GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 30 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 28 29 30 31 32 40 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 871 - 900 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #871
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    joo ite laskin ne 603 erdillä. kehässä lukee että 600erd mutta useammassa tredissä mtbärrässä sanoivat että noi valmistajien antamat mitat kannattaa aina tarkistaa, ja muutama kertoi kokemuksen syvällä rintaäänellä että he ovat mitanneet useampia flow kehiä ja aina 1.5mm saaneet enemmän erdiä. yks sanoi että 604erd antoi hänelle melkein liian pitkän pinnan mitan ja suositteli tosiaan myös tuota 603ea. wheelbuilder.com muistaakseni antoi oman sertifikaattinsa 603 erdille.
    http://www.notubes.com/help/a/litera...01-15-2014.pdf
    tuolla olevassa taulukossa firma sanoo että 290 ja 291 olisi heidän käyttämä pinnan mitta, että ei tuo 292 kyllä kaukana olisi...
    oikein tarkistelin noita mittauksiani pari kertaa kun sanoit että tuli eri tulosta ajattelin että oon ampunut pahasti metsään!!! kovasti tekisi mieli kyllä ottaa nyt riski ja kokeilla tota yhtä mittaa...
    eiks se teoriassa kuitenkin ole mahdollista että saisi setin läjään yhdellä mitalla???
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  2. #872
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    844
    Kun olet mitannut ERD:n ja muutkin ovat saanet saman tuloksen (603mm), se on oikea arvo. Silloin 292mm pinna pitäisi olla sopiva. Itse olen opetellut pinnauksen R. Mussonin kirjasta. Sen mukaan pinnan pituus on ok, jos pituus ei poikkea lasketusta enempää kuin +/-1mm. Tässä on minun pinnalaskuri Windows-versiona , jos tahdot kokeilla. Suosittelen kuitenkin virheiden välttämiseksi vertaamaan esim. DTSwissin pinnalaskuriin .
    Pieni varoitus: tuossa linkin pinnalaskurissa on viimeisellä rivillä X-sarakkeessa(=montako pinnaa ristiin) arvo 1 vaikka muissa on 3.
    KJP muokkasi tätä : 14.02.2015 at 18.59

  3. #873
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Ok, kiitoksia! Ja kiitos tuosta sun laskuri versiosta, kokeilen ehdottomasti!
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  4. #874
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Mittasin tuon FlowExin ERD:n muutamasta kohdasta ja sain mitaksi 602.

    Itse mittaan niin että otan mitan siitä nippelin uran pohjalta kuten ekassa kuvassa. Toisen ohjeen mukaan jos mittaa niin tulee pari milliä lisää mittaa.

  5. #875
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    voiskohan tuo valmistaja sitten itse mitata erdinsä tuosta nippelin "hartiasta", varren ja levenevän kohdan taitoksesta??

    Spankin sivuilta:

    As you may already know, over the years there have been a few accepted ways to calculate rim ERD. In the past some people used inner diameter + wall thickness x 2 + nipple head height x 2 = ERD

    However with more and more different types of nipples on the market, and the popular method of measuring ERD changing to eliminate nipple head height from the calculation, Spank has updated all our models. On all rims produced from Q3 2013, we will use the following ERD calculation: inner diameter + wall thickness x 2 = ERD ++

    The ++ callout is to show that you must "plus" the nipple head heights yourself when calculating spoke lengths.

    mielestäni ihan viksu ratkaisu
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  6. #876
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Sain koottua kiekon, melkein priimaa tuli. Pinnat just sopivan mittaiset mutta pieni pystyheitto jäi sauman kohdalle.

    Mutta 292mm saattaa olla liikaa etupään jarrupuolelle. 290 millisellä pinnan pää jäi vajaan millin nippelissä olevan hahlon alapuolelle ja noilla nippeleillä joilla kasasin kierre loppuu siten että pinna tulee juuri nippelin yläreunan tasalle. Ja kun se nippelin hahlo on vajaan millin syvä niin luultavasti olisi loppunut kiristysvara kesken.

  7. #877
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Saumaan tuppaa jäämään aina pystyheittoa. Sen saa vaan pois viilalla .

    Kymysys, mistä tiedät että on oikealla kireydellä pinnat? Onhan pinnat tasakireydellä?
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  8. #878
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Kireysmittari löytyy joten kireydet on nykyään aika hyvin hallinnassa. Ennen mittarin hankintaa kun korvakuulolla ja näppituntumalla kokosin tulikin kiristettyä pinnoja reilusti liian piukkaan.

    Nyt se vain mietityttää että pitäisikö jotenkin ottaa huomioon tuo että vanne joka on tarkoitettu sisärenkaattomalle käytölle on halkaisijaltaan hieman suurempi kuin normaali vanne josta on seurauksena se että pinnojen kireys tippuu aika dramaattisesti kun kampeaa päällikumin paikalleen. Kasasin jokin aika sitten takakiekon tuolla samaisella FlowEX vanteella ja kireydet tippui 130kg>80kg.

  9. #879
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Hyvä hyvä ja mielenkiintoinen havainto. Väkisinkin sanoisin, että kumittomalla kireydellä mennään. Jos kumi päällä 80kg vääntää takas 130kg, loppuu kierteet varmasti ja menee uusiksi pinnojenpituusteoriat
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  10. #880
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Eikö se ole kuitenkin renkaan ilmanpaine, joka puristaa vannetta ja siksi tiputtaa pinnojen jännitystä? Ei kai tuo muutos 130→80 kg tullut pelkästään kampeamalla rengas vanteelle? Flow EX:n kanssa pinnojen maksimijännitys on 125 kg, eli jos kiristät pinnoja lisää renkaan asentamisen jälkeen, on kireys reippaasti yli kehän luvatun keston heti kun renkaassa ei ole enää paineita.

    Tuubirengas ja (ilmeisesti) myös tubeless puristavat vannetta tasaisesti kasaan, suuruusluokka millin kymmenyksiä, ja kaikkien pinnojen jännitys tippuu. Avorenkaalla ja sisäkumilla ilmiö on pienempi. Kun kiekon päällä on kuormaa, painuu vanne kasaan ja maata vasten olevien pinnojen jännitys tippuu reippaasti. Tuota voi kokeilla vaikka pistämällä kaiken painonsa ohjaustangolle ja mittaamalla etukiekon alimpien pinnojen jännitys.

    Juuri siihenhän pinnakiekon vahvuus perustuu, että vaikka erilaiset voimat taivuttavat kehää, pinnojen kireys pienenee muttei kokonaan katoa. Niin kauan kuin pinnoissa säilyy jännitys kaikissa tilanteissa, pysyy kiekko suorana. Jos kiekko on sellainen, ettei jännitys säily, pyörivät nippelit ajon aikana vähitellen auki ja kiekko on kiero. Sitten kiekkoa joko suoristellaan toistuvasti tai yritetään korjata tilanne kierrelukitteella.

    Jäykkä kehä on siksi parempi, että se muuttaa muotoaan vähemmän. Ohuet pinnat ovat tässä suhteessa siksi parempia, että ne venyvät jännitettynä enemmän ja sietävät siksi suurempia kehän muodonmuutoksia. Tyypillinen halpakiekko eli vetelä kehä ja paksut pinnat voi olla aika toivoton yhdistelmä.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  11. #881
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Niin minäkin aluksi järkeilin että ilmanpaineella olisi vaikutusta kireyteen mutta näin ei ollut.
    Pinnat on ihan yhtä löysällä vaikka päästää ilmat pois, sitten kun kampeaa kumin pois vanteen "hyllyltä" niin kireydet palaa normaaliksi.

    Ilmeisesti vanne ja rengas molemmat vaikuttaa tuohon, googlasin vähän ja samoja kokemuksia löytyi muiltakin ja nimenomaan Stan'sin vanteilla.
    Eli ilmeisesti Stan'sin tubeless vanne on hieman suurempi halkaisijaltaan ja tubeless-ready renkaan reunanauha on tehty jäykemmäksi että pysyy siellä hyllyllä ilman burppauksia.



    edit: Täällä enemmänkin juttua samasta asiasta
    hartsu muokkasi tätä : 17.02.2015 at 19.16

  12. #882
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Tuon linkin mittausten kanssa on tosiaan aika vaikea kiistellä. Tubelessissa olennainen ero on tosiaan siinä, että renkaan reunanauha on kehän laidoille nostettuna vähän kuin iso pingotettu kuminauha. Vetolujuutta reunanauhassa on kaiketi helvetisti kun materiaali on kai tyypillisesti hiilikuitua, ja ilmeisesti puristava voima voi olla (kehän ja renkaan yhdistelmästä riippuen) hyvinkin merkittävä. Ilmanpaine kohdistuu yhtälailla kehään (sisäänpäin) kuin renkaan kudokseen (ulospäin), ja summa ainakin tuossa linkin tapauksessa on melkolailla nolla.

    En silti ihan äkkiä korjaisi pinnojen jännitystä renkaan nostamisen jälkeen. Jos sen nostaa takaisin 130 kiloon, on rengas poistettaessa jännitys sitten lähempänä 200 kiloa, eli reippaasti yli kehän ilmoitetun keston. Kehä voi hyvinkin haljeta nippelin vierestä. Mielummin rakentaisin vain kiekon huolellisesti ilmoitettuun maksimijännitykseen (tai ehkä vähän yli). Lisäksi käyttäisin reippaasti ohennettuja pinnoja, joiden kanssa tosiaan jännitys tippuu vähemmän, sillä se 130 kg jännitys on venyttänyt pinnaa enemmän.

    Mitä tulee rengaspaineen vaikutukseen, mittasin huvikseni parista maantiekiekosta pinnojen jännityksen muutoksen kun tyhjään renkaaseen pisti kovat paineet. Kummatkin ovat etukiekkoja ja olen jättänyt jännityksen jo rakentaessa aika matalaksi.

    30 mm korkea alumiinivanne (KinLin XR-300, kevennyskehä), avorengas sisäkumilla, 8 bar: 83→67 kg
    45 mm korkea hiilikuituvanne (Enve), tuubirengas, 10 bar: 85→80 kg

    Rengaspainekin voi siis vaikuttaa. Tuon alumiinivanteen halkaisija pienenee rengaspaineen vaikutuksesta noin 0,3 mm. Kummassakin on käytetty ohuita pinnoja (DT Aerolite), eli paksummilla pinnoilla jännityksen muutos olisi suurempi.
    Antti Salonen muokkasi tätä : 18.02.2015 at 02.11 Syy: Pari täsmennystä
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  13. #883
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Pahoittelen tyhmää kysymystä, mutta ei ole kokemusta näistä askarteluista. Joskus tulevaisuudessa olisi varmaan ihan kiva rakentaa kiekkokin, mutta aloitetaan pienestä. Tarvitsisin pari varapinnaa. Tiedossa on vanne, pinnojen valmistaja ja napa. Onko tältä pohjalta mahdollistaa tietää, mitä tuohon pitäisi hankkia, vai pitääkö ruuvata irti ja mittailla?

  14. #884
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Miksi et ota puolatuista pinnoista mittaa? Mittaat vaan näkyvän osan ja + muutama milli kierrettä..
    The end of the road is just the beginning...

  15. #885
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Miksi et ota puolatuista pinnoista mittaa? Mittaat vaan näkyvän osan ja + muutama milli kierrettä..
    Koska en ymmärrä näistä asioista mitään. Mutta jos se tuolla hoituu, niin mitataan. Tuollaisen mittaaminen vain tuntuu olevan kovin epävarmaa tarkkuudeltaan. Toinen juttu on pinnojen paksuus. Minulla ei ole mitään tarkkaa mittaa, joten jokin pari millin kymmenystä voi tulla heittoa mittaustarkkuudestakin. Samoin, onko noiden pinnojen jäykkyyksissä eroja? Minä en tiedä kuin valmistajan, mutta ajattelin, että varmaan olisi ihan hyvä ottaa samanlaisia pinnoja kuin muutkin. DT:llä näyttäisi olevan puolisen tusinaa mallia, jotka äkkiseltään katsottuna näyttävät aika samalta kuin nuo. Ja sitten noita eri kierteitä: 1,8 mm, 2 mm, 2,34 mm. Tuntuu, että tässä on aika paljon mahdollisia kohtia saada väärin.

  16. #886
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Ota vain toinen vastaava pinna pois mitattavaksi. Siis samalta puolelta. Ei ole iso vaiva, ja kiekon joudut rihtaamaan joka tapauksessa.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  17. #887
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Ota vain toinen vastaava pinna pois mitattavaksi. Siis samalta puolelta. Ei ole iso vaiva, ja kiekon joudut rihtaamaan joka tapauksessa.
    Siis ei ole katkennut vielä pinnaa, vaan ajattelin, että olisi kiva olla pari varastossa äkillisen tarpeen yllättäessä. Siksi en viitsisi irrotella mitään, jos ei välttämättä tarvitse.

  18. #888
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    jos käväset jossain pyöräliikkeessä niin löytyy varmaan työkalu millä näkee tuon pinnan paksuuden.. itse en jaksa uskoa, että tuo suurempia murheita mikäli vaikka ohennettujen seassa muutama tasapaksukin olis, mutta korjatkoon joku joka paremmin tietää.. Joskus olen muutamassa "hätätapauksessa" koukkupinnoistakin tehnyt suoria, että kaveri pääsi endurokisat ajamaan ja ei kuulemma mitään ongelmia ja kerran tein koko vetopuolen yksiin kiekkoihin samalla metodilla, että kaveri pääsi kisoihin..
    The end of the road is just the beginning...

  19. #889
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Taidan kävellä pinna kädessä ottamaan pyöräliikkeestä saman tien niitä pinnoja. Taitaa olla varminta.

  20. #890
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Mä en kyl laittais eri paksuisia pinnoja samalle puolelle. Ohennettua all the way.

  21. #891
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Mutta 292mm saattaa olla liikaa etupään jarrupuolelle.
    Olipa kiva lukea tämä sen jälkeen kun olin pistänyt paketin 292 pinnoja tulemaan!
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  22. #892
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    844
    Jos pinnat on liian pitkät, voi laittaa nippelin alle prikat

  23. #893
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Avot! Grazie!
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  24. #894
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    166
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LauriA Katso viesti
    Pientä väliraporttia:

    WTB i19 kehät saapui CRC:ltä, painaa tasan 450g per kappale. Tarrat lähti helposti irti, siitä lisäpisteitä. Laatu vaikuttaa asialliselta mutta selviää paremmin kunhan pääsee kasailemaan.

    Sapim D-Lightit tuli myös, niitten mukana 12mm mustat messinkinippelit. Nyt tuli todistettua myös oikeaksi se että muovattu kierre ei pohjaa ainakaan näissä, nippeli solahtaa nätisti siitä läpi kun pyörittelee loppuun. Ei siis riskiä että pinna ei kiristy, paitsi tietty jos kierre loppuu toisesta päästä kesken.

    Ongelma tuli vastaan nippeleiden ja pinna-avaimen kanssa, Park Tool SW-40 ei nimittäin sovi tuohon Polyax -nippeliin. Mittasin työntömitalla molempien mitaksi 3.23mm mutta eivät silti sovi yhteen. Oliko jollain kokemusta millä pinna-avaimella nuo D-Lightit on kasattava, onko vika avaimessa, nippelissä vai käyttäjässä?
    Itse itselleni vastaten, Sapim D-Light nippelit tottelee 3.3mm avainta. Ehkä pari satkua on välystä mutta on se uskottava ettei mene 3.23mm, sen verran montaa eri nippeliä kokeilen.

  25. #895
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Mikäs on parhaimmaksi todettu kikka millä estää pyöreiden suoravetopinnojen pyöriminen kiristäessä?
    The end of the road is just the beginning...

  26. #896
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Nauhahiomakoneen nauha hiekkapuoli ulospäin pari kolme kerrosta, pinnan ja lukkopihtien väliin.

    Sent from my Nexus 5 using Forum Fiend v1.3.2.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  27. #897
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    844
    No nyt se sitten tapahtui. Aikaisemmin joku kommentoi, ettei liian lyhyitä pinnoja kannata käyttää, koska riski nippelin katkeamiseen suurenee. Keppi meni etupyörän pinnoihin ja taisi jäädä poikittain keulan alajalkoja vasten. Kova pamaus kuului. Nämä oli itse kasatut kiekot, joissa käytin vakiomittaisia pinnoja ja toisella puolella 14mm nippeliä n. 1mm:n liian lyhyitä pinnoja. Tämä oli siis se 14mm:n nippeli. Pinna on DTSwiss comp ja se jäi aivan käyttökelpoiseksi. Laitoin kuitenkin uuden pinnan, jotta sain tämä kuvattavaksi. Ennen tätä kaikki pinnatuhot ovat tapahtuneet pyörien mukana tulleille kiekoille ja aina on katkennut pinna kierteen alusta.

  28. #898
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    339
    Näyttää kyllä vähän korroosion merkkejä olevan katkeamispinnoilla. Vanhasta ison ässän jäykkäperästä meni joskus muutama pinna tuollee kunnes vaihdoin kaikki uusiin.
    "Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson

  29. #899
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Sattuuko jollain olla Hope Hoops, Stanin Flow Ex, Pro evo2 SP (suoraveto pinna) vanteita DT comp pinnoilla? Niissä, kun tulee varapinnat mukana, niin olisin kiinnostunut tietää pinnan mitan?
    Minulla vastaavat Crest kehillä ajettuna sipsiksi ja tarkoitus olis vaihtaa uusilla pinnoilla Flow EX kehät tilalle. Crestit tehty etukiekosta pääteltynä saman mitan pinnalla ja näyttää ihan fiksulta. Päästä päähän mitta rullamitalla 300mm tai karvan alle. Nippelit 12mn. Crest ERD 606 ja Flow Ex 601 eli tuon mukaan pitäs olla sopiva SP 298mm pinnat Flow EX kehille, jos tuo mittaukseni on oikein. 871 postauksen linkin mukaankin normi pinnalla Crest vs Flow Ex ero 2mm Pro Evo2 navoilla.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  30. #900
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Nyt tarvittaisiin kiekkosepiltä suosituksia. Tallissa on levännyt jo kolmatta vuotta yksi 29" kiekkopari joissa on surullisen kuuluisat Spessun HiLo -navat. Ilmeisesti alunperin Formulan tai DT Swissin tekeleet. Laakerit happani niistä aika nopeasti. Sen jälkeen etuakselistandardi on vanhentunut (kun pyörään vaihtui keula) ja vapaaratasstandardi on vanhentunut (kun pyörään tuli XX1 voimansiirto). Kehät, pinnat ja nippelit olisi sen sijaan vielä ihan kierrätettävissä lenkkikäyttöön kakkoskiekoiksi. Lähinnä kiinnostaisi saada toinen kiekkosetti varsinaisten oheen, jotta renkaiden vaihto kuivan kelin pierunkuorista märän kelin nappularenkaisiin kävisi näppärämmin.

    Napojen vaatimuksena seuraavaa:
    - Edessä 15x100 läpiakseli (yhteensopivuus perinteiseen pikalinkkuun plussaa)
    - Takana 12x142 läpiakseli (yhteensopivuus perinteiseen pikalinkkuun plussaa)
    - XD-vapaaratas (yhteensopivuus perinteiseen vapaarattaaseen plussaa)
    - Laipat perinteisille J-pinnoille
    - 6-pulttinen jarrulevykiinnitys
    - Edessä ja takana 32 pinnaa

    Nopeasti bike-components.de:stä vilkaisemalla lupaavimmat navat olisi varmaan DTSwissin 350. Tuotekuvauksesta löytyy suoraan laippojen välinen etäisyys, joka tietysti saisi olla vanhojen napojen kanssa samaa luokkaa ettei pinnojen pituus/lyhyys synnytä ongelmaa. Vanhoista työntömittailin edestä laippojen välin 54mm ja takaa 55,5mm. 350:n tuotekuvauksen perusteella ovat sen suhteen millien sisällä, eikä ainakaan minun matikallani vaikuta pinnojen pituuteen merkittävästi. Entä laipan korkeus? Ne ei tietenkään ole vakioituja?

    Nuo 350:t ei ole erityisen edulliset mutta ei älyttömän kalliitkaan. Sopivat olisi 220€ noilla bike-componentsin hinnoilla. Löytyykö suosituksia muista vastaavista saman hintaluokan navoista?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •