Mobiililaitteitaan kävellessään/pyöräillessään räpläävä sakki alkaa olla melkoinen harmi. Nyt kun tarkenee touhta paljain käsin,se näyttää muodostuneen kansanhuviksi. Sellaisen sankrin ohittaminen tai kohtaaminen on ihan oma sirkusnumeronsa.
Mobiililaitteitaan kävellessään/pyöräillessään räpläävä sakki alkaa olla melkoinen harmi. Nyt kun tarkenee touhta paljain käsin,se näyttää muodostuneen kansanhuviksi. Sellaisen sankrin ohittaminen tai kohtaaminen on ihan oma sirkusnumeronsa.
Hupinsa kullakin!
Pidän oikeuksistani kiinni rohkeasti, mutta en kuitenkaan aja alle. Järkeä voi käyttää. Polkupyörä pysähtyy (jos kuski vaan osaa) vielä 30kmh vauhdistakin hetkessä ja väistää esteitä suht ketterästi. Kahdella jarrulla varustettuna ei kyllä tule liikenteessä juuri koskaan tilannetta jossa tuntuis että ei olis tilanteen päällä. Näkyvyyskin pyörän selästä on parasta A -luokkaa.
Kaksi teinityttöä mummomankeleilla meinas aiheuttaa tilanteita. Käsittämätöntä kuinka noinkin hitaasti liikkuvat pyöräilijät pystyvät tappamaan kaikki muut ympärillänsä. Sen enempää tilannetta selittelemättä, tiivistän vain siihen että havainnointi oli molemmilla aivan perseessä, liikenteeseen sijoittautuminen vielä surkeampaa ja ryhmittyminen ... "päällekkäistä". Ehdin kyllä säikähtää, mutta fysiikan lait olisi antaneet mahdollisuuden sekä pysäyttää ennen törmäystä että väistää. Valitsin väistämisen kun olin jo ennalta rakentanut kolmiulotteisen kartan tilanteesta päähäni ja tiesin sen olevan turvallista.
Vaikka en hyväksykään New Yorkin lähettien perseilyä, niin heidän mantransa - "Älä reagoi minuun mitenkään, anna minun reagoida sinuun" - on joskus ihan hyvä periaate joissain tilanteissa kunnes ihmiset oppii ajamaan ajoneuvoillansa (ei ikinä).
Muistuu mieleen tilanne Espoon kapealta ulkoilurantaraitilta kun pariskunta kärryn kanssa oli ohittamassa mummelia ja tätä letkaa ohittamaan lähti huoleton sunnuntainaispyöräilijä ... oikealle kaartuvassa mutkassa.
Olen ajanut tästä nyt kaksi kertaa, onneksi kumit ovat vielä ehjät. Olen miettinyt että pitäisi ottaa varusteeksi kaupunkiajoille pieni harja jolla näitä miinoja saisi purettua kohdatessa. Lukkokengillä on ikävä alkaa lasinsiruja potkimaan tien sivuun.
En usko että lasinsiruja on tahallaan levitetty, näyttäisi enemmänkin että bussipysäkin lasi on rikottu ja lasinsirut levinneet siitä pyörätielle.
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
Olympiaterminaalin vieressä oli kiertotietyöt kovassa vauhdissa. Tälläinen on kiertoreitti: http://www.hel.fi/static/hkr/temp/olympiaterminaali.pdf Vetää sanattomaksi.En ainakaa itse aja tuolta, vaan ajoradalla joka on pyörätien paikalla.
En löytänyt parempaakaan paikkaa kuin tämän.
Ja sitten:
Laivasillankadulla Olympiaterminaalin vieressä tunki joku autoilija (kävellen) koiran kanssa mun ja kaverin välistä, ihan vaan v**uillakseen, ei sanonut kuitenkaan mitään meille. Miehen nainen sen sijaan kiersi meidät.
Oltiin siis pysähdytty taluttamaan jalkakäytävän puolelle koska edessämme miehet nostivat betoniporsaita nosturilla.
Sami93 muokkasi tätä : 28.04.2014 at 20.30
Laitetaanpa tämä juttu tänne..
Itse tapahtuma oli vuosia sitten, meinasin jäädä fillarilla taksin alle kun ylitin suojatietä (pyörätien jatke).. tilanne oli aika erikoinen, kun lähestyin suojatietä niin näin auton joka oli kaukana lähestulkoon paikallaan, ajaessani suojatielle lähti taksi kiihdyttämään kovasti ja osuma oli hyvin lähellä, oli senteistä kiinni että taksin keula olisi napannut takarenkaaseen kiinni. Säikähdin ihan vitusti, ja taksi jarrutti sitten ~100m päähän kovasti.
Itse luulen että tuossa tilanteessa taksikuski näppäili jotain konsolia kun näytti olevan lähestulkoon paikallaan ennen kuin lähti kiihdyttämään kohti.. ja ilmeisesti oli uusi keikka tiedossa kun alkoi kiihdyttää.
Näin eilen kyseisen taksikuskin (nyt jo eläkkeellä).. Menin hyvässä hengessä juttelemaan että muistaako hän tämmöistä tilannetta, enempää miettimättä tämä entinen ammattikuski tykitti 'pyörä väistää autoa' .. Katoin siinä että mitä ihmettä, sain uusintana 'pyörä väistää autoa'. Katoin siinä tätä entistä ammattilaista että wtf. Eli päälle saa oikein yrittämällä ajaa, eikä tarvitse varoa mitä ~100m päässä suojatiellä voi tapahtua, on ok oikein kiihdyttää kohti (vieläpä tuossa kohdassa on alamäki joten tommonen turbodiisseli ampuu aika hyvin kohti.
Vieläkin vaan ihmettelen tätä ammattiautoilijan asennetta..
"Ainoa treeni mitä kadut on se, jota et tehnyt." -Michael Jordan
Laitanpa tänne, kun hukkuu tuonne toisaalle väärän otsikon alle. Siis: kuka määrittää ja millä perustein, onko kelvi pyöräilykuntoinen? Vuoden ympäri kaikissa sää- ja keliolosuhteissa ajavana ehtii nähdä niin monenlaista kelviä, että usein tulee mietittyä tätä kysymystä.
Käytännössä sen määrittää seriffiautoilija ja hän toimii sekä valvovana, tuomitsevana että tuomion täytäntöönpanevana elimenä yhtä aikaa.
Eilen oli mielenkiintoinen työmatka, kun taisi olla niin että joutui ajamaan enemmän ajoradalla vieressä kulkevan pyörätien sijaan. Koko kelvin valtaavien jalankulkijoiden lisäksi joutui vaihtamaan ajoradalle myös kahden parkissa olevan auton ja kaivinkoneen (eri pyöräteillä) sekä vastaantulevan rinnakkain ajavan moottoripyöräilijän ja yhden opelistin takia. Yritä siinä sitten ajaa lain mukaisesti pyörätiellä.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomioistuin
Tsapauskohtaisesti.
Ei ole.
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
Oulun keskusta blääh. Kolme autoa kolmion takaa parkkiin pyörätien jatkeelle. Yksi kehtasi vielä tööttäillä perään peukun näytön jälkeen.
Kehtaavat tätä vielä sanoa pyöräilykaupungiksi noilla liikennejärjestelyillä.
Tielaitoksen ohjeista voisi ehkä tehdä päätelmiä. Esim. http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf...lien_hoito.pdf
Tosin kovin montaa metriä ohjeiden mukaista väylää ei taitaisi löytyä. Ohjeet ovat ihan järkevästi laadittuja, mutta käytännössä ei taida riittää rahat jne.
Esim. tämä suunnitteluohje on kuin jostain toisesta maasta: http://alk.tiehallinto.fi/thohje/kevliisu.pdf
Mutta autoilija sen määrittää lopulta. Eli Veronmaksaja. Kuten julisti Lamminpäässä kerran kuuluisa kuorma-autoilija Siivikkalasta, kiilattuaan meikäläisen Volvolla nurtsille: "Veronmaksajat on tehnyt sulle komeen pyörätien, mee jätkä sinne ajamaan!" (kyseisessä kohdassa mulla oli ihan validi syy ajaa leveän kadun piennarta).
No joo, kysyin huonosti. Toki se oli tiedossa että tällaiseen jonkinasteiseen mielivaltaanhan se perustuu.
Ehkä hain kysymyksellä pikemmin sitä, että milloin kelvi teidän foorumilaisten mielestä ei ole ajokuntoinen yleisesti - erilaisilla kuskeilla myös kalustosta riippuen on tietenkin erilaisia omakohtaisia näkemyksiä - mutta nimenomaan yleisempää katsantoa perusteineen kaipaisin.
Toi muiden ohjaaminen on kyllä aika vaikeaa. Tai saahan ne esim. ohjaamaan ihan oudoille ajolinjoille, kuten toissapäivänä kun ylitin nelikaistaisen keskikorokkeettoman kadun suojatietä. Liikenteen vuoksi ehdin irrottaa lukkopolkimet ja nousta pyörän selästä, kävellä puolen kaistaa niin vielä siellä joku tohelo yhtään hidastamatta ohjaa pyhän peltilehmänsä kaartamaan sieltä toisen kaistan puolelta. Sen verran oli kyllä havaintoaikaa, että vähän kaasupoljinta himmaamalla olisin kyllä ehtinyt kävellä sen kaistan yli ja ei olisi tarvinnut edes jarruttaa k.o. autoilijan. En sitten viitsinyt pyörääkään alle työntää vaikka kieltämättä tuo aika vanha jo onkin ja uuden voisin jonkun muun laskuun ottaakin.
Espoo säästää osa n+2: Kun kelvin järjestelyitä muutetaan, ei kannata alkaa raaputtamaan vanhoja maalauksia pois, vaan laitetaan uudet vanhojen päälle.
Tällainen löytyy Turunväylän alittavasta tunnelista Ruukinrannassa Ville Valgrenin tieltä. Päällekkäin on laitettu pyöräilijät ja jalankulkijat väylän eri puolille, ja molemmat oikealla kulkemaan opastavat maalaukset. Kun tähän tunneliin tullaan etelästä päin pimeästä mutkasta, on seurauksena usein ns. ohjelmaa.
Pyöräilijähän väistää autoa tullessaan pyörätien jatkeelle ellei liikennemerkein tai muissa säännöissä muuta määrätä. Kun et tilannetta sen tarkemmin kuvannut, niin saattoi se ammattikuski olla tuossa kohtaa oikeassakin. Tahalleen päälle kiihdyttely on tietenkin aina tuomittavaa samoin kuin pyöräilijä vaistää AINA luulo/asenne.
Pari iltaa sitten, kun laskettelin kotiportille ajotietä (kylänraittia) pitkin niin takaa tulleelle pakulle tuli pakonomainen tarve alkaa pesemään tuulilasia hetimiten mun kohdalla.. Sain sitten omankin "tuulilasini" pestyä siinä samalla.Ja eilen illalla kaksi naiskävelijää lompsivat kelvillä, keskellä. Himmaan vauhdin ja havaitsevat "ritirati" -äänen. Tapahtui jälleen se mitä yleensäkin; olen ohittamassa sieltä vasemmalta ja eikös toinen hyppää oikealle ja toinen sinne vasempaan.. hetki ennen tuota kumpainenkin oli kaartamassa jo oikealle, mutta mutta, pikaisen ajatuskatkon jälkeen toinen onkin siinä eturenkaan edessä.
Pysähdyin ja kävin lyhyen, rakentavassa hengessä, käydyn keskustelun about 40-vuotiaiden kanssa. Vasempaan loikannut pyyteli kovasti anteeksi äkkinäistä hyppäystään.. Ohjeistin jatkossa fillarin lähestyessä takaa joko liikkumaan siellä kelvin oikeassa reunassa tai sitten vaan jatkamaan suoraan tekemättä niitä äkkiloikkauksia mihinkään suuntaan. Morjestukset ja lenkki jatkui...
Kysyin täällä aikaisemmin ohjeistusta ajoradalla ajoon. Sujuuhan tuo ihan hyvin, mutta hieman orpo olo olla isoissa liikennevaloissa yksin isojen maastureiden seassa kun muut pyöräilijät ajavat laittomasti(?) kävelyteillä
Nyt kysyisin neuvoa, kuinka ajoradalta siirrytään sujuvasti pyörätielle? Esim. Topeliuksenkadulta Töölön tullin Shellin kohdalta Mannerheimintien pyörätielle siirryttäessä, miten kuuluisi toimia? Ajoradalla vaan käsimerkki vasemmalle tai oikealle ja sitten siihen suojatien välipysäkille odottelemaan?
Jos et osaa kunnon bunnyhoppia, niin hidastat ehkä vähän, nouset putkelle, vetäset stongasta jotta etupyörä kevenee. Takapyörä kun tulee kanttarille niin joustat polvilla.
Jalkakäytävällä tosiaan saa pyöräillä ainoastaan alle 12-vuotiaat eli kyllähän tuota laitonta toimintaa näkee jos sopivia väyliä pyöräilee.
Ajoradalta pyörätielle siirtyminen ei liene sujuvaa kovinkaan usein, koska liikennesuunnittelija ei semmoista ole suunnitellut. Itse ajan mistä sujuvimmin pääsee, ja jos on valoristeys niin riippuu myös miten valot sattuvat kohdalle. Keskisaarekkeelle en kuitenkaan erikseen ajaisi odottelemaan vaan jos on jo ajoradalla niin ajaa sitten risteyksen läpi ajoradlla, riippuen tietenkin reitistä. Jos esimerkiksi Topeliuksen kadulta haluaisin Mannerheimintietä pohjoiseen ja vieläpä idänpuoleista (oikeanpuoleista pohjoiseen mentäessä) pyörätietä, niin ajaisin kyllä ajoradalla risteyksen läpi, jonka jälkeen siirtyisin siihen pyörätielle. Jos taas haluaisi samassa tapauksessa vasemmanpuoleiselle pyörätielle, niin silloin tietty keskisaarekkeelle päätyy. Tai näin ainakin Googlen streetviewistä katseltuna.
Oma lähtökohtani on myös se, että mitään bunnyhoppeja ei pyöräilijän tarvitse erikseen opetella.
Tee tuosta opetusvideo YouTubeen ja ota vaimosi mukaan bunnykorvien kanssa.
On varma menestys.
Tuossa on mallia:
http://www.youtube.com/watch?v=lALhnxGgluA
Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.
Tänään se perus eli autoilija kääntää oikealle kääntyessään eteen. Noh, tuotahan osasin jo odottaa, kun katselin vierelle ja sopivasti himmailin niin ei tarvinnut heittää pyörää konepellille. Tuossa samassa paikassa katselin jo aiemmin tänään myös sen kuinka vasemmalle kääntyessään jäykkäniskainen autoilija ei mitenkään onnistunut edes vilkaisemaan vasemmalle josko sieltä vielä tulisikin kevyttä liikennettä takaa. Seisoi kuitenkin melko pitkään risteyksessä odottamassa vastaantulijoita. Molemmissa tapauksissa oli selkeästi 'ei kiinnosta' -mentaliteettia pelissä. Ei tuo nyt oikein kivalta näytä. Pitäisi varmaan olla mätiä tomaatteja taskussa niin voisi niillä viskata.
Kahvipöytäkeskustelussa paljastui juuri, että ihan täysijärkisenä pitämäni kaveri vilpittömästi luuli pyöräilijöiden olevan väistämisvelvollisia autoihin nähden.
Tänä aamuna töihin pyöräillessäni eräs autoilija ei kolmion takaa väistämisvelvollisena tullessaan katsonut tulosuuntaani lainkaan, vaan kiihdytti huomaamattaan ja täysin yllättäen eteeni. Auton vauhti oli ensin hidastumassa, joten kuvittelin, että minulle suoraan kelviä pitkin ajaessani ollaan antamassa tietä. Tein kuitenkin virheen kun en hakenut katsekontaktia kuljettajaan. Auton alle jäämisen välttääkseni tein äkkijarrutuksen, jonka seurauksena lensin komeassa kaaressa pyöräni tangon yli asfalttiin auton eteen. Ilmassa ollessani ehdin harmitella lukkopolkimia ja toivoa, että autoilija noteeraisi edes nokan editse laskeutuvan ilmaliikenteen ja jarruttaisi ennen päälle ajamistani. Tämä tapahtui Malmin aseman editse kulkevalla kelvillä ennen kahdeksaa aamulla.
Tärkein ensin: pyörä jäi ehjäksi. Minut itseni pelasti kypärä vakavammilta vammoilta, mutta otsaan, nenään, leukaan, polviin ja kyynärpäähän tuli silti kevyttä asfaltti-ihottumaa ja kahdesta sormesta murtui nivel. Kypärä hajosi otsalta ja ajopusero repesi plus sotkeutui nenästä valuneeseen vereen. Pyöräilin turpa veressä loppumatkan (8 km) töihin.
Muistutus itselle: jos ajat pyörällä, käytä kypärää ja hae autoilijan kanssa katsekontakti ennen eteen ajamista.
^ Onko autokuskin tiedot tallessa? Kutsuitko ketään paikalle?
Yhteystietoja en kysynyt, koska luulin, että mitään pysyvää vammaa ei tullut minuun tai varusteisiin. Annoin ukolle paikan päällä kunnon sanallisen läksytyksen. Kypärän ja puseron rikkoutumisen huomasin vasta perillä ja sormetkin alkoivat ilmoittaa itsestään vasta parin tunnin kuluttua kolhusta. Miehen lähtiessä otin kumminkin rekkarin ylös varmuuden vuoksi. Nyt voin todeta, että hyvä kun otin. Autoilija kyllä heti myönsi virheensä, pahoitteli yms. Paikalle osui ainakin kaksi muuta pyöräilijää kysymään onko kaikki hyvin.
Kirjanmerkit