Tuo "machned steel" ei selvennä mulle mitään koska kaikkihan nuo on tehty koneistamalla![]()
. Cromoa on montaa eri sorttia olemassa niin kuin alumiinia.
Tuo "machned steel" ei selvennä mulle mitään koska kaikkihan nuo on tehty koneistamalla![]()
. Cromoa on montaa eri sorttia olemassa niin kuin alumiinia.
Tuomas Rantaiso
Jussi Heikkilä
MC Kramppi - Meillä ei venytellä
Selviäiskö tää asia tällä sepustuksella. Halvimmat pakat X1 mukaan lukien on tehty niittaamalla irralliset pakan lehdet yhteen. Kun taas kalliimmat pakat on koneistettu yhdestä metallikappaleesta ja vain suurin ratas irtoratas.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Se ei ihan helpolla selviä mitä materiaalia pakat on. Toisekseen mitä merkitystä sillä materiaalilla on, kun on jo tiedossa et kalliimmat kestää tosi pitkään ja halpikset ei kestä samaa määrää kilometrejä? Pyydä joltakin XX1 pakka lainaksi ja vertaa sitä omaasi. Ehkä se sillä selviää.
Joo. Juurikin näin. Minäkin olen ymmärtänyt että kalliimman pään pakat, kun viitsii hiukan hoitaa ja vaihtaa ketjuja, kestää useamman kauden monella joten ei tule kovin kalliiksi.
Toi matskujuttu on oikeasti aika monimutkainen. Pelkkä metallin kauppalaatu, esimerkiksi teräksen kohdalla, kertoo kun katsoo luetteloista että mikä on koostumus. Mutta lopputuotteen ominaisuuksiin vaikuttaa vielä, ja usein enemmän, mihin kovuuteen on käsitelty. Vaikuttaa kulumiskestävyyteen paljon. Sitten on vielä pintakäsittelyitä joilla voidaan vaikuttaa pinnan kovuuteen. Nitraaminen esimerkiksi. Jotain kappaleita typetetään. Ja varmasti muitakin. Niinpä joku kappale, vaikka olisi halvempaakin materiaalia voi kestää yhtä pitkään tai pitempäänkin kuin kalliimmasta tehty.
Kun on ilmeisesti tarkoitus ajaa, ei alkaa valmistamaan, niin jos asia askarruttaa niin kannattaa kysyä foorumilta kovilta ajomiehiltä että mikä kestää mitenkin niin saa semmoisen tiedon jota voi hyödyntää.
Mutta ihan niinkuin Hannez sanoo niin kalliimmat kestää pitkään. Todennäköisesti toimii vähän paremmin ja on ne kevyempiäkin. Itse hankkisin kalliimmasta päästä ja yrittäisin putsata usein ja öljytä.
J.Kottenberg muokkasi tätä : 17.08.2015 at 09.55
Juu ei mitään uutta mulle tossa Kottenbergin kirjoituksessa.se 120€ pakka on jostain gx osasarjasta hintaa sarjalle 440€, x1 osasarja 780€ ja xx1 osasarja 990€. Hinnat crc:ltä ja ei nyt ihan eurolleen menny kun hatusta vetäsin, eilen katselin ja en muista nyt tarkkaan, tarkistaa jos kiinnostaa.
Elikkä lopputulos: ajetaan ja katotaan kauan tuo kestää![]()
Kyllä se X1 pakkakin ajoa kestää, muistaa vaan välillä mittailla ketjua ja vaihtaa ketjun tarvittaessa uuteen niinkuin täällä jo mainittiin. Mulla on nyt Farleyssä ajossa kolmas ketju ja toinen eturatas samalla X1 takapakalla.
Jostain (en nyt tietysti muista mistä) luin, että X01 pakka kestää kulutusta paremmin kuin XX1 erilaisen pinnoituksen ansiosta. Lieneekö totta vai tarua?
Onko tietoa tuosta uudesta Shimanon 11sp XT-vaihtajasta; onko kytkin samaa kuraa kuin entisissä SLX/XT?
Sehän ei kestä juuri mitään ja uutta pirun hankala saada..
10t-ratas ois kiva lisä kans..
Katselin vähän hintoja. Eihän Sramin paremmatkaan pakat maksa edes kolmeasataa. Siis suunnilleen yhden läskin paremman rengaskerran luokkaa. Kuka jaksaa ihmetellä hintaa kun ei edes joka vuosi tarvi vaihtaa. Ja jos tarvii niin on ainakin päässyt niin paljon nauttimaan ajosta että ei pitäisi paljon tuntua.
Köyhät.
Nimim. Ihmettelen 11-pakkojen hintoja kun XT 10-pakan saa 40e:llä https://www.bike-components.de/en/Sh...0-fach-p24985/
Eihän XX1 pakan hinnalla vielä ees hauskaa perjantai-iltaa saa. Eli kalleus on suhteellista. Kun pitää huolta ettei ketju pääse liian venyneeksi (kovan kautta opittu), niin pakalla kyllä kokemukseni mukaan ajaa kyllä. JA Ketjuhan tuossa yhtälössä se on se halvin tekijä.
Sitäpaitsi mitä toisista topikeista lukee niin porukka vaihtaa kesän aikana monta rengaskertaa kelin tjsp radan mukaan. Abt. 100e / laaki. Onko se sitte rahan arvoista....
Peikkomainen flaksi
220e päivitys Shimanon XT 1x11 vaihteistoon, ei paha. Riittääkö 11t-42t pakalle medium-häkki?
brilleaux muokkasi tätä : 21.08.2015 at 08.34 Syy: Typottaa
Masensin pari viikkoa sitten Norcoon(Range) uuden XT 11v setin, GS vaihtaja ja 11-42 pakka, toimii varsin eniromaisesti. Triggeriä ei saanut kuin I-spec-II versiona, joten siihen joutui virittää SRAMin X9 triggeristä tankokiinnityksen, muuten asennus oli varsin straight forward toimenpide.
Kytkimen, saati rattaiden kestosta ei pysty sanomaan vielä mitään. Toiminta itsessään on vallan mainiota, triggeri toimii kevyesti(=kevyemmin kuin 10v X0 setti) ja naksutkin on selkeämmät kuin jossakin aikaisemmissa simpan iteraatioissa, silti kuitenkin vähemmän "ka-chingg" kuin SRAMin tekeleet, ikäänkuin sramilla olisi häkin jousi jäykempi. Erona vaihtamisessa sramin tekeleisiin myös ylöspäin vaihtaessa pystyy vaihtaa 2 napsua kerralla, toiseen suuntaan toimii samalla tavalla. Triggerin vipstaakit tulee hieman eri asentoon kuin X0 triggerillä, aiheutti aluksi vähän hämmennystä mutta tottui nopeesti...
Summa summaarum, toimii jopa paremmin kuin odotin, voin suositela.
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Hetkinen...joutuiko kuinka paljon virittelemään?
On nimittäin X9 trigger nyt ja olishan se hienoa jos ei tarttis repiä tuppeja irti triggerin vaihdossa!
Eli saako tuon kuinka helposti käymään Sramin kiinnikkeeseen?
Onko vaihtaja Medium-häkillä?
EDIT: Asiaa hetken mietittyäni muistui mieleen notta mullahan on SLX:n jarrut. Eikös noi ole iSpec-sopivat?![]()
brilleaux muokkasi tätä : 21.08.2015 at 13.11
I-Spec II ei tosiaan ole yhteensopiva vanhojen I-Spec A ja B-versioiden kanssa. Vanhemmista versioista sekä A että B jarrukahvat ovat yhteensopivia I-Spec B shiftereiden kanssa mutta I-Spec A shifterit sopivat suoraan vain A-jarrukahvoihin. Lähde: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/ar...plained-44410/
Uudesta XT:stä on saatavilla sekä I-Spec B että II triggereitä, mutta B-versioiden varastosaldo näyttää punaista ainaki bike-components:ssa.
Medium-häkki riittää 1x11 setupille 11-42 pakalla. Mediumin hammaskapasiteetti on 39.
Kovasti polttelisi painaa tilausnappulaa, mutta pitää odotella niin ainakin niin pitkään että B-triggereitä saa suoraan hyllystä.
Joutui näyttään X9 clampille rautasahaa ja viilaa, jotta senverran vaatii urheiluhenkeä ainakin, tai sitten sopivia työkaluja, matskua ja urheiluhenkeä niin siihen saattais saada tehtyä jonkin adapteripalikan väliin että saa suoraan X clamppiin. Asiasta saa aivan hyvän kuvan kun malttaa niitä kuvia katsoa ajtuksen kanssa hetken aikaa...
Jostakin jäin sellaiseen ymmärrykseen että noita muita kuin I-spec-II kiinnityksellä olevia triggereitä ei olisi ihan heti tulossa, joten otin tuollaisen ja virittelin siitä.
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Kyllä esim XTR triggereitä löytyy ilman ispec:ia bike-components:lta. Noiden pitäis mennä helpommin ei-Shimpan jarrujen kans.
Ride and Smile!
Onko kellään käytännön kokemusta xtr:n 1x11 (M9020) sarjan toimivuudesta/kestävyydestä esim XO1:een verrattuna?
Jahas, SRAMilta teräksiset eturattaat, 20 euroa laaki.
http://enduro-mtb.com/en/news-sram-p...el-chainrings/
Menee tilaukseen![]()
^ kiitos nam.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
SRAMin omat tuotesivut:
https://www.sram.com/sram/mountain/p...eel-chainrings
Jaahas, kevään lopulla vaihdettu Race Facen 32T NW -eturatas rutisee taas ikävästi ylämäessä.
Onko järkevää hankkia erillinen spider ja siihen sitten tavallisia eturattaita? Eturattaan kääntämällä saisi mukavasti lisää kilometrejä rattaalle, mutta nykyisen spiderilla varustetun rattaan kääntäminen ei onnistu ketjulinjaa pilaamatta.
Tämmöistä katselin:
http://www.raceface.com/components/p.../cinch-spider/
Tosin mikäköhän koko/malli sopii Race Face Next SL -kampiin ja käykö tuollaiseen muutkin kuin rallinaaman rattaat?
Onko kellään vinkkiä missä nettikaupassa olisi Shimanon 1x11 M8000 täyttä groupsettiä (jarruineen) hyllyssä?
170 kammet ja 42 takapakalla. Suurin osa selattu läpi löytämättä![]()
Mike muokkasi tätä : 11.09.2015 at 00.18
________
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy
Kirjanmerkit