HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 55 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 45 53 54 55 56 57 65 105 155 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.621 - 1.650 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1621
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hemppa Katso viesti
    Tosta puuttuu nolla, eli 1m x 140kg = 140Nm
    Tässä tapauksessa mulla on aika vahvat kädet kun saan 600Nm avaimen napsautettua noin metrisellä varrella...

  2. #1622
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Tätä kun lukee, en yhtään ihmettele että käytetyistä pyöristä löytyy niin paljon nylpättyjä ruuveja.

  3. #1623
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    206
    Olen asentamassa 1 1/8 suoraputkikeulaa tapered runkoon.Adapteri on, mutta mikä laakeri tuonne alapäähän kuuluu 1 1/8 vai 1,5?

  4. #1624
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Katso valmistajan sivulta minkälainen laakeri runkoosi kuuluu (integroutu, semi-integroitu, ulkoinen ja onko niitä vielä mutakin)

  5. #1625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hemppa Katso viesti
    Tosta puuttuu nolla, eli 1m x 140kg = 140Nm
    Metrisellä varrella 140kg painoinen jössikkä saisi aikaan 1400Nm eli 14kg voimalla ja metrisellä varrella oltaisiin tuossa 140Nm kieppeillä...vai onko minulla mennyt jo liian pitkään fysiikan tunneista ?

  6. #1626
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    531
    Tämä keskustelu on hyvä muistutus ettei vaan oikeasti kysy tai ainakaan sokeasti usko mitään mitä täällä palstalla suositellaan, Jeesus 140 kiloo metrin varren päässä eli palttiarallaa 10 kertaa enemmän kuin esim. auton vanteisiin pitäs laittaa. Mä en ole fillarissa ikinä yli 40 Nm suosituksia nähnyt ja se on yleensä keskiön laakereille tai redin kampisarjan akselipultille.

  7. #1627
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Metrisellä varrella 140kg painoinen jössikkä saisi aikaan 1400Nm eli 14kg voimalla ja metrisellä varrella oltaisiin tuossa 140Nm kieppeillä...vai onko minulla mennyt jo liian pitkään fysiikan tunneista ?
    Sori, olin väärässä. Noinhan se menee.

  8. #1628
    En katsonut tarpeelliseksi tehdä uutta aihetta, joten kysyn asiaa tässä ketjussa. Minulla on pyörässäni Rock Shox Reba RL 29 vm 2013 etujoustokeula. Kuinka paljon keulan tulee joustaa silloin kun se on lukitusasennossa? Tuntuu että keula joustaa melko paljon siinäkin asennossa ja ehkä enemmän mitä aivan uutena.

  9. #1629
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Viinijärvi
    Viestit
    45
    Yksi takaiskarin kiinikkeistä oli löystynyt ja kun kiristin sen ja ilmasin uudelleen ongelma korjaantui.
    LIFE IS SIMPLE
    EAT, SLEEP, MTB

  10. #1630
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Viinijärvi
    Viestit
    45
    Onko muita helppoja O rengas korvikkeita kun tuo nippuside?
    LIFE IS SIMPLE
    EAT, SLEEP, MTB

  11. #1631
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    333
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1999mizo Katso viesti
    Onko muita helppoja O rengas korvikkeita kun tuo nippuside?
    Ei sillä mitään väliä ole mitä siihen laittaa, kunhan ei liukuputki naarmuunnu. Esim pätkä narua tai kumilenkki ajaa saman asian mitkä nyt ensimmäisenä tuli mieleen.

  12. #1632
    Liittynyt
    12/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    9
    Mihin momenttiin ootte kiristäny takalinkuston? Mondrakerin Foxy R siis kyseessä ja pultteina 6mm ja 5mm.

  13. #1633
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Vit saat prkl. Lenkin alussa 2kk sitten huollatettu/säädetty fox float drcv iskari päästi kaikki öljyt pihalle paluuvaimmennuksen säätimen välistä.
    Melkonen kilposen työmaa fiilis.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  14. #1634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ikämies Katso viesti
    Kyselisin porukan näkemystä seuraavaan. Kolme kesää ajettu Merida One-Twenty hiilikuitutäpäri, takaiskarina DT Swiss. Olen huomannut viime syksystä (?) alkaen että kun nostaa runkoa vaakaputken ja satulaputken juuresta, eli takapyörää ilmaan, niin takaiskarin molemmissa päissä tuntuu pientä klappia. Vaihdoin iskarin keraamiset kiinnityspuslat, ei auttanut. Nyt huomasin että väljä onkin kiinnitystapin ja runkon/rockerin metallisten puslien välissä. Noita puslia ei pysty vaihtamaan, ainakaan itse.

    Kyselin asiaa Meridan tekniikkakeskuksesta (Saksa ?) pienen videoklipin kanssa jossa heiluttelin tappia puslan välissä, ilman iskaria. Kaveri lähetti vastaavan klipin takaisin ja sanoi että siinä rungossa ei ole ainakaan klappia. Kehotti kokeilemaan iskaria jossain samanlaisessa rungossa, mutta mistä pirusta sellaisia nyt saisi.

    Siksi kysynkin, että miten on, kun nostatte fillaria satulasta, niin tuntuuko klappia (ei johdu satulatolpasta). Ei tämä nyt ajoa haittaa mitenkään ja ajossa ei edes tunne tätä, mutta jäi vai asia vaivaamaan.

    Linkissä täysin samanlainen pyörä: http://www.bikeradar.com/gallery/art...eacto-29186/1/
    Tämä ongelma selvisi, eli mistä klappi johtui. Rakenne on siis sellainen että iskarin kiinnityksen ylä- ja alapään metallitapit menee runkoon prässätyn metallisen puslan, keraamisten laakeripuslien ja iskarin päihin puristettujen pallolaakereiden läpi. Ensin vaihdoin keraamiset puslat koska niissä oli pientä välystä. Sitten aloin epäilemään rungon metallipuslia, koska tappi heilui niissä melko paljon. Juttelin asiasta etelän leirillä yhden ruotsalaisen fillarimekaanikon kanssa joka korjaa myös iskareita työkseen. Hän vahvisti Meridan viestin, eli että tapin kuuluukin heilua rungossa/rokkerilinkussa noin paljon. Hän myös sanoi että vika on noissa pallolaakereissa. Vaihdoin uudet (ja samalla iskarin tiivisteet sisälle) ja vot - pallolaakereissahan se vika olikin ja klappi hävisi. Itse en osannut epäillä niitä koska tuntuivat käsissä heiluttelemalla tiukoilta.

    DT Swiss´n sisäkalujen ja noiden pallolaakereiden vaihtoon on paljon erikoistyökaluja. Niitä ei tarvita, pallolaakeritkin saa puristettua ulos silmukoista ruuvipenkissä pienen hylsyn avulla. Sisäpuolen tiivisteet tulisi vaihtaa manuaalin mukaan vuosittain. En kyllä ymmärrä miksi jos ilmat pysyy sisällä ja iskari pelittää.

  15. #1635
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Walkeala
    Viestit
    67
    Arvoisa raati.
    Seuraavaan, mielessäni olevaan kysymykseen en ole löytänyt vastausta. Kun kierrejousi/öljykeulaa huolletaan, eikö siihen lisätä öljyä vaimenninpuolelle lainkaan yläpuolelta? Oheisessa ohjeessa (http://bikemagic.com/gear/how-to/mou...servicing.html) laitetaan alapuolelta vaimentimeen hiukan öljyä, desilitran verran, mutta ei yläpuolelle, kuten moottoripyörien haarukoihin laitetaan. Ja käsitin tekstistä, että tuon öljyn tarkoitus, kuten jousenkin puolelle lisättävän öljyn, on lähinnä voidella. Mutta mikä iskarissa vaimentimena toimii, ellei tuo öljy?

  16. #1636
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ande749 Katso viesti
    Oheisessa ohjeessa (http://bikemagic.com/gear/how-to/mou...servicing.html) laitetaan alapuolelta vaimentimeen hiukan öljyä, desilitran verran, mutta ei yläpuolelle, kuten moottoripyörien haarukoihin laitetaan. Ja käsitin tekstistä, että tuon öljyn tarkoitus, kuten jousenkin puolelle lisättävän öljyn, on lähinnä voidella. Mutta mikä iskarissa vaimentimena toimii, ellei tuo öljy?
    Tuossa ohjeessa ei ole vaimentimen huoltoa lainkaan. Siinä vain vaihdetaan voiteluöljyt alajalkoihin.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  17. #1637
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Walkeala
    Viestit
    67
    Kuuluuko noihin laittaa vaimennusöljyä? Pyörä on Nishikin X29 vuodelta 2002. Haarukka on alkuperäinen ja valmistajasta ei ole mitään havaintoa....

  18. #1638
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Pohjois Helsinki
    Viestit
    596
    Oliskohan öljyvaimenettu keula vai elestomeerija jousi keula .kait siinä joku tarra on minkä valmistajan keula on

  19. #1639
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Pohjois Helsinki
    Viestit
    596
    Oliskohan öljyvaimenettu keula vai elestomeerija jousi keula .kait siinä joku tarra on minkä valmistajan keula on. vanhemmissa Nisikin juhla malleissa ei ollut kuin elastomeeria ja jousi johonka riittää vaseliini liukuaineekksi, sitten oon nähnyt joitain keuloja joissa on öljy vaimennus ,mutta ei avaus mahdollisuutta.

  20. #1640
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Miten paljon Rockshoxissa tuon jänis vs. kilpikonna -nupin pitäisi kääntyä? Tuntuu kääntyvän tosi herkästi ja ehkä vain 1/4 kierroksen matkalla. Tuo muovinen kääntöjuttu on sen verran heiveröinen, että kysyn ennen kuin yritän vääntää kovempaa, että onko se kaikki säätövara tuossa vai pitääkö sitä vain vääntää reilusti kovempaa?

  21. #1641
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    riippuu rokpoksin mallista 4 - 20 naksua.. xc32 oli muistaakseni 4 naksua ja pike:ssä 20 naksua..
    The end of the road is just the beginning...

  22. #1642
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    riippuu rokpoksin mallista 4 - 20 naksua.. xc32 oli muistaakseni 4 naksua ja pike:ssä 20 naksua..
    Ok, mutta se kuitenkin naksahtelee? Kun koetin kääntää, niin se vain kääntyy ilman mikään pykäliä tosi helposti. Eli ilmeisesti pitää käyttää lisää voimaa?

  23. #1643
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ei pitäis olla mikään voimailulaji tuo reboundin säätö.. joskus oli ainakin halvemmissa tk-vaimentimissa portaaton vipu joka kääntyi about 45 astetta..
    The end of the road is just the beginning...

  24. #1644
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Walkeala
    Viestit
    67
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ande749 Katso viesti
    Kuuluuko noihin laittaa vaimennusöljyä? Pyörä on Nishikin X29 vuodelta 2002. Haarukka on alkuperäinen ja valmistajasta ei ole mitään havaintoa....
    Valmistaja lienee Suntour, muuta tietoa ei tähään hätään ole. Osoittautui, että toisessa putkessa on pari kierrejousta ja toisessa on yhdistetty typpitäytteinen kaasujousi-/öljyvaimenninyhdistelmä. Kaasut tuntuivat olevan tallella enkä päästänyt niitä karkuun. Vaimenninosa purkautui helposti ja öljyt olivat aikojen saatossa poistuneet omille teilleen. Puhdistus ja uudet öljyt tilalle ja elementtiin alkoi tulla vaimennustakin. Vaimennuksen säätöruuvi, jolla ennen huoltoa ei ollut mitään vaikutusta, alkoi tehota ja kun sen kääntää aivan kiinni, vaimenninelementti menee jumiin. Täytyy viikonlopun aikana niputtaa keula ja testata. Lienee sanomattakin selvää, että eihän se mikään pro-tason keula ole mutta varmaankin parempi kuin vielä hetki sitten.

  25. #1645
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    ei pitäis olla mikään voimailulaji tuo reboundin säätö.. joskus oli ainakin halvemmissa tk-vaimentimissa portaaton vipu joka kääntyi about 45 astetta..
    Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi. Kestääköhän se edes säädössä, kun on niin herkkä? Onko se sitten vain tuossa? Jotenkin ei vain odottaisi noin pientä säätöaluetta ja noin tunnotonta, noin kevyesti kääntyvää.

  26. #1646
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi. Kestääköhän se edes säädössä, kun on niin herkkä? Onko se sitten vain tuossa? Jotenkin ei vain odottaisi noin pientä säätöaluetta ja noin tunnotonta, noin kevyesti kääntyvää.
    Mm. Tuon takia täällä foorumilla varmaan usein sanotaan, että reba, jossa on dna-vaimennin ja parempi rebound-säätö, on halvin kunnon haarukka.

  27. #1647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi. Kestääköhän se edes säädössä, kun on niin herkkä? Onko se sitten vain tuossa? Jotenkin ei vain odottaisi noin pientä säätöaluetta ja noin tunnotonta, noin kevyesti kääntyvää.
    En nyt mene juuri tuosta kyseisestä keulasta takuuseen, mutta noissa halvoissa TK-malleissa se "säätö" oli joissain keuloissa joku on/off tyylinen homma ja itse reboundia ei pystynyt säätämään.

  28. #1648
    Aukaisin Manitou Sliver Super 2007 -keulan ensimmäisen kerran. Sisältä löytyi aika mielenkiintoista tavaraa. Toisesta alajalasta valui loraus tummanvihreän rään tapaista litkua/mönjää. Toisesta taas tuli kunnon loraus kristallinkirkasta, mutta pistävän hajuista vettä?! Ja sen jälkeen maitoa (tai siltä se ainakin näytti). Vaimennuspuolelle oli jääneet kermat. Pääsyy huollolle oli kuitenkin kulumaan alkanut liukuputki. Sisältä löytyikin liukupintansa puhki kuluttaneita liukuholkkeja, joita ei saa mitenkään irti. Näyttävät olevan hurjan lujassa.
    Edes ylempi liukuholkki ei liikahtanut kun koetin vääntää sitä ylös meisselillä ja rengasraudalla. Alempi on jossain niin syvällä ettei siihen edes pääse oikein käsiksi.

    Ei tiedä oikein kannattaako alkaa uusiakaan etsimään ennenkuin entiset on saatu irti. Onkohan mitään konsteja? Lämmittäminenkään tuskin auttaa kun molemmat ovat varmaan samaa alumiinia. Saattaisihan se ulompi ainakin dremelillä lähteä mutta ei kehtaisi hajottaa entisiä ennenkuin on varmaa että saa uudet sitten tilalle.

  29. #1649
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Mm. Tuon takia täällä foorumilla varmaan usein sanotaan, että reba, jossa on dna-vaimennin ja parempi rebound-säätö, on halvin kunnon haarukka.
    Kyllä tuolla varmasti sen pystyy säätämään. Ihmettelen vain tuota mekanismia. Kun on jotenkin tottunut siihen, että kun kääntää jotain, niin tulee kunnon vaste ja mielellään vaikka se naksahdus, niin tietää, monennessa pykälässä on. Ei minulla toistaiseksi ole itse vaimennuksen toiminnasta pahaa sanottavaa. Ihan hyvältä se tuntuu. Minulla on tosin ajatuksena ollut tässä koko ajan, että jos tulee hyvä tarjous, niin otan sen Reban ja tästä jää sitten hyvä haarukka toiseen pyörään, jossa on jokin vanha Dart. Pyörä oli kolme sataa halvempi kuin käytännössä vastaava Reballa, niin laskin, että jään selvästi voitolle, kun eihän tämäkään haarukka ihan ilmainen ole.

    En nyt mene juuri tuosta kyseisestä keulasta takuuseen, mutta noissa halvoissa TK-malleissa se "säätö" oli joissain keuloissa joku on/off tyylinen homma ja itse reboundia ei pystynyt säätämään.
    Pystyy säätämään.
    orc biker muokkasi tätä : 14.05.2014 at 21.51

  30. #1650
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi.
    Noitakin on näköjään (ainakin) kahta versiota. Minulla on kaksi Reconia joista Silverissä on juuri tuo mainitunlainen mutta on siinä ehkä 90 astetta matkaa sekä aika hyvä vastus ja Goldissa sitten taas pyöritettävä nuppi jota saa vääntää reilun kaksi kierrosta laidasta toiseen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •