GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 193 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 93 143 183 191 192 193 194 195 203 243 293 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.761 - 5.790 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #5761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Tuo tärinäraitojen rakentaminen on mielnkiintoista liikenneturvallisuuden parantamista. Kun parannetaan yhden liikujaryhmän (nuokkuvat autoilijat) liikenneturvallisuutta, niin samalla vaarannetaan kaksipyöräisillä ajavien turvallisuus.
    FWIW Lepsämäntien "tärinäraidat" ovat nopeusrajoituksen noudattamista tukemaan tarkoitettuja ajoradan poikki kulkevia valkoiseksi maalattuja matalia hidastetöyssyjä. Paikalla on muistaakseni koulu, minkä vuoksi ne on tiehen rakennettu. Pyöräilijälle tuollaiset töyssyt eivät normaalisti aiheuta kuin lähinnä takapuolessa ja ehkä käsissä tuntuvaa tärinää jos sellaisiin ajaa keventämättä.

    Mutta jos sattuu juuri esim ottamaan pulloa tai kaivamaan takataskun pohjalta geelipussia tai peräti ajamaan molemmat kädet irti ohjaustangosta (koska edessä on suora ja tasaisesti viettävä tie ja ajattelee hallitsevansa pyöränsä), voi siitä aiheutua jopa kaatuminen tai pelkkä horjahdus ja sivuliike - joka voi aiheuttaa kasan joko heti takana tai väistöliikkeiden, kosketusten ja jarrutusten seurauksena sen verran taaempana ettei tapahtumien alullepanija välttämättä edes tiedosta osallisuuttaan kasan syntyyn.

  2. #5762
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    FWIW Lepsämäntien "tärinäraidat" ovat nopeusrajoituksen noudattamista tukemaan tarkoitettuja ajoradan poikki kulkevia valkoiseksi maalattuja matalia hidastetöyssyjä. Paikalla on muistaakseni koulu, minkä vuoksi ne on tiehen rakennettu. Pyöräilijälle tuollaiset töyssyt eivät normaalisti aiheuta kuin lähinnä takapuolessa ja ehkä käsissä tuntuvaa tärinää jos sellaisiin ajaa keventämättä.

    Mutta jos sattuu juuri esim ottamaan pulloa tai kaivamaan takataskun pohjalta geelipussia tai peräti ajamaan molemmat kädet irti ohjaustangosta (koska edessä on suora ja tasaisesti viettävä tie ja ajattelee hallitsevansa pyöränsä), voi siitä aiheutua jopa kaatuminen tai pelkkä horjahdus ja sivuliike - joka voi aiheuttaa kasan joko heti takana tai väistöliikkeiden, kosketusten ja jarrutusten seurauksena sen verran taaempana ettei tapahtumien alullepanija välttämättä edes tiedosta osallisuuttaan kasan syntyyn.
    Ne pitkittäiset tärinäraidat siinä valkoisen viivan pientereen puolisella osalla ei ajoradan poikki olevat poikittaiset hidastetöyssyt.

  3. #5763
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nopsako Katso viesti
    Dtm rata oli 3.3km.. Pointti oli siinä, että autoilun takia ydinkeskustaa oli suljettu aika iso osa. Tour de Hki tuskin ajettiin ihan näin pääkallopaikalla?
    Muistaakseni DTM:ää ajettiin Sörnäisissä, joka ei minun mielestäni ole "ydinkeskustaa", eikä 3,3 km rata siellä ole "aika iso osa" edes laitakeskustaa. Ja sitä DTM:ääkin vastustettiin niin että sitä ei enää ajeta. Tourin reitti kattaa aika laajan alueen ja kulkee siellä seututeitä, joiden sulkeminen ei ole käytännössä oikein mahdollista.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsin...97_version.svg

  4. #5764
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Tourin liikennejärjestelyistä voi varmaan höpistä jossain muualla?

  5. #5765
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Ruoholahti just nyt. Paku ajanut pyöräilijän päälle. Näille ei näytä tulevan loppua..
    http://www.metro.fi/uutiset/a1387814046036

  6. #5766
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti

    Street View pakun suunnasta.

    Uutisessa ei ihan täsmälleen voi olla varma pyörän tulosuunnasta, mutta samaan suuntaan lienee ajanut. Koska onnettomuus on tapahtunut, niin fillaristi lienee ajanut ajoradalla, ja ollut ohittamassa pakua? Tai sitten on käytetty mahdollisesti ajettu jalkakäytävää.

  7. #5767
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    50 km/h on pyöräilijän perusvauhti, ei ihme että siellä syöksytään ninjan lailla pakun alle!

  8. #5768
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Ne pitkittäiset tärinäraidat siinä valkoisen viivan pientereen puolisella osalla ei ajoradan poikki olevat poikittaiset hidastetöyssyt.
    Siinä tapauksessa pahoittelen aiheetonta ja väärää korjaustani. Pre-TdH:ta ajaessani edes huomannut niiden olemassaoloa (ja olin jotenkin siinä luulossa ettei sellaisia edes tehdä noin pienille teille joilla on matalammat nopeusrajoitukset).

    FWIW termiä "tärinäraidat" näkyy käytettävän myös niistä (pelkästään) maalatuista hidastetöyssyistä (kenties erotuksena varsinaisista hidastetöyssyistä jotka muodostavat ikäänkuin korokkeen).

  9. #5769
    Tiehallinnon ohjeiden mukaan täristäviä tiemerkintöjä ei rakenneta, jos nopeusrajoitus on 60 km/h tai alle. Streetview-kuvaa tuolta ei löydy, mutta tuskinpa koulun kohdalla olisi kahdeksankympin rajoitusta?

    Tällä perusteella arvelen että pyöräilijä on ajanut koulun kohdalla olevaan hidasteeseen, ja kun ei ole varautunut siihen, on kaatunut. Oliko pahasti loukkaantunut muuten ensimmäinen kaatuja, vai ajoiko kasaan?

  10. #5770
    Jaa, kyllä esim. Tuusulassa Rantatiellä on kolmet täristysraidat, joista kahden yhteyteen on vielä jyrsitty urat asfalttiin. Nopeusrajoitus on 30 tai 40.

  11. #5771
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Tunti sitten Nurmijärvellä, auto stopin takaa ja pyöräilijä konepellin yli - liikenteen vaarantamisesta epäillään molempia.
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...85162_uu.shtml

    Polkupyöräilijä ja henkilöauto törmäsivät - kypärätön pyöräilijä ambulanssilla sairaalaan

  12. #5772
    Näkymä stop-merkin takaa:
    https://www.google.fi/maps/@60.37428...2!8i6656?hl=fi

    Eipä ole kaksiset näkemät.

  13. #5773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akvavitix Katso viesti
    Jaa, kyllä esim. Tuusulassa Rantatiellä on kolmet täristysraidat, joista kahden yhteyteen on vielä jyrsitty urat asfalttiin. Nopeusrajoitus on 30 tai 40.
    No ne ovat nimenomaan ne poikittaiset, autoja hidastamaan tarkoitetut täristeraidat! Eli ne ovat maalattuja töyssyjä, eivät ajoradan sivuun syystä tai toisesta ajautuvia autoilijoita herättämään tarkoitettuja tärinäraitoja eli täristäviä tiemerkintöjä.

    Hemmetin rasittavaa kun ihmiset joko lukevat viestejä tai niiden yksittäisiä lauseita irrallaan asiayhteydestä ja kommentoivat sen jälkeen niitä kuuluisia aidanseipäitä. Tosin taitaa tällä kertaa vikaa olla myös siinä että samaa nimitystä käytetään kahdesta eri asiasta - eikä edes pelkästään puhekielessä...


    TdH:ssa vakavasti loukkaantunut pyöräilijä ajoi tietojen mukaan edellä kaatuneeseen pyöräilijään.
    kuovipolku muokkasi tätä : 03.09.2015 at 09.15

  14. #5774
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    486
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...85162_uu.shtml

    Polkupyöräilijä ja henkilöauto törmäsivät - kypärätön pyöräilijä ambulanssilla sairaalaan
    "Autoa ajanut nainen pysähtyi stop-merkin luokse, mutta periaatteessa stop-merkin takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus"

    Just...Mutta on aika hasardi kuusiaitakin tuossa.

  15. #5775
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    linkki paikalle https://www.google.fi/maps/@60.37429...7i13312!8i6656

    On muuten oikeasti aika hasardi paikka. Tommosia kelvijärjestelyitä ei pitäisi olla olemassa. Pyöräkaista olisi huomattavasti parempi vaihtoehto ko. paikassa.

  16. #5776
    Kuusiaita on kelvin vieressä päästetty luultavasti rehottamaan kunnan maiden puolelle, mikä teknisesti ottaen ei ole sallittua. Näin vain moni laajentaa tonttiaan. Toinen ongelma on, kun kunta tuo kevyenliikenteenväylän alle metrin päähän tontin rajasta, niin tontin omistajalla syntyy luonnollinen tarve saada aikaiseksi näkösuoja. Vastaavia paikkoja löytyy monessa paikassa turhan paljon...

  17. #5777
    mutanaama Guest
    Ei tuollaisia risteyksiä saisi olla olemassakaan, vaikka kuinka varovasti yrität ajaa, ei mitään mahdollisuutta väistää varsinkaan autolla jossa on vähän enemmän keulaa

  18. #5778
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    No ne ovat nimenomaan ne poikittaiset, autoja hidastamaan tarkoitetut täristeraidat! Eli ne ovat maalattuja töyssyjä, eivät ajoradan sivuun syystä tai toisesta ajautuvia autoilijoita herättämään tarkoitettuja tärinäraitoja eli täristäviä tiemerkintöjä.
    .
    Valitettavasti Streetview ei yletä tuohon kohtaan Lepsämäntietä, mutta ne eivät todellakaan ole maalattuja vaan ihan kunnolla jyrsittyjä, poikittaisia, noin tavallisen laudan kokoisia ja syvyisiä uria.

  19. #5779
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Ajoin siitä Ruoholahden onnettomuuspaikan ohi. Uhri ja uhrin pyörä eivät todellakaan näyttäneet sellaisilta, jotka ajavat 50 kmh ninjan lailla. Pikemminkin 15 kmh.

  20. #5780
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akvavitix Katso viesti
    Kuusiaita on kelvin vieressä päästetty luultavasti rehottamaan kunnan maiden puolelle, mikä teknisesti ottaen ei ole sallittua. Näin vain moni laajentaa tonttiaan. Toinen ongelma on, kun kunta tuo kevyenliikenteenväylän alle metrin päähän tontin rajasta, niin tontin omistajalla syntyy luonnollinen tarve saada aikaiseksi näkösuoja. Vastaavia paikkoja löytyy monessa paikassa turhan paljon...
    Kuusiaita on tosiaan tänä päivänä vielä komeampi kuin noissa Google Mapsin kuvissa. Kävin räpsimässä pari kuvaa, kun sattuu olemaan tuossa aivan vieressä:

    https://drive.google.com/file/d/1WIq...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Owv...ew?usp=sharing

    Paikka on erittäin vaarallinen kovavauhtisesta Syrjäläntien alamäestä johtuen. Tie on osa monen koululaisen reittiä ja usein näkee, kun varsinkin hieman vanhemmat koululaiset hurauttavat tuosta kohdasta yli 40 km/h vauhdilla. Autoilijana välttäisin välttäisin ajamista Tähkäpolulta suoraan Syrjäläntielle. Tuon kohdan voisi aivan hyvin tehdä päättyväksi tieksi ja ohjata Tähkäpolulla asuvien liikenteen Ruispolun kautta Syrjäläntielle. Tässä risteyksessä näkymä on selvästi parempi: https://www.google.fi/maps/@60.37478...2!8i6656?hl=fi

  21. #5781
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...85162_uu.shtml

    Polkupyöräilijä ja henkilöauto törmäsivät - kypärätön pyöräilijä ambulanssilla sairaalaan
    "Pyöräilijä tuli risteykseen alamäen tuomalla vauhdilla"

    Pyöräilijällä on saattanut olla vauhtia enemmän kuin sallitut 30 km/h.

  22. #5782
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacGyver Katso viesti
    "Autoa ajanut nainen pysähtyi stop-merkin luokse, mutta periaatteessa stop-merkin takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus"

    Just...Mutta on aika hasardi kuusiaitakin tuossa.
    Niinpä, mutta minkälaisilla sanktioilla tontin omistajaa voisi painostaa rajoittamaan tonttinsa kasvustoa ja purkamaan tontillaan olevia melu- ja näköesteitä?

  23. #5783
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Mistähän pyöräilijää epäillään?

  24. #5784
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akvavitix Katso viesti
    Jaa, kyllä esim. Tuusulassa Rantatiellä on kolmet täristysraidat, joista kahden yhteyteen on vielä jyrsitty urat asfalttiin. Nopeusrajoitus on 30 tai 40.
    Siis tarkoitatko nyt täristävieä tiemerkintöjä (keski- ja reunaviivat) vaiko täristäviä hidasteita poikittaissuuntaan? Kun puhut kolmesta kohdasta, niin kuulostaa jälkimmäiseltä.

  25. #5785
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lecce Katso viesti
    Kuusiaita on tosiaan tänä päivänä vielä komeampi kuin noissa Google Mapsin kuvissa. Kävin räpsimässä pari kuvaa, kun sattuu olemaan tuossa aivan vieressä:

    https://drive.google.com/file/d/1WIq...ew?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1Owv...ew?usp=sharing
    Mielenkiintoista, että jos ja kun nuo ovat tuoreita kuvia, niin todennäköisesti 1.1.2018 lähtien tuossa kohtaa pyöräilijän pitää taluttaa ajoradan yli. Voi olla, että pyöräilijöillä on liian suuri kiusaus lasketella vauhdilla mäkeä alas.

  26. #5786
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Mistähän pyöräilijää epäillään?
    Varmaankin TLL 14 § rikkomisesta: "Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta."

  27. #5787
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marenki Katso viesti
    Mielenkiintoista, että jos ja kun nuo ovat tuoreita kuvia, niin todennäköisesti 1.1.2018 lähtien tuossa kohtaa pyöräilijän pitää taluttaa ajoradan yli. Voi olla, että pyöräilijöillä on liian suuri kiusaus lasketella vauhdilla mäkeä alas.
    Millä perusteella pitäisi taluttaa? Missään nimittäin ei kielletä ajamasta pyörällä suojatiellä, jos vain suojatielle ajaminen on sinänsä laillista (joissain paikoissa se on nytkin normaali liikennejärjestely, vaikka paikalla ei ole pyörätien jatketta).

  28. #5788
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti itm Katso viesti
    Valitettavasti Streetview ei yletä tuohon kohtaan Lepsämäntietä, mutta ne eivät todellakaan ole maalattuja vaan ihan kunnolla jyrsittyjä, poikittaisia, noin tavallisen laudan kokoisia ja syvyisiä uria.
    Lepsämän raidat ovat muistaakseni molempia, sekä maalia että jyrsittyä. Täristää tehokkaammin.

  29. #5789
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Millä perusteella pitäisi taluttaa? Missään nimittäin ei kielletä ajamasta pyörällä suojatiellä, jos vain suojatielle ajaminen on sinänsä laillista (joissain paikoissa se on nytkin normaali liikennejärjestely, vaikka paikalla ei ole pyörätien jatketta).
    Ainakaan nykyhetken tilanteeseen ei kannata vedota, koska asiat nimenomaan muuttuvat 1.1.2018 alkaen. Silloin pyörätien jatkeeksi ei enää voida tulkita suojatietä, jota ei ole katumaalauksilla sellaiseksi merkitty. Olet ilmeisesti sitä mieltä, että pyöräilijän osalta mikään ei tuolloin muutu?

  30. #5790
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    A****a
    Viestit
    2.746
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...85162_uu.shtml

    Polkupyöräilijä ja henkilöauto törmäsivät - kypärätön pyöräilijä ambulanssilla sairaalaan
    Nurmijärven kunnan rakennusjärjestys:

    - 2.2 Taulukko toimenpiteiden luvan- tai ilmoituksenvaraisuudesta, kohta 9 aitaaminen; "rakennettava kiinteä aita, korkeus yli 0,9 m maanpinnasta mitattuna aidan kohdalta, kun tontti rajoittuu katujen ja / tai yleisten teiden liittymien näkemäalueeseen, keskeiseen kevyen liikenteen väylän näkemäalueeseen yms" -> asemakaava-alueella vaaatii ilmoituksen

    - 4.5 Aitaaminen
    Aita on joko rakenteellinen aita; materiaaleina puu, tiili, betoni yms. tai kasvillisuudesta muodostuva aita; esim. havu- tai lehtipensasaita tai kadun reunusmuuri.
    Aidan tulee materiaaleiltaan, korkeudeltaan ja muulta ulkoasultaan soveltua ympäristöönsä. Aita ei saa aiheuttaa vaaraa liikenteelle näkyvyyttä rajoittamalla.
    Aita ei saa tuottaa tarpeettomasti haittaa naapurikiinteistölle, mm. ylikorkeat istutetut aidat tonttien rajalla, eikä katualueen kunnossapidolle. Tontin aitaamisessa on huolehdittava pelastustoiminnan tarvitsemista
    tilajärjestelyistä. Istutetun aidan korkeus saa olla enintään 3 m.
    Katua tai muuta yleistä aluetta vasten oleva kiinteä aita on tehtävä kokonaan perustuksineen tontin/ rakennuspaikan puolelle. Myös istutettava aita tulee
    istuttaa siten, että se täysikasvuisenakin sopii kasvamaan tontin puolella. [...] "

    ---> Olisi saatava aluksi kunnan rakennusvalvonnasta joku käymään paikalla katselmoimassa.
    "Keep your distance and don't follow me"

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •