Mulla on mammutit kestänyt parhaiten. Taitavat olla snakeskin 120tpi
Mulla on mammutit kestänyt parhaiten. Taitavat olla snakeskin 120tpi
GC:n kylki ei ole ohkaisemmasta päästä.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Kaverilla on toi juggernautti wire versio. Nousi ainakin clown shoelle plop plop vaan, toimii hyvin varmasti mulefuteillakin. Näyttää jotenki muhkummalta kuin 4.5" aika samalta leveydeltää kuin bud/lou aikaisemmin, näin silmämääräisesti. Pitäs varmaan mitata.
Sent from my Jolla using Tapatalk
Bud on probulous suunnassa parempi edessä Imo.
Mammoth exo, jos ei kestä on ihme. GC melkein yhtä paksu kylkinen. Bud ohempi.
80mm vanteella Mammoth parempi väärinpäin takana tuntuu olevan aikas kiva yleis suvikumi. Vetopitoa kohtuudella, rullaa, jarru pito yllätti positiivisesti ja märkä kalliokin/juurakkokin sujui.
Edessä ajoin oikeinpäin ei sillä voi yksinkertasesti ajaa Budiin tottuneena aivan jäätävä itse ohjaus ei meinannut pitkospuilla pysyä. Kapealla 65mm kehällä tuntui toimivan, kun HC ja Mutiksen pyöriä kokeilin.
GC isompaa ilmatilaa en osaa kaivata Mammothilla takasena ajessa, koska GC on jotenkin, niin jäykkärynkoinen, niin kuin Mammothkin, mutta Mammothia viittii aja kuivalla löysempänä, kuin GC ja silti Mammoth rullailee kivemmin kesä poluilla. No onhan se melkeen 300g keveempikin.
Bfl olis kyl kiva testaa takasena näin kesällä vielä, no ehkä ens suvena sit.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Jep.Huom.Maxxisella ei onnistu asemointi,paistaneet tekstit offsettiin.
Samasta seikasta viisastuneena Schwalben sissimarkkinointi osasto on pysäyttänyt Jumbo Jimien tuotannon.Mikäli palstalaiset antavat hiljaisen hyväksynnän voidaan
valmistusta jatkaa ja renkaita on saatavilla jo marraskuussa tai sitten ei.
Melko surkeeltahan renkaiden saatavuus tällä hetkellä näyttää,Tehtaat taitavat tehdä pöörävalmistajien tilaamat erät ensin ja sitten vasta jälkimarkkinoille tilatut määrät.
Jotenkin harmittaa OnOnen puolesta nyky läskipöörämarkkinoilla sillä jos Fattya ja Floateria ei olisi tehty niin fatbike skene olisi takuulla ylihintaista nichetouhua.Brantille &Shiggylle rispektit
halppisversion luomisesta.
Uutuuttaan Whitessa oli Bulldozerit edessä ja takana. Ei ongelmia talvella, paitsi että takarengas vipotti puolen sentin verran. XXL lähetti Loun korvaukseksi, mutta sillävälin nastoitin GC:t joilla ajelin lopputalven.
Jonkun päähänpiston takia laitoin keväällä Loun eteen ja Bulldozerin taakse; ihan ajettava kombinaatio, joskin hassun näköinen. Parin kuukauden läskilläajotauon aikana vaihdoin nuo päittäin ja siitä se hauskuus alkoi; aivan karsea selfsteering, pienellä kallistuksella etupyörä lähti kääntymään "liikaa". Piti ottaa prätkäajoilta tuttu vastaohjaus käyttöön. Tilanne parani hieman, kun käänsin eturenkaan pyörimään valmistajan ohjeen vastaisesti. Paineilla huojuntaa pystyi hieman muuttamaan, mutta ajot jäi melko vähäisiksi ja enkä suosittele toisillekaan.
Onneksi sain kaverilta lainaan 4.8 JJ:n ja Bud on jossain Saksan ja Suomen välillä DHL:n hoteissa tulossa seuraavaksi koekaniiniksi.
Cycling El Burro
Varmaan kohta lakkaa helpottamasta
Laitoin vähän käytetyn Bulldozerin, 72tpi taittuva, taakse oikeastaan ihan uteliaisuuttani. Yhden ihan lyhyen koelenkin olen ehtinyt kiireiltä ajaa mutta täytyy kokeilla kun ehtii. Tuntuu ainakin rullaavan ihan kohtuullisesti. Painetta 0,63 bar.
Tuosta selfsteeringistä olen lueskellut ulkomaisiltakin foorumeilta. Takana saa palvella.
Bulldozerissa oli itsellä selfsteeringiä jos oli kovin matalat paineet. Yli 0.5bar, niin mitään ongelmia.
Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.
Näin asensin heti alkujaan lukemani perusteella.
Ei toi ole tainnut mulla "alta lähtee" kertaakaan.
Kokemusta takarenkaana?
Mun rengaskokeilut vois rajoittua Budin kokeilemiseen myös takana.
Bud ja Lou toimii mun ajossa niin hyvin etten näe yhtäkään syytä tuhlata aikaa ja rahaa sen kummempiin rengasralleihin.
Kyllä Bud sukeltaa kummin päin hyvänsä sen asentaakin.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
^^^Väittäsin Budin toimivan hienosti kesällä takana. Ajoin reisun pari takana talvellakin ja veto pitoa oli jopa kohtuudella vaikka pyöri Cornering suunnassa. Vipotti vaan senverran paljon, että alko ahistaa ketjuihin.
Edessä kerkesin ajaa vain yhden lenkin lumella edessä probulous suunnassa, mutta tuntu epä herkemmältä luistamaan alta. Kesällä on haastavaa löytää pehmeä olosuhde tuon kumin altalähdön testaukseen pyöri sitten kuin päin hyvään.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Propulsion suunnassa rengas helpommin lähtee sivulle jarrutuspito päällä, kuin vetopito päällä. Cornering suunnassa toisinpäin, helpommin lähtee sivulle veto päällä.
Lisäksi Budilla Cornering suunnassa nappuloidan jarruttava reuna on U-muotoinen ja pysty, Propultion suunnassa jarruttava reuna on suora ja loivempi. Joten jarrutuspito on selkeästi parempi Cornering suunnassa.
Itselläni ei ole koskaan vetoa päällä eturenkaassa, arvostan parempaa sivuttaispitoa ja parempaa jarrutuspitoa, joten Bud on edessä Cornering suuntaan.![]()
^Eli jos mielii taakse vetopitoa ja eteen sivuttaispitoa kannattaa laitella etupää Cornering-modeen ja takana Propulsion-modeen?
Siis jos tunkis Budit molempiin päihin..
Oikein,do it asap.
Minulla on tuo Bud ollut nyt jokusen viikon edessä ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen tuohon kumekseen eli pitoa on ilman selfsteeringia ja rullaakin kohtuullisen hyvin. Lou tosin odottaa minulla edelleen varastossa, kun on hieman pelko persiissä, etteivät sen rullausominaisuudet näin kesällä riitä eli on liian ankkuri Mammothiin tottuneelle. Mites kokeneempien mielestä asia?
Krossikommuuni / Syöte MTB
^^^ Riippuu sinusta. Tarvitsetko eniten sivuttaispitoa takana veto-päällä tilanteessa vai rullaus- / jarrutus tilanteessa? Vai kenties vetopito takana on sinulle tärkeämpi, kuin sivuttaispito? Eteen Cornering on aika selkeä. Taakse Cornering tai Propultion maun mukaan.![]()
Juu kyllä vetopito on takana tärkeä, sivuttain saa lipsua.
Edessä nyt Propulsion-modessa olevasta Budista ei kyllä pahaa sanaa.
Ei ole yllättänyt vielä kertaakaan. Tollahan voi ajaa märän juureksen päällä myös pituus-suunnassa. :P
Eli en ala suuntaa kääntämään, kunnes on syy irroittaa rengas.
Joko nastakumien jälkeen ensi keväänä, tai kunnes edellinen kuluu loppuun jos noilla selviän talven.
Luulen kyllä nastoitettua GC:a talvella tarvitsevani..
Kuuluukos tossa vanteen reunan olakkeessa olla sellainen pieni kynnys tai ura kuten vaikka tubeless mp-vanteissa?
Jotta siis saisi konversion tehtyä. Tässä siis supin nimetön/merkitön vanne ja rinkuloina on Bulldozerit joiden ominaisuuksia yritän tällä vähän paikata. Nauhan kun leikkaan kapeammaksi niin leveä Gorilla sopii juuri hyvin tohon "pohjalle". Taakse tuo BD saa vaikka jäädäkin, mutta eteen kyllä tulee melko varmasti jotain muuta, mutta melko ei-oota tuntuu kaupoilla olevan.
![]()
Tuli ajettua Bulldozer takana lenkki jossa normipolkua, märkää kalliota, kivikkoa ja hiekkatiesiirtymää. Painetta 0,64 bar. Surlyn 26x4.00 sisärengas. Ei mitenkään hassumpi kumi takarenkaana. Rullasi ihan mukavasti ja piti märällä kalliollakin kohtuullisesti. Jossain kohdassa kyllä vähän sutaisi.
Jos jostain kohtuuhinnalla osuu kohdalle niin ainakin kesällä menee takana.
Yhtä hyvä ei ollut menestys yrityksessä käyttää Schwalben SV 13F sisärengasta. Kolme ostin ja heti eka hajosi venttiilin vierestä. Ei vaan venynyt niin paljoa että olisi Budin mitoille riittänyt. Toinen onnistui paremmin. Kolmannen laitoin Bulldozerin sisään. Kesti yhden lyhyen lenkin ja hajosi itsestään parin päivän kuluttua. Samalla tavalla repesi venttiilin vierestä. Paine 0,7 bar. Talkkia laitoin kokeneiden neuvosta oikein reilusti ja katsoin että sisuri hyvin asettuu. Tästä ei varmaan voi tuotetta moittia, eihän se yli 4" kumeille ole tarkoitettukaan. Onzan FR voi, kuten kokeneet sanookin, olla parempi.
^^ Hyvin toimii tuolla cahttyn vanteella tubelesointi, ei ollenkaan pöllömmän muotoinen vanteen olake. Ainakin näin 3 päivän kokemuksella olisin tätä mieltä.![]()
Mulla oli yhet On-Onen kiekot joissa oli tuon mallinen olka, renkaat ei halunut sisurillakaan pysyä kunnolla vanteella maastopaineilla. Lisäksi muistan lukeneeni että samojen kiekkojen kanssa tubeless touhuissa burppailu alkoi alle 0,8baarin, mutta ehkä noi on paremmat. Mun mielestä noissa on liian vähän suoraa hyllyä että regas pysyisi siinä, saatan toki olla väärässä.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Tuossa nyt kuitenkin olis jopa vähän humpin tapaista, toisin kuin esim. Fatboyn vanteissa:
Noissakaan ei tasaista tuon enempää, heti lähtee pyöristymään alas eikä humpista tietoakaan, silti pysyy näemmä nollapaineillakin hienosti vanteella vaikkei uskoiskaan.
Feltin vanteissa on hyvin lähelle tuon muotoinen varsin olematon hylly (Cahttyn vanne)ja siitä ainakin tipahtaa kumit itsestään kun paineet laskee pois. Käytän kai sen verran isompia paineita maastossa, reilu 90 kiloa kesäkamppeissa, että sisärenkaalla ovat kyllä toimineet.
Tarkoitus olisi laittaa talveksi Snowshoe XL nastoilla eteen ja Lou taakse. Miltä kuulostaa kokeneempien mielestä? Viime talven ajoin Bulldozereilla, jotka olivat kyllä hienoinen pettymys.
Mullakin oli tosiaan sisurin kanssa pudonnut maastopaineissa jostain kohdin pois paikaltaan. Takasessa alkoi jopa haittamaan kun kumin kylki tulee moisesta kohdasta aika paljon ulommas ja ottaa ketkulinjaa kiinni pienillä pyöriessä. Eli alan suosiolla pohtimaan tuon olakkeen virittelyä paremmaksi. Tai sitten, oliko Mutanaaman, liima-avusteista versiota väsäämään.
Toi fatboyn olake on kyllä aika luisu.
Painavampien vekottimien kanssa tottunut siihen että tossa olakkeessa on kunnon ura kumin reunan asettua.
Kiitokset brilleauxille, osittain sunkin kehujen vuoksi kumit meni vaihtoon, isompia alkoi muutenkin tehdä mieli. Ko. kombo tuntuu n. 30 km kokemuksen perusteella tosissaan mieluisalta ja omiin mieltymyksiin sopivilta.
Alkuun hämmästyin että MADE IN CHINA, et mitäs halpista myydään Surlyn nimellä, mut valmistusmaa nyt ei tällä kertaa tuntunut haittaavan. GC tuntui toki käteen/silmään vähän laadukkaammalta käsissä hypistelemällä, ehkä kun on vähän tukevampaa tekoo ja kuitenkin kevyemmät.
GC:t ehket rullas hivenen paremmin, Lou tuntuu jurraavan melkoisesti vastaan varsinkin kun paineita ei enää oo juuri nimeksikään. Imee niin mukavasti pienillä (0.2/0.35 bar oman mittarin mukaan) paineilla kivet ja juurakot. Pituussuuntaiset juurakot pystyy ylittämään paljon rennommin. Onpahan muuten pehmeet kyljet GC:hen verrattuna, menee rullalle jarruttaessa ja reippaammin polkaistaessa samallalailla kuin kiihdytysautoissa takakumit. Suurin ero tuo itseohjautuvuus, ei juuri yhtään enään vaikka paineet nuo. Tiedä mitä samaan syssyyn tehty tubelesointi teki osaltaan, mutta hyvä näin. Ja kyllähän varsinkin vetopitoa tuntuu olevan liki loputtomiin.
Kirjanmerkit