Ei tarvitse uskoa, kun ilmiön olemassaoloa voi todentaa ihan itse. Otetaan takakiekko irti ja laitetaan pystyyn lattia vasten, tarjotaan ketjuruoskalla vääntöä takapakkaan isommalle rattaalle – jarruttavassa navassa akseli jumittuu, kunnollisessa ei.

Jarruttavassa vapaarattaassa on holkki kynsien alla. Tämä holkki on navan akselilla ”jumittuneena” navan ja vapaarattaan laakereiden välissä, eli se pysyy paikallaan navan akselin ja laakereiden sisäkehien mukana, kun kiekko pyörii. Vapaarattaan metalli joustaa kynsien alla ja nojaa tähän holkin, syntyy jarrutus.

Kunnollisessa vapaarattaassa voi olla laakeri kynsien alla tukemassa rakennetta tai kokonaan toinen toteutus.

p.s. Switch Evo ainakin jarruttaa ja DT ei. Villi veikkaus – Novatec myös jarruttaa, ja Fulcrum ei (riippuu tietenkin navan rakenteesta).