ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 14 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 64 114 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 5029

Aihe: Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit

  1. #391
    Vapaavauhtisesta seuraavaan ryhmään lähtijöitä oli paljon, alussa mentiin fiksusti kahtena ryhmänä mutta jo ennen Myraksen mäkeä oltiin yhtenä mastodonttiryhmänä. Ajo oli siitä huolimatta melko mallikelpoista, mutta Brobölentiellä ilmeisesti vetoparin vaihdon venymisen takia tukittiin koko kaista turhan pitkäksi aikaa ja Söderkullantiellä eurorekan pituinen parijono ei ehkä ollut onnistunein etenemismuoto. Keulille kirinyt ponteva Bianchi-mies saikin korjauksen ripeästi aikaan (kun sen sijaan taaempana tehty yritys jakaa porukka uudelleen kahteen jäi yritykseksi).

    Keskari Uudelle Porvoontielle oli vauhdikkaammin ajetun Immersbyntien jälkeen noin 35,6 km/h eli speksin puitteissa tai vähän päälle, riippuen siitä mikä se alunperin oli. Vetohommia tehneet eivät tainneet olla ensimmäistä kertaa asialla.

    Yksi putosi tai jättäytyi ennen Massbyntielle kääntymistä, toiselle sattui rengasrikko ennen Ingmannia ja kolmas jäi ilmeisesti pyöräilyveljenä seuraksi. Immersbyntien mäkiosuudella putosi minun lisäkseni kaksi ajajaa, Porukka kasattiin Uudella Porvoontiellä, paluusiirtymä taidettiin tehdä kahtenä ryhmänä (vaikkakin ensimmäinen ryhmä muodostui lopullisesti vasta Karhusaaren tienhaaran jälkeen).

    Pyöräilijän näkökulmasta ihan hyvä lenkki; takana ajaneille autoilijoilla ei ilmeisesti kaikesta huolimatta ollut pinna kireällä...


  2. #392
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Vapaavauhtisesta seuraavaan ryhmään lähtijöitä oli paljon, alussa mentiin fiksusti kahtena ryhmänä mutta jo ennen Myraksen mäkeä oltiin yhtenä mastodonttiryhmänä. Ajo oli siitä huolimatta melko mallikelpoista, mutta Brobölentiellä ilmeisesti vetoparin vaihdon venymisen takia tukittiin koko kaista turhan pitkäksi aikaa ja Söderkullantiellä eurorekan pituinen parijono ei ehkä ollut onnistunein etenemismuoto. Keulille kirinyt ponteva Bianchi-mies saikin korjauksen ripeästi aikaan (kun sen sijaan taaempana tehty yritys jakaa porukka uudelleen kahteen jäi yritykseksi).

    Keskari Uudelle Porvoontielle oli vauhdikkaammin ajetun Immersbyntien jälkeen noin 35,6 km/h eli speksin puitteissa tai vähän päälle, riippuen siitä mikä se alunperin oli. Vetohommia tehneet eivät tainneet olla ensimmäistä kertaa asialla.

    Yksi putosi tai jättäytyi ennen Massbyntielle kääntymistä, toiselle sattui rengasrikko ennen Ingmannia ja kolmas jäi ilmeisesti pyöräilyveljenä seuraksi. Immersbyntien mäkiosuudella putosi minun lisäkseni kaksi ajajaa, Porukka kasattiin Uudella Porvoontiellä, paluusiirtymä taidettiin tehdä kahtenä ryhmänä (vaikkakin ensimmäinen ryhmä muodostui lopullisesti vasta Karhusaaren tienhaaran jälkeen).

    Pyöräilijän näkökulmasta ihan hyvä lenkki; takana ajaneille autoilijoilla ei ilmeisesti kaikesta huolimatta ollut pinna kireällä...
    Ryhmien yhdistyminen taisi olla minun syytäni, luulin että takanani oli vain pari pyöräilijää. Siellä olikin ilmeisesti ihan sopiva ryhmäkoko. Ajoin siis välin kiinni siinä heti lähdöstä.

    Pikkuhuomiona sellainen että Jokivarrentien voi ajaa parijonossa niin että molemmat jonot mahtuvat pientareelle. Näin vältyy isolta jojoliikkeeltä jonka pitkä jono aiheuttaa. Toinen vähän hassu juttu oli mutkista ulos kiihdyttäminen ihan kuin kisaa ajettaisi, se aiheuttaa ihan turhaa jojoa ja sekoilua peräpäässä. Mutkan jälkeen vetäjä voi rauhassa ajaa kymmenisen sekuntia ennen kuin alkaa kiihdyttämään suht rauhallisesti.

    Vauhdinjako oli sen mukainen että tämä oli vapaan vauhdin jälkeen ensimmäinen ryhmä. Kun kukana ei uskalla sanoa tavoitenopeutta käy lopulta niin että nimellisnopeus on jotain aivan muuta kuin toteutunut. Ei sillä minusta niin väliä ole kun kyseessä on kuitenkin suht vauhdikas ryhmä. Sanokaa vaan rohkeasti että nyt mennään aika kovaa, mutta hitaammin kuin vapaa vauhti. Eilen ilmoitettu nopeus oli 34, mutta jo lähdössä hymyilytti kun näki millainen ryhmä siitä muodostui... siksi en kokenyt että tein vääryyttä kun lisäsin vauhtia Immersbyn alkuun.

    Minäkin laitan videon...


    EDIT:
    Oma keskarini oli 36,3km/h tuolle maantievälille. Kärjen osalta vauhti lienee ollut yli 37, sellaista vauhtia se härkälauma meni ohi mäissä kun jäin tekemään apukuskin hommia.

    EDIT2:
    Videossa näkyy pieni ylämäki-insidentti. Muistakaa nyt että ylämäissä ne tasoerot oikeasti tulevat esiin. Älkää missään nimessä olettako että edellä ajava ajaa jotain tiettyä vauhtia mäen ylös ja varautukaa hidastamaan jos tarvetta. Varautukaa ohittamaan vasemmalta jos tuntuu siltä että jalkaa on! Peesistä se mäki vaan nousee ihan eri tavalla kun alkuvauhtia on se 50km/h+!
    kolistelija muokkasi tätä : 28.06.2014 at 08.54

  3. #393
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Oliko jollakulla tietoa osallistujamääristä?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  4. #394
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    50
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Oliko jollakulla tietoa osallistujamääristä?
    40, ja jos joku sanoo muuta niin en pane hanttiin. Laskeskelin kyllä ja pääsin yli kolmenkymmenen, mutta porukkaa tuli yksitellen ja pieniä ryhmiä lisää ja lopetin seuraamisen.

    Juutuin katsomaan tuota kolistelijan videota, aivan mahtava. Miten luotettavia on noi nousuprosentit, nakyy yli 20 pros jyrkkyyksiä
    J.U.K muokkasi tätä : 26.06.2014 at 22.25

  5. #395
    30 ryhmään ei ollut aluksi lähdössä kuin 2 ajajaa, mutta nämä 2 kovakuntoista kuskia lupasivat pitää vauhdin 29-30 haarukassa,
    niin saatiin lopulta 9 ajajan ryhmä kasaan. Niinkuin yleensä käy keskiviikko lenkillä, nytkin keskari oli Viikissä tasan 32km/h.
    Mutta en valita, suotuisat tuulet avittivat ylinopeuteen.

  6. #396
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    205
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    EDIT2:
    Videossa näkyy pieni ylämäki-insidentti. Muistakaa nyt että ylämäissä ne tasoerot oikeasti tulevat esiin. Älkää missään nimessä olettako että edellä ajava ajaa jotain tiettyä vauhtia mäen ylös ja varautukaa hidastamaan jos tarvetta. Varautukaa ohittamaan oikealta jos tuntuu siltä että jalkaa on! Peesistä se mäki vaan nousee ihan eri tavalla kun alkuvauhtia on se 50km/h+!
    Ylämäissä voi helposti sattua myös esim. vaihteiden kanssa kommelluksia, jos edellä oleva yrittää vaihtaa kevyemmälle epähuomiossa ns. veto päällä eikä vaihde vaihdukaan odotetusti. Tai jotain muuta, vaikkapa vaijeriperäistä probleemaa, niin kuin allekirjoittanut tuota selittelee. Tämä siis vain hyvä tiedostaa, kun peesissä mäkiä ajelee.
    Poljen. Siis luen.
    poljento.com

  7. #397
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.U.K Katso viesti
    Juutuin katsomaan tuota kolistelijan videota, aivan mahtava. Miten luotettavia on noi nousuprosentit, nakyy yli 20 pros jyrkkyyksiä
    Ovat ne aika tarkkoja. Sateella anturi voi temppuilla, mutta kuivalla kelillä sanoisin virhemarginaalin olevan sellainen että lukemaa voi käyttää mäkien vertailuun.

    Kyllähän tuo kaikista jyrkin kohta on varmaan 20% luokkaa, mutta sen kohdan pituus mitataan muutamissa metreissä. Siis juuri tuo kohta jossa hannahoon:lla vähän tyssäsi kun etuvaihtaja ei sallinut pientä limppua käytettäväksi. Näkee sen tuosta tehokäppyrästäkin että kumma kyllä vauhti putoaa aika rankasti vaikka teho ei hirveästi tipu (se pieni nytkähdys tehossa johtui siitä että hidastin hieman edelläajavan hidastuessa mäessä).

  8. #398
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    29

    Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hannes -60 Katso viesti
    30 ryhmään ei ollut aluksi lähdössä kuin 2 ajajaa, mutta nämä 2 kovakuntoista kuskia lupasivat pitää vauhdin 29-30 haarukassa,
    niin saatiin lopulta 9 ajajan ryhmä kasaan. Niinkuin yleensä käy keskiviikko lenkillä, nytkin keskari oli Viikissä tasan 32km/h.
    Mutta en valita, suotuisat tuulet avittivat ylinopeuteen.
    Pahoittelen. Vuoden ekoja lenkjejä ja säädöt hukassa. Olen kyllä osavastuussa. Pudottelin tehoja alun mäkiosuuden jälkeen ja ylämäet vedettiin iisisti, mutta homma kulki silti pykälän liian kovaa. Telaketju voisi tuossa hillitä urheilua. Ens kerralla unohdan Pk-lenkkeilyn ja menen nopeampaan ryhmään. Ajossa oli hyvä fiilis ja myötätuulta tuntui olevan mukavasti matkassa. Vauhti maistui vähän liiankin hyvältä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    sykeli muokkasi tätä : 27.06.2014 at 10.36 Syy: typo

  9. #399
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    Onko kukaan tekemässä pidempää lenkkiä lauantaina? Sunnuntain sää näyttää kovin märältä - lauantai hienolta. Lauantain IK-32:n pitkä Espoosta, 240 km, on ajallisesti (ehkä takamuksellisestikin?) liian pitkä minulle kotoa annettuun aikaan nähden.

  10. #400
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    Onko kukaan tekemässä pidempää lenkkiä lauantaina? Sunnuntain sää näyttää kovin märältä - lauantai hienolta. Lauantain IK-32:n pitkä Espoosta, 240 km, on ajallisesti (ehkä takamuksellisestikin?) liian pitkä minulle kotoa annettuun aikaan nähden.
    Huomenna lauantaina 28.6.2014 4-5h perskunto pyörittelyä vantaankoskelta klo11.
    Saa tulla mukaan. Reitti viellä hakusessa, mutta eiköhän sekin tässä valkene piakoin.
    eli speksi ~30km/h 4-5h, tauko jos kanssapolkioita ilmaantuu ja haluat tauon.

    reittispeksi vie Mäntsälään http://ridewithgps.com/routes/4551626
    TeemuF muokkasi tätä : 27.06.2014 at 20.29 Syy: reittilinkki

  11. #401
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    Yritän olla mukana.

  12. #402
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Sunnuntaina ajattelin tulla kokeilemaan ekaa kertaa ryhmäajoa. Vähän jännittää moinen, kun näyttää, että ajetaan kovin lähellä toisia, että miten ehtii reagoida tapahtumiin. Yksin kun ajelen, niin keskari on jotain 26-27 luokkaa, että 26 keskarin ryhmään lienee järkevä osallistua?

    En kyllä saata ymmärtää, että miten keskarit (esim. nopeilla lenkeillä) voi olla 35-40 km/h luokkaa. Tasasella kun en edes täysillä hapoille riuhtomalla pääse moista kyytiä

  13. #403
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    205
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yogibiker Katso viesti
    Sunnuntaina ajattelin tulla kokeilemaan ekaa kertaa ryhmäajoa. Vähän jännittää moinen, kun näyttää, että ajetaan kovin lähellä toisia, että miten ehtii reagoida tapahtumiin. Yksin kun ajelen, niin keskari on jotain 26-27 luokkaa, että 26 keskarin ryhmään lienee järkevä osallistua?

    En kyllä saata ymmärtää, että miten keskarit (esim. nopeilla lenkeillä) voi olla 35-40 km/h luokkaa. Tasasella kun en edes täysillä hapoille riuhtomalla pääse moista kyytiä
    Peesissä säästää noin 20-30 % energiaa, kun edellä ajava halkoo tuulta, ja mitä kovempaa mennään sitä suurempi peesihyöty on ilmanvastuksen kasvaessa nopeuden neliössä. Tämän takia ajetaan lähellä toisia. 25 km/h -vauhdissa peesissä tuleva säästää noin 15 % energiaa, kun taas 35 km/h -vauhdissa energiaa säästyy noin 22 % (lähde Pyörä ja ihminen -kirja). Näin ollen pääset peesissä etenkin tasamaalla kovempaa kuin yksin ajaessa.

    Esim. minä en jaksa yksinäni ajaa 36-vauhtia montaakaan kilometriä, kun taas peesissä tasaisella tuo nyt todistusaineiston valossa (kolistelijan video ylempänä) näyttäisi joten kuten onnistuvan.

    Ensimmäistä kertaa ryhmäajoa kokeilevana kannattanee mennä tuttuun ja turvalliseen vauhtiin (vaikkapa tuo 26-keskari), mutta kun piakkoin huomaat, että se on liiankin helppoa, niin sitten seuraavalla kerralla reippaasti vaan nopeampaan ryhmään.
    Poljen. Siis luen.
    poljento.com

  14. #404
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    79
    Tulen mukaan täämän päivän (lauantain) lenkkille mutta vain lyheelle osuudelle (Palojoelle asti) siittä käännyn Tuusulaan ja ehdottmaasi reittiä takaisin. (yht noin 45km). Sunnuntai taitaa jäädä väliin sään takia...

  15. #405
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    255
    Mäntsälän lenkin ajoi 18kuskia. Ajosää oli paras miesmuistiin.

    Huomenna on sääennusteiden mukaan sateisempaa (ei olekkaan pitkään aikaan satanut..).
    Tästä huolimatta yritetään ajaa speksattu reitti AAMUVUOROSSA klo9.

    sadevarauksella

  16. #406
    Huomenna lähtijöitä?

    Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

  17. #407
    Huomenna lähtijöitä? Itse valmis matkaan säästä huolimatta.

  18. #408
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    409
    Sadetutka näyttää jo nyt niin hirvittävältä, että en usko saapuvani. Lähtee kohta maalit pyörästä, kun jatkuvasti saa olla pesemässä.

  19. #409
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannahoo Katso viesti
    Peesissä säästää noin 20-30 % energiaa, kun edellä ajava halkoo tuulta, ja mitä kovempaa mennään sitä suurempi peesihyöty on ilmanvastuksen kasvaessa nopeuden neliössä. Tämän takia ajetaan lähellä toisia. 25 km/h -vauhdissa peesissä tuleva säästää noin 15 % energiaa, kun taas 35 km/h -vauhdissa energiaa säästyy noin 22 % (lähde Pyörä ja ihminen -kirja). Näin ollen pääset peesissä etenkin tasamaalla kovempaa kuin yksin ajaessa.

    Esim. minä en jaksa yksinäni ajaa 36-vauhtia montaakaan kilometriä, kun taas peesissä tasaisella tuo nyt todistusaineiston valossa (kolistelijan video ylempänä) näyttäisi joten kuten onnistuvan.

    Ensimmäistä kertaa ryhmäajoa kokeilevana kannattanee mennä tuttuun ja turvalliseen vauhtiin (vaikkapa tuo 26-keskari), mutta kun piakkoin huomaat, että se on liiankin helppoa, niin sitten seuraavalla kerralla reippaasti vaan nopeampaan ryhmään.
    Kiitos vastauksesta. Se olikin varsin rohkaiseva. Huominen sää tosin ei :/ Joutuukohan heti pyörtämään sanansa. Täytyy vielä fiilistellä. Sää, mikä ihana tekosyy.

  20. #410
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    34
    Ajelin eilen IK-32:n kimppalenkillä ja siitä pari huomiota, joita voisi hyödyntää myös Hepo -lenkeillä:

    Lähdössä oli mukana 12 kuskia ja matkan varrelta liittyi mukaan vielä kaksi lisää. Ajettiin hidasta telaketjua, jossa pyrittiin noin minuutin mittaisiin vetovuoroihin ennen vaihtoa (eli n. 2 minuuttia keulilla). Vaihdot sujuivat todella jouhevasti ja turvallisesti. Vaihtoa ei suoritettu juuri ennen risteystä.

    Hepo -lenkeillä useinmiten suosittu koko vetoparin vaihto kerralla aiheuttaa helposti vaaratilanteita: ennen vaihtoa täytyy ruveta kurkkimaan taakseen, jolloin ajolinja ajautuu helposti vasemmalle ja samalla vauhti hidastuu. Vaihdon yhteydessä porukka usein levähtää koko ajokaistan leveydelle, joskus jopa vastaantulevienkin puolelle. Olen ollut todistamassa tilannetta, jossa vaihto suoritettiin samalla hetkellä, kun takaa tuleva auto lähti ohittamaan meitä. Syntyi täysin turha vaaratilanne (ja huonoa mainosta autoilijoiden silmissä).

    Risteyksiin tultaessa syntyy porukassa helposti häröpallo ilmiö, siihen kun vielä lisätään vaihto, niin sotku on valmis. Vaihdon voi suorittaa risteyksen jälkeen, kun porukka on saavuttanut matkanopeuden ja tiiviin muodon.

    Huonokuntoiselle tieosuudella tultaessa vauhtia pudotettiin ja ajovälejä pidennettiin, niin että kaikilla oli näkyvyys muutama metri eteenpäin ja näin aikaa reagoida tien epätasaisuuksiin. Kaikki pystyivät keskittymään ajamiseen eikä yhden käden ohjaukseen toisen käden koko ajan huitoessa merkkejä.

    Yksi huomio vielä, josta kp63 on täällä aikaisemminkin maininnut: kun auto lähestyy takaa, niin ilmoitus siitä eteen. Etummainen kuski antaa käsimerkin, kun näkee, että autolle on tilaa ohittaa. Tämä merkki tulee ketjussa läpi taakse, niin että auto saa tiedon ohitusmahdollisuudesta.

    Kaiken kaikkiaan ajaminen oli turvallisen tuntuista ja toivottavasti hieman vähemmän autoilijoita ärsyttävää. Tämmöistä tuli vaan mieleeni.

  21. #411
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TeemuF Katso viesti
    .... AAMUVUOROSSA klo9. ...
    Vaikka sää onkin sateinen lähden lenkille, kurvaan vantaankosken kautta klo9.
    Reitti kuitenin tod.näk. joku lyhennetty/ilman taukoa.

  22. #412
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Paloheinä, Helsinki
    Viestit
    134
    Maunulan Majalta lähtevät liittyivät Teemun pitkän lenkin porukkaan. Lyhensimme lenkkiä noin 90 km mittaiseksi ja porukkaa lähti 7 kuskia. Yksi kääntyi takaisin alkumatkasta, mutta me muut painoimme sitkeästi koko kiekan lävitse noin 28,3 km/t keskarilla. Kaksi vetomiestä veti hienosti koko lenkin, siitä heille lämmin kiitos. Kahvit joimme Lotta-museon tersassilla. Lenkkisää oli yksi kesän parhaista.

  23. #413
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    Näin sateisena päivänä "ripaus" pyöräilyn ilmoitus- ja tiedotusasioita:

    • Hitaan telaketjun käyttöä suositellaan HePon lenkeillä; mm. 5.6. pidetyssä ryhmäajo- ja vetäjäkoulutuksessa asia oli esillä erilaisten ajomuodostelmien ja vaihtojen yhteydessä. Huomaa, että hidas telaketju voi pyöriä myös vetäjän ollessa pysyvästi kärjessä (ts. vetäjän "takana" vaihdetaan).
    • Ns. vauhdikkaamman ajamisen tapahtumaa puuhataan keskiviikkolenkin yhteyteen (ehkä 16.7.?). Peruslenkistä erillisessä tapahtumassa kiinnostuneet voisivat saada "kädestä pitäen" opastusta CCH:n kisakuskeilta: mm. aluecupin säännöistä ja ajokäytännöistä sekä vinkkejä siihen, miten pysyy pääjoukossa mukana rajujen kiihdytysten aikana ynnä paljon muuta infoa kuntoajamisen ja vauhdikkaamman ajamisen eroista. Innokkaimmat voivat osallistua tapahtuman yhteydessä järjestettävään vauhdikkaamman ajamisen harjoitukseen.
    • Vielä vinkki elokuvien (ja erityisesti pyöräilyelokuvien) ystäville: Kavan pyöräilyaiheinen elokuvasarja alkaa 13.7.
    • ...lisäksi Meripäiväajoon (= 100 km:n kuntoajo 26.7. kaakonkulmalla; yhdellä huoltopisteellä/full stopilla Haminasta Virojoelle ja takaisin) tarvittaisiin "iskukykyinen" joukkue... Ajo-ohje: 2. ryhmässä, jossa ajoin viime vuonna, voi "körötellä" 3-kymppi, mutta kärjen "kuumaan" eli 1. ryhmään tarvitaan oikeasti kuntoakin
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 29.06.2014 at 17.14
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  24. #414
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tasamaan tallaaja Katso viesti
    Ajettiin hidasta telaketjua, jossa pyrittiin noin minuutin mittaisiin vetovuoroihin ennen vaihtoa (eli n. 2 minuuttia keulilla). Vaihdot sujuivat todella jouhevasti ja turvallisesti. Vaihtoa ei suoritettu juuri ennen risteystä.
    Lienevätko sitten olleet IK-taustaisten kuskien vetämiä lenkkejä, mutta joka tapauksesssa hidasta telaketjua on ajettu varsin onnistuneesti ainakin parilla pitemmällä HePo-lenkillä joilla olin mukana viime kesänä. Se on minustakin toimivampi tapa - ja miksei myös mukavampi: vieruskaveri vaihtuu koko ajan ja etenkin puheliaammat voivat ylläpitää useampaakin keskustelua.

    Jos ajamassa on vetokyvyiltään tai -haluiltaan eritasoisia kuskeja, voivat samantasoiset asettua "peräkkäin" jolloin yksi vetopari voi vetää vaikka 1 min + 9 min / 9 min + 1 min ja toinen vain käy kiertämässä keulan kautta.

    Ja onhan hitaassa telaketjussa sekin hyvä puoli ettei ole sitä pelkoa että jos oma vetovuoro onkin ollut yllättävän tiukka, käy niin että annettuaan parijonon soljua ohitseen joutuu huomaamaan että "putoaa omaan vetoonsa",,,


    Huonokuntoiselle tieosuudella tultaessa vauhtia pudotettiin ja ajovälejä pidennettiin, niin että kaikilla oli näkyvyys muutama metri eteenpäin ja näin aikaa reagoida tien epätasaisuuksiin. Kaikki pystyivät keskittymään ajamiseen eikä yhden käden ohjaukseen toisen käden koko ajan huitoessa merkkejä.
    Samalla on mahdollista valita mahdollisimman suora tai loiva ajolinja kuopan kiertämiseksi. Mä luulen että kaikilla kuoppaan ajaneilla on yhtäpitävä kokemus: lenkin aikana on viitottu miljoona kuoppaa mutta se ainoa kuoppa joka yllättäen osuu ajolinjalle on sellainen joka on jäänyt näkemättä ja näyttämättä. Edelläajava sitten väistää sen äkkinäisellä liikkeellä jota ei itse ehdi seurata tai jota ei pidä hyvänä ryhmäajotapana.

    Ja jos itse onnistuukin kuopan viime tingassa huomaamaan ja vieläpä hyppäämään sen yli, ei yllätykseltään saa ääntä suustaan ja huutaa "Kuoppa!" vasta kun tilanne on jo ohi seuraavankin kohdalla...

  25. #415
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Paloheinä, Helsinki
    Viestit
    134
    Toivon hitaan telaketjun käyttämistä Hepon sunnuntailenkeillä. Vetäjät pääsevät halutessaan aurinkokannelle ja kaikki voivat vetää lyhyitä vetovuoroja.

  26. #416
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Ite tykkään enemmän koko parin vaihtamisesta, mielestäni siinä pystyy lepäämään paremmin vetovuorojen välissä.

  27. #417
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    341
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Ite tykkään enemmän koko parin vaihtamisesta, mielestäni siinä pystyy lepäämään paremmin vetovuorojen välissä.
    Samaa mieltä. Tuo telaketju on aika stressaava tapa lenkkeillä kun pitää vaihtaa jonoa vähän väliä. Lisäksi juttelu onnistuu paremmin samana pysyvän vieruskaverin kanssa.

  28. #418
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Millainen speksi, tiestö, vauhti ja porukka vaikuttaa vaihtojuttuihin. IK32:n la lenkillä oli tavoite suht tasainen syke ja reitti pääosin suht kapea, niin silloin tela-toimii. Jos olis tavoiteltu vetoja ja leveä tie niin ehkä ajettu toisin. Eikä 1min tela ole ressaava ja erityisen hyvää on tuo kierto jolloin kaikki tutustuvat toisiinsa + vaihtavat kuulumisia. Karin pointti kyllä pitää paikkansa, urheiluseurojen lenkeillä meno on rauhallisempaa monestakin syystä. Käykää kokeilemassa.

  29. #419
    Tiistaina kipparoin kevyen noin 2h lenkin 30km/h matkavauhti 32-34. Kalevi

  30. #420
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Kalevi paritempoomaan bianchiin. To jos säät sallii, niin aattelin tulla kipparoimaan vähän tiukempaa mäkisettiä. olikos ojakkalantie jossain vaiheessa remontissa ?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •