- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Siitä juuri ennen Jumboa pohjoispuolella kehä IIIa hotelli Rantasipin pihan läpi tai aina Tikkurilantielle saakka ja sitä pitkin ja täältä takaisin kehän viereen jos haluttaa. Itse seikkailin muutama viikko sitten tuolla myös ja minun reittini meni noin. Sitä voi tietysti ennakoida menemällä niiden pohjoispuolisten toimistorakennusten pihojen kautta.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Ns. jopotyttösuuntamerkki on tosiaan yllättänyt muutaman kerran. Sen antaja yleensä ajaa oikeassa laidassa ja kääntää pyörän vasemmalle millisekunti suuntamerkin jälkeen.
Kääntyikö oikealle? Kannattaa muistaa, että raskaiden ajoneuvojen kabiinista on näkyvyys oikealle takaviistoon erityisen huono, joten kun sopivasti lähestyy, on pyöräilijä melkoisen hankala havaita. Kannattaa siis antaa hieman armoa tällaisissa tilanteissa. Henkilöauton tuulilasiin kannattaa sen sijaan heittää pyörä sen enempää miettimättä.
Joo, oikealle kääntyi. Mietin kyllä itsekkin jälkeenpäin että kun suunnilleen samaa vauhtia risteystä lähestyttiin, niin saatoin olla sopivasti kuolleessa kulmassa koko ajan.
Jos ajaa samaan suuntaan kuin pyöräilijä, ohittaa pyöräilijän ja kääntyy heti sen jälkeen eteen, niin kyse ei ole mistään huonosta näkyvyydestä takaviiston, vaan pelkästä välinpitämättömyydestä.
Eilen minulle kävi samalla lailla Kehä 1 ja Kurkijoentien risteyksessä. Kehä 1:t Leppävaaran suunnasta Kurkijoentielle kääntynyt auto henkilöauto kääntyi suoraan eteen, vaikka oli juuri hetkeä aikaisemmin ohittanut minut, kun olin noin 5 metrin päässä risteyksestä.
Ilmeisesti viestini kohdat "kun sopivasti lähestyy" ja "henkilöauton tuulilasiin kannattaa sen sijaan heittää pyörä sen enempää miettimättä" eivät täysin auenneet. Tässähän nyt hain sitä, että tietyissä tilanteissa tuolta kuorma-autosta on erityisen hankala huomata pyöräilijää, joten siihen kannattaa varautua. Se ei tarkoita sitä, että näin olisi aina. Jos haluaa kuolla, voi kyllä pitää kiinni oikeuksistaan aivan viimeiseen asti, ja vaikka koittaa ehtiä sinne kuorma-auton alle.
Korostan vielä uudemman kerran: tämä ei tarkoita sitä, ettei kuorma-auton tarvitsisi väistää. Eikä sitä, että alun perin lainaamani kirjoittajan tilanteessa olisi ollut kyse tästä. Kunhan totesin ihan vain muistin virkistykseksi, jos ei ole joku tullut ajatelleeksi.
Laittakaa palautetta kehä 3:n liikennejärjestelyistä:
http://portal.liikennevirasto.fi/siv.../yhteystiedot1
Tuo järjestely kun ei ole ihan lyhytaikainen vaan remontti kestää vielä 2 vuotta.
Hämeenlinnanväylän itäpuolella kulkevalla kelvillä on mukava ansa pirkkolan kieppeillä: tie näyttää menevän suoraan, mutta päätyykin jyrkkiin portaisiin. Tulin tähän paikkaan noin neljääkymppiä, ja hieman heikommalla keskittymisellä olisi seurauksena ollut ns. ohjelmaa.
Varsinainen ansa löytyy tästä paikasta, https://www.google.fi/maps/@60.16266...qAaD6VPGag!2e0 johon liikennesuunnittelija on päättänyt laittaa keihään keskelle kelviä. Tämä on aiheuttanut useamman kerran ikäviä tilanteita, kun Larusta päin tullessa on joutunut varomaan liian keskellä tietä ajelevia kanssapyöräilijöitä. Mikäli tarkoituksena on saada valmiiksi varrastettu pyöräilijä grillijuhlien pääruoaksi, on järjestely varmasti aivan asiallinen.
Harvinaisen moni pyöräilijä ei tiedä mikä on yhtenäisen ja katkonaisen keskiviivan ero. Ongelman huomaa muun muassa tässä: http://goo.gl/maps/TjcGA
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
Jos pitäisin kiinni oikeuksistani pyöräilijänä, en pysyisi elossa kuukauttakaan ja ehjänä en säilyisi edes viikkoa - terveisiä Helsingistä. Väistän ja varon siis kaikkia muita 'maalla, merellä ja ilmassa' liikkuvia. Ei mulla muuta asiaa sitten ollutkaan...
A Gentleman will walk but never run
Tänään näitä perusjuttuja eli autoilla täysillä joko siihen jatkeelle tai ihan sen eteen. Mistään ei vaan tiedä, milloin se pysähtyy ennen vai jälkeen viivan. Yläpeukkuja laitoin niille, jotka 'kiireestä' huolimatta pystyivät pysäyttämään rotiskonsa ennen jatkeita. Muille jaoin huonoja viboja.
-the vibemaster
Vuosi 2014 ja kyvyttömyydestä on tehty hyve. ***** mitä paskaa.
Ajan juuri niin kuin sinä et ja edelleen hengissä. Mutta ethän sinä siitä kiitä. Sinun mielestäsi minunkin pitää ajaa niin kuin lammas kuset housussa. Jotta pyöräilijöiden maine ei tahriinnu. Jotta kaikki vitun bussikuskit oppivat, että pyöräilijän paikka on jalkakäytävällä.
Muuta maalle jos pelkäät liikennettä.
Nyt kuulostaa hyvältä. Joku semmoinen "Not approved by Fillarifoorumi"-leimapyssy vielä mukaan. Sillä kun paukuttaisi kylkeen niin alkaisi varmaan taas keskustelu.
Se vaan yksinkertaisesti on niin, että kuorma-autoissa on kuolleita kulmia ja kun sopivasti sattuu, niihin voi jäädä pyöräilijä piiloon! Ihmisillä on vain yhdet silmät ja paljon muutakin haivannoitavaa, joten kuorma-auton kuljettaja ei voi koko ajan vahtia pelkästään tien oikeaa puolta. Siinä vaiheessa kun päätään hieman kääntää, voi sinne kuolleeseen kulmaan olla pyöräilijä livahtanut.
Terveisiä Helsingin keskustasta vain. Hyvin pysytty hengissä *kops kops*. Toki pitää ajaa korvat ja silmät auki ja jos mahdollista silmät selässäkin. Aivan kuten autollakin ajetaan tai tulisi ajaa, pitää tietää myös mitä takana ja sivulla tapahtuu eikä ajaa vain sokkona minne nenä näyttää. Selvällä ruumiin kielellä tulee viestiä 'Minä kyllä tulen täältä, koska minulla on siihen lain suoma mahdollisuus', mutta samalla tietysti varautuen, ettei se toinen tajua tai halua tajuta. Kättä vedän lippaan jokaiselle, joka antaa tietä siellä missä ei tavitsisi antaa ja lievemmällä käden heilautuksella kiitosta niille, jotka selvästi antavat ymmärtää, että ovat nähneet ja antavat arvon minun oikeudelleni mennä ensin.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
^ peukkua Fuugalle.
Olipa fuugalta hyvin sanottu. Juuri näin.
Juuri tuota tarkoitin, mitä 'fuuga' kirjoitti - ainakin omalle kohdalleni on osunut ihan riittävästi näitä 'kuole pyöräilijä' / 'olen sokea' -tyyppejä, joten viime kädessä heikompi väistää. Jos joku puolestaan haluaa 'olla äijä' ja ajaa mieluummin auton alle kuin väistää, niin evvk. Todellisuudessa näitä 'äijiä' vaan taitaa olla aika vähän ainakin uutisten perustella arvioituna - fillarifoorumilla heitä kyllä on elossa...
helmijak muokkasi tätä : 26.04.2014 at 00.49 Syy: Tarkennus
Itse koen, että suuntamerkin näyttöäkin tärkeämpää on vilkaista takaviistoon ennen kääntymisaikeitaan eikä vain vilauttaa kättä kääntymisen merkiksi ja lähteä kääntymään "sokkona".
Muitakin yksinkertaisten kevyttäkin liikennettä koskevien sääntöjen osaamattomuutta/noudattamishaluttomuutta ilmenee taas suht paljon nyt keväällä, kun kesäpyöräilijät lähteneet liikkeelle tai alustan kunto mahdollistaa kovemmat vauhdit ympärivuotisille pyöräilijöille. Suurimmiksi ongelmiksi kokisin, ettei moni tajua että oikealta tulijaa väistetään kelvienkin risteyksissä ja että se oikeanpuoleinen liikenne kelveillä on voimassa alikulkutunneleiden sisään- ja ulosmenokohdissakin.
Asiasta toiseen - yllämainittua esimerkkiä koskien on tämmöinen tuore fiksauspyyntö.
Kysehän ei ole siitä, että tonnien painoisesta vehkeestä ei fyysisesti voi nähdä ulos, vaan että siitä ei voi nähdä ulos sata prosenttia ajasta 4π sr avaruuskulmassa. Erityisesti, kun isoa ajoneuvoa ohittaa oikealta - vaikka se olisikin vähän aikaa sitten mennyt vasemmalta ohi - tämä kannattaa muistaa.
(Ei, tämä ei kiistä sitä että osa kuljettajista ei näe tai ole näkevinään sitä, mikä pitäisi nähdä. Välillä kuitenkin vaaditaan mahdottomia.)
Vaihtoehtoisesti (lännestä) voi suunnata Pakkalan kohdalla Ylästöntielle, sieltä Kirkkotielle ja sieltä pohjoiseen takaisin Kehä 3 kelville.
Miinavaroitus! Kehä 3 kelvi, Motonetin bussipysäkki: pysäkin kohdalla koko tien leveydelle on levitelty lasinsiruja ja sepeliä, ilmeisen tahallaan. Suosittelen kantamaan pyörää sen viisi metriä.
Eilen maantiellä vastakkaisesta suunnasta tullut muori kääntyi Puntolla eteen. Pyörä piti lähes pysäyttää, ettei auto jäänyt alle.
No rain - no gain.
Kirjanmerkit