On se tuo e-metsäpyöräily aika vänkää, poljinvoima ei mitenkään rajoita etenemistä, oikeastaan vain ajotaito ja renkaan pito, näin rospuuttokeleillä voi ajokenkinä käyttää kumisaappaita, kesällä varmaan lenkkareita, oikeastaan ylittänyt odotukset tämä vehjes.
On kyllä alkanut hieman kiehtomaan tuollainen sähköpyörä. Vaikea vaan päästä ajatuksesta että jokainen kilometri on poljettava täysin omin voimin![]()
Maastopyöräilyssä juuri sähkö parhaimmillaan. Pystyy keskittyyn siihen omaan suoritukseen, taitoihin ja uskaltamiseen 100 prosenttisesti. Ei tule kunto haitaksi. Jos on joku tiukka paikka johon riittää taidot, mutta kunto on niin loppu ettei onnistu, sähköllä taas onnistuu.
Itse kokeilin hyvin skeptisesti koko vehjettä, mutta täytyy sanoa että sähkö mullisti kokonaan meikäläisen maastopyöräilyajatuksen. Löytyi täysin uusi kipinä.
Tällänen (e)peli. Nakamuran Mammut- runkoon tehty sammakkoakullinen sähköistys. Aika harvinaisia sähköpaksukaiset vielä ovat, hetkellinen teho +1000w, ja varsinkin tuo Turbovipu tekee siitä nyt 'katulaittoman'. LCD- näytön kautta voi twiikata lisää tehoja kuhan ei käräytä moottoria.
http://www.greencycle.fi/product/187/fatbik-e
Täältä löytyy myös ite ottamia kuvia siitä, ja kaikesta muustakin mielenkiintoisesta:
https://www.facebook.com/groups/sahkopyorat/
Eric Mahoney muokkasi tätä : 23.03.2015 at 00.08
Kun polvet ovat sellaiset että liikunnan jälkeen pystyy nukkumaan enää buranan voimalla niin siitä ajatuksesta pääsee eroon yllättävän helposti
Olen välillä miettnyt, että kävivätköhän ihmiset samanlaista ajatuspainia moottoriveneiden ja moottorikelkkojen kohdalla? Nehän on ihan samanlaista petkutusta![]()
Itse olen oma tulkintani ja sen perusteet kertonut ja se ei ole muuttunut miksikään. Lyhyesti, jos rajoittaa tehon 250 wattiin, avustus lakkaa nopeudessa 25 km/h ja avustaa vain poljettaessa niin peli on laillinen.
Greencyclellä näyttäisi olevan samanlainen tulkinta, joten en ole yksin tuolkintani kanssa.
http://www.greencycle.fi/product/187/fatbik-e
Työo sähköavustus ja jokamiehenoikeudet onkin sitten mielenkiintoinen. Toivottavasti ylitehoisillakin ajellaan niin nätisti, että sen takia ei aleta jokamiehenoikeuksiin perustuvaa maastopyöräilyä rajoittamaan.Moottorin tehon saa rajoitettua halutessaan LCD näytöstä esim. lain sallimaan 250wattiin, joten pyörällä saa jaa normaalin tieliikenteen seassa, mutta tarvittaessa (esim. suljetulla alueella/maastossa ajettaessa) voi ottaa käyttöön enemmänkin tehoa.
Omalla tontilla tai maanomistajan luvalla voikin sitten rällätä millä ja miten lystää. Äänihaittojakaan ei tule moporatojen tapaan.
Teknisesti tuo kysymys LCD-ohjelmoinnista on mielenkiintoinen. Mullakin on se, sain sen kaupan päälle kun LED-näytöt olivat loppu. Sillähän voi muuttaa tehoa yhdellä napinpainalluksella.
Nojapyöräfoorumilla oltiin sitä mieltä, että se on ehdottomasti laiton. Itse en tiedä, enkä kieltämättä hirveästi asiaa edes mieti. inhorealistisesti ilmaistuna sen avullahan voi ajella vaikka 5000W-pyörää, ja tiputtaa tehot jos viranomainen kiinnostuu niin sekunnissa.
No itse moottoriveneilijänä en kyllä sitä urheiluksi laskekaan
Enduro moottoripyöränä mulla joskus aikoinaan oli mutta ennen kuin edes pääsin sillä metsään asti totesin sen liian painavaksi ja kömpelöksi. Ei mun juttu. Ja ajamiseenkin luvallisia reittejä ei juuri ole. Kyllähän tuollainen sähköpyörä varsinkin jonain all mountain tai vastaavana alamäki tykitykseen soveltuvana voi olla hieno peli. Pitäis päästä kokeilemaan. Uskon kyllä että sähköpyöräily käy kuntoilusta siinä kuin tavallinenkin pyöräily. Tiukemmatkin reitit voi olla vaan mielekkäämpiä ja samassa ajassa pääsee pitemmälle.
Se mitä mullä on kokemusta LCD ohjelmoinnista, niin ei onnistu kyllä niin nopsaan, että ehtisi uudelleen ohjelmoida poliisin pysäyttäessä. Jos taas tarkoitat tehoasetusten pikavalintoja, joilla tehonsäätö onnistuu yhdellä napin painalluksella, olettaisin sellaisen ohjelman olevan laiton. Tilanne on sama, kuin mopoissa, joissa laitetaan napista rajoittimet päälle. Mitä olen nuorten puheista ymmärtänyt, niin suurin osa tämänpäivän mopoista on tuollaisia.
Yhtä kaikki ajaminen isoilla tehoilla on laitonta. Noilla tempuilla vain yritetään pienentää kiinnijäämnisriskiä. Lainsäädäntö on selkeästi jäänyt jälkeen. Nykylainsäädännöllä asia näyttökysymys hyvin pitkälle. Jos ajat yli 25 km/h poliisin tutkaan ja et pysty toistamaan samaa ilman sähköjä samalla fillarilla, niin kyllä siinä on hyvin vaikea on rimpuilla sakkoja ja/tai muita rangaistuksia vastaan.
Onkohan kenelläkään tietoa, onnistuisiko jotenkin virittelemään esim tuon Bafangin keskiömoottorin läskiin? Kovasti taas himottaisi tämä ajatus tehdä Whiten läskistä sähköistetty, mutta suoraan heittämällähän tuo ei mene, kun keskiömuhvi on reilusti leveämpi...
hm, pitäiskö myydä oma sähköläski kun kiinnostusta on.
Tuolta voipi tilata 100mm akselilla olevan kitin: http://california-ebike.com/product/...onversion-kit/
Mikä siinä niin vaikeaa on? Jos otat tieliikenteessä moottorista ulos yli 250W, jos moottori avustaa yli 25 km/h nopeudessa tai polkematta järjestelmä on laiton. Ihan sama miten homma on tehty.
Jos tehonsäätö on niin, että normi käyttövalikosta saa ylitehot niin on mielestäni laiton. Jos taas mennään konffivalikon kautta, jota ei normaalissa käytössä käytetä, eikä konffia pysty ajon aikan muuttamaan niin laillinen, mun mielestä. Poliisisetä ja oikeus voi olla eri mieltä. Jos sattuu kolari, niin saattaapi pahimmassa tapauksessa olla, että conffeja selaillaan jälkikäteen.
Jos tuo Greencyclen ohjelmointi on sellainen, että teho vaihdetaan lennosta ajon aikana, niin on mielestäni laiton. Jos taas ohjelmointi vaatii, että kontrolleri käynnistetään erilliseen konffitilaan ja konffivalikkojen selauksen, niin laillinen. Mun konffaamat kontrollerit ovat vaatineet joko konffivalikon käytön tai tietokeneen konffaukseen. Konffivalikkoa ei kerrota lainkaan käyttöohjessa, vaan sen tiedot sen löytyy laajemmasta manuaalista. Valokuvan perusteella tuo Greencyclen setti on hyvin samankaltainen, kuin ne, joissa mennään konffivalikon kautta rajoittamaan tehot.
Joko jolla on tuo Greencyclen setti osaa fvarmaankertoa miten siinä tuo rajoitus hoidetaan.
Mutta nämähän on varmaan asioita, jotka ei ketään muuta kiinnosta, kuin viisastelumielessä, niin antaa mun puolesta olla.
Olisi mukavaa, jos noin. Tuo sinun paatoksellinen tunteisiin vetoava lakipopulismisi tuskin montaakaan hirveästi kiinnostaa. Paasaat samaa asiaa sivu toisensa perään samoilla lauseilla. Luulen, että useimmille kantasi on jo kristallinkirkas, kuten varmaan minunkin. Ei tehomuutokseen mitään tietokoneita tarvita, ja huipputeho saa olla yli 250W (ja yleensä onkin), laki koskee jatkuvaa tehoa. Mikä on ihan eri juttu. Tuo Greencyclen näyttö on lisäksi vain yksi monista markkinoilla olevista. Joissain teho muutetaan kääntämällä avainta. Ymmärrän kyllä, että olet huolestunut isä, se on inhimillistä.
Mullä on noita settejä kaksi.
Jos nyt olisin hommaamassa uutta sähköfillaria (niitä on jo pari) niin varmaankin kallistuisin BH Bikeksen vehkeiden puoleen, esim tämän tapaiseen Neo Raceen. Siinä on hyvin onnistuttu "piilottamaan" sähköverneet.
![]()
Joo, kiitos vinkistä. Tuota jo googlettelinkin. Jos muunnossarjasta akkuineen kaikkineen saat pulittaa pitkälle toista tonnia ja sitten vielä peukalo keskellä kämmentä askartelua päälle ja lopputulos on sitten ittensä näköinen toteutus, joka toimii jos toimii ja toisella puolella puntarissa taasen on valmis sähkömaasturi; Kahdella tonnilla 29-jäykkäperä tai kolmella täpäri, niin taidanpa jättää askartelut väliin. Ensi syksynä taas uutta kalustoa toivottavasti nostamaan intoa. Kesä menee vanhoillakin.
Tähän minäkin päädyin. Toki jos on ennestään pyörä, jota ehdottomasti haluaa käyttää pohjana, muunnossarjoissakin on järkeä, mutta muuten niillä ei hirveästi säästöä saa, ainakaan kotimaisien myyjien hintatasolla. Valmiiden sähköpyörien valikoima alkaa kuitenkin olla jo kohtalaisen hyvä. Itselläni kesti pisimpään siinä, kun piti löytää talvella toimiva joustokeula yhdistettynä mahdollisimman edulliseen kokonaishintaan (noin 2000 €). Löytyi sellainen lopulta, mutta hirveän monissa kalliimmissakin malleissa on jostain syystä elastomeerikeula, vaikka osat olisivat muuten hyvää tasoa.
Jos käyttää lipo-akkuja, niin saa aika huomattavaa säästöä kyllä, mutta ne toki eivät ole mikään täysin harmiton kuluttajatuote.
Omat kitit ovat maksaneet noin 550 euroa laskettuna 10Ah/48V-akun mukaan, ja ne on ostettu Suomesta. Laturi sitten päälle tietysti. Sähköistykseenhän sopii yleensä parhaiten se kaikista halvin pyörä, eli teräsrunkoinen ja keulainen.
Tuo E-Motion on ihan siisti paketti, vaikka omasta mielestäni on ihan ookoo että sähköpyörä erottuu polkupyöristä esteettisesti.
Nyt näyttää tosiaan kallistuneen kitit pirusti, varmaankin dollarin kurssin heilahtelun seurauksena. Viime syksyn aleista ostin uuden maastopyörän 320€ rahteineen briteistä ja tuo bafangin kitti + lifepo akku kiinasta n. 800€ rahteineen, tulleineen ja alveineen. Säästöä silloisiin valmiisiin paketteihin tuli n. 2000€.
Eiköhän se fillari tulee (taas) tuolta BDn valikoimista. Tuskin noita hintoja hyvälle vehkeelle kukaan nokittaa. Ei tasan ainakaan kotimaassa. Cuben jäykkäperät lähtee kahdesta tonnista, täpärit kolmesta. 3799 irtoaa jo vehje, jossa on foxin iskarit edessä ja takana ja uusinta mittaristoa navigaattoreineen. Noista kun lähdetään, niin ei kyllä omatoimiräpläily nappaa yhtään, vähän säästät, mutta niin säästät varmasti kokonaisuuden toimivuudessa, siisteydessä, laadussa ja siinä pohjilla olevassa fillarissa yleensäkin. Jos ajattelisi vaikkapa ihan oikeasti laadukkaan maasturin sähköttää, niin ei varmasti saisi yhtä halvalla hyvää peliä. Läskeissä voisi vielä voittaa, kun valmiita sähköläskejä ei oikeastaan ole.
http://www.bike-discount.de/en/shop/hardtail-4507
http://www.bike-discount.de/en/shop/...sion-4505/l-24
Toki tietysti se itse askartelu on harrastusta ja laatuaikaa sekin...
Kiiinasta saa myös halvalla settejä ja pyöriä. Mutta kannattaa muistaa se logistiikka. Ei ikinä FOB, vaan se CIF. Kaveri tilasi FOB- logistiikalla ebiken, ja joutui perumaan tilauksen, kun pyörä on lastattu alukseen, niin maksut olisivat jakautuneet myyjän ja ostajan välillä. Merikuljetus ei kuulu FOB:n piiriin.
Emotion on hieno peli. Oli jo hankintalistallani, ennenkuin löysin tuon sähköläskin.
Samaa mieltä. Nyt on väritkin kohdallaan. Ei pelkkää synkkää mustaa.
Olen myös koeajanut tuollaista ja vallan mainio peli myös tekniseltä toimivuudeltaan.
Kaikenkaikkiaan jos kattelee valmistarjontaa, niin nyt tarjonta alkaa (ainakin ulkomailla) olla kohdallaan. Itse rakentamisessa on suunnilleen saman verran järkeä, kuin fillarinkin kasaamisessa.
Takana ovat ne ajat, kun itse tehden sai paljon paremman ja 1/4 hintaan. Dollarin nykykurssi syö vielä tätä etua.
Jos teet itse, niin päätät budjetista, osista ja kaikesta itse. Säästät tai saat kalliimman. Ja fillarista tulee sellainen, kuin haluaa (tai sattuu tulemaan).
Molemmissa on järkeä, valmiin ostossa ja itse rakentelussa.
Hienoa, että ko tekniikka on tulossa laajamittaiseen käyttöön. Sähkössä on tulevaisuus ja toivo suurten massojen saamiseksi liikkeelle fillarilla.
Luin jonkun työryhmän raportin, joka on pohtinut lainsäädännön muutoksia nopeammille sähköfillareille. Mopoluokkaan menisivät ja mopokypärä tulisi pakolliseksi. Samalla sallittaisiin käsikaasu (mahdollisesti 2 luokaa sähköavusteinen nopea ja käsikaasulla oleva nopea)
Samassa yhteydessä on mietitty sähköttömien fillareiden jakamista kahteen luokkaan, nopeat (maantiepyörillä ajavat) ja normaalit. Ja maantiepyörille osoitettaisiin paikka ajoradan reunasta siellä missä pyörätiella ei saa ajaa mopolla, eli käytännössä laillistettaisiin nykykäytäntö ja nopeat sähköfillarit tuupattaisiin samoille väylille.
Odotan mielenkiinnolla pääseekö ideat lainsäädäntöön saakka, vai kuoleeko ne alkuunsa.
Jos olisi ylimääräistä rahaa, ostaisin: Haibike xduro fs rx tai xduro nduro pro ☺
Itse olen suht tyytyväinen omiin sekä cruiseriin, että kinneriin. Kun kasaa/rakentaa itse niin saa aika pitkälti mitä haluaa. Ei ole tarkoitus mennä mahdollisimman lujaa vaan mahdollisimman mukavasti, ja niin että vehje on hauska ajaa. Ulkonäkö on myös tärkeä. Toinen flirttailee esteettisesti moottoripyörän kanssa, ja toinen wanhan auton. Jos kevyitä sähköajoneuvoja halutaan myydä, niin näen suuria mahdollisuuksia siinä että niiden estetiikalla hieman leikitään. Ettei esimerkiksi sähköpyörää yritetä otsa hiessä saada näyttämään tavalliselta polkupyörältä, vaan lähdetään uuteen suuntaan. Sähköpyörä kun nyt kuitenkin poikkeaa aika lailla polkupyörästä käyttökokemuksena. Mopokypärän pakollisuuteen en oikein usko, ainakaan niin pitkään kun edes polkupyöräkypärä ei ole pakollinen. Näyttäisi hieman huvittavalta kun yhdellä on pelotonissa päässä moottoripyöräkypärä, ja muutamalla ei mitään kypärää. Kaikki menevät samaa vauhtia. Toisaalta ei mulla mitään kypäriä vastaankaan ole urheilullisessa ajossa.
Boschin fast-pedelec on ainoa, minkä saattaisin ostaa valmiina. Se oli kiva kun testasin, toimii hyvin.
Tuolla näkyi olevan jotain pölinää sähköpyöristä, myös yli 250W ja kiteistä:
http://www2.liikennevirasto.fi/julka...yorien_web.pdf
Kirjanmerkit