HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 155 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 55 105 145 153 154 155 156 157 165 205 255 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.621 - 4.650 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #4621
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Ei stana mitä p&skaa! Kas kun ei tapporahaa maksaneet.

  2. #4622
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Se että ajoiko polkupyöräilijä kummalla puolella reunaviivaa lähinnä vaikuttaa siihen että kuinka ankara rangaistus pitäisi langettaa,
    Ei tule vaikuttaa, ei tuossa ole käsittääkseni lievennysperusteita ellei pyöräilijä ole tehnyt äkkiliikettä jossa edes turvallinen ohitusväli (vähintään 1.5 m) ei olisi auttanut.

  3. #4623
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643

  4. #4624
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    Siinä on syyttäjä sössinyt kunnolla.
    Siltä näyttää. Vai voiko tuomita jostain, mistä ei ole syytetty, vaikka olisikin syyllinen?

  5. #4625
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    ^^siihen onkin kuovittu tuo ihana tärinäraita pitämään pyöräilijä hereillä. Autoilijaa varten se olisi kai tehty piennarviivan vasemmalle puolen...

  6. #4626
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Vai voiko tuomita jostain, mistä ei ole syytetty, vaikka olisikin syyllinen?
    Ymmärtääkseni ei. Sen takiahan jutuissa on yleensä myös vaihtoehtoisia syytteitä, jos ensimmäinen ei mene läpi. Joskus näkee näitä, että ollaan niin varmoja voitosta, että ajetaan vain sitä yhtä ja sitten se kaatuukin.

    Kuten joku jo sanoikin, niin eiköhän tästä oteta vielä uusinta ylempänä.

  7. #4627
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    20.05.2015



    Kajaanissa sattui 20.5. hieman yhden jälkeen iltapäivällä onnettomuus, jossa auto ja polkupyörä törmäsivät toisiinsa. Polkupyörää kuljetti kajaanilainen 8-vuotias tyttö ja autoa kuljetti kajaanilainen 1981 syntynyt nainen. Auto tuli Koivukoskenkatua pitkin Pohjolankadun suunnasta ja lähti ylittämään Kauppakatua. Pyöräilijä tuli Raatihuoneentorin suunnasta ja oli menossa Kauppatorin suuntaan. Pyöräilijä käytti Kauppakadun Välikadun puoleista jalkakäytävää. Auton ollessa Koivukoskenkadun ylittävän suojatien kohdilla oli tyttö törmännyt pyörällään auton vasempaan takaoveen ja takakulmaan. Tytön käyttämä ajoradan osa on jalkakäytävää ja alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä. Autoa kuljettanutta naista epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Autoilijalla oli tulosuunnassaan kärkikolmio. Tyttö selvisi asiassa kaikeksi onneksi säikähdyksellä. Hän käytti pyöräilykypärää. Tytön vanhemmat tavoitettiin asian selvittelyn yhteydessä.

  8. #4628
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    20.05.2015



    Kajaanissa sattui 20.5...
    Kajaanin poliisille poitsit esimerkillisestä tilanneraportista.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  9. #4629
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    ^^
    Autoilijan tulosuunta
    https://www.google.fi/maps/@64.22542...6Q!2e0!6m1!1e1

    Pyöräilijän käyttämä tien ylityspaikka. https://www.google.fi/maps/@64.22554...gg!2e0!6m1!1e1
    Pyöräilijä tuli oikealta joka on jalkakäytävä jolla saa alle 12 vuotias ajaa kuten poliisi tiedotteessaan totesi. Jalkakäytävä muuttuu risteyksen toisella puolella yhdistetyksi jalkakäytävä-pyörätieksi joten silloin tuo suojatie on pyörätien jatke pyöräilijälle, eli vaikka alle 12 vuotias saa ajaa jalkakäytävällä niin suojatiellä ei saa mutta tässä saa kun on siis myös pyörätien jatke samassa kohdassa kuin suojatie.

    Yllättävän moni autoilija ei muuten tiedä että tuo kolmion ja sen osoittama väistämisvelvollisuus joka on auton tulosuunnassa koskee myös tuota takimmaista risteystä.

    Mutta se niistä ja Kajaanin poliisille pointsit selkeästä ja esimerkillisestä tilanneraportista

  10. #4630
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Pyöräilijän käyttämä tien ylityspaikka. https://www.google.fi/maps/@64.22554...gg!2e0!6m1!1e1
    Pyöräilijä tuli oikealta joka on jalkakäytävä jolla saa alle 12 vuotias ajaa kuten poliisi tiedotteessaan totesi. Jalkakäytävä muuttuu risteyksen toisella puolella yhdistetyksi jalkakäytävä-pyörätieksi
    ...
    Mutta se niistä ja Kajaanin poliisille pointsit selkeästä ja esimerkillisestä tilanneraportista
    Ei, vaan pyöräilijä tuli Raatihuoneentorin suunnalta eli vasemmalta (minkä voi päätellä siitä, että uutisen mukaan osui auton vasempaan takaoveen). Eli fillari ajoi yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Tuossa siis ei jalkakäytävä muutu risteyksen kohdalla yhdistetyksi jalkakäytävä-pyörätieksi, vaan siinä on pyörätien merkit vain yksisuuntaisen kadun sallittuun ajosuuntaan.

    Kolmio koskee myös risteyksen takaista kelviä, mutta yksisuuntaista väärään suuntaan ajava fillari taitaakin sitten olla jo ns. ennalta-arvaamaton tapahtuma.

  11. #4631
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    ^ Ajoi siis jalkakäytävää pitkin kun tuli siitä suunnasta mitä sanoit, koska siitä suunnasta tullessa ei ole pyörätien merkkiä, eli onko se jalkakäytävä sitten yksisuuntainen ?

  12. #4632
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    149
    Juu, fillari ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan. Tai tarkkaan ottaen: alle 12-vuotias pyöräilijä ajoi yksisuuntaisen kadun varren jalkakäytävällä (jossa siis saa ikänsä puolesta ajaa) kadun ajosuuntaa vastaan. Koskeeko yksisuuntaisen kadun jalkakäytäviäkin kadun ajosuunnat? Silloinhan myös kävelijöiden tulisi noudattaa samoja kulkusuuntia...? Siis oikeasti, pää tässä hajoaa!!!!

    Kun olette autolla tilanteessa, jossa ylitätte katua ja siellä toisen puolen jalkakäytävällä pyöräilee 8-v. tyttö, niin herranjestas, siinä on aikaa ja näkyvyyttä vaikka miten paljon todeta vallitseva liikennetilanne. Tuossa risteyksessä on vielä täysin avoin näkymä ja yksisuuntaisella on vain yksi ajokaista !! Vaikka kuka sanoisi mitä, niin en usko, että tämä tyttö ajoi pyörällään 50 km/h. Kuvan perusteella vaikuttaisi vielä olevan pikkuisen ylämäkeäkin... Mutta jos autoilija katsoo vain oikealle vahdaten sieltä sopivan pientä väliä, johon lähtee
    kaasuttamaan renkaat sutien, niin varmasti - kyllä - jää huomioimatta sen risteävän jalkakäytävän tapahtumat. Veikkaan, että tuossa tapauksessa oli ihan sama mikä sieltä vasemmalta jalkakäytävältä tulikaan, vaikka sitten mummu rollaattorinsa kanssa, niin autoilija olisi ihan yhtä vähän havainnut tätä. Ja se, ystävät kalliit, on mielestäni kaikista surullisinta. Tuolla liikenteessä on paljon sellaisia tyyppejä, joille ei pitäisi antaa lasten polkutraktoria isompaa kulkuneuvoa.

  13. #4633
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ripa523 Katso viesti
    Koskeeko yksisuuntaisen kadun jalkakäytäviäkin kadun ajosuunnat?
    Ei.

  14. #4634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Ei, vaan pyöräilijä tuli Raatihuoneentorin suunnalta eli vasemmalta (minkä voi päätellä siitä, että uutisen mukaan osui auton vasempaan takaoveen). Eli fillari ajoi yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Tuossa siis ei jalkakäytävä muutu risteyksen kohdalla yhdistetyksi jalkakäytävä-pyörätieksi, vaan siinä on pyörätien merkit vain yksisuuntaisen kadun sallittuun ajosuuntaan.

    Kolmio koskee myös risteyksen takaista kelviä, mutta yksisuuntaista väärään suuntaan ajava fillari taitaakin sitten olla jo ns. ennalta-arvaamaton tapahtuma.

    Iltalehti
    uutisoi tästä, että "nuoren iän takia autoilijan syy", mutta onko tässä oikeasti iällä merkitystä syyllisyyteen? Alle 12-vuotias voi pyöräillä tuota yksisuuntaista pyörätietä vääräänsuuntaan, eli tässä tilanteessa siis jalkakäytävää pitkin, mutta eikö pyörätien jatke ole aina kaksisuuntainen? Jos siis yli 12-vuotias pyöräilijä taluttaa pyöräänsä jalkakäytää pitkin tuohon jatkeelle, niin eikö hän voi pyöräillä pyörätien jatkeen yli ja jatkaa taas taluttamista? Ja jos siis tuossa jatkeen ylityksessä törmää kolmion takaa tulevaan auton, niin eikö se ole samoin auton vika? Tosin ei ehkä kovin todennäköinen tilanne

  15. #4635
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Fillaristi oli jalkakäytävällä, jossa yksisuuntaisuus ei ole voimassa (http://www.iltalehti.fi/autot/200610275277156_ae.shtml).

    Toisaalta hän ajoi suojatielle, jota ei olisi saanut ylittää ajaen. Tässä on selostettu oikeastaan identtinen tapaus:

    "Alle 12-vuotias lapsi ajoi ajoradan ylittääkseen polkupyörällä suojatielle, joka ei ollut yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatke. Suojatiellä auto törmäsi pyörään. Oikeuden päätöksen mukaan auton kuljettajan ei tarvinnut varautua siihen, että pyöräilijä tieliikennesääntöjen vastaisesti ajaisi polkupyörällä suojatielle, eikä hänellä vallinneissa olosuhteissa myöskään ollut mahdollisuutta riittävän ajoissa tehdä havaintoja pyöräilijän kulkemisesta ja siitä, että tämä oli lapsi, sekä varautua siihenkin, että pyöräilijä kaikesta huolimatta jatkoi ajoaan suoraan suojatielle. Syyte liikenteen vaarantamisesta hylättiin."
    (http://www.kaleva.fi/teemat/moottori...eittina/86917/)

  16. #4636
    Mihin perustuu ajatus, että jalkakäytävää pitkin polkupyörällä ajettaessa olisi liikennesääntöjen mukaista ajaa yksisuuntaista tietä väärään suuntaan? Yksisuuntaisuuden merkki 551 koskee tietä, ei vain ajorataa (TLA 19 §). Jalkakäytävä ja pyörätie ovat tässä tapauksessa osa tietä (TLL 2§). (Paikalla ei muuten merkkien mukaan ole yhdistetty kelvi, vaan siellä on rinnakkaiset jalkakäytävän ja pyörätien merkit. Joko pyörällä on ajettu pyörätietä väärään suuntaan, tai on ajettu jalkakäytävää pitkin suojatielle, ei pyörätien jatkeelle.)

    Jalankulkijoita (ja rullaluistelijoita ja potkukelkkoja) merkki 551 ei koske sen takia, että ne eivät ole ajoneuvoja.

    Tietysti lapsia pitää varoa, mutta joskus se ei onnistu, kun he käyttäytyvät yllättävästi. Lähinnä kaipaan tässä johdonmukaisuutta "polkupyörä on tasa-arvoinen ajoneuvo muiden kanssa" -periaatteen suhteen.

  17. #4637
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Mihin perustuu ajatus, että jalkakäytävää pitkin polkupyörällä ajettaessa olisi liikennesääntöjen mukaista ajaa yksisuuntaista tietä väärään suuntaan? Yksisuuntaisuuden merkki 551 koskee tietä, ei vain ajorataa (TLA 19 §). Jalkakäytävä ja pyörätie ovat tässä tapauksessa osa tietä (TLL 2§). (Paikalla ei muuten merkkien mukaan ole yhdistetty kelvi, vaan siellä on rinnakkaiset jalkakäytävän ja pyörätien merkit. Joko pyörällä on ajettu pyörätietä väärään suuntaan, tai on ajettu jalkakäytävää pitkin suojatielle, ei pyörätien jatkeelle.)

    Jalankulkijoita (ja rullaluistelijoita ja potkukelkkoja) merkki 551 ei koske sen takia, että ne eivät ole ajoneuvoja.

    Tietysti lapsia pitää varoa, mutta joskus se ei onnistu, kun he käyttäytyvät yllättävästi. Lähinnä kaipaan tässä johdonmukaisuutta "polkupyörä on tasa-arvoinen ajoneuvo muiden kanssa" -periaatteen suhteen.
    Lähinnä tuo hieno "polkupyörä on tasa-arvoinen ajoneuvo muiden kanssa" -periaate murenee siinä, että alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä. Se on erikoistapaus, jonka vuoksi laki tulkitsee jalkakäytävällä pyöräilevän lapsen tavallaan jalankulkijaksi. Jalankulkijoita eivät tietenkään koske mitkään ajoneuvoja koskevat säännöt. Välittömästi pyöräilevän lapsen poistuttua jalkakäytävältä hän on pyöräilijän roolissa ja esimerkiksi suojatien ylittäminen ajamalla on samoin ehdoin kiellettyä kuin aikuisiltakin.

    Välitin vain Iltalehdessä olleen Esko Riihelän tulkinnan asiasta. Mielelläni kuvittelisin, että hänellä voisi olla jonkinlaista kompetenssia liikenneasioissa. Voin toki olla väärässäkin.

  18. #4638
    Riihelällä on toki jonkinlaista kompetenssia, mutta ei hän mikään paavi kuitenkaan ole. Ja meille ei-katolisille on selvinnyt, että jopa paavi on erehtyväinen. 12-vuotias saa kyllä ajaa jalkakäytävällä, mutta on silti ajoneuvon kuljettaja, ei jalankulkija.

  19. #4639
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Riippumatta lakipykälien tulkinnoista alle 12-vuotiaan oikeudesta ajaa ko. paikassa ko. suuntaan, veikkaan perussyyksi autoa kuljettaneen virheellisen asennoitumisen suojatiesäännöksiin ja ylipäätään kevyeen liikenteeseen. Näin siksi, että osallisena oli lapsi, jolta ei voida olettaa sääntöjen hallintaa. Lisäksi jos auton kuljettaja ei huomannut suojatielle ajavaa lasta, hän tuskin tiesi sitäkään, oliko ko. tilanteessa pyörällä oikeus ylittää tie ajamalla. Laki koskee polkupyöriä, joiden korkeus on istuimen ollessa alimmassa asennossa 63,5 cm, auton kuljettajalla ei käytänössä ole mitään edellytyksiä todentaa tuota siinä ajassa, kuin se liikenteessä pitäisi tehdä. 8-vuotias voi ajaa joko 20- tai 24-tuuman pyörällä. Pienempi saattaa rajautua lain ulkopuolelle, isompi todennäköisesti luokitellaan polkupyöräksi. Auton kuljettajan näkökulmasta ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis väistää riippumatta siitä, kenellä on väistämisvelvollisuus. Syyllisyys saadaan kyllä oikeussalissa selville, mutta se on em. syistä johtuen mielestäni toisarvoinen asia tässä tilanteessa.

  20. #4640
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    628
    Tilasin mielenkiinnosta tuomion Satakunnan käräjäoikeudesta. Tässä muillekin luettevaksi, niin ei tarvitse kopiomaksua (4,2 €) maksaa. Olen anonymisoinut asianomaisten sukunimet.Satakunnan käräjäoikeus
    Tuomio
    Annettu kansliassa
    19.05.2015
    Puheenjohtaja Käräjätuomari xxxxxxxxxxx
    Syyttäjä Kihlakunnansyyttäjä xxxxxxxxxxxxxx
    Vastaaja xxxxxxxxxxxx
    Asianomistajat xxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxx
    Asia Kuolemantuottamus
    Vireille 09.04.2015
    15/121152
    Asianumero
    R 15/720
    Syyttäjän rangaistusvaatimukset
    1. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
    5650/R/0052482/14
    Rikoslaki 23 luku 1 §
    Tieliikennelaki 3 § ja 30 §
    Tieliikenneasetus 31 §
    10.07.2014 Pori


    T on kuljettanut henkilöautoa (xxxxxxxxx) Vaasantiellä ja on silloin
    huolimattomuudesta rikkonut tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja
    säännöksiä sekä laiminlyönyt noudattaa olosuhteiden edellyttämää
    huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi siten, että hän
    on kohdatessaan samaan suuntaan polkupyörällä ajavan S:n
    laiminlyönyt antaa tälle turvallinen tila tiellä.
    T on kuljettanut xxxxxxxxxxx omistamaa ja xxxxxxxxxx:n
    hallinnoimaa henkilöautoa.
    S on kuljettanut polkupyöräänsä tien reunaviivan oikealla puolella
    asfaltilla, kun T on kuljettanut henkilöautoa siten, että on poikennut
    ajokaistaltaan reunaviivan yli oikealle eli samalle kaistalle kuin edessä
    polkupyörää ajava S.
    T on kuljettanut henkilöauton takana perävaunua (xxxxxxxxxx). T
    on ylittänyt reunaviivalla erotetun alueen niin, että hänen kuljettamansa
    henkilöauton ja perävaunun oikeanpuoleiset renkaat ovat olleet pientareen
    puolella.
    Menettelyn seurauksena T on törmännyt edellä, reunaviivan ja
    pientareen välillä asfaltilla ajavan S:n polkupyörän takaosaan, sillä
    seurauksella, että S on lentänyt pyörän selästä auton tuulilasin ja
    katon kautta tien oikealla puolella olevalle ojan pientareelle.
    T:n teko on ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.2 (7)


    2. Kuolemantuottamus
    5650/R/0052482/14
    Rikoslaki 21 luku 8 §
    10.07.2014 Pori
    T on edellisessä kohdassa kerrotulla tavalla toimiessaan samalla
    huolimattomuudellaan aiheuttanut xxxxxxxx:n kuoleman.
    Syyttäjän muu vaatimus
    Todistelukustannusten korvaaminen syytekohdassa 1
    Vastaaja on velvoitettava korvaamaan valtiolle todistelukustannukset.
    Laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa 9 luku 1 §
    Muut asiassa esitetyt vaatimukset
    Muu vaatimus
    Vastaaja on velvoitettava korvaamaan valtiolle xxxxxxxxxx:n
    oikeuslääketieteellisestä ruumiinavauksesta aiheutuneet kustannukset 1285,68
    euroa sekä vainajan kuljettamisesta Turkuun aiheutuneet kustannukset 539
    euroa.
    Laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa 9 luku 1 §
    Vastaus
    Vastaaja on kiistänyt syytteen. Kyseessä on puhdas tapaturma, missä
    tilanteessa ei ollut yhtään reagointiaikaa eikä mitään tehtävissä. Normaalia
    huomattavasti suuremmallakaan varovaisuudella tai huolellisuudella tapaturma
    ei olisi ollut vältetävissä, sillä ylämäen ja keltaisen viivan vuoksi pyöräilijää ei
    olisi voinut kiertää vastaantulevien kaistan kautta. Onnettomuus on tapahtunut
    tapaturmasta eikä syytetyn tuottamuksesta.
    Vastaaja on kiistänyt syyttäjän muut vaatimukset.
    Todistelu
    Henkilötodistelu
    - vastaaja T todistelutarkoituksessa
    - todistaja V.
    Kirjalliset todisteet
    Syyttäjä
    - Valokuvaliite 1
    - Poliisin tapahtumapaikkapiirros 31.7.2014
    - KRP:n hiukkastutkimuslausunto 17.10.2014
    - Vainajan kuljetuskustannukset Turkuun 15.7.2014
    - Oikeuslääketieteellisen ruumiinavauksen kustannukset 25.9.2014
    - Kuolintodistus 18.9.2014
    - Lausunto oikeuslääketieteellisestä kuolemansyyn selvityksestä 18.9.20143 (7)
    Tuomion perustelut
    Syytteen hylkääminen
    Syytekohdat 1-2
    Syytteet hylätään.
    Perustelut
    Syytekohta 1
    Syyte on perustunut tieliikennelain 3 §:ssä asetetun niin sanotun yleisen
    huolellisuusvelvoitteen rikkomiseen ja siihen, että vastaaja on laiminlyönyt
    antaa tieliikennelain 30 §:ssä edellytetyllä tavalla xxxxxxlle
    turvallinen tila tiellä.
    Näyttö
    Syyttäjän näyttö on muodostunut pääosin valokuvista, jotka on otettu
    tapahtumapaikalla onnettomuuden jälkeen sekä henkilötodistelusta.
    Kuvasta 1 on todettavissa, että tapahtumapaikalla tie on ollut suoraa,
    keltaisella viivalla merkittyä ylämäkeä. Kuvista 2-3 on todettavissa
    polkupyörän renkaan luistojälki asfaltilla tien reunaviivan oikealla puolella.
    Kuvista 4-6 on todettavissa auton renkaanjälki pientareen puolella hiekalla.
    Kuvista 7-8 on todettavissa vainajan sekä tämän polkupyörän sijainti tien
    oikealla puolella onnettomuuden jälkeen. Kuvista 14-18 on todettavissa, että
    polkupyörän takarengas ja tavarateline ovat vaurioituneet, mutta muut osat
    pyörästä ovat olleet hyvässä kunnossa. Kuvista 23-26 on todettavissa
    polkupyörän törmäyskohta vastaajan ajoneuvon etuosassa noin 65 senttimetrin
    etäisyydellä ajoneuvon oikeasta kyljestä.
    Tapahtumapaikkapiirroksesta on todettavissa, että kuvien 4-6 tarkoittama
    hiekalta todettu auton renkaanjälki on alkanut noin 60 metriä ennen asfaltista
    havaittua kuvien 2-3 tarkoittamaa polkupyörän renkaan luistojälkeä. KRP:n
    hiukkastutkimuslausunnosta on todettavissa, että asfaltista taltioitu
    polkupyörän luistojälki on ollut samanlaista kumia kuin S:n
    polkupyörän takarenkaan kumi.
    Vastaaja T on todistelutarkoituksessa kuultuna kertonut, että
    tapahtuma-aikana oli hyvä näkyvyys ja hän oli nähnyt pyöräilijän jo kaukaa.
    T:n nopeus oli ollut noin 80 km/h ja hän oli vetänyt peräkärryä perässään.
    T:n ollessa pyöräilijän kohdalla tämä oli nopeasti ja
    ennalta-arvaamattomasti törmännyt T:n kuljettamaan ajoneuvoon.
    T oli ajanut omalla ajokaistallaan. Tilanteessa ei ollut muita
    häiriötekijöitä, jotka olisivat vieneet T:n huomion muualle. Törmäyksen
    jälkeen T oli siirtänyt polkupyörän pois ajoradalta estääkseen
    lisävahinkoja.
    Todistaja V on kertonut, että hän oli saapunut tapahtumapaikalle
    törmäyksen jälkeen. T oli kertonut V:lle, että pyöräilijä oli
    horjahtanut hänen eteensä. Polkupyörä oli ollut vainajan lähellä ojassa.
    Tapahtumapaikalla tie oli melko suora ja törmäys oli sattunut mäen päällä.
    Johtopäätökset4 (7)
    Asiassa on ollut riidatonta, että T on törmännyt kuljettamallaan
    ajoneuvolla S:n kuljettaman polkupyörän takaosaan. Asiassa on ollut
    riitaa siitä, onko törmäys tapahtunut ajoradan puolella vai tien reunaviivan
    oikealla puolella.
    Asiassa on selvitetty, että asfaltista tien reunaviivan oikealta puolelta on
    löytynyt S:n polkupyörän renkaasta aiheutunut luistojälki. Syyttäjän
    käsityksen mukaan luistojälki on syntynyt välittömästi törmäyksen sattuessa.
    Ottaen huomioon, että polkupyörä voi suurella nopeudella tapahtuvan
    törmäyksen voimasta käyttäytyä useilla ja arvaamattomillakin tavoilla,
    käräjäoikeus pitää mahdollisena, että luistojälki on voinut syntyä vasta jonkin
    aikaa törmäyksen jälkeenkin. Polkupyörän runko tai etupyörä eivät ole olleet
    vaurioituneet, mutta polkupyörä on voinut törmäyksen johdosta siirtyä
    ajokaistan puolelle ja jäädä mahdollisesti takarenkaan osalta auton alle. Näin
    ollen tien reunaviivan oikealta puolelta löytynyt luistojälki ei ole osoitus siitä,
    että törmäys olisi tapahtunut tien reunaviivan oikealla puolella.
    Käräjäoikeus toteaa, että hiekasta taltioidun auton renkaanjäljen osalta ei ole
    näytetty, että se olisi peräisin T:n kuljettamasta ajoneuvosta. Lisäksi
    käräjäoikeus on kiinnittänyt huomiota siihen, että polkupyörän osumakohta on
    ollut noin 65 senttimetriä T:n kuljettaman ajoneuvon oikeasta kyljestä.
    Mikäli S on törmäyksen aikana ajanut tien reunaviivan oikealla
    puolella, olisi T:n tullut törmäyshetkellä ajaa siten, että ajoneuvon
    oikeanpuoleiset renkaat olivat olleet pientareen tai jopa nurmikon puolella.
    T:n nopeus on ollut hänen kertomansa mukaan 80 km/h ja hän on vetänyt
    perässään peräkärryä, minkä vuoksi käräjäoikeus pitää epäuskottavana, että
    T olisi ajanut pientareen puolella.
    Käräjäoikeus katsoo, että vainajan tai polkupyörän sijainnista onnettomuuden
    jälkeen ei voi tehdä päätelmiä sen suhteen, onko törmäys tapahtunut ajoradalla
    vai reunaviivan oikealla puolella. Ihmiskeho ja polkupyörä voivat käyttäytyä
    useilla eri tavoilla suurella voimalla tapahtuvan törmäyksen voimasta.
    Ottaen huomioon tapahtumapaikan ylämäen sekä sen, että tien reunaviivan
    oikealla puolella on ollut melko kapea alue pyöräillä, käräjäoikeus pitää
    mahdollisena, että S on horjahtanut pyörällään ajokaistan suuntaan ja
    että törmäys on tapahtunut S:n ollessa T:n ajokaistalla.
    Vielä käräjäoikeus toteaa, että tapahtumapaikassa on ylämäki sekä keltainen
    viiva, joten T:lta ei ole voinut edellyttää, että hän olisi ajanut keltaisen
    viivan vasemmalle puolelle kohdatessaan S:n.
    Edellä lausutuin perustein käräjäoikeus katsoo, ettei kirjallisina todisteina
    esitetyistä valokuvista tai muistakaan asiassa esitetyistä todisteista voida tehdä
    riittävällä varmuudella sitä johtopäätöstä, että T olisi ajanut tien
    reunaviivan oikealla puolella törmätessään S:an. Asiassa jää
    varteenotettava epäilys siitä, että T on ajanut omalla ajokaistallaan.
    Näin ollen T:n ei ole näytetty laiminlyöneen huolellisuusvelvoitettaan tai
    laiminlyöneen antaa tieliikennelain 30 §:ssä edellytetyllä tavalla S:lle
    turvallinen tila tiellä. Syyte on hylättävä.
    Syytekohta 2
    Koska T:n ei ole näytetty menetelleen huolimattomasti syytekohdassa 1
    tarkoitetuin tavoin, on syyte kuolemantuottamuksesta syy-yhteyden
    puuttumisen vuoksi hylättävä.5 (7)
    Lopputulos
    Tuomiolauselmalla.6 (7)
    Satakunnan käräjäoikeus
    Vastaaja
    Tuomiolauselma 15/121152
    19.05.2015 Asianumero
    R 15/720
    xxxxxxxxx, xxxxx-....
    Hylätyt syytteet
    1. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
    10.07.2014
    2. Kuolemantuottamus
    10.07.2014
    Korvausvelvollisuus
    Valtion varoista maksetaan todistaja xxxx:lle korvauksena
    matkakuluista 24,20 euroa, mikä määrä jää valtion vahingoksi.
    Laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa 9 luku 1 §7 (7)
    Muutoksenhaku
    Annettiin muutoksenhakuohje.
    Lainvoimaisuus
    Tuomio ei ole lainvoimainen
    Allekirjoitus
    Käräjätuomari xxxxxxxx
    Markku Liitiä muokkasi tätä : 21.05.2015 at 12.36 Syy: anonymisoin vähän lisää
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  21. #4641
    Lukeeko tuossa ihan oikeasti, että jos fillaristi horjahtaa, nii saa ajaa yli?

  22. #4642
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Eikä ollut edes pimeä yö, jolloin edes jotenkin teoriassa vahingon voisi ymmärtää. Ei voinut väistää pyöräilijää keltaisen viivan tähden? Kaikkea sitä saa jumalauta lukea.
    En oikein ymmärrä edes tuota puhetta reunaviivasta. Kolmipyörän maksimileveys on 125cm, eikä edes 98cm kinnerillä mahdu kokonaan reunaviivan oikealle puolelle, kuin hyvin harvoissa tapauksissa.
    Käytännössä vasen eturengas on jatkuvasti reunaviivan vasemmalla puolella lähes joka tiellä.

  23. #4643
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    "Näin ollen T:n ei ole näytetty laiminlyöneen huolellisuusvelvoitettaan tai
    laiminlyöneen antaa tieliikennelain 30 §:ssä edellytetyllä tavalla S:lle
    turvallinen tila tiellä. Syyte on hylättävä."

    Ei ole sittenkään syyttäjän vika. Ihan käsittämätön tuomio. Eli jos edessä on hitaampi ajoneuvo ja keltaisen viivan takia ei voi ohittaa, niin saa tappaa…

  24. #4644
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Riippumatta lakipykälien tulkinnoista alle 12-vuotiaan oikeudesta ajaa ko. paikassa ko. suuntaan, veikkaan perussyyksi autoa kuljettaneen virheellisen asennoitumisen suojatiesäännöksiin ja ylipäätään kevyeen liikenteeseen. Näin siksi, että osallisena oli lapsi, jolta ei voida olettaa sääntöjen hallintaa. Lisäksi jos auton kuljettaja ei huomannut suojatielle ajavaa lasta, hän tuskin tiesi sitäkään, oliko ko. tilanteessa pyörällä oikeus ylittää tie ajamalla. Laki koskee polkupyöriä, joiden korkeus on istuimen ollessa alimmassa asennossa 63,5 cm, auton kuljettajalla ei käytänössä ole mitään edellytyksiä todentaa tuota siinä ajassa, kuin se liikenteessä pitäisi tehdä. 8-vuotias voi ajaa joko 20- tai 24-tuuman pyörällä. Pienempi saattaa rajautua lain ulkopuolelle, isompi todennäköisesti luokitellaan polkupyöräksi. Auton kuljettajan näkökulmasta ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis väistää riippumatta siitä, kenellä on väistämisvelvollisuus. Syyllisyys saadaan kyllä oikeussalissa selville, mutta se on em. syistä johtuen mielestäni toisarvoinen asia tässä tilanteessa.
    Pyöräilijä kulki jalkakäytävällä ja ylitti tien suojatien kohdalla. Ensin mainittu on sallittu alle 12-vuotiaalle, mutta suojatien ylitys on ollut ennalta-arvaamaton tapahtuma riippumatta pyöräilijän iästä tai hänen käyttämänsä pyörän koosta - varsinkin kun laki kieltää kaiken ikäisiltä ajamisen suojatiellä samoilla perusteilla. Toki lapsen huomioimiseen tulisi kiinnittää liikenteessä erityistä huomiota, mutta oikeus saattaa painottaa tilanteen yllättävyyttä, kuten korkein oikeus teki lainaamassani tapauksessa (http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1986/19860113t). Tietenkään olosuhteet eivät olleet samanlaiset tässä ja KKO:n ennakkopäätöksessä, mutta jotain osviittaa tämä silti antaa oikeuskäytännöstä.

    "Auton kuljettajan ei tarvinnut varautua siihen, että pyöräilijä tieliikennesääntöjen vastaisesti ajaisi polkupyörällä suojatielle, eikä hänellä vallinneissa olosuhteissa myöskään ollut mahdollisuutta riittävän ajoissa tehdä havaintoja pyöräilijän kulkemisesta ja siitä, että tämä oli lapsi, sekä varautua siihenkin, että pyöräilijä kaikesta huolimatta jatkoi ajoaan suoraan suojatielle. Syyte liikenteen vaarantamisesta hylättiin."

  25. #4645
    Uskomaton päätös Satakunnan käräjäoikeudelta. Missä banaanivaltiossa täällä oikein eletään?


    PS. Kiitokset tvainille vaivannäöstä
    elcondorpasa muokkasi tätä : 21.05.2015 at 09.22 Syy: unohtui

  26. #4646
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Alottelia-14 Katso viesti
    Lukeeko tuossa ihan oikeasti, että jos fillaristi horjahtaa, nii saa ajaa yli?
    Niin siinä näyttää lukevan. Pitäisiköhän kysyä oikeusasiamieheltä, että onko Suomen laki todella tälläinen.

  27. #4647
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Tuomiossa ei oteta kantaa siihen, saako horjahtelevan pyöräilijän yli ajaa. Tuomion mukaan näyttö ei riitä tuomion antamiseen eli se on syytetyn oikeusturvan kannalta oikea. Asetelmaa voi pohtia esim. omalta osalta siten, että mikä olisi pyöräiljänä vastuu yhdistetyllä tiellä, jos jalankulkija horjahtaisi pyörän eteen. Jos oikein veikkaan, että yleinen palstan yleinen mielipide tuomitsee jalankulkijan. Nyt se tuomitsee autoilijan.

    Itse pyöräilijän edustajana lähtisin oikeuden päätöstä purkamaan siten, että kun paikalla oli keltainen viiva, nopeus n. 80 km/h ja auton kuljettaja havainnut pyöräilijän ajoissa, onko tuolla nopeudella edes teoriassa mahdollisuus saavuttaa riittävä sivuttaisetäisyys vai olisiko auton kuljettajan pitänyt alentaa nopeuttaan pyöräilijän ohituksen ajaksi. Tietysti keltaisen viivan saa ylittää, jos joutuu väistämään horjahtavaa pyöräilijää, mutta ilmeisesti aikaa tuohon ei nyt ollut. Tai vaikka viivan ylitys olisikin aina kiellettyä, sen seurauksena saatu sakko kompensoisi kohtuullisen mukavasti vältettyä törmäystä pyöräilijään.

  28. #4648
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elcondorpasa Katso viesti
    PS. Kiitokset tvainille vaivannäöstä
    Samat sanat. Kannattaa kopioida tuo teksti wordiin ja kovalevylle, ihan vain varmuuden vuoksi. Joskus tuollaisilla on taipumus poistua moderaattorin toimesta.

  29. #4649
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    xxxxxxxx on mokannut pahasti. Tappanut ihmisen. Kenties katsellut maisemia tai räplännyt puhelinta eikä ole huomannut. Jotenkin on pitänyt selittää asia omalta kannalta parhain päin. Miksi hän ajoi päälle jos kerran "näki hyvissä ajoin"? Miksei kusipää väistänyt? Tai hiljentänyt jos ei uskaltanut väistää?

    Sanonpa vaan, että pyöräilijä ei horjahtanut, xxxxxxxxxx valehtelee.

    Päteekö tälläisessä tapauksessa muuten se itsekriminointisuoja? Eli ei tarvitse kertoa jos oli räpeltänyt vaikka kännykän kanssa?

    Valitettavaa -ja ihan uskomatonta paskaa- on tuo tuomio.
    Markku Liitiä muokkasi tätä : 25.05.2015 at 11.45


  30. #4650
    "Riippumatta lakipykälien tulkinnoista alle 12-vuotiaan oikeudesta ajaa ko. paikassa ko. suuntaan, veikkaan perussyyksi autoa kuljettaneen virheellisen asennoitumisen suojatiesäännöksiin ja ylipäätään kevyeen liikenteeseen"

    Voi se olla sitäkin, mutta kyllä tuossa on ihan perusteltu näkemys siinäkin, että kysesssä on yksisuuntainen tie, joten vasemmalta ei pitäisi tulla ajoneuvoja, eli on ihan ymmärrettävää että kuski katsoo lähinnä oikealle.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •