Ixon Premiumhan sammuttaa itte ittensä kun akkujännite laskee 1 volttiin. Eli ei aja kehnoja liian tyhjäksi.
I väntan på ännu dåligare tidet
Sigma powerled evo toimi reilun vuoden. Vika luultavasti valopään ja akun liitoksessa. Mites Sigmalla toimii takuu? Muistelen nähneeni jossain tuollaisia liitososia kaupan, mutta paikka unohtunut.
Hommasin pyörään ja kypärään uudet valot maastoajoa varten. singfire-sf-607DX:stä ja SolarStorm X3 3xCree XM-L U2 lightmallsista. Valoteho molemmissa aivan mieletön. Laatuvaikutelma huomattavasti odotuksiani parempi. Toistaiseksi ei mitään huomautettavaa.
Arvis muokkasi tätä : 05.01.2015 at 22.55
Mulla meni hermot noihin Kiinavaloihin lopullisesti ja tilasin lähinnä työmatkakäyttöön ja satunnaiseen maastoiluun tankoon Fenix BC30:n. Ajattelin tuon lisäksi hommata vielä joskus myöhemmin kypärävaloksi Lupine Piko 7:n. Riittänee tuo kombo ihan hyvin maastoiluunkin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Heitti Ixon Premium tänään sitten keskellä metsää pysyvästi eco-moodille.Ajoin sen jälkeen vielä ehkä 15 min ja nyt on lamppu ollut palamassa tossa vieressä. Minkäköhän verran on tuo paloaika vielä eco-moodilla kun ei high-moodi enää toimi? V*tuttaa tällänen vatvominen, ostanko suosiolla sen BC700:n ja pääsenkö ongelmista eroon?
#fillarifoorumi @ IRCNet
Minullakin on BC700 jo joitakin vuosia ja kyllä se erinomaisen hyvä NiMh-laturi on. Ei ole tarvinnut katua ostosta. Maksoin aikoinaan about 65e ja nyt näkyy saavan rapiat 30e, bargain! Eneloopien kanssa hyvä yhdistelmä.
Parempi katsoa katua kuin katua...
I väntan på ännu dåligare tidet
http://www.bike-discount.de/en/buy/b...9357/wg_id-302
Tuolla asiakaskommenteissa Aleksanterilla ollut noita akkuhuolia kanssa.
I väntan på ännu dåligare tidet
AB sen jo sanoikin: Lampussasi on neljä akkupatteria, ilmeisesti kaksi rinnan ja kaksi sarjassa. Yksikin huono akku pudottaa kokonaisjännitteen liian aikaisin ja lamppu ei enää toimi tehokkaammalla valinnalla. BC700:lla löydät helposti sen huonon akun (kapasiteetti) ja voit kokeilla virkistää sitä palauttamaan koko kapasiteetin. Tai sitten vaan kierrätykseen ja uusi tilalle. Akuissa on yksilöeroja, joten on hyvä löytää ne neljä parasta. Eneloopitkaan ei maksa kuin 3e/kpl, joten ei ole kallista.
Herkko6 muokkasi tätä : 06.01.2015 at 19.27
Parempi katsoa katua kuin katua...
Oon tässä nyt vähän kahen vaiheilla. Joko Magicshine 858 http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyv...104885_1_style tai Fenix BC30 http://www.hi5bikes.fi/~UCUpx0000001...F&Y104=FE-BC30. Onko tuo BC30 extra 40€ arvonen vai näkeekö tuolla Magicshinella miten metsässä, jos on ainoana lamppuna?
B&M:n omat akut mitkä tuossa linkkaamassasi valossa on kuvattuna.
Mikäli nämä Eneloopit ovat samat mitä tarkoitat niin tuon BC700-laturin oston yhteydessä saa 8,75€/4kpl eli á 2,18€.
Tuplasti kalliimmalla sitten Eneloop Pro-akkuja samaan "tarjoukseen", en tiedä näistä mitään niin en osaa sanoa onko hintaero perusteltavissa järkevästi.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Pro-eneloopit on hyviä, ja onhan noilla Premiumin omilla akuilla takuu. Jos -discountilta ostit niin palautuskin menee heidän piikkiin.
Noista halvemmista ei mulla ole mitään käsitystä, ainahan voit Akkulasta kysäistä. BC700 vasta ostaessani itse utelin jotain. Sain asiallisen ja asiantuntevan vastauksen jonka puitteissa en sitten hankkinut sitä 50kympin fiinimpää Mahalaturia.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kokeilisin 4 kpl Pro-mallia, niillähän on palautusoikeus jos et ole tyytyväinen. Toinen setti tavallisia Eneloopeja. Vertaa. Mielestäni ei kannata säästää ykköseuroja akkuostoksissa. Valitse parhaat akut, niin saat sinänsä hyvästä lampustasi kaiken irti ja max käyttötunnit.
Parempi katsoa katua kuin katua...
Lyhyttä saksaa:
Externes Ladergerät/ Steuerungselektronik: da ich im Austausch mit Busch & Müller erfahren habe, daß die Zellen in Reihe angesteuert werden, bedeutet das, ist der erste Akku leer, stellt sich die Lampe automatisch in den 10 LUX Modus. Gut, das ist für einen Fahrt Überland eher wenig, aber immer noch genug um bei vorsichtiger Fahrt einigermaßen sicher anzukommen.
Dennoch stellt sich dieses Problem auch im umgekehrten Modus – beim Laden der von Akkus in der Lampe, mit dem sereinmäßigen Ladegerät. Ist der erste Akku voll, wird die Aufladung eingestellt. Der Effekt ist klar, ich hatte nach nur einer knappen halben Stunde Fahrt nur noch den 10 LUX-Modus zur Verfügung. Auch die Gesamtleuchtdauer ist entsprechend niedriger.
Eli tullaan taas siihen jo kohdattuun epätasaisesti latautuvien ja täyttä lataustaan vielä saavuttamattomien akkujen ongelmaan. Typerä (tai liikafiksu) ohjauselektroniikka havaitsee että sarjaan kytketyistä akuista yksi (eli mikä tahansa) on ensimmäisenä tyhjä ja päättelee siitä että muutkin ovat tyhjiä ja muuttaa asetuksen 10 luxille, jotta valoa riittäisi turvallliseen kotimatkaan. (Laturin yhtä tyhmä ohjauselektroniikka päättelee että kaikki akut ovat täysiä kun ensimmäinen on täysi.)
Ekomooditehoa riittänee tässä tapauksessa useiksi tunneiksi, mutta eihän sitä tarvitse vieressä kytätä, sillä jo kehuttu ohjauselektroniikka ei päästä akkuja tyhjenemään liian tyhjiksi (whatever that is). Sitten vaan kärsivällisesti latailet akut uudelleen ja vot, alat päästä valmistajan ilmoittamiin aikoihin täydellä tehollakin - sillä varauksella että joku akuista ei ole viallinen. FWIW en vielä tässä vaiheessa pitäisi sitä todennäköisimpänä vaihtoehtona, mutta kyllähän laadukkailla akuilla ja älykkäällä laturilla on puolensa.
Lamppu tyhjenee kotona ellei ole jo sammunut, mutta jumpataan tällä vielä muutamia kertoja, vaatinee vaan ajoa nyt pimeällä, mutta sitähän arkena riittää, mutta toisaalta taas luvattu vesisadetta ja muuta tänne etelään. Odottelen vielä tilaukseni kanssa.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Onkohan tuo jotenkin merkittävästi erilainen versio BC900 mallista? Niiden kohdalla on nimittäin ollut paljon ongelmia, kun elektroniikka pettää ja laturin virtalähde puskee kaiken suoraan akuille. bc900 meltdown
Jaa`a mulla taitaa nyt tökkiä. Just maanantaina laitoin patterikotelon lukituksestaan hajonneen Ixon Iq:n Saksaan hartaassa toiveissa jotta takuuseen saan. Tämän uudemman tipautin tallin lattialle kun lobsterihanskalla valoa tarvittiin. Ihanaisesti levisi akut ja murtui Premiumin lukitus. Sanoisinko että fittu. Sillai ettei muutamaan viikkoon mulla ole innostusta lamppuinvestointiin.
I väntan på ännu dåligare tidet
Minulla on myös käytössä IXON IQ Premium LED ja samaa tekee täälläkin, tuolla mukana tulleella omalla laturilla lataa vain hetken ja sen mielestä akut täynnä.
Erillisellä älylaturilla Powerex MH-9000 kun lataa niin akutkin latautuvat täyteen. Sinänsä harmillista, nyt tuo tarvitsee avata joka kerta erikseen, että saa akut ulos.
Patterikotelon lukituksen murtuminen taitaa olla tuon lampun tyyppivika (joka ilmeisesti oli vielä pahempi lampun tullessa markkinoille). Saksalaisilta foorumeilta löytyy kuvia erinäköisistä nippusideratkaisuista, joilla ongelma on ratkaistu tai ainakin ohitettu. (Yhdessä muistaakseni oli porattu reikä tankokiinnikkeeseen ja toisessa laitettiin kaksi nippusidettä ristiin jolloin ei tarvittu poikkinipsausta kotelon avaamiseksi ja uudelleen sulkemiseksi.)
Joo,mun saksan kielitaito ei ainakaan vielä piisaa heijän foorumeilla vierailuun tai oikeastaan sikäläisen foorumitekstin sujuvaan ymmärtämiseen. Pikaratkaisuna avasin lampun kiinnituskiskon pulttia sieltä sisältä päin ja nippusiteellä kasaan.
Häätyy ny harkita mille alan, sinällään viisaana hommasin syksyllä toisen Premiumin jotta josko varakappaletta kaipaan. Kieltämättä en kuvitellut jotta näin akuuttia tarvista.
I väntan på ännu dåligare tidet
En ihan ymmärtänyt mitä tässä ajat takaa, mutta tuo oman laturin latauksen jälkeen ei voi yhtään tietää kuinka täynnä akut ovat.
Oletetaan, että akut ovat täynnä ja on lamppua poltettu 3h, tämän jälkeen lataukseen ja kohta stoppaa lataus ja laturin mukaan täynnä. Ei tässä kohtaa voi olla mitään käsitystä siitä, kuinka kauan tätä voisi polttaa kun taas lenkille lähtee. Sitten kun vielä, on lenkit tasoa puoli tuntia tänään ja toinen puolikas ylihuomenna, pitäisi ruutupaperille merkkailla aina latauksen kestot jne, ei kiitos. Kyllä laturin pitää osata ladata akut "täyteen".
En minäkään mittaan ymmärrä. Esko hoi saatappa meijät niinkuis kartalle.
I väntan på ännu dåligare tidet
Sen jälkeen kun ongelman on tiedostanut, voi latauksen onnistumisen päätellä siitä että lataukseen on kulunut kutakuinkin valmistajan ilmoittama aika. Ja jos latausaika jää yllättävän lyhyeksi (ja kaikki akut eivät ole selvästi lämmenneet), voi päätellä ettei tehovaloa tule riittämään lähellekään täyttä aikaa.
Latausta voi jatkaa ainakin IQ Speedin ulkoisella laturilla siten että katkaisee virran hetkeksi, jolloin latausta uudelleen aloittaessa syttyy punainen valo. Kieltämättä hieman hankalaa ja mahdollisesti akkujen ikää lyhentävää tms.
Mutta kuten olen useampaan otteeseen yrittänyt vakuuttaa, valmistaja kehottaa tekemään aluksi viisi täyttä lataus- ja purkukierrosta. FWIW oman yksilön kohdalla tämä auttoi pääsemään luvattuihin aikoihin.
PS https://www.google.fi/search?q=ixon+...se+kabelbinder löytää muutamia kuvia ja juttuja. Tosin arctic bikerille tämäntyyppiset hommat lienevät sen verran triviaaleja ettei mallia tarvita (ja kenties kehittelyideoitakin syntyy).
Kirjanmerkit