Itse sain ajoiksi litkuttaa uudennahkean Nobbyn eteen ja hyvin sisäänajetun Rocket Ronin taakse. Ron oli helppo tapaus ja kulutuspinnan pari pistoreikääkin pikkasen suihkulähteilyn jälkeen tiivistyi nopsaan. Nobbya sai jo heilutella.,aika monta pientä reikää juuri vanteen yläpuolella. Hyvin oli nyt aamulla katsoessani pitänyt ilmansa.
Kompuraa piti käyttää, samaisella jalkapumpulla millä pari vuotta sitten nousi Rocketit hyvin niin nyt ei puhettakaan. Liekö pumppu hiipunut tahi pumppaaja.
I väntan på ännu dåligare tidet
Voi ristus näitä vehkeitä.. Illan painiskelin Nobby Nicin ja Crossmax SLR:n kanssa ja ei auttanut kun viedä "lähikauppaan" työstettäväksi. Jalkapumpulla ei puhettakaan vaikka poksautin toisen puolen sisurilla kiinni. Bensiksen kompuralla ei vaikutusta, kokeilin varmuuden vuoksi kahdessa eri paikassa.. Ei auta saippuavedet, eikä ylä- tai alakerran herran manaamiset.
Kiekot Dt Swiss XM 1501, renkaat Hans Dampf trailstarit, koossa 27,5". Tuntuu toooodella löysältä nuo renkaat vanteella. Renkaat meni vanteelle melkein heittämällä ja rengasta ei ole toivoakaan saada nousemaan Lezynen lattiapumpulla. Toki pitää koettaa kompuralla, mutta tuntuu jo etukäteen vähän toivottomalle. Mitä kikkoja tuollaiselle yhdistelmälle voi tehdä? Ensikertalainen näissä hommissa ja Stanin litkua löytyy.
Jos kyseessä on tubeless-kehät, niiden keskiuraa voi täyttää soveliaalla materiaalilla. Laadukasta jeesusteippiä, Stanin keltaista teippiä, vannenauhaa tai Stanin rimstrip. Nämä kaikki tiukentavat renkaan ja kehän liittoa sekä helpottavat renkaan nousemista vanteelle.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Samaa ongelmaa itselläni oli nostaa rengas Shimano MT66 -kehälle.
Nostin ensin toisen puolen sisurilla, sisuri ulos ja venttiili tilalle ja ilman venttiilin sielua kompuralla ilmaa. Tosin tämäkään ei aina riitä ja silloin pitää repiä irtonaista reunaa vanteen päälle samalla, kun
puskee ilmaa sisälle.
Kehät ovat siis tubeless ready ja niissä on Dt Swissin omaa tubelessnauhaa yhdet kierrokset ja tubeless venttiilit. Vastaavat: http://twentynineinches.com/wp-conte...elessReady.jpg
Teippaanko siis tuohon keskiuralle nauhan päälle vaikka jesaria? Käykö sähköteippi? Ideana siis saada tuo keskiura täytettyä? Mitään virallisia vannenauhoja ei jaksaisi enää alkaa tilailemaan...
edit: Missäs vaiheessa litku on järkevin laittaa sisään? Heti alussa ennen "kompurointia" () vai ensin rengas vanteelle ja litkut venttiilin kautta sisään? Vai pitääkö siihen olla sitten ruisku...
Otitko venttiilin sielun irti? Silleen saa nopeemmin ilmaa sinne. Kannattaa muuten ostaa Napsautin, niin ei tarvi huoltareilla käydä: http://enduristi.wordpress.com/napsautin/
Jos on löysä myös reunoila, niin paras lienee teipata kierros tai enempi.
Gorillateippii, ilmastointi tms.
Sählöteippi ei niin hyvää kun liima on mitä on.
www.mckramppi.com
Hankin Onza Canis FR 26x2.25 takarenkaaksi. Myyjäliikkeen mukaan toimii myös tubeleksena, vaikka valmistajan nettisivujen mukaan ei varsinaisesti ole tubeless ready. Tähän asti suurin tubeless-sota, minkä olen käynyt, tuli taisteltua. Vanteena oli Mavic Crossmax ST (UST-vanne). Aluksi renkaan oikaisu lattialla lappeellaan muutaman päivän. Ei noussut jalkapumpulla, ei jalkapumpulla saippuan avulla, ei huoltoaseman pumpulla, ei jalkapumpulla toinen reuna sisurilla nostettuna, ei jalkapumpulla sisurilla toinen reuna nostettuna saippuoituna. Lopulta sain vanteelle huoltoaseman autokorjaamopuolen pumpulla saippuoituna toinen reuna sisurilla nostettuna (tavallinen ilmapisteen pumppu ei riittänyt). Paras olisi nyt kestää ja pitkään.
Huoltoaseman mies antoi sellaisen vinkin, että työntäisi renkaan täyteen sytkärikaasua ja näyttäisi tulitikkua perään, kuulemma maastoautojen renkaita nostavat vanteelle tällä tempulla safareilla ym maasto-oloissa. Onkohan kukaan kokeillut? Mitäköhän hipovanteet tykkäävät?
On tuota räjäytyskonstia näkynyt youtubessa runsaastikin. Aineena bräkleen. Ehkä turvallisempaa olisi täyttää renkaan keskiuraa jollain, esimerkiksi teipillä tai rimstripillä.
http://youtu.be/m8I-ruPY4HY
Noin kahden ja puolen minuutin kohdalla kilahtaa:
http://youtu.be/90pIvPCRssI
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Aloitin uudehkojen Giant P-XC2 -kiekkojen litkuttelun tässä Gorilla-teipin kanssa. Renkaina on Racing Ralph. Heti ekan kokeilun perusteella rengas on niin löysä, että ilma karkaa välistä eikä nouse vanteelle. Vedänko suoriltaan toisen kierroksen gorillaa päälle, ennen kuin jalkapumppu sulaa? En jaksaisi lähteä huoltoasemalle noita kiikuttamaan.
Semmoinen huomio tuli vielä tehtyä, että tuo Giantin kehä on niin korkealla profiililla, että Mavicin tubeless-venttiili hädin tuskin yltää kierteineen ulos sieltä. Jos siihen vetää vielä toisen kierroksen teippiä päälle, niin vastakappale tuskin ottaa enää kierteeseen.
edit: 2. kierros vedetty, ei huomattavaa parannusta tilanteeseen. Kokeilen seuraavaksi nostaa toisen reunan sisurilla jne... Kunhan jaksan taas askarrella.
random5 muokkasi tätä : 21.07.2014 at 22.19
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Laita random5 lisää kokemuksia, jos saat litkuttelun toimimaan. Ajatuksissa on litkuttaa kyseiset kiekot ja ISP:t talveksi.
Itse kokeilin läskivanteilla korottaa reuna-aluetta ( n. 1,5cm) gorillateippisuikaleella. Vaati muistaakseni 5 kierrosta. Tarkoitus on saada rengas kohtalaisen liikkumattomaksi pitkittäissuuntaan, jolloin rengas nousee paremmin vanteelle. Jouduin luopumaan systeemistä, koska läskivanteen reikäkevennyksien kohdalta ilma vuoti ohi gorillateipin ja pullisti vannenauhan palloksi. Lopulta vannenauha puhkesi ja rengas tyhjeni. Nyt gettotubeless schrade-venttiileillä pelittää.
Eli gorillateippiä ei tarvitse keskelle kuin 1x ja reunaan 3-6 kerrosta. Ei kuitenkaan pystyreunalle yhtään. Tarkka homma.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Etukiekko meni loppujen lopuksi melko kivuttomasti, kun nostin RaRan ensin vanteelle sisurilla ja 3 barin paineella. Jonkin ajan päästä otin varovasti sisurin pois toiselta puolelta, kun toinen puoli jäi hyvin kiinni sinne vanteen reunaan. Muutama kevyt pumppaus jalkapumpulla, ja homma oli siinä. Mikä oli kaikkein yllättävintä oli se, ettei renkaista ole vuotanut oikeastaan yhtään ilmaa pois eikä litku kupli mistään, vaikka renkailla oli jo muutama satku ajettu alle. Peukku tälle.
Takakiekko puolestaan ei ole ollut yhteistyöhaluinen. Joko rengas paukkuu molemmin puolin alas sieltä hyllyltä, tai sitten se ei vaan yksinkertaisesti ole riittävän kireällä, että se pitäisi ilmaa pumppausvaiheessa. Tänään jesarin avustuksella kerkesin hääriä jopa 20 min renkaan kimpussa, ennen kuin toinenkin puoli putosi vanteelta. Ärräpäitä ja kamoja on lennellyt ympäri asuntoa. Nyt kokeilin vielä vetää kolmannen kierroksen teippiä, josko se tiivistäisi rengasta lisää. Harjoitukset jatkuu illalla, raportoin miten käy.
edit: se vielä sanottava tuosta kiekko+rengas kombosta, että sisurilla nostettaessa renkaan reuna jää kyllä todella tiukkaan kiinni sinne vanteeseen, joten eiköhän noista ihan soivat pelit tule kunhan nyt saisi eka nousemaan vanteelle myös ilman sitä sisuria.
random5 muokkasi tätä : 31.07.2014 at 13.44
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Onko vinkkejä Gorilla-teipin kavennukseen? Edellisellä työpaikalla oli sorvi, mutta nyt on tyytyminen mattoveitseen.
Sorvihan se paras... gorillaa voi muuten ostaa suoraan 25mm leveenä
Joo Motonetistä löytyy 25mm leveää Gorillaa, tosin minun vanteella sekin vaatii vähän mattopuukolla kutittelua.
Luovutin takakiekon osalta, Syöte ajellaan sitten sisurilla.Pitää ottaa ensi viikolla uusi lähestymistapa asiaan.
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Tuli hankittua On-onelta tuollainen 45650b kompliittina ja siinä on seuraavat kiekot : http://www.mach1.fr/composants/pages/jante.aspx?id=50
Osaako joku sanoa onko nuo tubelessiin sopivat? vai pitääkö laittaa ghettona? renkaina on Ardentit.
Hyvin onnistui litkutus P-XC2 kiekoille, renkaina ISP:t
- yksi kierros Gorillaa kavennettuna 21mm
- vanhasta maantiepyörän sisurista askartelin venttiilin. Tuli muuten parempi kuin Stanin vastaavasta (täysin subjektiivinen mielipide). Istuvuus vanteen uraan oli täydellinen.
- Vaikka rengas putosi vanteelta ennen litkun laittoa, niin nousi sielun kanssa vielä nätisti uudelleen. Ainoastaan yhden nastan juuresta tuli läpi litkua.
Kiitokset vinkeistä!
Bontragerilta tuli tornipumppu missä on integroitu napsautin:
http://www.pinkbike.com/news/bontrag...rger-pump.html
![]()
Jalkapumppu oli käytössä.
Tuli tässä tehtyä pyörähankinta (käytetty) ja siinä oli takana chimanon xt tubelesvanne ja edessä dt swiss ei tubeles .
Pakkohan se oli kokeilla miten onnistuu tuo litkutus ei tubeles vanteelle .
No ensin laitoin jotkut käytetyt rokettironnit tubeles readyt , jotenkin sai pitämään , mutta oli liikaa pistoja , eli parin muun kokeilun jälkeen laitoin melkein pistämättömät x-king tubelesit , ne piti heti .
Ei tarvinnut kuin heivata mäkeen normi vannenauha ja kierros jesaria vanteelle jota samalla laittaeessani saksilla kavensin arviosta , vain venan kohdalle 20 cm päällekkäin .
Ajattelin että varmaan ei pidä , no pitihän se , vähän aikaa venttiilin kohdasta kupli , mutta helppoa kuin heinän teko , paitsi vissiin kovin vanhoja renkaita ei saa helpolla pitämään .
Nyt löyty s##tana yhdistelmä joka ei toimi, 29 Sram rise 40 ja S-works fast trak.
Ei riitä kompurassa paine, eikä huolto ukossa kärsivällisyys.
muoks. paripäivää sisäkumin kanssa opetti yhdistelmän tavoille ja litkutus oli helppoa.
Iglumies muokkasi tätä : 01.09.2014 at 14.11 Syy: antaa ajan kulua
26" crossmax st + 26" fast trak 2.2" oli ihan lätynkääntöhomma, jalkapunpulla..
mutta noi sram-tuotteet on ny mitä on..![]()
Tuli Ardent 26*2,4" Exo viilto kylkeen ja vuotaa ilmaa pihalle. Ei silmämääräisesti paha viilto.mulla tämä siis tubelessina ja litkut sisällä. Kannattaako yrittää korjata? Nyt heitin sisurin hätävarana että pääsin lenkille.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kirjanmerkit