Aa juu, yritethään![]()
Eiköhän sille vanteelle mene se mitä hybridin haakukkaa mahtuu. Elämisvaraa pitää kuitenkin jättää. 28" hybridin ja 29" maasturin vanteen halkaisija on sama 622 joten jos 28" koosta ei löydy sopivaa, niin sitten suuntaa 29" tuuman kumeihin.
Leveää ja ihan sliksiä ei tule mieleen, mutta olisko big-apple mitään? Löytyy montaa leveyttä.
No hitsit, kiitti tosi paljon![]()
Hienon näköisiä noissa muutamissa pyörissä ihan slicksit, mutta ovatkin olleet sitten DH pyöriä.
Pikkuhiljaa alkaa näyttämäänkin tuo oma rimpula aika rumalta![]()
Tossa videossa on silleet 26:lla: https://www.youtube.com/watch?v=ae2FmDdT9aI
Tais tulla ostettua vääränlainen sykkeli![]()
Moro,
Päivitin sähköhärpäkkeeni nykyaikaan eli takana oleva painava ylitehokas hubi lähti huitsin nevadaan :-) Tadaaa, nykyinen...
Eli Kiinasta uus motti: 8Fun ja siihen 46T ratas, takana toimii 8 nopeuksinen vaihteisto. Pyörässä on 73mm keskiö, joten se oli ylisuusri (>68mm) ja aiheuttaa offset ongelman. Takimmaisen vaihteiston isoin ratas aiheuttaa ketjun tippumista, koska ketju alkaa oleen jo todella vinossa. Pyörä on yllättävän kevyt ja ketterä, melkein kuin ilman moottoria.
Pyörässä on poljinavustus ja siihen joutuu oppimaan kokonaan uuden ajotyylin. Esim. kahdella kädellä vaihteiden vaihtaminen - toisella kädellä kevyesti jarrua (sähköinen vedon pois kytkentä) ja sitten oikealla kädellä vaihtaminen. Sitten toinen ongelma on nopeuden säätö, eli koko ajan täysiä :-) Tähän ei toimi, kuin +/- napilla hakee eco/tour/boost -moodin päälle ja kokoajan kontrolleri antaa täyden ko. moodin mukaisesti. Eli voin kyllä ajella 20km/h, mutta 16km/h onkin jo huomattavasti vaikeampaa. Nää on näitä normaaleja PAS ongelmia ja ed. kitissä otin koko PAS järjestelmän pois käytöstä.
Hyvä kitti ja ennenkaikkea huomaamaton sekä kevyt!
Ps. 200-250W:lla menee helposti 25km/h, jos on mittariin uskomista...
-jp
jcool muokkasi tätä : 04.04.2014 at 09.17
Missäs tuon akku on? Jos se on tuossa kuvassa niin on todella huomaamaton.
Huippu repussa, ergonin satasen maksava pyöräilyreppu. Repussa on "pivot" nivel ja ergonomisesti suunniteltu muotoilu. Reppu suorastaan unohtuu selkään. http://www.ergon-bike.com/us/en/product/bc1
Paras reppu ikinä, ihan must pyöräilijöille! Ergonilla mahtavat reput!
Edit...pakko vielä kehua reppua. Olen lentänyt monesti sarven yli ym. kaatumiset ja reppu on suojannut akun sekä oman pään. Ei koskaan ole akku tullut niskaan tai ollut vaarassa vahingoittua. Pienihän ko. malli on, mutta minulla on toinen normireppu, johon menee akku ja muut roinat kuten vaikka vaihtovaatteet. ergonin repussa ei kastu selkäkään, loistava ilmastointi.
jcool muokkasi tätä : 04.04.2014 at 09.33
Ohessa video, josta olen inspiraationi omaan pyörään hakenut...
Mahdollisimman simppeli pyörä ja selkään reppu :-)
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Perusetovetosetti saksasta: Elfei Eco @ elektrofahrrad.de , Bafang-moottorilla ja asiallisella johtosarjalla.
Greencyclesta samaan hintaan, mutta ehkä vähän takkuisemmalla johtosarjalla.
http://www.greencycle.fi/product/129...rja-etupyoraan
vähemmän takkuinen on sitten viiskybää lisää.
Nyt on sit Köpiskiekko ja Flykly samanhintasia 800 taalaa...
Tänään sai tuon mun setin jo hyrräämään, ja toivotaan että huomenna postista olisi noudettavissa kehä+pinnat, että saisi kiekonkin kasattua moottorin ympärille ja sitten kovaa ajoa
BMSBatteryllä kesti akun saaminen varastoon noin kuukauden päivät, kiekkotarpeet uskalsi tilata vasta moottorin saapumisen jälkeen, että sai varmasti oikean määrän reikiä kehään (36kpl) + oikean mittaiset pinnat. Suht eksoottisen mittaisissa pinnoissa oli hieman etsimistä, mutta Rosesta löytyi oikean mittaiset (tosin sielläkään ei ollu hyllyssä). Pääsiäinen on menny erinäköisiä kotelointeja värkätessä, mutta nyt näyttäis aika hyvältä, että asennuksesta saa suht huomaamattoman. Akun sain mahtumaan Bullittin tason alle, mutta tuo oli aikamoista kikkailua. Jos akku olisi ollut 5mm kookkaampi mihin tahansa suuntaan, niin asennustapa olisi jäänyt haaveeksi, mutta nyt sen sai "pienellä" säädöllä mahtumaan juuri ja juuri runkopalkkien väliin ja niin että ohjaistankokin mahtuu liikkumaan akun alla.
Settinä siis Bafang CST 350W + 20Ah36V LiFePo BMSbatterystä, joita käskytetään Cycleanalystillä.
Juha_H muokkasi tätä : 21.04.2014 at 19.39
Laitetaan tännekin projektin lopputulos: Kohtuu hyvin nuo sähköreleet sai lopulta jemmaan:
![]()
^Hieno!
Mulla on ollut toi Bafang CST parin talven ajossa, n. 4 tkm, ei mitään pulmia. Pinnojen kanssa vähän, oli vaikea löytää sopivaa mittaa 26" vanteelle. Puolasin ensin 2 ristiin version, mutta pinnoja katkeili n. tonni ajettuna. Seuraavan version tein 1 ristiin BMX-pyörän pinnoilla (Chain Reactionista) ja vaikuttaisi kestävän.
Olen kahlannut eri muunnossarjoja läpi mutta ei ole ihan täysin selvä miten kannattaisi edetä.
Tarve olis etupyörään moottori. Pyörässä on hydrauliset levarit ja 28 tuumaiset kiekot.
Miten jarrutuksen saa toimimaan hydraulijarrujen kanssa? Tarve olis pelkälle avustukselle, ei tehdä mitään mopoa.
Onko valmista kittiä joka toimis tässä käytössä?
Ei napamoottorikaan ole poissuljettu.
Uudet hydrauliset jarrut jossa on paikat antureille tai sitten joku kytkin jarruihin olis ratkaisu jarruongelmaan.
Ei vaan löydy palikoita mistään.
Tuo mun tekemä vaihtoehto on kanssa ihan toimiva, eli erillinen kaasu, joka on helppo vapauttaa jarruttaessa. Tällöin jarruille ei tule mitään erityisvaatimuksia. Tuo tosin vaatii kohtuu laadukkaat laitteet moottorin ohjaamiseen että kaasu toimii jämäkästi ja katulailliseen laitteeseen sen saa pelaamaan yhteen antureiden kanssa niin että kaasu ei kytkeydy, jos poljin ja nopeusanturit eivät anna lupaa (normi kiinavehkeissä tuo peukalokaasu kai jyrää kaikki anturit).
Mulla oli takakiekon kanssa vähän samoja ongelmia, mutta Rosesta tosissaan löytyi sopivia pinnoja. Kasatessa tuli eteen sellainen ongelma, että osa pinnoista taittuu nipasta aika ikävässä kulmassa (3 ristiin, ja vanne ei salli nippaa kääntymään riittävästi) joten niiden kesto on vähän arvoitus, mutta toistaiseksi ei ole ollut ongelmia. Nippojen reijät on vahvistettu joten vanne toivottavasti kestää tuon vähän oudomman kuormituksen.
Pidin etukiekon kasaamista ikävänä hommana pienen kehän, jäykkien pinnojen ja kohtuu korkean navan takia, mutta takakiekko veti kasaamisen hankaluudet ihan uusiin sfääreihin tuon monikiloisen "navan" ja outojen mittojen takia. 28" peruskiekkojen kasaaminen on noiden jälkeen yhtä juhlaa![]()
Juha_H muokkasi tätä : 07.05.2014 at 09.56
Ei kai se hydraulinen levyjarru mikään ongelma ole. Kattoo vaan, että kitti on Levyjarrun kanssa yhteensopiva. Aikaisemmin linkkaamastani paikasta ainakin tarjottiin ko. kittejä. Kokemusta levyjarrullissita ei ole, mutta jos oikein tulkitsen tekstiä, niin esim tämä voisi olla toimiva hinnat alkaen setti. Tilaukseen vaan oikeaa tuumakokoa kiekolle ja akku jostain niin pääsee baanalle.
Jos rahdit olis halvempia, niin kuinka halvalla näitä jo rakentelisi ... alle 200€ ALV0 hinta, yksin kappalein. Oliskohan bisnesrakoa, jos tois kontillisen laivalla ja myis akkuineen 400€ sis alv kotimaassa tai asennettuuna 500€ sis alv. Mitä noista nyt on kokemusta, niin tuskin mitään kauheita takuuvastuita joutuis kantamaan. Sen verran luotettavaa ja toimitavarmaa massatuotantokamaa. Sammakkoakun designin voi joutua paikkaamaan mikkiliimalla, mutta ei sekään montaa sekuntia vie, jos on hitsauskone ja homman tekee jo uutena irrallaan. Hyvin järjestetyssä autotalliin tehdyssä kokoonpanopisteessä tuollaisen kitin heittäisi alle tunnissa paikalleen.
Jos tuolle halvalle tielle lähtee, niin pinnojen kireys on hyvä tarkistaa viimeistään 100km ajon jälkeen, mieluummin ennen ajoon lähtöä ja sitten normaalissa kiekon ensihuollossa.
Hydrauliseen jarrukahvaan soivttelisin mukana tulleiden jarrukahvojen kytkimet. Mitä olen noita kahvoja ja omia hydraulisten jarrujen kahvoja ihmetellyt, niin luultavasti onnistuisi soveltaen ja itse rakentaen.
Pitää tutustua noihin
e-bike kamaa löytyy jo ihan pirusti ja on jopa vaikeeta seuloo järkevät esille.
Tämä olis kans vaihtoehto.
http://www.hibike.com/shop/product/p...chliesser.html
Moro!
Olisi suunnitteilla rakentaa vaimon hybridistä sähköavusteinen n. 10km työmatkan ajamiseen. Vaatimuksina helppokäyttöisyys, luotettavuus ja siisti asennus. Tarkoituksena olisi ajaa työmatkaa hyvällä kelillä sähköpyörällä. Ilman suihkussa käyntiä tämä olisi vieläpä nopeampaa kuin bussin käyttäminen.
Olen lukenut ketjua ja tämä setti vaikuttaa luotettavalta (kosteutta kestävät liittimet, väylärakenne):
http://www.elektrofahrrad-einfach.de...usatz-Eco.html
Akku samasta paikasta ostettuna on mielestäni aika suolaisen hintainen, 350e. Sen sijaan olen ajattelut esim. tätä (jos sopii pyörän etukolmioon ja 8Ah riittää n. 20km ajomatkaan):
http://www.bmsbattery.com/36v/513-bo...e-battery.html
Tai sitten hiukan järeämpää tarakalle:
http://www.bmsbattery.com/36v/316-24...tery-pack.html
Onko bmsbatteryn akuista kokemuksia? Liittimet eivät taida olla kovin säänkestäviä. Entä kuinka paljon hintaan mahtaa tulla maksuja tullin ja alvin muodossa?
Ok. Pulloakku ei sovi pyörään, niin täytyy varmaan tilata tuollainen sammakkoakku.
Huomasin että bmsbattery myy myös tuollaista johtospagettia vähentävää sarjaa: S06PW Easy Assembling Waterproof Connector Kit
Lisäksi tuo Torque Simulation Square Wave Controller vaikuttaa kiinnostavalta. Sen kanssa pystyisi valitsemaan vakionopeuden tai vakiotehon ajomoodiksi. Tuohon kun vielä laitaa 12-napaisen PAS-anturin niin pitäisi olla käytettävyys kohdallaan. Onkohan tuossa poljintunnistus jo niin nopea ettei erillisiä jarruantureita välttämättä tarvittaisi? ELFEi mainostaa tätä V2 sarjassaan.
Moottoriksi ajattelin Bafang 36V250Watts Front Driving QSWXK5:ta. Siinä pitäisi olla parempi vääntö kuin Q100:ssa tai SWXU:ssa. Asettaako sähkömoottori kuinka kovia lujuusvaatimuksia etuhaarukalle? Etuvetoista systeemiä ajattelin lähinnä painojakauman takia, kun akku on kuitenkin takana.
Tuolle setille tulisi bmsbatterystä ostettuna hintaa n. 300e + postit 160e. Postimaksut tuntuvat kovilta, mutta kokonaishinta jää alvien kanssa silti alle saksan hintojen.
Jos etuhaarukka on alumiinia, niin suositellaan muutaman euron tukirautoja (torgue arm) teräksiset kestää hyvin ilmankin.
Hienoltahan tuo näyttää, mutta kovasti askarruttaa tämä: Onko kovin hyvä juttu, että tuollaisella auton kokoisella hökötyksellä saa ajella moottorin voimalla pitkin kevyen liikenteen väyliä. Tulee todella pahaa jälkeä, kun tuollaisella osuu muihin.
Sitten kun/jos jotain sattuu ja hökötyksen säädöstenmukaisuutta aletaan tutkimaan ja selviää, että laite ei ole polkupyörä, vaan jotain muuta joka olisi pitänyt vakuuttaa, on seurauksena ns. vaikeuksia.
Vakuutusyhtiössä työskennellessäni kallein vastaantullut mopon liikennevakuutuksesta maksettu vahinko oli yli kaksi miljoonaa. Jos vahinko olisi aiheutettu vakuuttamattomalla ajoneuvolla, olisi maksajana ollut kuski itse.
Jos laite ei ole polkupyörä (max. 250W jne.) vaan moottoriajoneuvo, on liikennevakuutus pakko ottaa, ja tämän laiminlyönnista kiinnijääminen tulee todella kalliiksi, ja vahingon sattuessa uskomattoman kalliiksi (pelkkä hyvikemaksu on 10 kertainen vakuutusmaksu koko käyttöajalta).
Lopetan nillittämiseni tähän, mutta toivon että näillä telotaan vain itseään eikä muita tiellä liikkujia.
Tuosta tuli mieleen, että eikös 250W rajoitus ole aika hölmö? Tollasen 25kg kuormapyörän sähköllä liikuttaminen lastaamattomanakin luulis vaativan enemmän tehoa kuin 10kg ns. urheilullisen sähköpyörän, josta kaikki "turha" on karsittu pois (lukot, pakkarit, lokarit, jne.). Eikö olisi järkevämpää, jos laissa mainittaisiin vain 25km/h rajoituksesta, jolloin avustus kytkeytyy pois? Toisaalta tämä nopeusrajoituskin on vähän hölmö, koska hyväkuntoinen henkilö pitää yllä jatkuvaa 30km/h+ vauhtia ihan lihasvoimallakin. Minusta optimi vois olla vaikka 35km/h nopeusrajoitus, jolloin avustus kytkeytyy pois, eikä mitään rajoitusta moottorin teholle.
Rajoitus on erittäin hyvä, koska kysymys on liikemäärästä. Neljääkymppiä kulkeva ketterä maantiepyörä on muille tielläliikkujille paljon vaarattomampi, kuin tällainen hillitön möhkö. Haluaisitko oikeasti, että kevyen liikenteen väylälle alkaisi ilmestyä 35km/h kulkevia 1.5m x3 metrisiä, lastattuna 250 kiloisia hirviöitä?
Mielestäni tuollaisilla hökötyksillä ei ole mitään asiaa kevyen liikenteen väylille, eikä hitaan nopeutensa takia myöskään ajoradalle. Autot ja mopot on jo keksitty, eikä tällaisille riksoille ole mitään tarvetta, jota ei jo muuten saataisi täytettyä.
Kuskilla massaa hieman vajaa 70kg ja pyörällä sähköreleineen hieman yli 30kg. Veikkaan että tuolta pientareilta löytyy aika monta maantiepyöräilijääkin joiden "yhdistelmämassa" yltää samaan tai yli. Pyörä on liikkunut vaivatta vuoden verran ilman moottoriakin tuota 22km/sivu työmatkaa, mutta toki moottori helpottaa. Jos kuskattavana on ollut läppäri niin mieluummin sen on heittänyt Bullittin lavalle kuin alkanu kantamaan selässä 10kg hydridillä tai maantiepyörällä. Bullitt on kehitetty alunperin pyöräläheteille, joten se on tavarapyöräksi kohtuullisen kevyt ja urheilullinen. Moottoriteho on rajoitettu ihan laillisen 250Wattiin (sen saa ihan itse määrittää watilleen tuohon cycle analystiin) osin senkin takia, että akku kestäisi mahdollisimman hyvin. Ylämäissä joutuu polkemaan reilummin apuna, mutta tasasella pääsee todella rauhallisella ajolla. Ja tuo 250W on sähkötehoa, tarkoitus olisi mitata todelliset tehot myös takakiekosta (veikkaan että ei päästä lähimainkaan 250wattia). Sitä en tiedä miten teho lain mukaan määritellään, mutta tehojen mittääminen moottorin ottaman sähkön määrästä on vähän kun auton tehoja määriteltäisiin kulutusta vastaavan bensamäärän energiasisällöstä - eli ei kuulosta kovin fiksulta.
Tehot ei siis varmasti ylity. Ja ajo rauhoittuu kummasti kun kynnys tiputtaa vauhti mahdollisissa riskipaikoissa kävelyvauhdin tasolle on todella pieni - kiihdytys 25km/h matkavauhtiin kun hoituu moottorin avustamana niin helposti.
Edit niin ja OTB:t tuolla tavarafillarilla on suht haastavat tehdä, joten pyörä pysähtyy tarvittaessa hyvinkin hätäseen kun etujarrun voi survasta vaikka pohjaan ilman että kuski jatkaa matkaa stongan yli.
Juha_H muokkasi tätä : 09.05.2014 at 18.08
Kyllä nuo molemmat rajoitukset on ihan hyviä. Joka haluaa ajaa kovaa hankii sen sähköttömän. Sähköavusteiset on rauhalliseen cruisailuun tarkoitettu ja siihen ne on mainioita. Lainsäädännössä pitäis olla pienitehoinen mopo, jolla olisi vakuutuspakko ja kevyt rekisteröintikäytäntö, mutta ei 25 k/h nopeusrajaa. Itseä kiinnostais eniten 200W keskiömoottori ilman nopeusrajaa. Tuollaisella pitäisi helposti 45 km/h matkanopeutta ja olisi kuitenkin 15 kiloisena ihan kelpo fillari tyhjillä akuillakin.
Nyt on tainnut lähteä möröt liikkeelle mielikuvituksessa. Jos lueskelet ketjusta motiiveja tuon pelin rakennukselle, niin ymmärrät varmaan, että ei se sillä sähköistyksellä yhtään vaarallisemmaksi muuttunut. Huippunopeudet tuskin nousi yhtään. Ainostaan kuski pääsee nyt halutessaan hikoamatta perille. Mopon selässä tai auton ratissa vietetty aika on kaikki kallista hukkaanheitettyä aikaa, mikä maksaa vielä kaiken lisäksi kukkarolle ja ympäristölle. Miksi ei sitä samaa aikaa voisi käyttää hyödyksi liikunnan muodossa? Kevytkin liikunta, jossa ei hikoile on erittäin terveellistä ja ehkäisee monia sairauksia erittäin tehokkaasti. Tätä puolta ei mikään auto, eikä mopo pysty tarjoamaan. Jos arvostaa itseään ja omaa elämäänsä ja haluaa säästää aikaa, niin tuollainen kulkuneuvo on erittäin fiksu.
aikuisen ihmisen optimaalinen liikuntamäärä järkevällä rasituksella on 2h joka päivä. sitä tuntimäärää ei kiireine saa mitenkään täyteen, jos ei ota hyötyliikuntaa avuksi.
Vaarallisin näkemäni liikennöijä kelvillä on ollut mummo rollaattorilla. Alamäessä vauhtia oli yli 40 km/h, kun rollaattori täristen painoi menemään. Siihen nähden tuollainen alunperin rahtipyöräksi rakennettu peli on varsin kesy, hyvin hallittava ja nopeasti pysähtyvä. Ei tuo missään nimessä mikään hirviö noilla sähköillä ole. Alamäissä ottaa sähköihin verrattuna varmasti 4-kertaisen liike-energian pelkästään rulaamalla. Tuossa pyörässä olevat hyvät jarrut myös toppaa sen liike-energian varsin tehokkasti. Mua ei ainakan pelota, eikä ahista yhtään tuollaiset rahtipyörät. Mukava niitä on katsella. Jos kuski pitää järjen mukana, niin kyllä ne sinne sopii ja ovat erittäin turvallisia. Hyvin paljon turvallisempia, kuin moni vanha pyörä, missä on kovettuneet jarrupalat ja ruostuneet vaijerit.
Kirjanmerkit