Hieno video taas Mutanaamalta. Tuosta ymmärtää mitä tehdään vaikka ei olisi kokemusta.
Muuten, mitä pidät dillingeristä? Miten vertaisit "tee se itse" nastoitettuihin?
Hieno video taas Mutanaamalta. Tuosta ymmärtää mitä tehdään vaikka ei olisi kokemusta.
Muuten, mitä pidät dillingeristä? Miten vertaisit "tee se itse" nastoitettuihin?
J.Kottenberg muokkasi tätä : 31.12.2014 at 11.01
Tässä yhteydessä haluaisin todeta, että on aina hyvä jos ei paremmasta tiedä eikä odota mitään niin ei petykkään.
Mää oon ajanu tyytyväisenä BFL:t edessä&takana, mikä on outoa kun kahtoo kuin sileät ne on. Sivupito eteen olis toki mukavaa, mutta ylläkin jo todettiin ettei sitä ole talvella kuitenkaan. Vetopitoa noissa piisaa keskimäärin tarpeeksi suhteessa tarjolla olevaan voimaan ja keliin, mutta varmaan ei oikea rengas jos ajaa enimmäkseen mäkisillä hoodeilla. Oulussa nyt ne muutamat nyppylät saattaa loppumetrit taluttaa leuka rinnassa jos sutasee tyhjää.
Bounuksena rullaus kai noissa on kärkipäätä tuossa leveyksissä, itte tykkään ajaa kesällä matkalenkkiäkin kun paksu on (toistaiseksi) ainoa jossa Brooks ja muutenkin mielen rauhaa suitsuttava ohjaamo. Mutta olishan noita hauska vaihdella, eipä vaan osaa perustella tarpeeksi raskiakseen.
Noi bulldozerit eivät ole kyllä häävit tampatulla lumella. Eilen ajoin kohtuullisen tampattua polkua minkä olen ajanut noin 100 kertaa kapearenkaisella samoissa olosuhteissa. 2 kertaa lähti pelit aivan totaalisen poikittain paikoissa missä ei ole ikinä ollut mitään ongelmia vastaavissa vauhdeissa kapeilla nappulakumeilla. Taidan tilata noi Jumbo Jimit kokeeksi kun eivät ole kovin pahan hintaiset...
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Huh, kovin näyttää olevan yksilökohtaista tämä Dillingerien tubelesittaminen. Itellä D5 & RD -kombo onnistui todella helposti ja hyvin on paineet pysynyt nyt muutan viikon. Oikeastaan mitään valitettavaa en keksi näistä kumeista. Jäällä pitää paremmin kuin yksikään ei-nastakumi, lumpidosta ja erityisesti sivuttaispidosta olen myös vakuuttunut ja tielläkin rullaa ihan kivasti, jos sinne eksyy.
Jos nastoja kokee tarvitsevansa niin en kyllä jäisi odottelemaan Schwalben tai jonkun muun ehkä-ensi-talvena-tulevia kumeja.
Mulla kun on tuossa Walkossa takana tilaa vain nelituumaiselle niin päätin suorittaa käytännön kenttätestin. Haarukassa on tilaa joten eteen tulossa 4.8" Lou ja taakse 3.8" Nate.
Saa nähdä kuinka hullunkurinen tuosta tuolla rengastuksella tulee. Onneksi mua ja Walkoa ei täällä korvessa kukaan näe 😉
En ole vielä testaillut kunnon pohjalla, loskassa ei pidä muutenkaan mikään. Jos tänää olis jäitä pohjilla. Liiman kanssa turaamiseen meni kaikkiaan noin minuutti, nauhan leveys onnistui laakista toisella puolella. Ensimmäisessä puolen kun räpelsi yhdellä kädellä, ei jälki ollut ihan niin tasaista.
Ja tuo yksilöllisyys tulee hyvin esiin, kun katselee dillingerin paketteja, osassa on kankaat esillä osassa ei. Onkos nuo D5:t muuten olleet 120 tpi taittuvakylkisiä? Onko kehä teipattu reunaan asti?
^^No ainakin maastopyörässä lumella just etupää tarvii enempi sitä leveämpää ja kantavampaa kumia niin ei ainakaan ajatuksena ole ollenkaan hassumpi tuo; niin leveä eteen kun löytyy ja taakse se mikä mahtuu.
Kyllä mä koen tarvitsevani, mutta onhan tässä toinenkin syy takana: (yli)400e fillarin renkaista on vaan yksinkertaisesti mulle liikaa.
Jo ihan periaatteestakin. Ja lompakosta johtuen.
Tän talven investointi oli Wölvit(pitkin hampain), jos sit ens talvelle nastat. Oppiipahan kaatuilemaan sillävälin.
Olen nähnyt vain kaksi pakettia eli nuo omat renkaani, ja niissä ei ollut kankaita näkyvissä. Ovat taittuvat 120tpi (onko edes olemassa teräskaapeli 120tpi D5:sta?) ja kehä (RD) on gorillateipattu reunoihin asti. Tosin teippi oli viime talven aikana vähän sieltä reunoilta valunut keskemmälle, en jaksanut teipata uudelleen kun systeemi oli ilmatiivis muutenkin. Teippauskuvaa reilun vuoden takaa: http://vega.kuvat.fi/kuvat/Py%C3%B6r.../_P1000159.jpg ja samasta kansiosta muutama lisää.
- Tomi
Brillen kanssa ehdottomasti samaa mieltä että +400€ fillarin renkaista on vaan liikaa, onneksi löytyi paikka josta saa siedettävään hintaan Bestgrip ruuvattavaa nastaa, ne kellä niitä on ollut ovat hyväksi väittäneet.
Tuosta on helppo olla samaa mieltä.
Samalla itse ihmettelen vähän sitäkin että kun läskien suosio on jo hyvän aikaa näyttänyt vahvalta, eikä ole mitään syytä olettaa muuta, niin miksiköhän meidän kotoinen suomityres ei osoita tähänkään mitään mielenkiintoa. Osaamista on ja pienenä tehtaana on ainakin periaatteessa nopealiikkeinen. Varsinkin kun ko nastarenkaita ei ole pajoa tarjolla ja hinnatkin korkeita. Luulisi pohjoismaissa ja uudella mantereella olevan sen verran läskejä että olisi kohtuullinen bisnes. Samalla talvella hyvin toimiva kohtuuhintaisempi kumi lisäisi edelleen läskien suosiota ja sitäkin kautta markkinoita. Sitten kun on joka halpaliikkeessä halpaa budjettikumia, on kilpailuasetelma huomattavasti vaikeampi.
Renkaan valmistuksesta mitään en tiedä mutta uskon että pienelle(Suomi tyres)valmistajalle kokonaan uuden rengastyypin valmistaminen on suht kallis projekti, enempi ihmettelen että esim. Schwalbeltä kestää niin kauan saada omat paksut myyntiin puhumattakaan nastaversioista... kysyntää kun tuntuisi olevan enemmän kuin tarjontaa. No tuskin tahalteen viivyttävät parhaimman sesongin alla tuotteiden saatavuutta joten jokin järkisyy siihen varmasti on.
Vinkki: voit säästää kun nastoitat itse, samalla voit päättää nastakuvion itse. D5 ilman nastoja Saksasta 130-140€/kpl + postit, nastat saat jostain muuten silvotusta vaikkapa vähän ajetusta Ice Spikeristä (laita ostoilmoitus...), sitten vaan pieni askartelusessio ja säästit noin 100€ vrt. kaupan hintaan. En sano että nastoitettu D5 olisi mitenkään järkevän hintainen, mutta tällä tavalla voit säästää ainakin vähän. Hyvällä onnella löydät jopa vanhoja pitkiä Freddie's Revenzin nastoja ja ajat keulien pystysuoria jääseinämiä ylös
Mitä tubeless-asennukseen tulee, niin markkinoilla on ilmeisesti vasta yksi tubeless ready -leimattu rengas, tuo edellämainittu VanHelga. Seuraamalla tämän ja muiden (mtbr.com) foorumien neuvoja, onnistuu tubeless useimmilla muillakin renkailla ja vanteilla.
Mutanaaman videolla näkyvä kuplameri ei ole minullekaan mitenkään vieras asia. En silti ole heittänyt toivoa kaivoon noissakaan tapauksissa (vaikka lähellä on ollut). Huolellinen teippaus, tarvittaessa teippikerroksen lisäys, litkun lisäys, ravistelu ja kiekon pito riittävän pitkään kyljellään vaaka-asennossa ovat riittäneet aina. Minusta se, että joissain tapauksissa samantien ei ole voinut lähteä ajamaan, ei ole koskaan ollut vika vaan lähinnä kehittyvän tekniikan ominaisuus, jonka kanssa voi elää.
- Tomi
ps. alan ehkä kallistua sille kannalle että en nastoita noita omia D5:ia ollenkaan, siksi rauhallisesti ja ennustettavasti ne käyttäytyvät myös jäällä. (saa myös lähettää pussillisen alurunkoisia nastoja jos jollakulla on hirveästi ylimääräisiä)
Jos ei aseta omalle ajalle mitään hintaa, sillä 500 nastan asentaminen käsipelillä ei ole mikään vartin projekti. Vielä jos joutuu vanhoista kumeista nyppimään niin huh... Muinoin Freddies Revenzeihin parisataa nastaa asentaneena, tuli vähän innostusta niiden tajuttomasta pidosta liian aikaisin ja nastakato oli karmeane oli muuten mahtavat gummit, vaikka aika kultaisikin muistoja.
Toi on paras pinkki.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Vanhelkan lisäks Hodagista ja kummastakin Snowshoesta löytyy tlr-leimat. Kaikkia saatavilla olevia kummeja en oo nähnykään, mut väitän et kaikki >3.8" tuuman kumit toimii yhtä lailla tubeleksinä. Osa pitää ilman litkuttakin ja osa vaatii paljonkin litkua ja liikettä tiivistyäkseen, mut onnistuu kumminkin. Kehästä ja kumin sovittuksesta siihen se vaan on kiinni kuin helppoo tai hankalaa tubeless-virityksen teko on. Itte en aja virityksellä, joka ei onnistu ilman kompuraa + kiristyskikkoja, maastokelpoinen tubeless on semmonen joka ajetaan mettästä pois tubeleksenä vaikka kumi olis välillä käyny pois kehältä.
En tiedä paljonko tubeless on säästäny säädöltä mettässä, mut viimeisen 4kk:n aikana (+250 ajotuntia) kai 7 kertaa on tubeless antautunu ajossa niin että litkut on ollu kankaalla ja reikä on ollu tukittava muuten, kerran joutu sisuria käyttämään hätävarana. Ja ykskään noista ei oo ollu burbbi, vaan kunnon reikiä joko nappuloiden väliin tai vekkejä kylkeen.
1,5h yhteensä kahteen renkaaseen. Meinasi kyllä tuppi tulehtua...
Läskikumeista ei ikinä saa Freddyjen veroisia, vaikka samat nastat laittaisikin. Nastalle ei vaan saa tarpeeksi painoa. Best gripit vaikuttavat mielenkiintoiselta, mutta saattaa rajoittaa monikäyttöisyyttä.. Mitä tapahtuu kovan alustan rullaukselle? Dillingerit rullaa kovalla alustalla ihan sairaasti nastoitettunakin, joten vaikka pito vrt. 29er ISP on keskinkertainen peilijäällä, sanoisin että silti huippurengas. Omaan vakkarilenkkiin kun kuuuu 50km tiesiirtymä, on rullaavuudelle annettava jotain arvoa.
PaH: Kunnioitettava tuntimäärä...
Toikkaa, kun taannoin haastattelin Dillinger vitosen hinnasta ja itse nastoittamisesta pikkikärkisellä nastalla ja hinnan halpenemisella versus valmis. Sain vastaukseksi, että ei saa yhtä hyvää pitoa, kuin orkkis reikänastalla matalapaine renkaassa, koska piikkikärkisen piikki taipuu alta ja reikä nastassa on kanttia aina alla. Se, että onko tällä tarinalla mitään tekemistä käytännön kanssa, vai onko mainosmiehen juttuja en tiedä, mutta voihan tuossa olla perää, koska 45Nrth ei käytä piikkinastoja.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Onkos ketään laittanut On-onen fattyyn 4,8" schwalben jumbo jimejä taakse? Tai muita vastaavan kokosia että mahtuuko? Eteen kyllä menee heittämällä.
hibike.com lupailivat että kahden viikon sisään pystyisivät lähettelemään. 15€ tosin kalliimmat tuolla kuin muissa puljuissa, mutta eipä nuille ole tarvetta ennen ensi kesää mutta ajattelin vain pohjustella että minkä levyiset kumit sitä vois hommata.![]()
^Tuskimpa vielä tulee 2 viikossa. Mielestäni ei edes tuolla ole juurikaan kalliimmat, kun vertaa samoja kumeja. 4 eri variaatiota tulee Jumboista. Alv:tä tuolta joutuu maksamaan 24%, kun on sen verran iso pulju. Toisin, kuin esim. bikecomponents puljusta saa 19% alv
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Helppo uskoa että D5:n orkkis nasta pitää paremmin, on se sen verran erikoinen:
![]()
Kyllä mä tuohon projektiin olin jo lähdössä. Mutta ei. Ei ole viitseliäisyyttä+en usko että päästään alkuperäiseen tulokseen.
Odotan mieluummin kunnes Dillingerin määräävä asema markkinoiden yksinvaltiaana murtuu. Tullee hintakin alas. Tai joltain muulta valmistajalta parempi/edukkaampi rengas.
Jos olosuhteet käy liian liukkaiksi, maistellaan vaikkapa sohvalla viskiä.
Onko nämä fillareihin tarkoitetut nasta yleensä ottaen samanlaisella kannalla, eli onko noiden nastojen halkaisija ja korkeus sellaiset että ne käy "jokaiseen" kumiin missä on valmiit paikat? Lähinnä kysymys koskee Dillingeriä ja vanhoja Nokian WXC:n nastoja joita on hyllyssä yhden renkaan verran. Onko kukaan käyttänyt noita Nokian nastoja läskipyörien renkaisiin?
Kirjanmerkit