niin pirun harvassa. Nyt tosin piti sen verran antautua, että Strutseissa on ihan tapered-ohjainlaakerit - Jotain uutta meidänkin pajalle.

Oli se sitten 9 tai 11 lehtinen pakka?
    Juu samaan vapaarattaaseen menee.

Huh... Mä kun luulin että eri pakoille eri vapaarattaat... Mä oon sit saanu väärää tiätoo. Jos tosiaan on noin onnellisesti ni mähä hommaan sen 11 lehtisen ton 9 lehtisen tilalle ja vaihdan vaihtajankin ja koittaa oikea onnen päivä.

7-8 menee omaan vapaa rattaaseen ja 9-10-11 menee samaan maastopuolella, noista maantie osista en osaa sanoa mitään.
    Vanhan nw rattaan pitäisi toimia uudella 11s ketullakin. Eli kasetti, ketjut, vaihtaja, vipu ja kovaa ajoa.

markettipyörämies Guest
    Toimiiko 10-xt-takavaihtaja yhteen xt 11-vivulla ja pakalla? Vai vaatiiko 11-takavaihtajankin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Toimiiko 10-xt-takavaihtaja yhteen xt 11-vivulla ja pakalla? Vai vaatiiko 11-takavaihtajankin?
    Kts, http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...69-1x10/page47 ja tuolta Karen postaus. Eli ei toimi suunnitellusti.
    https://www.instagram.com/xtranza/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •