ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 58 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 48 56 57 58 59 60 68 108 158 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.711 - 1.740 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #1711
    zipo Guest
    Jos puhuttu englanninkieli halussa niin tässä videossa on paljon asiaa rengaspaineista myös läskipööriin.
    http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tu...sure-2011.html

  2. #1712
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    505
    Itse aion suosiolla skipata nastarenkaat. Jos tulee niin jäiset kelit ettei nastattomalla pysty ajamaan niin eiköhän kapearenkaisella pysy pinnalla ihan hyvin.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

  3. #1713
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Kiinnostaa varmaan kissojakin, mut 45mm kehä + Bud. Luttakumikokemuksia ei oo jaossa, toimii mun ajopaineilla.



    edt: tosa positiossa testiajeltu 0.45bar - 0.85bar. Normisti ajossa 0.6x
    PaH muokkasi tätä : 26.10.2014 at 18.17

  4. #1714
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    Kiinnostaahan tuo. Seuraavassa kesäpyörässä lienee kapeammat vanteet. Minkäslaisilla paineilla Pahis ajelee?

  5. #1715
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Kiinnostaa varmaan kissojakin, mut 45mm kehä + Bud. Luttakumikokemuksia ei oo jaossa, toimii mun ajopaineilla.
    edt: tosa positiossa testiajeltu 0.45bar - 0.85bar. Normisti ajossa 0.6x
    Reunanappulat "hiukan" päin persettä.

    Itse en kyllä noin kapealle vanteelle laittais.

  6. #1716
    zipo Guest
    Tota noin ,montako kertaa olet joutunut kääntämään takkisi kun olet kokeilematta dissannut out of box fattisvirityksiä?

  7. #1717
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    Mites nuo teidän mittarit kestää noita tubeless litkuja? Luulisi että ainakin tarkkuus alkaa kärsimään

  8. #1718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bansku81 Katso viesti
    Mites nuo teidän mittarit kestää noita tubeless litkuja? Luulisi että ainakin tarkkuus alkaa kärsimään
    EI mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia. Schwalbe sininen käytössä.

  9. #1719
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zipo Katso viesti
    Tota noin ,montako kertaa olet joutunut kääntämään takkisi kun olet kokeilematta dissannut out of box fattisvirityksiä?
    Varmaan monasti. Olen fattisalueella täysi nöösi. Mutta muista lukea se mun hymiö tekstistä myös.

    Ja kuten kirjoitin: "Itse en kyllä noin kapealle vanteelle laittais."

    EDIT: Ja oikeasti mielellään kuulen sepustuksia, mikä on tarkoituksena tuossa?

  10. #1720
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Kapea vanne kesäsäällä taitaa vähentää itseohjausta?

  11. #1721
    zipo Guest
    Mä kokeilin viime kesänä 47mm kehälle Budia mutta 120tpi renkula ei toiminut tubelessina.Burbproblemos.
    Sisärengasta ei laiteta mun fillareihin.piste.
    Iso rengas ja kapea vanne?Vaikea arvioida ajamatta,fattisviritykset on ollut lähes joka kerta isompia tai pienempiä ylläreitä verrattuna kapea renkaisiin.
    Hyviä ajokelejä joka pitäjään.Eihän tää gendre saa olla vakava,ne on ne muut jotka ovat yksiköitä.
    T:Godfather

  12. #1722
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Ja itse kannattaa kokeilla näitä vinkkejä, kun kuitenkin moni asia on subjektiivistä (paineet, ajomaastot, etc.).
    Mää ainakin kokeilen kun on mahdollisuus.

    Ja ei oo ollu litkujen kanssa ongelmia mittauksen kanssa, ja sama Schwalben sininen käytössä, ja miten se litku sinne mittariin menis...? Tai voikai se mennäkki

  13. #1723
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Mittauksista puheenollen, pistin tilaukseen tämän:
    http://www.singlespeed.nl/catalog/pr...oducts_id=1431

    Kyseistä firmaa voi suositella, tuon lisääminen jälkikäteen vielä lähtemättömään Wölvitilaukseen onnistui ongelmitta.

    Tuo SKS airchecker on nimittäin mun makuun sysipaska. Kohta saa joku ostaa torilta pois.

  14. #1724
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Toinen asia mikä tulee mieleen kun katsoo tuota Pahiksen kuvaa on että reunanappulat suojaa melko hyvin renkaan kylkiä, mikä on hyvä asia varsinkin jos ajaa paljon, me palstapyöräilijät taas keskitymme enemmän siihen mikä on poliittisesti korrektia.

  15. #1725
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Reunanappulat "hiukan" päin persettä.

    Itse en kyllä noin kapealle vanteelle laittais.
    Reunanappulat on just siellä missä niiden pitää olla. Suojaamassa kumin kylkiä louhikossa. Jos kylki on kanttinappulan kans samassa linjassa tai pullistuu ulommas, parin kuukauden ajojen jälkeen kyljistä paistaa päivä läpi. Tänä vuonna kolme kumia hylkyyn tuon takia.

    Toi kehä + kierros 25mm gorillateippiä painaa ~400g vähemmän kun clownshoe reikäpeitolla, leveydessä eroa alle 10mm ja kumin korkeus tossa isompi kun leveemmillä kehillä. Lyö harvemmin läpi ja niin pitkään kun kumi kestää osapuilleen ehjänä, ei denttejä kehän reunaan.

    Muuten nuo Duallyt on paskat, velocity on keksiny seostaa lelumiininsa kumilla. Saa oikoa alvariinsa.

  16. #1726
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    80
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mittauksista puheenollen, pistin tilaukseen tämän:
    http://www.singlespeed.nl/catalog/pr...oducts_id=1431

    Kyseistä firmaa voi suositella, tuon lisääminen jälkikäteen vielä lähtemättömään Wölvitilaukseen onnistui ongelmitta.

    Tuo SKS airchecker on nimittäin mun makuun sysipaska. Kohta saa joku ostaa torilta pois.
    Liekö vastaavaa olemassa Schraderille?
    Läskipyärä!

  17. #1727
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    leveydessä eroa alle 10mm ja kumin korkeus tossa isompi kun leveemmillä kehillä. Lyö harvemmin läpi ja niin pitkään kun kumi kestää osapuilleen ehjänä, ei denttejä kehän reunaan.
    Niin varmaan nappuloista, kun sivunappulat törröttävät keskellä kylkiä, mutta entäs rungon leveys? Matematiikan mukaan:
    100mm vanteella leveys – (27cm(runko)+10cm(vanne))/π=11,8cm
    45mm vanteella leveys – (27cm(runko)+4,5cm(vanne))/π=10cm

    Läpi ei lyö koska pienillä paineilla noin paksu rengas näin kapealla vanteella muljahtaisi käännöksessä sivulle…
    ealex muokkasi tätä : 27.10.2014 at 12.02

  18. #1728
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Hugoa ei taidettu vielä bongata myynnistä? 560g olis paino ja ulkoleveys 52.3mm. Toi vois olla houkutteva vanne kevennys tubeless käyttöön. http://www.notubes.com/Hugo-52-P1458.aspx
    Alta 2 kiloon jää Stanin 330 normi kapeilla navoilla kasatut. Fätti navoillakin siis pitäs jäädä painot ihan kivoihin lukemiin.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  19. #1729
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Reunanappulat on just siellä missä niiden pitää olla. Suojaamassa kumin kylkiä louhikossa. Jos kylki on kanttinappulan kans samassa linjassa tai pullistuu ulommas, parin kuukauden ajojen jälkeen kyljistä paistaa päivä läpi. Tänä vuonna kolme kumia hylkyyn tuon takia.

    Toi kehä + kierros 25mm gorillateippiä painaa ~400g vähemmän kun clownshoe reikäpeitolla, leveydessä eroa alle 10mm ja kumin korkeus tossa isompi kun leveemmillä kehillä. Lyö harvemmin läpi ja niin pitkään kun kumi kestää osapuilleen ehjänä, ei denttejä kehän reunaan.
    Ymmärrän pointin. Kevennysperuste mua ei kiinnosta, turhuutta. IMO.
    Mutta kuinka toi kestää vanteella pienillä paineilla?

    Ainakin normaali enskakiekolla liian kapea kiekko teki renkaasta kyllä hyvinkin levottoman.
    Voipihan se läskeilyssä olla eri juttu se.

  20. #1730
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    Onko joku tehnyt tarkempaa tutkimusta lämpötilan vaikutuksesta läskin rengaspaineeseen? Tässä pyörässähän kohtuu pienet muutoksest paineessa vaikuttaa suhteessa paljon ajo-ominaisuuksiin.
    Perus fysiikan kaasuyhtälöillä laskettaessa, kun ei huomioida renkaan/vanteen venymisiä ja lämpölaajenemisia muuttuu rengas paine esimerkiksi tallissa 20 Celsiuksessa laitetusta 0,5bar paineesta ulos 5 Celsiuksen lämpöön mentäessä 0,47 baariin, puhumattakaan kun tulee kovat pakkaskelit ja lämpötila ero olisi +20 -> -20 niin paine tippuisi 0,5bar -> 0,43bar. Eli täytynee mittailla paineet aina vasta ulkona.

    Edit. No toisaalta kovia paineita käytettäessä muutos on kuitenkin suhteessa sama eli ei taida olla sen enempää ongelma läskeilijöille kuin katukuskeille.

  21. #1731
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    891
    ^^ väitöskirja aihesta..
    Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken

  22. #1732
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bansku81 Katso viesti
    Eli täytynee mittailla paineet aina vasta ulkona.
    Tai säilyttää pyörää aina ulkona. Niin mä teen.

  23. #1733
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bansku81 Katso viesti
    Onko joku tehnyt tarkempaa tutkimusta lämpötilan vaikutuksesta läskin rengaspaineeseen? Tässä pyörässähän kohtuu pienet muutoksest paineessa vaikuttaa suhteessa paljon ajo-ominaisuuksiin.
    Perus fysiikan kaasuyhtälöillä laskettaessa, kun ei huomioida renkaan/vanteen venymisiä ja lämpölaajenemisia muuttuu rengas paine esimerkiksi tallissa 20 Celsiuksessa laitetusta 0,5bar paineesta ulos 5 Celsiuksen lämpöön mentäessä 0,47 baariin, puhumattakaan kun tulee kovat pakkaskelit ja lämpötila ero olisi +20 -> -20 niin paine tippuisi 0,5bar -> 0,43bar. Eli täytynee mittailla paineet aina vasta ulkona.

    Edit. No toisaalta kovia paineita käytettäessä muutos on kuitenkin suhteessa sama eli ei taida olla sen enempää ongelma läskeilijöille kuin katukuskeille.
    Totta kai, tuleva talvi ei ole ensimmäinen. Paitsi että 0,5bar @ +20C on 0,3bar @ -20C. Vallitsevan ilmapaineen pitää huomioida myös. Kovempia paineita käytettäessä muutos ei ole suhteessa sama.

  24. #1734
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Totta kai, tuleva talvi ei ole ensimmäinen. Paitsi että 0,5bar @ +20C on 0,3bar @ -20C. Vallitsevan ilmapaineen pitää huomioida myös. Kovempia paineita käytettäessä muutos ei ole suhteessa sama.
    Miten laskit tuon painemuutoksen?

    Bansku81:n laskemat muutokset mahtavat kuitenkin olla oikein. Tuolta laskuesimerkki: http://physics.stackexchange.com/que...erature-change

  25. #1735
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuupo Katso viesti
    Miten laskit tuon painemuutoksen?
    Oikein.
    Ulkona vallitseva ilmapaine on sama, kuin sisällä, talvellakin.
    PV=nRT

  26. #1736
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Oikein.
    Käsittämättömän hienosti perusteltu!
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ulkona vallitseva ilmapaine on sama, kuin sisällä, talvellakin.
    PV=nRT
    P2 = T2/T1*P1 = (253K/293K)*0,5bar = 0,43bar

  27. #1737
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Aivan väärin. Kun renkaassa on 0,5bar ja vallitseva ilmapaine on 1bar, niin renkaan sisällä oleva ilma on paineistettuna 1,5bar. @-20C – 1,3bar ja ulkona on edelleen 1bar, joten mittarisi näyttää 0,3bar.

  28. #1738
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

  29. #1739
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Aivan väärin. Kun renkaassa on 0,5bar ja vallitseva ilmapaine on 1bar, niin renkaan sisällä oleva ilma on paineistettuna 1,5bar. @-20C – 1,3bar ja ulkona on edelleen 1bar, joten mittarisi näyttää 0,3bar.
    Aivan oikein. Kiitos selvennyksestä!

  30. #1740
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Oli joskus niistä tylppäkärkisistä Tikka nastoistoista juttua.

    Kuvassa vasemmalla Tikka ja oikealla Ice Spiker / Marathon Winter nasta. Huom. Ei pro.



    Edit: vielä perään kuva uudesta Ice Spiker pro renkaasta.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •