Vaikeet paikat ollu Audillahttp://www.metro.fi/galleria/p1414721049898
Vaikeet paikat ollu Audillahttp://www.metro.fi/galleria/p1414721049898
Auton omistaja on vissiin tuo joka odottaa kädet taskussa kun duunarit hoitaa ilmaiseksi auton pois portaikosta. Tai sitten on kiireisenä poistunut jo paikalta taksilla vakuutusyhtiön piikkiin...
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Piti ylittää risteävä katu kelviä (pyörätien jatketta) pitkin joten pysähdyin fillarillani odottamaan, että autoilijat menevät ensin edestä. Kolmelle kuljettajalle sain heilutella kättä, että menehän nyt kuitenkin sinä ensin. Sitten kun suojatien kohdalle ehti jalankulkija paikalle niin raksa-rane peräkärriä vedellessään painoi vaan kaasua.. Jotenkin vaan tuntuu, että useimmilla on edelleen väistämissäännöt hakusessa. Toisaalta tapahtumapaikkakin voi vaikuttaa tuohon 'ylikohteliaisuuteen' sillä juuri tuossa paikassa pari vuotta sitten pyörällä liikkunut eläkeläinen kuoli kolarissa auton kanssa..
Mistä sinä ajaisit jos olisit menossa suoraan?
No älä ainakaan aja suoraan. Menee kumit ja vanteet.
Pistin pikku lisämerkinnän ettei kukaan muu rikkois vehkeitään tai itseään.
Pistin myös kaupungille sähköpostia aiheesta kuvien kera...
TimoF muokkasi tätä : 31.10.2014 at 18.55 Syy: täsmennys
[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
^ Missä tämä paikka on ?
Tuossa, Maisalantien ja Ruotsinkyläntien risteys Tuusulassa. Googlemapsista näkyy myös hyvin millainen tuo risteys on ollut, eli hyvinkin suoralla linjalla ajettavissa. Eipä ole enää, eli olkaapa varuillanne jos tuollapäin liikutte...
[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
Jos en ihan väärin tulkitse kuvaa, niin siihen on kaiketi tulossa vielä liikennevalotkin. Onko tossa joku pätevä syykin, että tuommoinen remontti tehdään tuohon risteykseen? Tuo näyttää jotenkin aika turhalta koko väkerrys vaikka sinne olisikin valot tulossa ja tosiaan haittaa erityisesti pyöräilijöitä. Tuo kulkuaukkokin on aivan järkyttävän kapea verrattuna kelviin.
Eilen bongattua reitillä Ruskeasuo-Töölö (Nordenskiöldinkatu)-Huopalahti n. klo 19-20 aikaan:
- 2/8 vastaantulleesta pyöräilijästä käytti valoja
- toisella näistä oli kiinanvalo (ylös suunnattuna toki) ja lähes yhtä kirkas otsalamppu
- Nordenskiöldinkadulla (400 m pätkällä) kaikki näkemäni pyöräilijät ajoivat jalkakäytävällä pyöräkaistan sijaan, yhtä (1) lukuunottamatta. Kellään ei ollut valoja, paitsi tällä yhdellä, joka ajoi sääntöjen mukaan. Eräälle naiselle huomautin jalkakäytävällä ajamisesta.
- Auto meinasi ajaa kylkeen Topeliuksenkadun risteyksessä. Ei ilmeisesti huomannut minua vaikka seisoin valoissa kuskin vieressä pari minuuttia. Olin kääntymässä oikealle.
- Jalankulkija käppäili pyörätiellä Mannerheimintiellä
- Toinen jalankulkija seisoi samalla pyörätiellä odottamassa valojen vaihtumista
- Kolmas jalankulkija seisoi samalla pyörätiellä odottamassa bussia
- Vihdintiellä jalankulkija käveli kännykkä kädessään pyörätielle katsomatta ollenkaan taakseen.
- Sata metriä myöhemmin koiranulkoiluttaja teki saman, käveli pyörätielle katsomatta taakseen. Väistyi pyörätien reunaan kun rimpautin kelloa.
- Auto ei väistänyt risteykessä kääntyessään oikealle minun mennessäni suoraan
Tosta tulee päivittäin autolla ajettua edestakaisin tuota etuajo-oikeutettua tietä pitkin, ja väliin pyörälläkin työmatkaa. Ala-aste on parinsadan metrin päässä ko. risteyksestä, ja tie tollaiseksi maalaisväyläksi suhteellisen vilkasliikenteinen ainakin ruuhka-aikoina, joten ihmekös tuo että laittavat risteykseen jossa tunnissa liikkuu yli kymmenen autoa liikenteenjakajan tai -valot.
Fillarointia toi kyllä haittaa joka suunnasta, tuolta oikealta kolmion takaa tulevia autoilijoita jakaja tai valot saattavat helpottaa liikennevirtaan pääsyn suhteen. En kyllä kovin monen auton jonoja tossa risteyksessä ole ikään nähnyt mihinkään kellonaikaan.
Tämä ei kuulu valitus, vaan raportointiosastoon. Tänä aamuna ajoin työmatkaa sakkolenkkikonseptilla, aamulla + 2 C. Väijyin sopivaa ohituspaikkaa mutkittelevalla pyörätiellä Käpylässä, kun metsäisessä alamäessä edellä ajava cc-kuski yllättäen veti lipat ja lähti pyörimään hyrränä fillarinsa kanssa pitkin asvalttiåintaa. Tein pikku väistöliikkeen, ja niinhän siinä kävi että yhdyin asvalttihyrräliikkeeseen, siis kaaduin.
Siinä sitten kerättii. romut ja tarkastettiin fillarit. Tuntui ettei itselle tullut mitään, ja kyselin oliko kaveri kunnossa. Se ei vastannut sanallakaan, outoa. Olisiko ollut ulkkari, silti olisi voinut kysyttäessä jotain pukahtaa vaikka omalla puolallaan.
Myöhemmin huomasin että oli tullut asvaltti-ihottumaa housujen läpi lonkkaan ja sääreen. Ja olkapää kipeä, vasuri liikkuu vajavaisesti.
Sent from my iPad using Tapatalk
Helsingin Polkupyöräilijät
Oli pakko palata vielä tähän, kun jotkut, jos nyt ei ihan puolustellu, mutta ymmärsi kuitenkin tätä pyöräilijää. Mitään ymmärrettävää en itse tuossa näe, vaikka pyöräilen ja autoilenkin sen verran, että tiedän autoilijoiden aiheuttavan paljon useammin vaaratilanteita kuin pyöräilijöiden. Se on vaan kylmä fakta.
Mutta ei silloin pidä puolustella, kun ei ole aihetta. Tämä video on ihan kiitettävästi levinnyt ja tällä viikolla pariinkin otteeseen törmäsin keskusteluun tästä idioottipyöräilijästä ja kyse oli ihmisistä, joista suurin osa lienee pyöräillyt viimeksi lapsena. Melkoista lynkkausmielialaa oli vallalla ja sai kuulla juttua, miten "ne pyöräilijät" aina törttöilee juuri noin. Hyvää mainosta, kiitti vaan tollekin pässille.
Olen itsekin joskus vetänyt herneen nenään työmatkalla, kun tarpeeksi monta urpoa autoilijaa olen kohdannut ja sen jälkeen ei loppumatkalta enää ole joustoa löytynyt, mutta en mä nyt sentään tollasissa päivänselvissä paikoissa ala väistämisvelvollisena kukkoilemaan. Ihan käsittämätöntä. Korkeintaan vähän herkässä oli tossa autoilijan töötti, muuten se mitään ryntäillyt tms. Pyöräilijä haki täysin itse konfliktia. Olis leikkiny rekan kanssa, niin olisi yksi pyöräilyn mainosmies vähemmän.
Varmaan missasin tässä jonkun pointin, mutta kyllä sen autoilijan todellakin pitää nähdä 360-astetta, jos on itse kääntymässä tai edes 180 astetta, kun lähestyy väistämisvelvollisena risteystä. Ei se niin vaikeaa ole nähdä, jos haluaa. Sen oikealla takana olevan pyörän voi havaita jo aiemmin, jos taidot riittää ennakointiin, kun on kääntymässä. Jos ei riitä ja niska on kovin jäykkä, kääntyy sopivalla tilannenopeudella(eli lähes pysäyttää) ja katsoo oikealle, kun on jo keulan kääntänyt melkein 90 astetta. Ei ole kovin vaikeaa. Tässä syksyn ajan joutunut melkein 100km/päivä ajelemaan autolla pk-seutua ristiin rastiin ja silti en ymmärrä ongelmaa. Pyörällä ei tartte kuin välillä heittää työmatka ja jo on autoilijat poikittain edessä järkyttävällä tilannenopeudella kääntymässä sivuilleen vilkuilematta ja sitten taivastellaan, kun se kymppiä tai ehkä kahta tullut pyöräilijä tuli niin hirveän kovaa. Turpaan niitä pitäis vetää, kuten eräskin bensasuoni totesi pyöräilijöistä tuon em. videon aiheuttaman keskustelun tiimellyksessä.![]()
Näkisin jo kaukaa, että edessä on työmaa, ennakoisin ja hidastaisin, koska on hyvin mahdollista, että tiellä on jotain normaalista poikkeavaa. Kuka ajaa tuollaiseen paikkaan niin, että ei kerkeä reagoimaan yllätyksiin? Olisi toki voinut olla paremmin merkitty, mutta kyllä se on kuskissa vika jos tuollaisessa paikassa saisi vanteet solmuun tai itsensä telottua. Mutta jos tuossa tosiaan joku itsensä tai ajoneuvonsa saisi telottua, niin olisi kyllä hyvin mahdollista, että joku taho siitä tienkäyttäjälle joutuisi korvaamaan, sitä en kiellä.
Kysymys ei piilekään siinä että kuka ajaisi tuohon, vaan siinä että joku hyvin mahdollisesti ajaa siihen. Varsinkin pyöräilijöiden ollessa kyseessä joutuu olettamaan että kaikki eivät ole ihan elämänsä tikissä, eivätkä välttämättä ymmärrä että työmaa yleensä tarkoittaa erityisjärjestelyjä.
Se on tietenkin selvää että tuskin keskiverto foorumilla kirjoitteleva fillari-intoilija tuohon ajaa, sitä ei tarvitse ihmetellä.
^Kutenkin vaikea kuvitella, että samankaltainen viritys olisi tehty ajoradalle. Mutta koska pyörätie, niin mitäpä niitä turhaan riittäviä merkintöjä tekemään vaikka olisi minkäläinen monttu tiessä? Pointsit kuitenkin siitä, että jotain tolppia paikkaan on viritelty, nämäkin tosin varmaan vain autoliikennettä ajatellen.
Surullisinta tuossa työmaassa on, että täysin hyvä pyörätienjatke pilataan laittamalla keskisaareke väärään paikkaan. Ja onhan siinä aivan naurettavan kapea rako mistä pitäisi ajaa.
En sitten ole keskiverto, koska kyseiseen ansaan ajoin![]()
Risteystä lähestyessäni seurasin myös Maisalantietä ajanutta autoilijaa, joka oli vilkkua käyttäen ilmaissut aikeensa kääntyä oikealle. Kahdesta (2) takavalostani huolimatta halusin olla varma että autoilija on minut huomannut eikä käänny eteen. Ei kääntynyt, ja sai näytöksen epäonnistuneesta jarrutuksesta ja bunny hopista.
Alamäessä saattaa kertyä vauhtia vaikkei erikseen paukuttaisikaan. Ja kun tuolla liikenteessä on tosiaan muitakin, niin välillä pitää katsella muuallekin kuin pelkästään eteenpäin....Alkujaan tämän lähetti IncBuff
[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
Voisihan sitä niinkin ajatella että kun työmaa on, kuten näyttää, merkitty asianmukaisesti, oli kohtuullista olettaa että tuosta ajetaan suoraan koska minkäänlaista kiertoreittiä ei ollut osoitettu ja koska suoralle reitille ei ollut asetettu varoitustolppaa tms osoittamaan vaarallista kohtaa.
Niin, vaatimus tilannenopeudesta ei ole voimassa alamäessä ainakaan pyöräilijällä.
Mutta sattuuhan virheitä työmaiden kohdalla muillekin.
Silminnäkijä: "Auto vain pompsahti liikenneympyrään. En ymmärrä, miten se on mahdollista."
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/263349/Poliisi+taraytti+maijalla+keskelle+liikenneympyraa +Paraisilla
Ulkorengas muokkasi tätä : 03.11.2014 at 04.47
Vaikka toki työmaan läheisyydessä pitäisi muistaa oikea tilannenopeus niin mun mielestä tuosta puuttuu selvästi merkintä siitä että pyöräilijän tulisi koukata ajolinjastaan huomattavasti oikealle. Liikenteenjakajissahan on ne nuolet osoittamassa kummalta puolelta ajetaan, tuohon olisi voinut lätkäistä samanlaisen merkin. En ymmärrä muutenkaan sitä miksi risteyksistä tehdään pyöräilijöille välillä niin hankalia, miksi niihin pitää tehdä väkisin 90 asteen mutkia ja muita kaarteita. Ne vievät ihan turhaan pyöräilijän keskittymistä muusta liikenteestä siihen että vaan pysyisi tiellä.
Kaikenlaisia hidasteita, shikaaneja, mutkia ja aitoja laitetaan fillareille etteivät väistämisvelvolliset autot aja päälle? .. En muista nähneeni Malmössä kuukausi sitten polkiessa vastaavaa ..
Pysäköintivalvonnan dataa Excel faneille .. aika vähän keskitytään jalkakäytävä-pyörätie valvontaan, kytätään vaan ajan ylittämistä luvallisilla paikoilla
http://hexcelligent.fi/2014/10/31/he...eet-excelissa/
Joo kyllä se on juuri noin. Tuossa kaikki työmaatolpat yms. viittaa siihen, että reitti kulkisi suoraan. Ei tollasta tosiaan näe ajoradoilla oikeastaan koskaan. Pyörällä tulee toki oltua huomattavasti varovaisempi epäilyttävissä paikoissa, kun on kokemusta ties mistä ihme ansoista työmaiden kohdilla. Kaikilla on kuitenkin se eka kokemus, joten tollasta per*eilyä ei pitäisi olla. Jos tuolta ylimmän kuvan tilanteelta näyttävä paikka olisi ajoradalla, ilman muuta voisi olettaa, että antaa mennä vaan. Ja niin autoilla ajetaankin sujuvuuden nimissä. Ja satavarmasti kolisisi yhtenään, jos olisi tuollainen ansa.
Tuo uusi sijainti on mun mielestä sikäli hyvä, että siinä on nyt autoille tila mennä kyttäämään jatkeen ja risteävän ajoradan väliin. Kun kuitenkin siihen lähelle pitää aina päästä, niin ei ole sitten tukkimassa klv:n kulkua. Tosin tuo kapea rako ja käytännön tieto autoilijoiden käytöksestä taitaa vesittää koko tarkoituksen täysin. Nyt siihen vasta tukon saakin aikaiseksi helpolla.
Kirjanmerkit