^ Ei ole ja naksunta on paikallistettu polkimiin ja tarkemmin se liittyy lukkopolkimen jäykkyyden säätöön.
Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.
Ei ole Cannarin BB30 jatkanut naksumistaan mutta kiinnosti katsoa onko kaikki kunnossa. Hieman oli rouheutta ei-vetopuolen laakerissa, ei ihan silkin pehmeesti pyörinyt.
Kun otin vetopuolen kammen rieskoineen irti, tuli sen puolen laakeri akselin mukana. Meni paikalleenkin sievästi painamalla. Eli laakerin sovitus akselille on selvästi tiukempi kuin sovitus keskiön kuppeihin. Liekö normaalia? Putsasin paikat ja löin kiinni. Pitänee vaihtaa nuo laakerit jossain vaiheessa. Onko ehdotuksia hyvistä laakereista?
Voi perkele, voisiko se olla tuostakin kiinni?
Oma, ehkä kuukauden ikäinen Radonini on myös alkanut naksua todella rasittavasti, mutta en vain ole onnistunut paikallistamaan äänen aiheuttajaa. Ääni on tuntunut tulevan jostain keskiön/etuvaihtajan alueelta, mutta samaa ääntä ei kuitenkaan saa kuuluville vaikka kuinka pyörittelee kampia pyörä telineessä/ylösalaisin. Tänään pudotin jopa ketjun pienemmän rattaan yli eliminoidakseni vapaarattaan ja ketjujen pitämän metelin, mutta ei mitään...
Napsumista ei myöskään kuulu jos polkemisen lopettaa, tosin syynä tähän voi olla myös erittäin äänekäs vapaaratas. Ääni kuuluu vaihdecombinaatioista riippumatta, ja siihen ei suuremmin vaikuta se, että polkeeko hitaasti ja rauhallisesti vai nopeasti ja nykivästi.
Napsunta tuntuu kuitenkin aina kummasti loppuvan tai vaimenevan, jos nousee itse seisomaan.
Toisaalta, en voi rasvata satulatolppaani, koska silloin se alkaa valumaan hiljalleen alaspäin! Nytkin olen joutunut putsaamaan koko satulatolpan bräkleenillä, jotta sain alkuperäiset rasvat pois...
Olisiko kenelläkään tähän hyviä ideoita? Omat hermoni ainakin ovat olleet tätä kirjoitettaessa melkoisella koetuksella..
Loppuuko naksuminen, jos irrottaa satulatolpan ja ajaa koelenkin?
Miten jos laittaisi kitkatahnaa tolppaan?
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Jos naksuminen paikallistuu satulaputkeen, yksi kokeilun arvoinen juttu tuon kitkatahnan lisäksi on myös satulatolpan kiristäjän kääntäminen vaikka 180° ympäri. Puristaa vähän eri kohdasta ja vähän eri suuntaan, saattaa auttaa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Mulla on aina luultu keskiön napsuminen johtunut satulatolpasta. Ylhäältä päin kun kuuntelee niin vaikuttaa ihan keskiöltä. Kyllä siinä on joka kerta tuntenut itsensä typeräksi. Näissä mun tapauksissa ääni on hävinnyt aina kun nousee putkelle.
Minulla loppu "keskiön napsuminen" kun pyöräytin polkimien jousen ruuveja n.varttikierroksen![]()
Mulla ei auttanut polkimien ruuvailut eikä rasvailut joten polkimet vaihtoon ja nyt ei lähde pyörästä yhtään ylimääräsitä ääntä.
Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.
Kävin kokeilemassa, ja vaikka aivan varmaksi en tätä pysty sanomaan, niin napsuminen tuntui vähintäänkin vaimenneen, ja kenties jopa loppuneen.
Hiukan silti epäilyttää, sillä en saa tuotettua vastaavaa ääntä vääntelemällä satulatolppaa, enkä heilumalla satulassa.
Kuitenkin, satulan ja satulatolpan välinen kiinnitys natisee jonkin verran, jos satulasta ottaa kiinni ja vääntelee. Jotenkin en jaksa uskoa, että se olisi siitä kiinni, mutta varmuuden vuoksi voisin yrittää säätää senkin kuntoon. Ideoita?
Kokeilin kahdella seatclampilla, ja pidin molempia molemmissa asennoissa. En tiedä että kuvittelinko vain vai oliko eri yhdistelmien välillä pieniä eroja, mutta kaikki napsuivat, enemmän tai vähemmän.
Minkälaisia nämä kitkatahat ovat? Samaa tavaraa kuin carbon greaset? Kai noitakin voisi kokeilla, jos ne eivät erityisemmin jumita satulatolppaa. Olisiko jotain suosituksia? Tai saisiko jotain sopivaa tahnaa ihan biltemasta/motonetista, niin ei tarvitsisi netistä tilailla?![]()
^ Millaiset polkimet, keskiö, kammet sulla siinä fillarissa on?
Itsellä tosiaan naksunta tuli polkimista ja kuten slade tossa aiemmin sanoi polkimien jäykkyyden kiristystä ruuvaamalla saattaa naksunta kadota tai sitten uudet polimet kuten itse tein.
Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.
Hiekanjyvä satulaputken ja rungon välissä saa mukava naksumisen aikaan. Joskus kesken lenkin irrotin tolpan ja pyyhkäsin ruohikkoon. Tuli hiljaista.
Carbon greasesta en tiedä, mutta mulla on tuota alla olevaa satulatolpassa ja stemmin/stongan liitoskohdassa. Ei ole tarvinnu ihan maksimeille vääntää ja hyvin on pysynyt. Sellon pyörässä oli hyllyssä.
http://www.parktool.com/product/supe...compound-sac-2
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Täältä löytyy tarkempi osalista:
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web..._id_25878_.htm
Ja polkimina: http://www.bike-discount.de/en/buy/s...6057/wg_id-432
Kaikki osat ovat tosiaan luokkaa 1kk ikäisiä, joten niiden kyllä pitäisi olla varsin hyvässä iskussa.
Voisin toki laittaa vielä varmuudeksi tälläiset kiinni ja käydä heittämässä testilenkin, niin voisin sulkea nuo polkimetkin pois epäiltyjen listalta.
Sekä satulatolppa että runkoputki on tullut putsailtua vaseliinien poiston yhteydessä sen verran hyvin, että en kyllä usko tuolta välistä löytyvän mitään ylimääräistä.
Asun Tampereella, joten Sellon pyörä ei hirveästi auta. Ja tulee äkkiä halvemmaksi tilata uusi satulaputki saksasta, kuin ostaa paikallisesta pyöräliikkeestä pari rasvatuubia kokeiluun.![]()
Googleta tuo Park Toolin tahna, löytynee Treen kivijalastakin... maksaa parikymppiä. Ja välttämättähän uusi satulaputki ei auta, jos äänen syy on rungossa.
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Entäs stemmin ja ohjaustagon pultit? Kipiästi kun naksuu äänen aiheuttaja voi olla missä tahansa. Runko on sellainen kaikukoppa.
Niin ne minunki polkimet "shimano 540" naksuivat n.kuukauden ikäsinä, +500km ajettuna
Nyt menee hermot... Kokeilin vaihtaa polkimet tuollaisiin peruspolkimiin, jotka eivät taatusti napsu. Ei vaikutusta.
Ajelin jonkin matkaa ilman käsiä: ei vaikutusta, joten en usko äänen johtuvan stemmistä tai ohjaustangosta. (Nekin kyllä saa pitämään pientä ääntä, jos tarpeeksi vääntelee, mutta se on sitten oma ongelmansa.)
Ajelin myös jonkin verran putkelta/ilman koko satulaa. Tämä kyllä vähentää ääntä huomattavasti, mutta ei poista sitä kokonaan.
Argh...![]()
Onko viivalla mikä keskiö?
Sitä ei näköjään mainita täällä missään, mutta jotenkin alan olemaan aika varma, että vika ei ole keskiössä.
Laittelin kokeeksi alumiinitahnaa seatclampin ja satulatolpan väliin, ja tyhmänä päätin rasvata samalla myös satulatolpan, mutta eihän tämä taaskaan vaikuttanut muuhun kuin siihen, että tolppa alkoi taas valua hiukan alaspäin... Taitaa olla kohta taas puhdistushommia tiedossa.
Otinpa huvikseni myös molemmat renkaat irti ja iskin ne takaisin kiinni, mutta tämäkään ei vaikuttanut mihinkään.
Syystä tai toisesta aloin epäillä myös ohjainlaakeria, ja yritin kiristellä ja löysäillä sitä, mutta sekään ei vaikuttanut mihinkään. Itse asiassa en saanut sitä millään niin löysälle, että keula olisi alkanut heilumaan, jota hiukan ihmettelen, mutta en kyllä viitsi alkaa väkisin löysäilemään sitä tuon enempää. Ja kyllä, muistin löysätä myös stemmin pultit. Ilmeisesti tuota ei edes kuulu vääntää kovin tiukalle?
Huomasin, että napsumista ilmenee enemmän tai vähemmän satunnaisesti, jos nappaa pyörästä ronskisti kiinni satulasta ja ohjaustangosta, ja painelee hieman ylös alas/eteen ja taaksepäin.
Eli ääni tuntuu tulevan jotenkin rungosta, ihan kuin sinne kertyisi aina satunnaisesti pientä jännitystä, joka sitten vapautuu sopivan väännön seurauksen napsuäänen saattelemana.
Mitäköhän helvettiä tässä nyt tekisi?![]()
Satulan kiskot?
Ojauslaakeria ei tosiaan kiristetä kovinkaan paljon hatun ruuvilla. Tango pitää kääntyä kevyesti.
Sitkeä nakse!
Nyt en jaksa kokoketju selata mutta oletko jo varmistanut että natina ei tule takajarrusatulan kiinnityksesta takahaarukkaan?
http://www.pellossalo.fi/
itte tässä vaiheessa laittasin iglun puhelimen piriseen... se osaa veistää vaikka puukolla puuhevosen
Sanosin että nyt apuun toinen korvapari tai kolmaskin että saat paikallistettua sen kohdan.
Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.
Noniin! Nyt opin ainakin oikean tekniikan, jolla ääntä saa toistettua myös pyörän ollessa paikallaan. Elikkä sopivalla otteella kiinni ohjaustangosta ja satulasta ja reipas painallus alaspäin, niin johan napsahtaa! Toinen tapa on istua pyörän selässä ja kallistella fillaria hiukan sivulta toiselle.
Toinen korvapari saapuu paikalle vasta illemmalla, mutta uskaltaisin nyt väittää ainakin ~60% todennäköisyydellä, että ääni kuuluu sittenkin ohjainlaakerista! (Havainnointia toki hieman vaikeuttaa se, että jos itse nousee seisomaan, niin ääni johtuu runkoputkea pitkin tie minne, ja hankaloittaa tehtävää huomattavasti...)
Vahvistusta aavistukselleni tuo se, että tänään aiemmalla lenkilläni mielestäni napsuminen lisääntyi selvästi, kun ruuvasi stemmin ja keulaputken hatun ruuvin löysälle.
Toisaalta, vaikka kuinka kiristelin ohjainkannatinta jopa ylimääräisten spacerien avulla, niin enemmän tai vähemän napsumista oli silti koko ajan havaittavissa.
Eli osaisiko joku antaa täydellistä vinkkiä ohjainlaakerin säätämiseen?Katselin jo juutuubista pari aiheeseen liittyävää videota, mutta niistä ei ollut paljona apua, kun mitään klappia ei tosiaan tunnu olevan löysimmälläkään asennolla - tai sitten en vain huomaa sitä.
Täytyy varmaan juhannuksen jälkeen laitella yksäriä Iglulle ja kysellä josku hän voisi auttaa tuntematonta nöösiä hädässä, jos ei siihen mennessä ole päästy napsunnasta eroon.![]()
Ismon juttuja ei kannata ottaa ihan tosissaan, mutta jos ohjainlaakerista kuuluu natinaa, niin huolellisella puhdistuksella ja reilulla rasvauksella siitä pääsee eroon.
No perkele, irrotin sitten keulan, pyyhin osista hiukan likaa/rasvaa pois ja kokosin uudestaan - ei minkäänlaista vaikutusta...
Ja huom, kyseessä on tosiaan vasta 1kk ikäinen fillari, jolla ei ole vielä uskallettu edes ajaa missään kovin pahoissa paikoissa, joten ei siellä oikeasti edes mitään likaa ollut. Tulipahan kuitenkin opittua uusi asia...
Sain myös toisen korvaparin avuksi, ja kyllä, ääni kuulostaa tosiaan kuuluvan ohjainlaakerista jos korvan pistää siihen kiinni. Mutta yhtälailla se kuulostaa tulevan keskeltä vaakaputkea jos laittaa korvansa siihen kiinni.Eli toisinsanoen alurunko johtaa ääntä sen verran hyvin, että sitä kuuntelemalla ei paljoa viisastu.
Huoh, ei tässä sitten varmaan voi muutakaan, kun heittää Ratikka juhannuksena järveen. Tai sitten käyn ostamassa paremmat hermot ja ajan natisevalla rungolla.![]()
Itselläni on vähän samanlaista naksuntaa omassa Canyonissa(nerve 29). Kaikki mahdolliset ruuvit ja mutterit irrotettu ja kiristelty lukuunottamatta keskiötä jonka purkamiseen ei ole kaluja eikä taitoakaan. Nyt maasturi lepäsi tallissa pari viikkoa kun ajelin maantiellä eikä sen jälkeen ensimmäiseen kahteen lenkkiin kuulunut mitään naksumista. Tänään kuitenkin alkoi naksuminen taas ilmoittelemaan olemassaolostaan. Itselä tuo naksuminen kuuluu vain sillon kun tulee enemmän tehoja polkemiseen esim. Jyrkässä mäessä, tasaisella ei naksuntaa kuulu.
Eipä tuo ole ajamiseen vaikuttanut mutta psyykkisesti ottaa koville. Kait se täytyy viedä jollekin pyörätohtorille tai laittaa kuulokkeet korville
.
Tää on ihan selkeesti joku Saksalaisten postimyyntipyörien salaliitto😄
Kirjanmerkit