
Alkujaan tämän lähetti
PatilZ
Mulla kanssa KK tiekone ja inRide. Nyt ei pyörässä ole kiinni toimivaa varsinaista wattimittaria. Olettamalla, että wattidata on oikein, ei toi matka- ja nopeusmittaus ihan tarkka ole, joten komppaan CamoNia siinä, että tunnit on hyvä volyymin mittari. Pulmahan tässä on, ettei traineri pysty koskaan ottamaan huomioon laskennassa ilmanvastuksen voittamiseen tarvittavaa tehoa - ainakaan jokaisessa erilaisessa olosuhteessa, jota simuloitaisiin. Tehon ja nopeuden suhde perustuu vastuksen tehokäyrään.
Nopsasti poimien esimerkkejä omasta (setupeissahan saattaa olla eroa, esim. kiristys tai rengas voi vaikuttaa) inRidestä:
144W -> 24.7 km/h
195W -> 28.1 km/h
241W -> 31.2 km/h
314W -> 35.2 km/h
436W -> 40.4 km/h
Oman Excel- laskurini mukaan 94kg kokonaispainolla, 3% voimansiirron häviöllä, 0.342 CdA:lla, +20 asteen tuulettomassa säässä, merenpinnan tasolla (ilman tiheys 1.2kg/m3) tasaisessa maastossa ja erittäin hyväpintaisella tiellä, kun kädet on kahvoilla, vaaditaan näihin em. nopeuksiin 101W (-43W), 138W (-57W), 179W (-62W), 244W (-70W) ja 353W (-83W). Joo, tehontuotannon tappioksi olisi voinut laittaa 5 %, mutta onko hyvin voidellulla voimansiirrolla niin isoa hävikkiä (kun pitäisi olla SRM/ voimapoljin ja Powertappi samassa pyörässä, niin tuonhan saisi testattua)? Priimat tietä ja muut jutut, jotka vaikuttavat vierintävastukseen noin muuten tekevät tietenkin tästä laskennallisesta tilanteesta hyvin erikoistapauksen, mutta näiden voimien voittamiseksi nopeudella ei pitäisi olla vaikutusta.
Sitten mikä tuossa saattaa vielä selittää eroja on se, että tuo Excel-laskuri kertoo vaadittavan tehon, joka vaaditaan ko. nopeuden säilyttämiseen ja inRide-poiminnat on keskiarvotuloksia ajallisesti eri pituisista suorituksista. Etenkin 436W voi osa tehosta olla selittyä kiihdyttämiseen kulutetusta tehosta, koska se on 10 sekunnin keskiteho. Mutta kuten tavallista, rupesin pilkkua hyväilemään tässä asiassa. Lopputulemahan on joka tapauksessa, että aika on parempi muuttuja kuin nopeus ja matka.
Kirjanmerkit