Joku taliaivo oli jollain tuon kaltaisella jaellut täällä pitkin latupohjia, ihan lämpimikseen ruopinut hajalle muutamat mutapaikat polun vierestä ja tuhonnut latupohjalta siltoja.
No, tässä kuvassa ollaan ihan omassa metsässä. Polun päällä tosin, mutta mitään ei rikottu. No ok, yhden kiven kiillotin sammalista. Ostin isot Diltsut. Saas nähä.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Pikku D:t siivottu valuroippeista, hiottu ylimääräiset reunat pois. Nousi sisurin avulla vanteelle parissa minuutissa... Videota lopputuloksesta myöhemmin.
[edit]Aina ei voi onnistua
mutanaama muokkasi tätä : 31.12.2014 at 16.50
^Juu samalta näytti mullakin täyttö, mutta niin ne vuodot vain ravistelemalla alkoi lopulta tukkeutua.
Ps. Hieno talli!
Floateria ajettu taas lisää 80mm vanteella takana ja se toimii, ku junanvessa. Vetää ja jarrutta oikein päin asennettuna kivasti. Rullaus on mitä on HuskeDu olis tampatuilla/kelkka pohjilla rullauksen suhteen ok mut pehmosessa onneton takana. Laittasin Floaterin eteenkin, mutta On-Onen huippu vanne rikkoi reunaa, sen verran toisesta, että ei kehtaa enään ajaa. Vois ostaa uudenkin, mutta 40€ halvasta kumista tulee uusilla ylihinnotetuilla 20€ toimituskuluilla 60€ kumi ja se on jo liika lähellä muita tarjous "laatu kumeja". Onkos ajo kokemuksia Lou :sta edessä?
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Hyvä nastoitusvideo. Ei näyttänyt hommana vaikealta. Siis tuon Mutanaaman tubelessvideon loppusivulla. Hyvä oli tubeless-esityskin.
Litkutus ei pitänyt ilmaa sisällään, vaikka pari desiä oli jo kulunut. Toisaalta siperia on osoittanut.. Että jos alussa on paljon ongelmia, ne saattaa kostautua myöhemmin. Reuna tuossa yksilössä nyt vain on hiukan turhan horo ja reunanauhan kohdalla ei ole riittävästi kumia tiivistämään. Suuremmalla litkumäärällä voisi onnistuakin tai vaikka teippaamalla vanteen reunat. Mutta taas toisaalta kun lähes kaikki muut kumit tiivistyy ilman litkuja, niin menee renkaan vaihto turhan hankalaksi, sen kun on tottunut tekemään muutamassa minuutissa
Kun olet ymmärtääkseni ollut varsin paljon tekemisissä tubeless asennusten kanssa niin oletko huomannut eroa erilaisten vanteiden tai vannetyyppien välillä että mikä sopii hyvin ja mikä taas huonosti tubeless käyttöön?
Minusta olennaisinta vanteessa on se, että kumi pysyy vanteella 0 paineellakin käytti sisuria tai ei. Silloin voi odottaa, että kumit pysyy ylhäällä ajossakin. Itse en henkkoht osta enään vanteita ilman tubeless, tubeles ready lupauksia tai varmaa faktaa kumin ylhäällä pysymisestä, koska tulee kumeja litkuteltua. Kumin tiivistymiseen ja ylhäällä pysymiseen vaikuttaa tietty kumikin, niin kuin Mutiksen opeista selviää.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Just näin. Noille kehille on noussut tähän mennessä kaikki kumit ja saatu pitäväksi. Tänään tehdy tarkemman tutkinnan perusteella kaikki dillingerit, niin 4 kuin 5 ovat tehty niin, että vannetta vasten oleva osa on lähes pelkkää reunanauhaa, kumia ei toisissa kohdissa ole ollenkaan. Vastaavasti taas van helga näyttäisi olevan välittömästi valmis tubeless ilman litkutteluja.
Sitten mitä tulee näihin RD-tms-tubeleksiin, niin niissä on turhan paljon muuttujia, etten mitään varmaa voi sanoa. Sopivan paksuinen teippi laidasta laitaan näyttäisi olevan paras ratkaisu, mutta sekään ei estänyt omalla kohdalla BFL:n burppaamista pienillä paineilla. Vastaavasti taas Bud pysyi samoilla paineilla paikallaan ilman mitään ongelmia.
Tällä hetkellä helpoin tubeless on tullut nextien kehillä, reilu kierros stanin teippiä, ja se olis sitten siinä. Niin ja pitkä stanin vena. Todennäköisesti kaikkien muidenkin valmistajien tubeless kehät on yhtä nopeita asentaa, eivät vaan ole olleet mun lompakon kanssa yhteensopivia-.
Ahaa. Eli vaikkapa uutta fillaria katsellessa kannattaa tuo "tubeless ready"-ominaisuus selvittää. Tuostahan ei monen kulkineen spekseissä puhuta yhtään mitään.
En tiedä vielä mutta ainakin "ei niin kalliita" läskejä katsellessa toi tubelessready tjsp voi pudottaa monta pois pelistä. Eikä syyttä koska huonot vanteet ei ole kovin kiva juttu.
J.Kottenberg muokkasi tätä : 29.12.2014 at 18.08
^Mulefut kehät on tubeless ready. Vanteen reuna Stanin lisenssillä tehty. http://sun-ringle.com/mtb/rims/mulefut-80sl/
Tuota löytyy Whiteistä, Trekin 6 ja Konasta. Trekin 8 on Bontragerin eli Trekin omat tubeless vanteet mihin tarvitsee ainoastaan kapean esim. Stanin teipin. Mulefut tarvitsee Gorilla teipin tai vastaavan ja vaikka kevyen heijastin teipin ensin reikien kohdalle.
Omat Mulefutit vielä sisureilla, mutta kumit on napakasti ylhäällä 0 paineellakin ja nousi napsahtaen ylös.
On-Onen vanteet on mallia hankalat kaikilla tekniikoilla, mutta silti toimivat Ghetto systeemillä ihan ok jahka saa kumin ylös. Kumin tippumisen riski on olemassa löysillä paineilla, koska ei pysy ollenkaan vanteella kun paineet pudottaa lähelle 0.
Feltin, ym uusien vanteista ei ole lupauksia ja käytäntö näyttää toimivuuden, niin kuin Spessun, Canyonien DT tekemistäkään ei ole luvattu tubeless readya.
Napojen lähinnä vapaarattaan laatu valmiissa pyörissä on sitten kiva lisä tähän soppaa. Näissä on monesti säästetty ja varaosa saatavuus/nopeus osien saannille on?
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Mainitsen tästä sivusta:
Kumikeijon hommista en mitään tiedä. Mutta White liten kehissä taitaa myös olla maininta tubeless ready, mutta se ei sikäli tee autuaaksi, kun kumi putoaa pois vanteelta, ainakin mulla, ihan itsestään, kun paineet päästää pois.
Eli kumit merkkaa varmaankin litkutushommisssa vähintään yhtä paljon kuin se, että kehissä on tubeless ready -maininta.
Mutanaaman video on ainakin tämmöselle nörvelille aikas opettavainen audio-visuaalinen presentaatio. Lisää näitä!
Niin todellakin näyttäisi:
Mutta asiaan palatakseni: tsemppiä dillingereiden kanssa! Itselläni ei ollut D5 + RD -yhdistelmän kanssa kummoisiakaan ongelmia: Vanteelle noston tein sisurilla, toinen puoli nousi sitten kompressorin avustamana. Naps naps ja tiivistä on ollut sen jälkeen, ainakin ihan yhtä tiivistä kuin BFL:ienkin kanssa.
- Tomi
Omat Dillinger vitoset menivät ilman ongelmia ihan vaan pumppaamalla ilman sisurivirityksiä ja pitivät ilmaa mukavasti ilman litkujakin. Litkujen laittamisen jälkeen ei ole tarvinnut pumppailla kertaakaan.
Joo, kyllä näyttää sen verran monta muuttujaa näyttää olevan että ei ainakaan kovin helppo ole tehdä valintoja. Nuo tiedot vanteista on kyllä hyvä juttu. Tuntuu vähän kummalliselta että DT:n, sehän tekee monen merkin kalliimpien mallien vanteet, tuotteet ei ole tubelessreadyjä. Itse esimerkiksi virheellisesti kuvittelin että Canyonin vanteet, DT:n kun kerran ovat, tietysti on tubelessreadyt varsinkin kun ei pyörätkään mitään ihan halpiksia ole.
Harmillisia noi vapaaratasongelmat. Niistä on ollutkin juttua foorumilla aika paljon ja moneenkin merkkiin liittyen, eikä ole vähän kalliimmatkaan vehkeet säästyneet niiltä.
^^Canyonin DT vanteissa on sentäs DT Swiss Ratchet System freehub vapaaratas. Eli eri navat, kuin Spessussa. Onhan noita Spessunkin ilmeisesti vastaavat DT kehät paitsi 90mm leveitä tehty onnistuneesti tubelekseksi. 0 paineella ylhäällä pysymisestä ei ole kukaan tainnut mainita.
Eli DT 2250 voi olla oikeasi hyvätkin kehiltään aika näyttää.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Hei,
Mites jos tuohon renkaan reunaan sivelis sitä litkua jo edellisenä päivänä jotta sais siihen pienen tartuntareunan muodostettua, ja sit kun se on kuivunut niin tekis tubeles asennuksen?
- en meinannut saada takarengasta millään tiiviiksi, mutta eilen onnistui (toivottavasti on vielä illalla ilmaa) ja silloin tuo reuna tuntui tahmealta kun siihen oli vuotanut tuota litkua.
- Vanteen katko-kohdan tiivistin sisäpuolelta sikaflexillä ja teipinpala päälle, eipä enään vuotanut.
T. Simo
Mitäpä jos kokeilisi tuubirengasliimaa? Liimausohje oli jo 90-luvulla kaikkien lumirenkaiden esi-isän eli Nokia Boazobeanan kylkeen prässätty.
http://www.allweathersports.com/winter/winter.html
- Tomi
Mihinkäs ihmeeseen ja kummaan se mun vastaukseni oikein katosi. Wiisaan ohjeen mukaan ohut kerros kontaktiliimaa vanteen reunaan, rengas paikalleen ja se olis sitten niinkuin siinä.Testaan tuon vielä tänään, tunnustan suoraan nöössiyteni ja nostan gummin sisurilla paikalleen.
Litku tuskin pysyy reunanauhassa, vaikka kuinka olis kuivattu.
Vielä arvon Floatereiden tilaamista. Nyt muutama lenkki V8:lla ja suurin ongelma tuntuisi olevan sivuttaispidossa irtolumella. Olisikohan jollain kokemuksia asiasta? Varmaan ollut jo aiemmin mutta jos joku jaksaisi kommentoida, ei jaksa lukea koko ketjua läpi. Eli onko Floaterit siis siinä suhteessa paremmat.
Nyt on pakko avautua tänne koko kansan voorumille!
Pysyykö joku muka pystyssä Husker Du -rengastuksella jos on vähänkin satanut uutta lunta poluille ja kallioille? Tuntuu, ettei noilla vaan uskalla ajaa mistään paikasta, joka on kallellaan sivulle yli 5 astetta. Tänään porukkalenkillä meni talutteluksi tutuissa paikoissa ja kaverit edellä Dillingereillä ja kapeilla ISP:llä etenee ajaen. Menee vähän fiilis koko hommasta, kun renkaisiin ei luota ja ajo tökkii. Pakkautuneella kovalla lumellahan HuDu toimii ok ja sulalla maalla varsinkin, muttakun läskipyörällä pitäisi päästä nimenomaan hangessa - eikä vaan päästä, vaan jättää nyt vähintään nämä kapearenkaiset kanssakuskit sutimaan paikoilleen!!
Ehkä en vaan osaa... ja varsinkin siksi tarvitaan jotain parempaa alle!Eli mitäpä raati suosittaa tilalle? Pyöränä Salsa Beargrease Carbon, johon mahtunee 4.8" renkaat myös taakse 80mm kehille.
-Mikko-
^Paljon sinulle on noissa painetta? Itsellä nimittäin hieman samaa vaivaa noiden hyvin pyöreäprofiilisten Bulldozereiden kanssa, jso on liikaa painetta. Niissä kun on aika pienet ne reunanappulat ja profiili vaatii tuollaisella kelillä toimiakseen kohtuullisen maltilliset paineet..
Krossikommuuni / Syöte MTB
Huskeri ei imo ole lumelle sopiva koskaan. Nastoitettuna toimii jäällä jotenkuten
Alla ala-arvoista itsensä häpeensä laittamista:
Natet toimi eilen kuin unelma.
Läskipyärä!
^^Jospa onkin niin, että ajan tämän talven GC:lla. Tai niin kauan kuin joku muu valmistaja (esim. Schwalbe) tekee nastagummin jolla pääsee asennuksen suhteen hiukka helpomalla.
Vai että liimalla pitäis turailla...
Ite en moiseen painiin lähde. Kaatuillaan sit.
Lähtökohtainen tuntumani on, että mikään rengas ei tarjoa talvikeleillä hyvä sivuttaispitoa. Minulla Vee Bulldozer ja tulipahan todettua kahdella eri lenkillä tämä, ensimmäisellä kerralla reilusta kahden kympin vauhdista mutkassa kauniisti kyljelleenja toisella kerralla muuten vain juurakkopolulla havainto että lipsuu enemmän kuin kesäkelillä. Mika K:n ehdotus paineiden alentamisesta saattaa tepsiä, itselläni vain sen verran agressiivisempi ajotyyli jotta kovin alas ei paineita uskalla laskea, etteivät hakkaa vanteelle töppyrät. Ehkä sitten kun on oikeasti paljon lunta, niin voisi kokeilla.
Vanhalle 26" täysjoustolle oli aikoinaan Continentalin Gravity -kumit, jotka olivat silloiseen kokoonpanoon ihan loistavat talvirenkaat loistavalla sivuttaispidolla. Jospa tekisivät samalla konseptilla mutta kertaluokkaa isomalla nappulakuviolla joskus 4.5" renkaan niin johan olisi loistavaa![]()
Toisinpäin ajatellen taas kun on nyt ajellut pakkaslumella kävellyillä poluilla jyrkkiä ylämäkipaikkoja, joissa ennen vanhastaan kesäkelillä ajaminen on jäänyt pidosta ja tekniikasta kiinni, niin nyt jää lähinnä uskosta kiinni. Ei voi olla näin helppoa, sen kun pyörittelee vaan loppuun asti. Lumi on tukkinut kaikki koloset ja juurakot, sen kun rulluttelee vaan. Floater ja matalat paineet ruopivat sen mitä ruopivat, mutta jos kiekkoa nyt jaksaa pyörittää ja tasapaino pitää niin ylös mennään.
Pexxi kyselit Floaterien järjellisyydestä veekasien tilalle. Halpa rengas ominaisuuksiinsa nähden kun on kyseessä ja mitä sivusta kuuntelin kyseisen peliliikkeen tehneen läskikuskitoverin juttuja, niin siinä määrin monella tavalla ajettavuus parani, että voisin suositella vaihtoa. Enemmän siinä Floaterissa on varmaan vetopito ollut suunnittelussa mielessä, mutta nappulat ovat siinä määrin harvassa verrattuna veekasiin, että varmasti myös sivuttaispito on parempi. En osaa muuta sanoa, kun en ole kaseilla ajanut. Kehuja niistä en ole vain kuullut. Floatereista olen ja kehun itsekin.
Kirjanmerkit