Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Jotain kruzilta näyttäs olevan tulossa, oisko aprillipvänä tuas...Nomadin päivitystä kait,VPP:n linkusto on ainakin kuvissa muuteltu.
http://forums.mtbr.com/santa-cruz/sp...-882489-7.html
Koita vaikka tuolla:
http://bikegeo.muha.cc/
Nyt tuli sitten virallinen vahvistus uudelle Nomadille. Video tulossa nettiin varmaankin 1.4.
mehukatti muokkasi tätä : 20.03.2014 at 11.40
Mitä tuolla nyt hiukan yrittää laskeskella, ei taida maksaa vaivaa; päästään n. 0,6 asteen loivennukseen.
Nyt kun on toi jäykkäperä tallissa myös, taitaa olla helpompaa alkaa katsella ihan enskaan speksattua pyörää. :P
Tuleekohan tuo Nomad siis vain kuituversiona viitaten tuohon mainokseen?
Ei taida hirveästi noita 650b 140-160mm enduroon soveltuvia runkoja olla missään myynnissä?
Vai enkö ole vain etsinyt oikeasta paikasta?![]()
Luultavasti et. Tai riippuu mitä pitää enduroon soveltuvana.
Sportax Tampereella myy esim. Cruzia.
http://www.sportax.fi/product/253/27...bronson-carbon
http://www.sportax.fi/product/252/27...uz-bronson-alu
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
No omassa tapauksessa en kaipaisi kuin nykyistä (n.67,5°)himpun loivempaa keulakulmaa. Muuten nykyinen pyörä(Ibis Mojo) täyttää täysin omat tarpeet enskakäyttöön.
Takapumpuksi vaihdettu Elka stage 5 ja keulaksi Fox Float R 36 160mm joustolla. Tuolla pärjää vielä yleispyöränäkin.
Keskiö toki hiukka korkea ja se keula himpun jyrkkä.
Mutta ihan ok kompromissi. Kompromissi on köyhälle tuttu kaveri.
Tosta keulakulmasta on vaan näemmä tullu mulle joku pakkomielle!
Edit: Ja tosissaan harkitsen enskapoluilla käyntiä myös tuolla jäykkäperällä(keulakulma muuten 65,7°), senverran kivuttomasti tuntuu poluilla, kivikossa, juurakossa ja alaspäin kulkevan. Mitä nyt on ehtinyt pikaiseen kokeilemaan.
Pakkohan se on kesällä kokeilla. :P
Enduropyörähän on sellainen, jolla itse viihtyy poluilla.Siinä voi olla jopa 26" pyörät ! Se voi olla myös täysjäykkä. Vaikkapa sinkula.
Kunhan on loiva keula !![]()
brilleaux muokkasi tätä : 20.03.2014 at 20.26
Missi se on kompromissikin, sanoo vanha viidakon sananlasku..
eiköhän enduropyyörä ole kullekkin se, minkä sellaiseksi itse mieltää, onhan sarjassakin luokkia erilaiselle kalustolle, tai no, jäykkäperät ja täpärit..
varmaan maku enduropyörän spekseihin menee vähän ajotyylin mukaan, esim. Itselläni oli viime-ja edelliskaudella "ylijäreä" laite alla, ehkä se melkein parikiloa lisäpainoa vrt. nykyiseen söi vauhtia, ehkä ei, tää kausi mennään kuitenkin tuolla saman oloisella mutta snadisti lyhyempijoustoisella ja melkoisesti keveämmällä, mm. paljonpuhutun keulakulman ollessa about sama (vanha 66* uusi 65,5*), takajoustoa tälläkaudella on 5cm vähemmän (150mm), etujoustoa sama kuin ennenkin, eli 170mm.. Eihän tuo varmastikaan anna niin paljoa ajovirheitä anteeksi, mutta ehkä olen kahdessa kaudessa jo jotain oppinutkin..
niin ja 26" ain't dead!![]()
Enduropyörässä pitää olla 160mm joustoa. Saksalaiset tietää https://www.bike-discount.de/en/shop/enduro-160mm-160
Tuo Nomadi vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Mtbr:n foorumilla olleen kuvan perusteella istuinkulma näyttäis aiempaa jyrkemmältä, joten ylämäen nouseminen onnistunee myös.
Lisää tulevia uutuuksia..
http://www.braggibikes.com/s-works-650b/
Niin kuin yllä olevat tuossa sanoo, niin siitä kiva laji että yhtä optimipyörää ei taida löytyä, mielipide ja ajotyylikysymys. Jos muokkaan tuota kysymystä, "millainen on enduro-pyörä" suuntaan millainen olisi paras pyörä suomessa olevaan Trek Enduro sarjaan ja siinä rymyämiseen, niin tässä yksi mielipide lisää:
- Noin 150mm joustoa (+/-10mm)
- Geometria joka luo itsevarmuutta kun mennään alamäkeen. Tämä nykypäivänä varmaan tarkoittaa pitkää vaakaputkea, joka mahdollistaa lyhyen stemmin käytön, loivaa ohjauskulmaa, matalaa keskiötä ja usein myös lyhyttä takahaarukkaa, mutta myös jyrkkää satulakulmaa, jotta polkeminen onnistuu.
- jousitusratkaisu joka toimii alamäessä mutta on myös tehokas polkea
- Suosittua näyttäisi endurokäytön pyörissä myös olevan yhden eturattaan ratkaisut, eli 1x10 tai 1x11 vaihteistot.
- Hissitolppa on mukavuustekijä, mutta suomi endurossa pärjää hyvin ilmankin.
- Taitaa valtaosa top 30 endurokuskeista ajella ilman sisureita eli, tubeless.
Vastaako tämä kysymykseen riittävällä tavalla? Mitä haluaisit kuulla lisää?
"Hän jarruttaakin nenällään"
-Muumipeikko ja pyrstötähti-
Tapio muotoilee tossa asian erittäin hyvin. Kannattaa myös miettiä sitä, että ajaako kisojen lisäksi enimmäkseen vain metässä. Jos ajaa, niin sitten valinta kallistuu ehkä pykälän kevyempään ja poljettavampaan pyörään. Vaikka noihin uusin 150mm peleihin kuten Mach 6 ja Bronson. Jos taas ajaa kisojen ja metän lisäksi paljon myös bike parkeissa sekä muuta DH:ta, niin silloin kannattaa harkita myös 160-165mm joustavia. Kuten vaikka toi uus Nomad.
Transitionia tuolta: http://manfredbikes.net/
No nyt on tullut paljon hyviä vastauksia, kiitos kaikille. Mulla on tollanen Stumpjumper EVO, jolla voisi varmaan siis ihan hyvin kokeilla enduroakin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
[offtopic]Löytyykö porukalta GPS-jälkiä PK-seudun Enduro/Pivot Cup/tai mitä näitä nyt on mikä voidaan luokitella "enduro-kisaksi"? Meikäläisesti ei varmaan kisoihin asti ole, mutta haluaisin omalla ajalla käydä katsastamassa noita ratoja. Oma Stumpjumper FSR saattaa olla vähän liian löysä, vaikka tiedän porukan ajaneen kisaakin tuollaisella[/offtopic]
Still rides with 26er
En oo oikee noitten gps-juttujen kanssa leikkiny, mutta jos https://maps.google.com/?q=http://sh...31005-1156.kml linkki toimii, tässä näkyy koko Helsingin Pivot cupin reitin jälki, myös siirtymät siis, mutta aika helppo siitä on arpoa, mikä on kisapätkää ja mikä siirtymää.
Pivot Cup ja tuo endurosarja on aika erityyppistä räimintää. Pivot Cup on ajettu lähimetsien peruspoluilla, eikä vauhdit nouse lähellekään samoihin ku enskakisoissa, jotka on järkätty hissimäissä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Luin pinkbikestä yhden haastattelun, jossa pitkänlinjan maastoheebo sanoi näin: "MTB-Enduro on enemmän sitä mitä maastopyöräily oli alun alkaen, ennenkuin xc meni melkein maantieajeluksi ja deehoo ihan kaistapäiseksi itsensä vaarantamiseksi". Eli kai siihen sitten pyörä kuin pyörä soveltuu... Ainakin santa cruzin tehdaskuskit ajelee noita mualiman eri kisoja hyvinkin vaihtelevalla kalustolla: Sololla, Bronssonilla ja Tallboy LT:llä. Saattoi siinä rosterissa olla Nomadikin.
Stumppajumpasta en sitten tiedä, ainakin kaverin vanha ei soveltunut edes pivot cuppiin. Se tosin oli vuodelta -06 tai -07, joten useampikin päivitys on tullut sen jälkeen...![]()
Joo tota just mietin kun tuntuu, että endurolla tarkotetaan nykyään myös sellasta minkä itsekin käsitän normaaliksi maastopyöräilyksi. Eli ajetaan myös ylämäet, alamäessä sitten pidetään hauskaa jne.
Mun Stumppajumppa EVO on viime vuoden mallia, siinä on esim. 67 asteen ohjauskulma, joten se lienee jo riittävän enduro mulle!
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Jep jep, tuo kaverin vanha taitaa olla sen ajan SJ joka oli tarkoitettu kivien ja kantojen kiertämiseen. Sen jälkeen kun kaveri osti tuon pyörän, niin runko uudistui täysin seuraavalle vuodelle. Eli ei ole muuta samaa kuin nimi, sillä jousitussysteemikin on mennyt uusiksi.
Edit:
Kyseessä siis tällainen mutta alumiininen runko:
http://www.thebikelist.co.uk/special...bon-2006-frame
Tekee tepposet nuo geometriat kun vauhtia alkaa olemaan edes pikkaisen enemmän.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Aivan varmasti päheä peli tähänkin hommaan. Tuossa on sama ohjauskulma kuin esmes Bronssonissa/Hecklerissä. Eikun menoksi.
Sen verran täytyy sanoa, että itseäni eniten kiinostaisi sellaisen kilpamuoto missä siirtymätkin poljettaisiin itse. Mutta ei mittään, ensi kesänä minäkin sm-enskaa ajamaan. Miten sen hissin kanssa selviää hengissä?
Kirjanmerkit