Tätä kun lukee, en yhtään ihmettele että käytetyistä pyöristä löytyy niin paljon nylpättyjä ruuveja.
Olen asentamassa 1 1/8 suoraputkikeulaa tapered runkoon.Adapteri on, mutta mikä laakeri tuonne alapäähän kuuluu 1 1/8 vai 1,5?
Katso valmistajan sivulta minkälainen laakeri runkoosi kuuluu (integroutu, semi-integroitu, ulkoinen ja onko niitä vielä mutakin)
Tämä keskustelu on hyvä muistutus ettei vaan oikeasti kysy tai ainakaan sokeasti usko mitään mitä täällä palstalla suositellaan, Jeesus 140 kiloo metrin varren päässä eli palttiarallaa 10 kertaa enemmän kuin esim. auton vanteisiin pitäs laittaa. Mä en ole fillarissa ikinä yli 40 Nm suosituksia nähnyt ja se on yleensä keskiön laakereille tai redin kampisarjan akselipultille.
En katsonut tarpeelliseksi tehdä uutta aihetta, joten kysyn asiaa tässä ketjussa. Minulla on pyörässäni Rock Shox Reba RL 29 vm 2013 etujoustokeula. Kuinka paljon keulan tulee joustaa silloin kun se on lukitusasennossa? Tuntuu että keula joustaa melko paljon siinäkin asennossa ja ehkä enemmän mitä aivan uutena.
Yksi takaiskarin kiinikkeistä oli löystynyt ja kun kiristin sen ja ilmasin uudelleen ongelma korjaantui.
LIFE IS SIMPLE
EAT, SLEEP, MTB
Onko muita helppoja O rengas korvikkeita kun tuo nippuside?
LIFE IS SIMPLE
EAT, SLEEP, MTB
Mihin momenttiin ootte kiristäny takalinkuston? Mondrakerin Foxy R siis kyseessä ja pultteina 6mm ja 5mm.
Vit saat prkl. Lenkin alussa 2kk sitten huollatettu/säädetty fox float drcv iskari päästi kaikki öljyt pihalle paluuvaimmennuksen säätimen välistä.
Melkonen kilposen työmaa fiilis.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Tämä ongelma selvisi, eli mistä klappi johtui. Rakenne on siis sellainen että iskarin kiinnityksen ylä- ja alapään metallitapit menee runkoon prässätyn metallisen puslan, keraamisten laakeripuslien ja iskarin päihin puristettujen pallolaakereiden läpi. Ensin vaihdoin keraamiset puslat koska niissä oli pientä välystä. Sitten aloin epäilemään rungon metallipuslia, koska tappi heilui niissä melko paljon. Juttelin asiasta etelän leirillä yhden ruotsalaisen fillarimekaanikon kanssa joka korjaa myös iskareita työkseen. Hän vahvisti Meridan viestin, eli että tapin kuuluukin heilua rungossa/rokkerilinkussa noin paljon. Hän myös sanoi että vika on noissa pallolaakereissa. Vaihdoin uudet (ja samalla iskarin tiivisteet sisälle) ja vot - pallolaakereissahan se vika olikin ja klappi hävisi. Itse en osannut epäillä niitä koska tuntuivat käsissä heiluttelemalla tiukoilta.
DT Swiss´n sisäkalujen ja noiden pallolaakereiden vaihtoon on paljon erikoistyökaluja. Niitä ei tarvita, pallolaakeritkin saa puristettua ulos silmukoista ruuvipenkissä pienen hylsyn avulla. Sisäpuolen tiivisteet tulisi vaihtaa manuaalin mukaan vuosittain. En kyllä ymmärrä miksi jos ilmat pysyy sisällä ja iskari pelittää.
Arvoisa raati.
Seuraavaan, mielessäni olevaan kysymykseen en ole löytänyt vastausta. Kun kierrejousi/öljykeulaa huolletaan, eikö siihen lisätä öljyä vaimenninpuolelle lainkaan yläpuolelta? Oheisessa ohjeessa (http://bikemagic.com/gear/how-to/mou...servicing.html) laitetaan alapuolelta vaimentimeen hiukan öljyä, desilitran verran, mutta ei yläpuolelle, kuten moottoripyörien haarukoihin laitetaan. Ja käsitin tekstistä, että tuon öljyn tarkoitus, kuten jousenkin puolelle lisättävän öljyn, on lähinnä voidella. Mutta mikä iskarissa vaimentimena toimii, ellei tuo öljy?
Kuuluuko noihin laittaa vaimennusöljyä? Pyörä on Nishikin X29 vuodelta 2002. Haarukka on alkuperäinen ja valmistajasta ei ole mitään havaintoa....
Oliskohan öljyvaimenettu keula vai elestomeerija jousi keula .kait siinä joku tarra on minkä valmistajan keula on
Oliskohan öljyvaimenettu keula vai elestomeerija jousi keula .kait siinä joku tarra on minkä valmistajan keula on. vanhemmissa Nisikin juhla malleissa ei ollut kuin elastomeeria ja jousi johonka riittää vaseliini liukuaineekksi, sitten oon nähnyt joitain keuloja joissa on öljy vaimennus ,mutta ei avaus mahdollisuutta.
Miten paljon Rockshoxissa tuon jänis vs. kilpikonna -nupin pitäisi kääntyä? Tuntuu kääntyvän tosi herkästi ja ehkä vain 1/4 kierroksen matkalla. Tuo muovinen kääntöjuttu on sen verran heiveröinen, että kysyn ennen kuin yritän vääntää kovempaa, että onko se kaikki säätövara tuossa vai pitääkö sitä vain vääntää reilusti kovempaa?
riippuu rokpoksin mallista 4 - 20 naksua.. xc32 oli muistaakseni 4 naksua ja pike:ssä 20 naksua..
The end of the road is just the beginning...
ei pitäis olla mikään voimailulaji tuo reboundin säätö.. joskus oli ainakin halvemmissa tk-vaimentimissa portaaton vipu joka kääntyi about 45 astetta..
The end of the road is just the beginning...
Valmistaja lienee Suntour, muuta tietoa ei tähään hätään ole. Osoittautui, että toisessa putkessa on pari kierrejousta ja toisessa on yhdistetty typpitäytteinen kaasujousi-/öljyvaimenninyhdistelmä. Kaasut tuntuivat olevan tallella enkä päästänyt niitä karkuun. Vaimenninosa purkautui helposti ja öljyt olivat aikojen saatossa poistuneet omille teilleen. Puhdistus ja uudet öljyt tilalle ja elementtiin alkoi tulla vaimennustakin. Vaimennuksen säätöruuvi, jolla ennen huoltoa ei ollut mitään vaikutusta, alkoi tehota ja kun sen kääntää aivan kiinni, vaimenninelementti menee jumiin. Täytyy viikonlopun aikana niputtaa keula ja testata. Lienee sanomattakin selvää, että eihän se mikään pro-tason keula ole mutta varmaankin parempi kuin vielä hetki sitten.
Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi. Kestääköhän se edes säädössä, kun on niin herkkä? Onko se sitten vain tuossa? Jotenkin ei vain odottaisi noin pientä säätöaluetta ja noin tunnotonta, noin kevyesti kääntyvää.
Aukaisin Manitou Sliver Super 2007 -keulan ensimmäisen kerran. Sisältä löytyi aika mielenkiintoista tavaraa. Toisesta alajalasta valui loraus tummanvihreän rään tapaista litkua/mönjää. Toisesta taas tuli kunnon loraus kristallinkirkasta, mutta pistävän hajuista vettä?! Ja sen jälkeen maitoa (tai siltä se ainakin näytti). Vaimennuspuolelle oli jääneet kermat. Pääsyy huollolle oli kuitenkin kulumaan alkanut liukuputki. Sisältä löytyikin liukupintansa puhki kuluttaneita liukuholkkeja, joita ei saa mitenkään irti. Näyttävät olevan hurjan lujassa.
Edes ylempi liukuholkki ei liikahtanut kun koetin vääntää sitä ylös meisselillä ja rengasraudalla. Alempi on jossain niin syvällä ettei siihen edes pääse oikein käsiksi.
Ei tiedä oikein kannattaako alkaa uusiakaan etsimään ennenkuin entiset on saatu irti. Onkohan mitään konsteja? Lämmittäminenkään tuskin auttaa kun molemmat ovat varmaan samaa alumiinia. Saattaisihan se ulompi ainakin dremelillä lähteä mutta ei kehtaisi hajottaa entisiä ennenkuin on varmaa että saa uudet sitten tilalle.
Kyllä tuolla varmasti sen pystyy säätämään. Ihmettelen vain tuota mekanismia. Kun on jotenkin tottunut siihen, että kun kääntää jotain, niin tulee kunnon vaste ja mielellään vaikka se naksahdus, niin tietää, monennessa pykälässä on. Ei minulla toistaiseksi ole itse vaimennuksen toiminnasta pahaa sanottavaa. Ihan hyvältä se tuntuu. Minulla on tosin ajatuksena ollut tässä koko ajan, että jos tulee hyvä tarjous, niin otan sen Reban ja tästä jää sitten hyvä haarukka toiseen pyörään, jossa on jokin vanha Dart. Pyörä oli kolme sataa halvempi kuin käytännössä vastaava Reballa, niin laskin, että jään selvästi voitolle, kun eihän tämäkään haarukka ihan ilmainen ole.
Pystyy säätämään.En nyt mene juuri tuosta kyseisestä keulasta takuuseen, mutta noissa halvoissa TK-malleissa se "säätö" oli joissain keuloissa joku on/off tyylinen homma ja itse reboundia ei pystynyt säätämään.
orc biker muokkasi tätä : 14.05.2014 at 21.51
Noitakin on näköjään (ainakin) kahta versiota. Minulla on kaksi Reconia joista Silverissä on juuri tuo mainitunlainen mutta on siinä ehkä 90 astetta matkaa sekä aika hyvä vastus ja Goldissa sitten taas pyöritettävä nuppi jota saa vääntää reilun kaksi kierrosta laidasta toiseen.
Kirjanmerkit