Taitaapi olla sama kaikissa ilmajousissa. Minimiin en ota kantaa, löytynee rokkarin manuaalista. Parempi olisi, jos paineella säätäisi sagin kohdalleen ja sen jälkeen vaimennuksilla loput. Tosin, silti paine hieman oman mieltymyksen mukaan ennemmin kuin taulukkoa tuijottaen. En tosin usko, että liian alhaisesta paineesta suurempaa haittaa on. Sinäkin oot niin kevyt kuski, että voit huoleti vaihtaa varsin notkeat öljyt keulaan huollon yhteydessä niin alkaa joustoa löytyä paremmin. Mutta muistaa kuitenkin, että ilmajousi on erittäin progressiivinen ja siksi vaikea saada pohjaamaan painelemalla, mutta tekee sen kyllä kun menee ajot himpun suunnitelman vierestä ja keula saa kunnon tällin. Siksi mun mielestä ei ole oleellista, pohjaileeko se vai ei, vaan se, kuinka paljon se loppujen lopuksi käyttää joustojaan.
Omassa fillarissa on edessä 150mm joustava ilmakeula ja kovin usein ei oo pohjannu, mutta joka lenkillä näkyy paskaraita pyrkivän sinne 130-140mm:n tuntumaan, joka riittää minulle. Eli jos sieltä tuon verta jää varoja niin sehän on ok. Jos 100m:n keulasta iskua käytetään 50-60mm, on se ehdottomasti liian vähän.
Liian pienillä paineilla tulee ainakin mulla ongelmaksi keulan sukeltelu, joista lähtee tangon yli suht vikkelästi hitaassakin vauhdissa, siksi mieluummin paineet suurinpiirtein sagin mukaan ja vaimennuksella hoidetaan loput niissä rajoissa mitä keulan vaimennin antaa myöten.
Kirjanmerkit