GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 56 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 46 54 55 56 57 58 66 106 156 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.651 - 1.680 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1651
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Mites kun ostin kunnon keulan ja se toimii kyllä, mutta liukuputket vaikuttaa kuivilta ajossa. Liikkeessä sanoivat että laittavat litkut mutta minä maksan. Itse en vain saa kiinni ajatuksesta että maksan monta sataa keulasta, ja se pitäisi viedä takaisin liikkeeseen ja maksaa asiasta mikä olisi pitänyt olla kunnossa kun otin kepin paketista?? Onko tällaiseen jotain viksua ajatusta jollain heittää???


    “Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  2. #1652
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti groovyholmes Katso viesti
    Mites kun ostin kunnon keulan ja se toimii kyllä
    Kovaa ajoa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  3. #1653
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti groovyholmes Katso viesti
    Mites kun ostin kunnon keulan ja se toimii kyllä, mutta liukuputket vaikuttaa kuivilta ajossa. Liikkeessä sanoivat että laittavat litkut mutta minä maksan. Itse en vain saa kiinni ajatuksesta että maksan monta sataa keulasta, ja se pitäisi viedä takaisin liikkeeseen ja maksaa asiasta mikä olisi pitänyt olla kunnossa kun otin kepin paketista?? Onko tällaiseen jotain viksua ajatusta jollain heittää???


    “Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
    Ei niiden kuulukkaan olla märkänä öljystä, jos on niin jotain on paskana (stefat).

  4. #1654
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Emmää märkää tarkoittanutkaan, lähinnä ohutta kalvoa... Huoleni ko. keulan kanssa on varmaan se että käykö ne sisuksekki ny kuivana, ja paskon sen ajamalla. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole(kiitos CamoN :-)) ikinä en ole keulaa avannut, kun en osaa, niin ymmärryskin on vähän heikonlainen sisäisen sielun elämän suhteen... Yritän vain kovasti oppia ajamaan ja säätämään ensin:-) revelation ryskypyörässä toimii hienosti, ja siinä näkyy liukuputkissa ohkainen kalvo. Oman ajamisen kautta oppii meikä enemmän:-)


    “Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  5. #1655
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kyllä liukuputkissa pitää olla liukas pinta, pidä pyörää hetki ylösalaisin, käännä kumipuoli takaisin alas, pumppaile keulaa ja ellei vieläkään tunnu liukkaalta, niin liian kuivana käy.

  6. #1656
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Kokeilen tätä, kiitos!


    “Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  7. #1657
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Kokeileppas Groovy tätä kans. Laita sillointällöin ohjeiden mukaisesti niin keula pysyy herkkänä ja stefat kunnossa.

    - Fear is a mindkiller -


  8. #1658
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Sanokaahan mielipiteenne Fox Van Rc2Fit 180 Kashima keulasta. Tai lähinnä siitä ,että miten paljon mulla keula paranee ja ylipäätään jousitus tasapainottuu laadullisesti
    kun meinasin päivittää nyt keulana olevan van 180 r open bath:in jossa jousto on rajattu 170 milliin samanikäiseen Rc2FIT patruunalla ja kashima pinnoitteella olevaan 180mm joustavaan malliin.
    Takanahan mulla on DHX Rc2 iskari boostvalvella joka käsittääkseni on laadukkaampi kun toi van r keula.

    Olen siinä uskossa ,että tosta Fox Van Rc2Fit 180.tä ei juuri parempia 170-180 mm jousikeuloja löydy ja saan keulan erittäin edullisesti koska joutuisin kumminkin ostamaan nykyiseen keulaan rikkomani akselin joka Fox:illa maksaa tolkuttomasti. Nythän akseli tulee uuuden keulan mukana. Laskeskelin ,että päivitys tulee maksamaan minulle n.120-150 ekua kun laitan entisen keulan kiertoon.

    Kai tässä nyt yrittää perustella itselleen hankintaa sekä tytöystävälle jonka mielestä se on rahan haaskausta.

    Ilmakeulojakin harkitsin ,mutta kun perässä on kuitenkin yli 170mm joustoa ja tarkoitus olisi käydä ajamassa kavereiden (joilla on DH-pyörät) kanssa parkkia sekä jousikeulan huolettomuus ja tuntuma painoi vaa,an jousimalliin.
    Keula keveneekin n.30g
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wiggum Katso viesti
    Ööö, jousituksen laadullinen tasapaino, aprillipila? Tuon 180 van r keulan omistaneena sanoisin, että siitä saa jopa paremman simmittämällä kuin mitä rc2 on valmiiksi. Lisäksi huolto ja ylläpito on helppoa vaikka ihan itse. Eli tyttöystäväsi linjoilla olen, ei välttämättä järkevintä rahan käyttöä, mutta huonompiakin vaihtoehtoja löytynee
    Jep.Nyt on keulaa viimein päässyt kunnolla koittamaan ja tunteet on epäuskon ja riemunkaltaiset. Van r oli hyvä keula mutta tämä Factory 180 van bling kashimalla on
    kyllä sellainen peli ,että ...noh uskomatonta.
    Minä en voi ymmärtää miten se voi käyttäytyä jokatilanteessa juuri niinkuin pitääkin ja usein silleen etten ole keulojen edes moiseen tiennyt pystyvän. Se on herkkä ja käyttää joustomatkansa. Samalla se on myös jämäkkä ylhäällä pysyvä keula joka ei notku seisaaltaan poljettaessa ja käyttäytyy monissa tilanteissa niin uskomattomasti ,ettei järki riitä. Esim yllättäen tulevat isommat hitit se poimii jotenkin oudon eleettömästi ja matka vaan jatkuu. Ennen oltas jumpattu ja toivottu parasta.Joskus virheen jälkeen kun keula käyttää joustomatkaansa niin tuntuu kuin se jotenkin aistisi ,että nyt pitää nostaa tuo äijä tangolta roikkumasta.

    Myyjä työskentelee keulojen parissa ja sanoi sen olevan aika hyvissä säädöissä. USKON. En mene muuttamaan mitään koska en keksi mitään parannettavaa.
    se ,ettei tästä foxin pinnoitteesta liukuputkissa olisi apua on kyllä täyttä BS.ä. aivan selva ja huomattava ero.
    Uskomaton vehje ja nyt ymmärtää paremmin miksi ne maksaa. Kyllä meikäläinen on nyt taivaassa. Hyvä aprillipila.
    Jos joku harkitsee isoa Freeride keulaa niin uskallan suositella ja haluaisin myös kokeilla parempaa kun niitä kuulemma on. On vain vaikea uskoa.
    Kyllä noissa huippu/paraslaatu/vahkeissä on näkymä todella selvä ero karvalakkimalliin. Piti avautua kun minunkin silmät avautuivat.
    - Fear is a mindkiller -


  9. #1659
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Kokeileppas Groovy tätä kans. Laita sillointällöin ohjeiden mukaisesti niin keula pysyy herkkänä ja stefat kunnossa.
    Juu ostin finish linen vastaavaa, kiitos:-)!


    “Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  10. #1660
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi. Kestääköhän se edes säädössä, kun on niin herkkä? Onko se sitten vain tuossa? Jotenkin ei vain odottaisi noin pientä säätöaluetta ja noin tunnotonta, noin kevyesti kääntyvää.
    Kyllä se sittenkin napsaa! Se kääntötappi ei ollut ihan pohjassa. Se otti kiinni (oli vähän vastusta, kunnes ei sitten kääntynyt enää), mutta ilmeisesti ei siihen varsinaiseen syvällä olevaan kuusiokulmakoloon. Tökkäsin sitä vääntöhanikkaa millin tai pari syvemmälle, niin nyt hävisi se löysä liikkuvuus ja nyt kun kääntää, niin naks ja naks. Jes. Tämä oli käyttäjän virhe, mutta eipä tuota arvannut, kun ihan tiukastihan se avain siinä lenkeilläkin pysyi kiinni. Intuitio oli kuitenkin oikeassa, kun sanoi, että ei tämä nyt ihan oikealta jotenkin tunnu.

  11. #1661
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    45
    Mitenkähän Rockshoxin lukituksen "etäkäyttövaijeri" kuuluisi olla kiinni keulassa? Mulla on vipu ja vaijeri, mutta joitain taitaa puuttua vielä. Onkohan joku kannake mistä vaijeri ottaa tukensa?

  12. #1662
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Siihen sun keulaasi, (joka näkyy tuolla pyöräprojekti-osastolla) ei saa kaukolukitusta kiinni.

  13. #1663
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Kuinka paljon eri planeetalta SID RL on verrattuna Reba RL:ään xc-käytössä?

  14. #1664
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.088
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Kuinka paljon eri planeetalta SID RL on verrattuna Reba RL:ään xc-käytössä?
    on kai se vähän kevyempi ja sitämyöten (ainakin vanhoissa malleissa) paljon lötkömpi.. kokemusta omaavat voinee vahvistaa mutuiluni..

  15. #1665
    Ens viikolla pääsee SIDillä ajelemaan niin voinen yrittää löytää jotain eroja ja kirjoitella tänne. Lehtisien mukaan olennaisin ero varmaan tuo vaimennin (moco dna vs moco). Tuosta lötköydestä en kyllä oikein osaa sanoa, vaikka ajovarusteineen miltei 100kg painankin. Ehkä en ole niin herkkä vivahteille kuin muut mut yritän ens viikolla herkistellä itseni ja aistini .

  16. #1666
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Missä puljussa mahtaa olla tällä hetkellä parhaat valikoimat Rock Shoxin varaosia? Esimerkiksi 2013 SID:n alajalat olisi hyvä löytää. 29" valkoisena, 15mm läpiakselilla tai 9mm pikalinkulla.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  17. #1667
    Liittynyt
    10/2002
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Missä puljussa mahtaa olla tällä hetkellä parhaat valikoimat Rock Shoxin varaosia? Esimerkiksi 2013 SID:n alajalat olisi hyvä löytää. 29" valkoisena, 15mm läpiakselilla tai 9mm pikalinkulla.
    Aika lottovoitto on jos jollain hyllyssä. Mustahopeeta näytti olevan saatavilla 15mm akselilla. Osanumerolla: 11.4018.006.022
    www.keulahuolto.com

  18. #1668
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Jaloista puheen ollen: Mites esim. reconin ja sidin jalat eroaa toisistaan? Eli pystyykö reconiin heittää vaikka moco dna:n sisään? Onko vuosimallien välillä eroa?

    Painossa ja materiaaleissa on tietysti eroa, mutta noin yhteensopivuuden näkökulmasta ajattelin.

  19. #1669
    Liittynyt
    10/2002
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Jaloista puheen ollen: Mites esim. reconin ja sidin jalat eroaa toisistaan? Eli pystyykö reconiin heittää vaikka moco dna:n sisään? Onko vuosimallien välillä eroa?

    Painossa ja materiaaleissa on tietysti eroa, mutta noin yhteensopivuuden näkökulmasta ajattelin.
    Sidin yläjalat on lyhyemmät joten alajalkojen rakenne on hieman erilainen. Lähtökohtaisesti ei käy keskenään.
    www.keulahuolto.com

  20. #1670
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhiss Katso viesti
    Sidin yläjalat on lyhyemmät joten alajalkojen rakenne on hieman erilainen. Lähtökohtaisesti ei käy keskenään.
    Entäs reba?

  21. #1671
    Liittynyt
    10/2002
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Entäs reba?
    12-14 mallin sid(-B) ja samanikäinen reba PITÄISI olla samoilla jaloilla. Vanhemmat ei käy keskenään.
    www.keulahuolto.com

  22. #1672
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhiss Katso viesti
    12-14 mallin sid(-B) ja samanikäinen reba PITÄISI olla samoilla jaloilla. Vanhemmat ei käy keskenään.
    Eli esim. 2013 rebaan voi heittää sidin moco dna-vaimentimen? Itellä ainakin vähän harmittaa rebassa se, kun pyörässä oli RL-malli eli siinä ei ole low speed compressionin säätöä.

    Toisaalta varmaan suuremman eron huomais, jos esim. solo air reconiin sais moco- tai moco dna-vaimentimen. Tommosella päivityksellä varmaan joku joka on ostanut vähän halvemman pyörän ensipyöräksi, saisi paljon kyvykkäämmän keulan kohtuullista investointia vastaan.

  23. #1673
    onkos missään kaupassa näkynyt scottin iskarilukitusvipua? kyseessä 2013 kaksipykäläinen malli fox keulalle mallinumerolla 230098?

  24. #1674
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    1
    Pyöränä Cube AMS 110 Pro series ja oon miettiny et onko mahdollista lisätä joustomatkaa pidemmällä keulalla ja takaiskarilla? Vai käykö niin, että koko pyörän geometria kärsii tai osat on sopimattomia, että joutuu enemmän enduro tyylistä pyörää alkaa selailemaan...

  25. #1675
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Ala suoraan selaamaan uutta pyörää.

  26. #1676
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    58
    Uusi pyörä, ensimmäinen (hardtail-)maastopyörä. Keulana Reba Solo Air 100mm. Mukana ei tullut safety-ohjeita kummoisempaa ohjetta. Olisiko jollakulla linkkiä Reban suosituspaineisiin yms? Joku lyhyt perusselitys joustokeulan toiminnasta ja asetuksista olisi kiva lukea. En löytänyt googlella -- en varmaan osannut etsiä oikeilla termeillä. Laitoin nyt alkuun paineiksi 100 psi, mutta pienellä koelenkillä, jolla ajoin parin tienreunan yli, punainen merkki rinkula nousi yli asteikon (noin 5 cm yläreunasta). Tästä voinee päätellä, että tämä on ihan uusi maailma minulle.

  27. #1677
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Koska et kertonut edes painoasi niin oikeaa psi lukua on mahdoton edes samalla rungolla ja samalla keulalla ajavan sanoa. Mutta keulan paine pitää olla about sellainen, että varovasti pyörän päälle ajoasentoon tasaisella asettuessasi keula painuu noin 25 % koko liukuputken joustomatkasta kasaan (keulan sag eli sagi eli painauma). Pyörän päältä kokeillessa pois noustessa pitää olla vain varovainen ettei vaikka etujarrulla rullailua pysäytä niin, että keula tämän pysäytyksen ja pois nousemisen seurauksena niiaa syvään ja pilaa mittauksen. Eli asetat sen kumirinkulan ensin ihan alas ja pyörän päälle ajoasentoon (nojaat sen verran eteenpäin kuin maastossa ajaessasi normaalisti) ajovarusteissa noustessa rullaat varovasti eteenpäin ja nouset pois ja sitten katsot nousiko rinkula about 25 % koko näkyvillä olevasta liukuputkesta ylöspäin (eli 2,5 cm). Jos jäi alle 25 % niin vähennät painetta, jos nousi liikaa eli keula painui liian syvään niin lisäät painetta. Toinen tapa on ajaa maastolenkki kunnon rajulla ajolla ja katsoa nousiko rinkula lliukuputken yläreunaan tai ainakin hyvin lähelle kuten vaikka sentin päähän yläreunasta. Jos ei, niin painetta voi ajatella olleen liikaa, koska omassa rajuimmassakaan ajossa läheskään koko joustomatka ei tullut hyödynnettyä. Jos ajat kovin varovasti ja helpossa maastossa, tämä tapa ei ehkä toimi koska keulan saamat iskut eivät ole kovin kovia ja koko joustomatkan käyttä tällaisessa ajossa vaatisi liian pientä painetta. Se asteikko on siis taas juuri painauman eli sagin mittaamiseen ja se mitataan tosiaan paikoillaan tai vain rullaamalla. Sillä nousiko painaumamittausasteikko johonkin asti varsinaisella ajoreissulla on väärä tapa mitata.

    Oliskos tuossa muina säätöinä se paluuvaimennuksen säätö siellä oikean putken alapäässä? Se säätönamiska jossa on toiseen suntaan kilpikonnan ja toiseen suntaan jäniksen kuva? Sillä säädetään sitä kuinka nopeasti röykyssä kasaan painunut keula ponnahtaa takaisin suoraksi. Aluksi voit laittaa sen vaikka suurinpiirtein säätövaran puoliväliin. Keulan tulisi palautua nopeahkosti muttei niin, että rengas ponnahtaa hyppykeppimäisesti ylös. Jos paluuvaimennyksen säätö on liian hitaalla, meno voi tuntua vähän tahmealta ja peräkkäisten röykkyjen jälkeen nopeassa vauhdissa keula ei ehdi palautua takaisin kunnolla mittaansa vaan jää röykytyksessä kasaan liiaksi.

    edit: googlasin tuota keulaa ja nykyään myytävissä reboissa (tai ainakaan tuossa sinun mallissasi) ei taida olla tosiaan alaputkessa paineen säätöä muttei myöskään oikeassa (satulassa istuessa katsottaessa) alaputkessa alhaalla sitä paluuvaimennuksen säätöruuviakaan. Säädettävää on siis vain vasemman yläputken ilma oikean sägin saamiseksi ja oikean putken yläpään lukitusnamiska (etäkäyttönä ohjaustangosta tai käsin suoraan keulasta), jolla saa ylämäkeen seisaalteen polkiessa keulan jouston pois käytöstä.
    kauris muokkasi tätä : 20.05.2014 at 22.04

  28. #1678
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    58
    Kiitos, kauris. Toivoin linkkiä ja sainkin selkokielisen selostuksen.

    Paineille ei siis löydy suuntaa-antavaa ajajan paino -> psi -taulukkoa? OK. Omaa elopainoa on tällä hetkellä varusteet päällä noin 74 kg. Kiitos tuosta keulan painauman mittausohjeesta. Pitää ennen seuraavaa lenkkiä tarkistaa tuo. Keulassa on oikean putken alapäässä punainen kilppari-jänis-namiska (Rock Shox Reba RL, MC, PushLoc). Pitää vääntää se puoliväliin nyt aluksi.

  29. #1679
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Ainakin aikaisemmin RS:n keulois on ollu suuntaa antava paino/painetaulukko siin vasemmas alajalas...

  30. #1680
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Minullakin vanhoissa perheemme kahdessa rebassa on mutta niiden olen itse todennut (ja lukenut usean muun sanoneen samaa) näyttävän liian korkeita paineita. Suuntaa antavia ne tietty ovatkin, kun keulan painaumaan tietyllä paineella vaikuttaa pitkälti myös pyörän geometria.

    Itsekin painan about 74 ajovarusteissa ja pidän sekä + että - puolella painetta vain noin 85 psi:tä. Taulukko näyttää muistaakseni yli sataa ohjeeksi.
    Varmempi tapa on kuitenkin joka tapauksessa mitata oikea sagi itse yllä kerrotulla tavalla pyörän päälle ajoasentoon istumalla ja katsomalla mihin rinkula nousee.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •