BikeshopLostInLaplandElectrobikeGiant
Sivu 18 / 44 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 20 28 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 1292

Aihe: Tee Itse

Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Kukaan tehnyt takaiskarin lukitusta vaijerisäätöiseksi? Fox Float CTD kepukka olisi kyseessä. Etuvaihtajan vivusta tuollaisen ehkä saisi... Kai noita osia kaupastakin saisi, mutta ei ihan pikaisella googletuksella tullut vastaan yhtään.
    Valmiita palikoita löytyy, esim. tosta http://www.evanscycles.com/products/...lever-ec053659 Hinta pikkukilkkeelle on vain uskomattoman suolainen, eli kyseinen osa maksaa tyypillisesti 80-100€. Tilasin juuri itsekin Evansilta saman palikan, mutta en ole kerinnyt vielä asentamaan. Foxin sivuilta löytyy asennusohje kuvineen.

Tuosta iskarin lukituksessta tekee vaan haastavan se että pitäisi olla jokin palautus systeemi.
    Vaijerilla siis veto toiseen suuntaan ja joku jousi kierre/veto vetäisi toiseen suuntaan?
    http://fcdn.mtbr.com/attachments/gen...g_1341-web.jpg
    Joku tehnyt moisen virityksen etukepille.
    Ja taakse
    https://www.youtube.com/watch?v=CGg3WVtQOs0
    Täytynee miettiä tuota asiaa, kiinnostaisi kyllä.
    AnttiL muokkasi tätä : 21.07.2015 at 20.48 Syy: Lisäystä
    www.mckramppi.com

markettipyörämies Guest

Penkkiä

Olen rakennellut penkkiä, kun oma hanuri ei tahdo hyväksyä kaupan tekeleitä. Aloitin projektin istumalla taikinalla täytetyn pussin päälle selvittääksen perseeni ja istuinluiden ominaisuudet. Tein sitten puusta rälläkällä hiomalla plugin, johon istuinluut sopi sopivasti.

Olen myös testaillut erilaisia tapoja saada satulaan vähän joustoa. Nyt kokeilussa suutarilta saatua joustavaa kumimattoa kiskojen alle laminoituna ja se tuntuu toimivan kohtuullisen hyvin, mitä nyt on pikkusen painunut kasaan käytössä, voi tosin johtua myös koriliimasta jota käytin palojen liimaamiseen.

Satulan päälle pehmusteeksi olen erilaisten kokeilujen jälkeen valinnut "kroksit" kirpparilta. Sopivan pehmeää, voi hioa ja pitää muotonsa. Päälle olen laittanut nahkaa vanhasta nahkatakista.

Tein uuden kannen 2.versiota varten. Käytin painesäkkiä laminoinnissa. Tuli todella hyvä laminaatti. 70% kuitua eli aivan optimissa ollaan. Alipainesäkillä tehty ykkösversio oli 50% luokkaa. Painetta ei ollut kuin 1.5 -2bar säkissä, enempää en uskaltanut laittaa ettei muotti olisi räjähtänyt.

Ekassa versiossa XP-satulasta kierrätetyt kiskot, tähän teen kuidusta. Pinta on mitä on, en jaksanut hinkata muottia huippusiistiksi, koska päälle liimaan kuitenkin nahan. Reunatkin pitää vielä leikata muotoon.

jatkuu...

^ISO peukku tälle projektille! Jtkn vastaavaa pyörinyt mielessä vaikka oma bärsse onkin phenom-yhteensopiva.

👍👍👍😎

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

markettipyörämies Guest
    Jigi kiskoille. Saa nähä tuliko sopiva vai joutuuko säätään.

Hittoko olis injektointiin sopivaa epoksia niin voisi laittaa kuivana kuidut putkien sisään ja sitten vaan imeä epoksi perään. Ei taida jaksaa tavallinen epoksi mennä noin pitkästi putkessa?

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Nyt on kyllä markettipyörämies ihan omalla tasollaan DIY-maailmassa! Kannustusta!
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

^^ Piti jo kysymäni, että mitä hittoa sä teet työkses kun sulla on aikaa kaikenlaista ideoida ja näprätä, mutta siihen kysymykseehän tuli tuolla toisessa ketjussa jo vastaus
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

markettipyörämies Guest
    Kuidut putkessa, 42g oli kuivana, jännä nähdä minkälainen kuitu/epoksisuhde tulee. Ainakin tiputti epoksia kengät märäksi, kun vedin nippuja putkien sisään. Vaikutti yllättävän hyvältä systeemiltä, toimi paljon paremmin kuin luulin. Koitin saada samaa ovaalia muotoa kiinnityskohdan kiskoihin kuin Speedneedlen kiskoissa on, katotaan miten käy:

Lukituspalat laitoin keskeltä ihan nanosti kireälle, että ovaali muoto säilyisi ja päistä sitten reippaammin, että menis vähän lyttyyn ja on sitten helpompi laminoida satulan kanteen kiinni:

Työttämänä ollaan, kun ei löydy mitään sopivaa. Lähihoitajan apulaiseksi meinaavat laittaa työkkäristä, edistää kuulemma mahdollisuuksia löytää työtä. Marjoja olen poiminut syksyllä ja keväällä kerännyt teiden varsilta pulloja. Olen yrittänyt päästä keksijäksi yhteen firmaan, mutta eivät huolineet. Onneksi on muijalla aina silloin tällöin töitä Tässäpä mun CV

Taitaa valmistua tämä tuoli Syötteelle. En tiedä uskaltaako lähteä testaamaan sinne tai no, oten varasatulan reppuun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Tässäpä mun CV
    Tässä voi käydä niin, että kohta teet kustom tt-tankoja ulkomaan ammattilaisille, korjauksia kalliisiin kuitupyöriin ja pyörität samalla fillarimyymälää.

Harmi, et Ilosen kuvat on kadonnu kötöilytopicista.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Mulle vois tehdä ketjun ohjurin kuidusta ..😉😊Tai oon itsekkin miettinyt. .mut hieno homma. .🆒😊

Kiitettävää aloitteellisuutta ja omatoimisuutta Kuusamon suunnalla. :-)

markettipyörämies Guest
    Kiskot onnistui kohtuullisen hyvin, tuli kuitenkin kiristettyä keskeltä liikaa ja kiskon alaosat meni vähän turhaa kasaan, olisi pitänyt tehdä ura myös kiristyskappaleeseen. Pieniä painaumia mutkissa, pitäs tehdä koko matkalle urat. Todella kivasti kilahtaa laminaatti ja vaa'an mukaan 67.7% kuitua eli todella hyvä lukema 62g painoa kiskoilla ennen katkomista. Ei inahakaan vaikka miten vääntää eli pitäs kyllä kestääkin. Eikä ole vielä edes jälkikovetettu.

Hmm... Tästähän saa ihan jänniä ajatuksia yleisesti hiilikuitutyöstön suhteen. Esim. hiilikuituinen nahkasatulan runko

Muutamakin peukku markettipyörämiehelle, tekemällähän sitä parhaiten oppii.
    I väntan på ännu dåligare tidet

markettipyörämies Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Hmm... Tästähän saa ihan jänniä ajatuksia yleisesti hiilikuitutyöstön suhteen. Esim. hiilikuituinen nahkasatulan runko
    Jep, mulla oottaa tossa yksi satula inspiraatiota. Siinä on vielä sellaiset kiekurat jousina, vois olla makia kuituisena. Sitä varten kyselin joku aika sitten niistä kupariniiteistä. Eli tämä satula:

Noi kierrejouset ajattelin korvata semmosella kuidulla, joka "luikertelee" ja toivottavasti joustelee nahan mukana. Tai sitten jätän kokonaan pois.

Cogiton toimitusjohtaja Arttua (TV-sarja Fima vuodelta 2005) siteeratakseni:

Maximum respect

http://www.leffatykki.com/sarja/firma-2005
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

Mä näkisin nahkajännitesatulan suurimpana ongelmana sen etupään kiristysruuvisysteemin. Se voi olla hankala tehdä ite.

Nahan muotoilun voi tehdä niittaamalla ja sitomalla nahan muotoonsa ja sit upotetaan veteen / kuivataan

markettipyörämies Guest
    Ajattelin käyttä suoraan tuota satulan nahkaa eli tekisin vain sisukset uusiksi. Tossa satulassa ei ole kiristysruuvia huolena kuten Brooksissa. En tiedä onko ajateltu, että nuo kierrejouset pitää nahan kireällä aikansa ja sitten kun satulaa lusahtaa ostetaan uusi?

Fillarinkorjausteline parista puupalasta ja kierretangon pätkästä:

markettipyörämies Guest
    Huomenna sitten testaamaan. Jätin pehmusteet vielä paljaaksi, vedän nahan päälle kun olen testannut onko hyvä vai ei. Pikatestin perusteella eturaunanen ja perse tykkäs. Jousitusta kiskojen alla noin 7mm ja siihen vielä sandaalin pohjat päällypuolelle niin jo oli pehmeetä kyytiä. Vähän semmonen irtonainen tunne jopa eli tukea saisi olla enemmän. Pirun ruma on pehmusteiden kanssa ja ilman nahkaa. Ovaalit kiskot eivät sopineet Ritcheyn satulaputkeen, joten piti siirtyä takasin Thomsoniin. Seuraavasta verstiosta vois tulla jo kohtuu hyvä.

^Tiedä sitten muista mutta mun mielestä tossa on asennetta ja lopputuloksesta tuli nätti!

markettipyörämies Guest
    Tattis, mutta tässä tämä rumennettu versio. Painoa tuli lisää muutama gramma. En laita nahkaa ennen kuin olen varma että tämä sandaalimatsku pitää muotonsa. Kohtuu mukava tuo satula oli jo ilman pehmusteitakin.

Jousitus toimii tosi nätisti ainakin uutena, saa nähä tuleeko tähän klappia, kun jätin nyt koriliiman pois ja laitoin pelkkää suutarin solumuovia. Haittana tästä ratkaisusta on pieni hankausääni, kun kiskot hinkkaa kiinnityskuituja. Pitäs tosin vaimeta, kun vähän kuluu.

Olen miettinyt semmoistakin systeemiä, missä satula olisi jousitettu ilmatyynyllä. Eli tekin satulaan istuiluiden kohdille kammion, johon venttiilistä sopivasti ilmaa sisään. Vois tosin vaatia aika kovat paineet ja olla muutenkin aika riskialtis rakenne tai painava. Jonkinlaiset hiilikuitujouset olisi toinen vaihtoehto, yhtä systeemiä jo testasin, mutta se ei toiminut.

Ilmatyynysatuloita olen nähnyt mutta en kokeillu. Muutama vuosi sitten oli myynnissä Lidlissä. Ajattelin silloin että saattaa keinua. Niissä oli painonappipumppu.

markettipyörämies Guest
    OK, pitääpä ostaa, jos vielä tulee myyntiin. Keinuntailmiötä on tossa omassakin jousitusratkaisussa, oli aika oudon tuntuinen aluksi ennen kuin siihen tottui. Ehkä tollanen solumuovi (aika lähellä keulaelastomeerejä) on parempi kuin ilma, kun siinä on edes vähäsen "paluuvaimennusta".

Sandaalin sopivuudesta odotan tietoa pehmikkeeksi istuinluille. Solukumia itse suunnittelin paljaalle hiilikuitusatulalle luiden kohdalle, mutta saattaa painua kasaan, eli hiukka jämäkämpi voi olla tosiaan parempi? Entä pienet loivat kuopat juuri luiden kohdille?
    Herkko6 muokkasi tätä : 31.07.2015 at 15.21
    Parempi katsoa katua kuin katua...

markettipyörämies Guest
    Kaikki retkipatjakamat on ainakin mulla painunut lyttyyn. Siniset kroksikopiot kestänyt hyvin, nyt kokeilen mustaa sandaalia. Noita saa ½ilmaseksi kirppareilta, helppo testailla mikä sopii itelle. Ja sitten vaan nahka päälle. Kannattaa katsoa tarkkaan ettei ole mitään piikkejä muovin sisässä, jos ostaa käytetyn. Ensimmäisessä parissa mistä tein oli ohuita neulanpätkän tapasia metallipiuhoja... Jos pystyy hio hyvin, on luultavasti tarpeeksi kovaa satulaan.

Toinen kerta kun vedin nahat, tärvelin sen jo liimauspöydällä, kun laitoin väärin päin liimaiselle alustalle. En jaksanut vaihtaa uutta palaa, kun kyseessä kuitenkin proto. Löyty kirpparilta nahkatakki, jossa sama sävy kun mun tupeissa (hain kylläkin Duden vihreetä), oli pakko kokeilla heti:

markettipyörämies Guest
    Koeajo suoritettu. Musta sandaali piti pintansa, ei painunut yhtään 10½h ajossa. Jousitus toimi tosi hienosti, mutta paljasti samalla pienen tuotekehityspaikan, kansi paukahti halki takaosasta (pari milliä), kun lipsautin täydellä voimalla toiselle puoliskolle yhdessä kohdassa. Jousituksen kanssa liikerata on niin iso, että väliosan ohut laminaati ei sitä kestänyt (siinä ei ole kuin kerros twilliä ja +-45:sta. Korjaukseksi leikkaan vioittuneen osan pois, pääsee puoliskot liikkumaan vapaammin.

Mokkanahka ei ole kyllä hyvä materiaali kansinahaksi, pitää laittaa sileää.

Ensimmäinen pitkä marathonajo, jonka jälkeen persenahat on täysin kunnos ja ei koko matkalla ollut mitään ongelmia istumisen kanssa.

Seuraavaksi ajattelin kokeilla tehdä version, jossa on 12mm joustoa.

Mistä sä hommaat hiilikuidun ja onko sulla joku vakuumipumppu jolla teet? Alko tosissaan kiinnostaa itseäkin tuo satulan teko

markettipyörämies Guest
    Kevrasta olen kuituja tilaillu ja sitten ihan marketistakin lasia ja polyesteriä yms. Vakuumipumppu on ja painesäkkiä täyttelin ihan fillarinpumpulla.

Penkki/perse-asia on mennyt itsellä siinä vikaan, että olen mennyt penkkikauppaan puntarin kanssa, kun olis pitänyt mennä mittanauhan kanssa. Olen aina ajanut liian kapeilla satuloilla (paitsi Brooks). Tyhmästä päästä on kärsinyt toinen pää. Eli välttämättä ei tarvi alkaa omaa penkkiä väsäämään, jos on perse hellänä tai eturauhanen tulehtuneena...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •