ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 31 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 29 30 31 32 33 41 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 901 - 930 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #901
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Ota suosiolla vanhasta navasta kaikki tarvittavat mitat, laita pinnalaskuriin ja vertaa uuteen napaan. Jos tarttee vaihtaa pinnat niin sitten tarttee.

    Noilla spekseillä kohtuuhintainen ihan OK vaihtoehto on Superstarin Switch. Löytyy vaihtoadaptöörit eri akseleille ja vapaarattaille.
    --

  2. #902
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Nyt tarvittaisiin kiekkosepiltä suosituksia. Tallissa on levännyt jo kolmatta vuotta yksi 29" kiekkopari joissa on surullisen kuuluisat Spessun HiLo -navat. Ilmeisesti alunperin Formulan tai DT Swissin tekeleet. Laakerit happani niistä aika nopeasti. Sen jälkeen etuakselistandardi on vanhentunut (kun pyörään vaihtui keula) ja vapaaratasstandardi on vanhentunut (kun pyörään tuli XX1 voimansiirto). Kehät, pinnat ja nippelit olisi sen sijaan vielä ihan kierrätettävissä lenkkikäyttöön kakkoskiekoiksi. Lähinnä kiinnostaisi saada toinen kiekkosetti varsinaisten oheen, jotta renkaiden vaihto kuivan kelin pierunkuorista märän kelin nappularenkaisiin kävisi näppärämmin.

    Nuo 350:t ei ole erityisen edulliset mutta ei älyttömän kalliitkaan. Sopivat olisi 220€ noilla bike-componentsin hinnoilla. Löytyykö suosituksia muista vastaavista saman hintaluokan navoista?
    En ole kiekkoseppä, mutta ehkä tässä vaiheessa kannattaa miettiä, haluatko toiset kiekot vai rakennella kiekkoja? Varmaan tiedätkin, että ihan ok kiekotkin saa tuohon 220€ hintaan. Tietenkin jos haluaa rakennella, niin kannattaa miettiä onko ne kehät niin hyvät että niistä kannattaa uudet kiekot rakentaa? Itse napoihin ehdotuksena Novatecit joista esim. D771/D772 lienee tuohon tarkoitukseen kelvolliset.

  3. #903
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Novatecin D772 navassa on tyypillinen kiinalaisnavan jarruttava vapaaratas (tyyppi B2): http://www.eshop.novatecwheels.eu/ca...speed-for-xx1/


    Niin kuin myös Superstar Switch navassa:


    Alumiini ”kynsien” alla antaa periksi viimeistään parin lenkin jälkeen (80kg kuskilla maastovälityksillä) ja kynnet nojaavat sen jälkeen alla olevaan holkkiin ja jarruttavat sitä enemmän, mitä enemmän vääntöä tarjoat. Itse olen onnistunut ajaa jarruttavalla navalla ainakin vuoden (tietämättä asiasta), ennen kuin vapaaratas alkaa hajota enemmän.

    Lisäksi navan akseli 12mm läpiakselille taitaa olla paperinohutta alumiinia ja hajoaa sekin 80kg kuskin alla melko varmasti. Eli kyseisellä navalla on ainakin kaksi vakavaa suunnitteluvirhettä.

    220€ kiekoissa ei ole DT350 tasoisia napoja, vaan niissä voi olla kiinalainen jarruttava napa tai muuten surkeita osia…

  4. #904
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Noita vapaaratasongelmia on kyllä raportoitu, mutta olen elänyt kuvitelmassa, että nuo vapaaratasongelmat koskevat niitä vanhempia 3 -kyntisiä malleja eikä uudempia 4-kyntisiä mitä tuossa D772:ssa käytetään? Niissähän materiaalivahvuus on on aika naurettava, mutta mitä nyt tuossa omaa 7500km ajettua vapaaratasta tutkin, niin ei ollut vielä pettänyt. Tuossa 4-kyntisessä on silmämääräisesti ainakin tuplasti tavaraa vanhaan malliin verrattuna. Akselinkin saa teräksiseksi vaihdettua, jos ongelmia tulee. Mutta joo, on tuo DT 350 varmaan parempia napa, etunapa ei tosin ole konvertoitavissa ainakaan valmistajan ilmoituksen mukaan. Eli jos sitä haluaa niin muutama kymppi lisää, niin voisi esim. Hopen pro 2 Evo navat olla vaihtoehto?
    Pointti lienee siinä, kuinka paljon kannattaa investoida niihin vanhoihin kehiin, eli onko sen arvoiset? Jos pinnojen pituus ei natsaakaan, niin uudet pinnat ja nippelit kustantaa vähintään 30€ lisää.

  5. #905
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Nojoo, se kävi selväksi ensimmäisenä kun tarkisteli noiden vähänkään järkevien napojen hintoja, ettei tuollaisten kohtuullisten kehien naittaminen uusiin napoihin ole millään tasolla taloudellisesti kannattavaa. Ainoastaan sitten säästäisi, jos olisi joku kieroutunut fetissi vaikka nimenomaan niihin DT Swiss 350 -napoihin ja vanhat rojut sattuisi käymään niihin heittämällä.

    Ei kehtaisi laittaa aivan käyttökelpoisia palikoita metallikeräykseen, mutta eipä noita kukaan ostakaan kun laakerit on kypsät ja kehissä käytönjälkeä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  6. #906
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    166
    Monien ongelmia jälkeen omat kiekot on nyt valmiit, ihan hyvät niistä tuli ensimmäisen koeajon perusteella. Navat Ebaysta Novatec D711/712, kehät CRC:ltä WTB i19 ja pinnat Bike24 Sapim D-Light. Vaikken grammoja viilaakaa niin kehät + renkaat painoa lähti kilon verran, sen jo väittäisin tuntevani ajossa. Maantiekäyttöön cycloon, toiset kiekot voi nyt pyhittää maastorymistelyyn.

    Ekaa kertaa pappia kyydissä tyyppisesti olisi ollut viisasta tehdä 1 harjoituskiekko ensin. Etukiekon kanssa tuli sähellettyä useamman kerran kun hukkasi kohdan ja piti alkaa hakea kireyttä ja suoruutta uusiksi. Takakiekko meni jo puolet helpommin kun jäi pahimmat töpeksimiset pois, olisko koko hommaan mennyt 6-8 tuntia kaikkineen. Koeajolla kuului alkuun pientä napsahtelua kun runttasi kunnolla mutta tuntui asettuvan ja pysyi suorina.

    Hyvä video puolaukseen muillekin jakoon, puhe kuulostaa ärsyttävältä mutta oli todella selkeä: https://www.youtube.com/watch?v=caCloMziaCk

    Ja tältä ne sitten näyttää, kuvassa myös oma ghetto-style rihtauspukki, hyvin sai sillä isoimmat ja loput sitten haarukassa.


  7. #907
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    144
    Tällaiseen navan ympärille pitäisi kiekko rakentaa (DT Comp ja CXP33). Navassa pinnan reiät 2,7 mm. Ymmärtääkseni vähän isommat kuin normaalisti. Pitäisikö laittaa prikat pinnoihin kuten täss blogissa on tehty?

  8. #908
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ATS Katso viesti
    Tällaiseen navan ympärille pitäisi kiekko rakentaa (DT Comp ja CXP33). Navassa pinnan reiät 2,7 mm. Ymmärtääkseni vähän isommat kuin normaalisti. Pitäisikö laittaa prikat pinnoihin kuten täss blogissa on tehty?
    Minulla on sellainen käsitys että prikoilla ei ole mitään tekemistä navan pinnareikien koon kanssa.
    Niitä käytetään jos pinnan mutka ja ja navan laippa ei pelaa oikein keskenään eli jos on ohut laippa ja pinnassa on mutkan jälkeen niin paljon mittaa että se pääsee hölskymään sivusuunnassa.

    Eikä tuo 2,7mm ole mikään poikkeavan suuri reikä, esim. Shimanon navoissa on yleisimmin 2,6mm reikä.

    En laittaisi prikkoja ainakaan tuon reikäkoon vuoksi. ( Enkä laittanutkaan omaan SP-dynamoon).

  9. #909
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    144
    Kiitos hartsu. Ennen en ole kiekkoa koonnut, joten ihmettelemistä tässä riittää. Eiköhän tuo DT Comp istu sitten normaalisti. Tsekataan kunhan saadaan osat kotiin.

  10. #910
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    221
    En tiie meneekö offtopic mutta kysyn silti. Oisko missään suositeltavaa pajaa Etelä-Suomessa joka kasais kiekkoja niin sanotusti itse ostamilla kehillä ja navoilla? Siis meinasin hommaa kehät ja navat mutta taidot ei riitä kasaamaan. Pinnojen pituutta yritin dt:n laskurilla laskea mutta jossain mättää. Jos saisin oikeet pinnojen mitat selville niin ehkä yrittäsin opetella sitten itse.

  11. #911
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    ^Sellaista kun Hikiän Ajomies on kehuttu. Eiköhän aika moni muukin kasaa pyydettäessä.


  12. #912
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    ^^ Vie Toni&Tonille. Kasaavat kiekot varmasti kunnolla. Itsekin vein omani eilen. Ja joo, ei tarvii turhaan pinnojen mittoja miettiä, Toni miettii.

  13. #913
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    221
    Tekevätkö maastokiekkojakin?

  14. #914
    Tulee kohta ajankotaiseksi ottaa maistiaisia ensimmäisistä itse rakennetuista hiilikuituisista maantiekiekoista.
    Kertokaapa kokeneemmat, mitkä ovat oireet, jos:
    Pinnat on liian löysällä ?
    Pinnat on liian tiukalla ?

  15. #915
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Liian tiukalla niin kuitu antaa periksi. liian löysällä niin kiekko on voipi olla löysä, antaa töyssyyn ajettaessa herkemmin periksi ja taas pitää rihdata kun nippeli pyörähtää.Eikös siinä niin käy..?
    Tai pinnat ei ole nippelin pohjassa optimaalisesti jos on löysällä-> vaurioriski nippeliin. Mutta ylipitkillä pinnoillahan se kompensoituu ;-)
    kontio muokkasi tätä : 17.04.2015 at 17.02

  16. #916
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Salaliittoteoria Katso viesti
    Tulee kohta ajankotaiseksi ottaa maistiaisia ensimmäisistä itse rakennetuista hiilikuituisista maantiekiekoista.
    Kertokaapa kokeneemmat, mitkä ovat oireet, jos:
    Pinnat on liian löysällä ?
    Pinnat on liian tiukalla ?
    Tekisi mieli sanoa, että jos ne ovat liian löysällä, kireysmittari näyttää liian pieniä lukemia, jos taas liian kireällä, lukemat ovat liian suuria. Jos tehdään kiekkoja kuidusta maantielle, niin minusta mittari on ainoa oikea väline.

    a) Kuitukiekkojen suurin hyöty on siinä, että pinnat voi vetää oikeasti kireälle ja saat jämäkän kiekon. Silloin ero kireän ja tosi kireän pinnan välillä on sellainen, että harva jätkä sitä korvakuulolla erottaa kuitenkaan, mutta kireämpi ampuu nippelinsä avaruuteen ennemmin tai myöhemmin.
    b) Pinnoja on yleensä aika harvassa, joten kohdassa a mainittu yksittäinen kireämpi pinna kantaa vielä suuremman vastuun, koska naapuripinnat ovat kauempana. Tasakireys tulee tässäkin vaiheessa melko tärkeäksi faktoriksi.
    c) Jos taas pinnoja ei vedetä oikeasti kireälle, niin miksi satsata euroja kuituun?

    Mutta noin tarkistuksena jo tehdylle kiekolle
    1. Ne ovat suunnilleen sopivan kireällä, mikäli ne tuntuvat sormilla kireiltä
    2. Tärkeämpää on se, että ne ovat kaikki yhtä kireällä keskenään. Absoluuttinen kireys tulee vasta toisena tärkeysjärjestyksessä.

  17. #917
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Vaihdoin navan 11.pakkaa varten ja lueskelin pienelläpainettua tekstiä, siinähän sanottiin että napa tehty vain kiiteälle pakalle. Tämä Novatec 482sb navassa,miten muissa navoissa joissa alumiininen vapaaratas,esim dtswiss jne?
    Asennan kuitenkin tavallisen shimanon pakan vaikka siinä irtorattaita onkin,mut en ehkä olisi napaa ostanut jos tämän olisin tiennyt.

  18. #918
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Kaikissa navoissa mitä mulla on ollut, rattaat syövät itsensä vapaarattaaseen. Olen kuullut, että joillain on auttanut kun pakan kiristää speksien mukaiseen momenttiin, mutta mä en ole huomannut tosta hyötyä, tai mun momenttiavain on särki.
    6.7 WTF/kg


  19. #919
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Se on enemmänkin noiden alumiinirunkoisten vapaarattaiden ongelma.. Teräksiset rungot kestää paremmin tuota kaivautumista, mutta painossa tulee muutama gramma turpaan..
    The end of the road is just the beginning...

  20. #920
    Tuollaset vanteet olisi tällä hetkellä pyörimässä:

    http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod120949

    Saakos tuota muutettua 11-vaiheiseksi? En yhtäkkiä löytänyt sopivaa vapaaratasta tuohon..

  21. #921
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    64
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti teehak Katso viesti
    En tiie meneekö offtopic mutta kysyn silti. Oisko missään suositeltavaa pajaa Etelä-Suomessa joka kasais kiekkoja niin sanotusti itse ostamilla kehillä ja navoilla? Siis meinasin hommaa kehät ja navat mutta taidot ei riitä kasaamaan. Pinnojen pituutta yritin dt:n laskurilla laskea mutta jossain mättää. Jos saisin oikeet pinnojen mitat selville niin ehkä yrittäsin opetella sitten itse.
    Laitappa viestiä. Minä voin ne sinulle tehdä jos kiikutat osat Vantaalle.

    maasturi.vuodatus.net

  22. #922
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Mitäs hyväksi havaittuja pinnakauppoja olikaan olemassa?

    Tuli kolaroitua Easton EC90SL -etukiekko eilen, saldona yksi pinna poikki ja kaksi tai kolme muuta vaihtokunnossa. Toistaiseksi kehä vaikuttaa aika lujalta, ainakin ulkoisesti näytti selvinneen melkein pelkällä säikähdyksellä. Sopivat pinnat olisi Sapim Double butted Straight pull 273mm. Google löysi brittiläisen 247cycleshop.comin jossa olisi suoraan nuo oikeat pinnat 5kpl setteinä varastossa. Samalla voisi ottaa takakiekkoon 274 millisiä 5kpl varalle ja 5kpl nippeleitä. Ei varmaan löydy selvästi alle £3/pinna mistään muualta?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  23. #923
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Vääksy
    Viestit
    397
    http://www.justridingalong.com

    Tuolla on kanssa aika hyvin suoravetopinnoja.
    Jussi Heikkilä
    MC Kramppi - Meillä ei venytellä

  24. #924
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Ei varmaan löydy selvästi alle £3/pinna mistään muualta?
    Bike24:stä löytyy pinnat (jos kyseessä on siis Sapim Race 2,0/1,8/2,0 straight pull) niin paljon halvemmalla, että jos kymmenenkin otat, niin edes korkeat postikulut eivät nosta yhden pinnan hintaa noin ylös. Tosin ei löydy kuin 2 millin välein pituuksia, mutta 1 millin heitto on vielä täysin hyväksyttävä.

  25. #925
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Mikä mahtaa olla kaikkein luotettavin laskuri?? Olen tässä koittanut selvittää pinnojen pituutta mutta neljällä eri laskurilla tulee neljä eri tulosta jotka on kyllä liian kaukana toisistaan.

    https://leonard.io/edd/
    http://www.sapim.be/spoke-calculator
    http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator
    http://spokes-calculator.dtswiss.com/Calculator.aspx

    Napa on Superstar Componentsin 150mm Tank EVO

    • PCD Left - 58mm
    • PCD Right - 58mm
    • Spoke hole ID - 2.5mm
    • Flange Left - 40mm
    • Flange Right - 30mm


    Ja käytettävä vanne on Mavic 729

    Pinnojen määrä 32 ja nippelin pituus on tarkoitus olla 14mm. 3 ristiin lienee paras tyyli vetää pinnat.

    Pystyisikö joku heittämään neuvoja ettei mene pinna tilaus ihan reisille
    Gravity, what a heartless bitch.

  26. #926
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Eri laskurit voivat toimia eri määreillä. DT käyttää laipan etäisyydessä C-T (center to mittausta), eli laipan etäisyys navan keskikohtaan. On myös tapa mitata laipan etäisyys navan päästä. Nämä mittaustavat kun menevät sekaisin, niin pinnojen mitatkin heittävät rajusti.

    DT laskurissa ei saa käyttää pilkkua. Laita aina piste mittausarvojen kanssa.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  27. #927
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Mikä mahtaa olla kaikkein luotettavin laskuri?? Olen tässä koittanut selvittää pinnojen pituutta mutta neljällä eri laskurilla tulee neljä eri tulosta jotka on kyllä liian kaukana toisistaan.
    Laskureissa tehdään erilaisia oletuksia ja eihän edes ERD ole tarkasti määritelty käsite, mistä se suurin ero tulee. Itse mielenkiinnosta sain kolmella laskurilla saman tuloksen, mutta aika säheltämistä se joillain oli, kun olivat tarpeettoman sekavia. Suosittelen tätä: http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/

    Tuo on helppo käyttää ja se antaa oikean tuloksen, kunhan laitat ERD:n oikein. Kaikki laskurit antavat varmaankin oikean tuloksen, koska itse laskukaava ei ole vaikea, mutta erilaisissa lähtöoletuksissa on eroja. Painotan, laita aina ERD oikein. Selvitä, miten valmistaja on mitannut ERD:n. Navan mittausheitoilla on hyvin vaikea saada väärän mittaiset pinnat, ellei mittaa ihan väärää asiaa, mutta ERD:llä helposti. Eli tuo laskuri haluaa ERD:n siihen, mihin oikean mittaisen pinnan pää tulee. Eli ei nippelin ylälaitaan asti, vaan vähän alle (tai vähän enemmänkin, jos on pitkä nippeli pitkillä kierteillä).

    P.S. Ainakin ennen DT:n laskuri teki automaattisia vähennyksiä nippelin pituuden mukaan. Juuri tällaiset aiheuttavat niitä erilaisia lopputuloksia. Mitä vähemmän kätkettyjä oletuksia, niin sen parempi.
    orc biker muokkasi tätä : 18.07.2015 at 11.24

  28. #928
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Mites toi nippelin pituus on huomioitava jos sitä ei löydy laskurissa(olettaisin että laskuri käyttää tällöin 12mm nippeliä)? Vähennetäänkö vaan pinnan mitasta se pari milliä 14mm nippeliä käytettäessä? Toi Dt:n laskuri antoi yli 10mm lyhyemmän mitan kun muut tajusin sitten että siinä ei oteta mitenkään huomioon että käytössä on 150mm leveä napa.

    Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
    Gravity, what a heartless bitch.

  29. #929
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Mites toi nippelin pituus on huomioitava jos sitä ei löydy laskurissa(olettaisin että laskuri käyttää tällöin 12mm nippeliä)?
    Ei välttämättä mitenkään. Se nimittäin riippuu nippelin valmistajasta. DT:llä taitaa olla enemmän kierteitä pidemmässä nippelissä. Eli pinna varmaankin saisi olla millin lyhyempi, jos käyttää 14 millin DT:n nippeliä 12 millin sijaan. Tästä seuraa, että ERD:stä pitäisi vähentää 2 mm verrattuna 12 millin nippelin käyttämiseen tai sitten vähentää millin lopputuloksesta. Näin ainakin äkkiseltään tuntuisi.

    Onhan se muuten tuolla selitettykin laskurin ohjeissa. Lue ne ohjeet huolella, niin pitäisi olla helppo käyttää. "DT-Swiss nipples : 14mm nipples subtract 1mm from the calculated sizes, 16mm nipples subtract 2mm."

  30. #930
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Monta laskuria on nostettu esille, mutta ei sitä ainoata hyvää: http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc

    Superstar Componentsin napa on jarruttavaa mallia, eli mitä kovemmin poljet sitä enemmän vapaaratas jarruttaa.
    ealex muokkasi tätä : 18.07.2015 at 18.57

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •