Nyt on ajossa Bud/Lou RD:llä ja Escalaattorit (pre D4) nastoilla CS:lla. Loska/pehmeä lumikelillä Bud/Lou on selkeästi parempi kuin Escalaattori, nastat taas on tarpeen, kun muistelee viime talvista kaatumistaEscalaattorit on myös niin matalat, että puun ylitykset tms. hämmästytti ekalla lenkillä, rullaavat tietysti paljon paremmin.
Olisiko D5:sta kompromissiksi? Onko jollain kokemusta D5 vs D4 pehmeähköllä kelillä. Mtbr:llä kehuvat D5:sta paljon paremmaksi. Ajatus oli nastoittaa itse, samoin kuin nuo.
Mmjaa,
miulla on kokemusta vaan D4 kumista RD:llä joka tuntuu menevän kuin juna kun se perässä oleva ISP2,1" senkun luikertaa.
D5 odottaa Pellenkenkälle asentumistaan koska tuo mekatsu eikun ravaa rekkujen kanssa mehtässä. Toisaalta, voishan tuota sovitella RD:llennii.
Itselläni on CS:lla käytössä D5+D5 tai Bud+Bud, Bud on lumella selkeästi parempi sivuttaispidoltaan ja ilmatilavuuskin on isompi, joten niillä mennään kun nastoja ei tarvita. Liukkaalla, kuten tänään, D5 onkin luonnollisesti erinomainen. Onhan tällainen vaihtorumba ikävä, ISP Evolla saa ajaa koko talven ilman kompromisseja (29" maasturilla), mutta D5 ei valitettavasti Budille lumikelillä pärjää.
p.s. ei muuten ole Louta talvellakaan ikävä, Bud on mielestäni parempi takarenkaanakin.
Eipä häävinä (talvi)renkaana pitäneet JumboJimiä
http://www.bikerumor.com/2015/01/01/...at-bike-tires/
Viime talven kokeilut D4 + itsenastoitus Tikan piikkikärkisellä antoi jotenkin paremman fiiliksen kuin tämän "talven" ajelut D5 originaalinastoituksella ( Concave ). Viime talven kokeilut jäi tosin melko lyhyiksi ja tämmöisiä vesijääkelejä ei ollut kuin nyt.
Nykyään vanhat D4 jatkaa matkaansa jossain Pirkkalan nurkilla, ehkä saamme kommenttia sieltä.
Tuolla D5 pärjää hyvin normaaliajossa, mutta mielestäni vetopito on luvattoman huono jäisiin ( märkiin ) ylämäkiin. Lisäksi lumipito suojalumessa on huono, lumimäärällä joka ylittää kuvion syvyyden ja alla ei ole tampattua pintaa.
Tein verrokkitestin samaan jäiseen mutta lumesta puhtaaseen ylämäkeen laihapyörällä WXC300 kumilla ja meno on ihan toiselta planeetalta.
Joku voi testata paremmin, mutta pahvinpalaan renkaalla painaen WXC300 jättää 7 piikin reiän, D5 vain 4. Kuviossa olisi hyvin tilaa erilaisella nappulalla useammalle piikille. Paineen pudotus saattaisi ottaa nuo reunanastat mukaan, mutta renkaaseen tulee muita ei toivottuja ilmiöitä. Hyvä rengas silti, parempaa odotellessa...
....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....
Se on vaan hyväksyttävä että leveä gummi ei voi olla paras joka kelillä. Ehkä vähän kaukaa haettu vertaus mutta jos katsotaan ralliautojen rengastusta talviralleissa niin aika kaposilla vetävät.
Kerrotko lisää kokemuksistasi Bud VS Lou takana varsinkin pehmeän pakkaslumen/loskakeli eli lähinnä kelit missä kova pohja loistaa poissa olollaa? Erityisesti kiinnostaa ylämäet missä vetopito tulee jo oikeasti kysymykseen ja jyrkät alamäet missä pitää vauhti saada mahdollisimman hiljaiseksi ilman pulkka fiilistä, että uskaltaa mennä. Sivuttais pidossa ei pitäs olla epäilystäkään Budin eduksi. Saa D5 verrata myös. Mitkä on Bud ja Loun kuviosuunnat?
Ps. saa muutkin kertoa Bud talvella takana kokemuksistaan.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Onko Budin nastoittamisesta kokemuksia? Eikös se olisi aika kingi yhdistelmä, toimisi sohjossa ja olisi vielä pikkasen pitoa jäälläkin...
Jotta homma ei menisi liian tieteelliseksi, niin kommentoin, että mulla oli eilisellä Fatbike Espoon kimppa-ajelulla D5:t ensimmäistä kertaa käytössä. Edessä chevronit oikeinpäin ja takana vetopitoa auttamaan väärinpäin, paineet jotain 0,35-0,40 välillä. Pitivätkö renkaat tarpeeksi hyvin jäällä: kyllä. Pitivätkö renkaat tarpeeksi hyvin lumella: kyllä. Pitivätkö renkaat tarpeeksi hyvin sohjossa: kyllä. Olisiko jollain alustalla pito voinut olla parempi: luultavasti kyllä, tosin siinä vaiheessa kun D5:n kanssa joutui tekemään töitä, niin ei se ihan helppoa näyttänyt muillakaan olevan. Olinko tyytyväinen renkaisiin: kyllä.
Ja vielä. Oliko tubeless-viritelmä (split tube) vaikea spessun vanteille: todellakin kyllä. Oliko järkeä tehdä sitä uudenvuodenyönä kello kolmen aikaan: ei (tai oikeastaan kyllä, koska sain renkaat ajoon torstaiksi).
^ Ai jaa... minkälaisia vaikeuksia split tuben kanssa? Ainakin Q-Tubesin 24" sisäkumilla onnistui Fatboyn kehälle ihan naurettavan helposti.
Veto- ja jarrutuspidossa lumella ei mitenkään huomattavasti ole eroa Budin ja Loun välillä. Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta kun tutkii Budin kuviota lähemmin, niin se ei olekaan niin outo. Pitkittäisnappuloiden välissä on riittävästi tilaa ja jarruttavaa/vetopitävää nappuloiden reunaa on tarjolla riittävästi.
Mutta suurin hyöty tulee paremmasta sivuttaispidosta, pehmeässä lumessa millä tahansa renkaalla pito loppuu, mutta Bud säilyttää paremmin suuntansa, kuin Lou, vaikka välillä sutiikin, eli etenemistä on huomattavasti helpompi jatkaa.
Molemmat Budit minulla on Cornering-suuntaan.
No siinä missä GC nousi tubelessina vanteelle ilman mitään kikkailuja, niin D5 vaati pakkaushihnan puristamaan rengasta ja varsin reilusti saippuavettä, että rengas nousi huulelle. Schraderin läpi ei myöskään tuntunut virtaavan ilmaa tarpeeksi nopeasti, joten rengas piti ensiksi täyttää ilman venttiilin sielua, sitten löysätä pakkaushihnaa ja varovasti irroittaa täyttöletku, jotta saippuaveden liukastama rengas ei putoa pois vanteelta paineen laskiessa, sielu paikoilleen ja uusi täyttö. Hommaa ei varsinaisesti helpottanut se, että itselläni ei ole kompuraa, vaan ainoastaan 6 kg jauhesammuttimesta viritelty, jalkapumpulla täytettävä painepullo. Ja voin kertoa, että ei siinä varsinaisesti kylmä tule, kun kyseisen pullon täyttää tuonne ~6 barin kieppeille muutaman kerran. EDIT: Lisäyksenä vielä sen verran, että kun renkaan sai nousemaan kunnolla vanteelle, niin tiiviyden kanssa ei ollut ongelmia (vrt. Mutiksen video, jossa rengas toimi näppärästi saippuakuplakoneena).
Ja kävi siinä täytössä muutenkin yksi hauska incidentti, mutta se on eri tarina se.
villho muokkasi tätä : 02.01.2015 at 12.24 Syy: Lisäystä
Sorry ot
http://youtube.com/watch?v=Mcw9x5U0GSo
mä lähen ostaa dillingeriä
Tuollakin tapaa saa renkaan nostettua vanteelle, toimiiko pyörän vanteelle on toinen juttu, turvallisuudesta en sitte sano sen enempää..
https://www.youtube.com/watch?v=N45KcCsBYmc
^usein olen tuota käyttänyt sekä läskissä että 29":ssä eikä ole tullut ongelmia. Mahdolliset palopesäkkeet kannattaa sammuttaa mahdollisimman nopeasti ettei kyljet pala puhki.
Kävin ajamassa paikallisissa jääränneissä ylösalas vuorotelleen 29x2,25” ISP Evoilla ja D5:illa:
Kovalla jäällä ISP:t pitävät paremmin, mutta myös D5:illa pärjää oikein hyvin. Jos jää antaa periksi tai on yhtään sohjoa, niin D5 on selkeästi ylivoimainen. Jos pitäisi valita rengaistus, millä pelkästään tällaisia rännejä ajaa, niin D5 olisi minun valinta.
p.s. ja ISP voittaa ylivoimaisesti esim. Contin Nordic Spiket tai Mara Winterit, joten kapeamman renkaan parempi pureutuminen sohjon läpi on urbaani legenda.![]()
Kyllä mä luulen että Jumbo Jim menee mulla hankittavien listalle, ei nyt talvella mutta seuraavaksi kesäkumiksi.
Takarenkaana Lou eroaa Budista lähinnä ruopiessa. Eli Lou kaivaa lunta pois altaan ja säilyttää jonkinlaisen etenemän jos vain tasapaino pysyy ja jaksaa vääntää. Bud pitää seinäpitona kunnes ruopaisu on enempi tyhjään polkaisua. Sama jarruttaessa, eli pito muuttuu pulkaksi terävämmin. Bud ei ruopiessakaan luista sivulle, joten tasapaino ja sitä kautta pito on helpompi säilyttää. Ja nämä kokemukset koskee kuivaa pakkaslunta 15 cm ja puoliksi sullottuja polkuja.
Ohuessa suojalumessa Lou yllätti positiivisesti seinäpidollaan. Budista samoissa olosuhteissa ei vielä kokemusta. Ei näitä voi yksiselitteisesti laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta etenkin kesällä Bud taakse ennen Louta. Talvella ero menee enemmän maaston ja kelin mukaan.
Nasta-dillingerien hinnalla saisi setin Budeja läskiin ja setin ISP Evoja 29":iin. Olisi sitten joku syy ulkoiluttaa 29":kin joskus.
Yli jäävällä satasella sitten vielä Jumbo Jimit kesäksi.
![]()
^Tuo kyllä hyvin kuvaa Dillingerin posketonta hintaa, veikkaanpa että ensi talvena hinnat on pudonnut puoleen tuosta kun tulee muiltakin valmistajilta nasta versiot.
^Eipä nuo muutkaan 45 ole ainakaan kotomaassa liiemmin halventunut, vaikka kilpailua on tullut. Toivotaan ilmanmuuta.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Vateen reikiin 3M heijastinteippiä, kun olette laittanut oletteko jättänyt teipin paperin vai pelkän heijastimen liimapinnan Gorillateippiä vasten?
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
No siis kyseisen leffan johdosta jo viime talvena Toikan kertoessa D5:n rantautuvan joskus, päätin hinkata sen vitosen pois kyljestä ja kirjailevani tilalle rengastussilla: PERHE!
Miks mullon niin pöljän leveet vanteet, jotta ainoastaan Bud ja Lou näyttää järkeviltä siinä?
Vastaus: mainoksen uhri
Muista en tiiä mut mää en keventänyt sitä paperia veks. On meinaan kuttumainen käsiteltävä se heijjastinmatsku kun liimapinta on paljaana, se liima tarttuu *piip* hyvin..Alkujaan tämän lähetti Antza44
^Näin mä vähän arvelinkin, että vaikeuksia on luvassa, jos yrittää kahta liimapintaa vastakkain. Täytyy vielä arpoa leikkaako heijastinteippiin nippeleiden kohdalle kolot, muuten kantaa heijastinteipin reuna joka nippelin päällä molemminpuolin. Vois tulla tasasempi Gorilla teippaus loveamalla. Otampa kohta tuumailu olusenja revin kumit irti Mulefuteilta, jos lähtee.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kirjanmerkit