Minäpä nyt vielä länkytän Virtual Powerista ja FTP-testeistä kun tuli tehtyä äsken 8 minuutin testi.

Toissaviikon perjantaina eli 10 päivää sitten ajoin ensimmäisenä Trainerroad-harjoituksenani 20 minuutin FTP-testin. Ennen sitä olin ajanut Kinetic Road Machinella yhden käden sormilla laskettavan harjoitusmäärän parin edellisen viikon sisällä. Samalla ajanjaksolla en juurikaan ajanut pyörällä ulkona. Muuta "kuntopyöräilyä" olen ajanut viimeisen vuoden aikana WattBikellä arviolta 10-15 harjoitusta. Viime vuonna tuli pyöräilykilometrejä kaikki yhteen laskettuna noin 6500, eli jotain pohjia on olemassa.

20 minuutin testin ajoin 0°C asteisessa autotallissa ja tuntemus oli, että se meni aika hyvin. Kadenssikeskiarvo oli vähän yläkanttiin mutta olin lopussa aivan kypsä. Tuloksena oli FTP 234 ja LTHR 157. Testin jälkeen ajoin 9 päivän ajan Tour of Sufferlandriaa, välillä autotallissa viileässä ja välillä huoneenlämmössä, intensiteettiä välillä säätäen. ToS:sta jäi fiilikseksi että Road Machinen vastus on 220-250W alueella 10-15% raskaampi kylmässä verrattuna huoneenlämpöön.

No, tänään tein sitten kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti ja lähdin testisuoritukseen käytännössä 10 päivää kestäneen kovan harjoitusputken jälkeen. Fiilis oli kuitenkin kohtalaisen hyvä, mitä nyt oikeassa pohkeessa tuntui lämmitellessä vähän jumia, mutta se ei haitannut varsinaisia vetoja. Tein testin huonelämpötilassa ja nyt Trainerroadin tarjoamat arvot oli FTP 312 ja LTHR 146. Testin aikana ohjeet ilmoittivatkin että tuo LTHR ei ole luotettava 8 minuutin testin perusteella, joten jätin sen päivittämättä. Otin uuden FTP:n käyttöön.

Seuraavaksi olisi tarkoitus ajaa 11 viikkoa Novice Competitor High Volume -ohjelmaa. Kahdella ensimmäisellä viikolla ei ole varsinaisia tehoharjoituksia ja huomiselle merkitty tunnin pk-pyörittely näyttää nyt tuon uuden FTP:n suhteen osuvan ihan sopivalle tehoalueelle. Ei mene varsinaisesti palauttavaksi mutta sykkeet tuskin karkaa liian ylös. ToS olisi ollut melkoista murhaa tuolla FTP:llä. Mutta sitten olisi voinut tietysti laskea intensiteettiä sen 5-10%.

Mitä opimme tästä? Tuo Virtual Power saattaa olla hyvinkin suuntaa antava mittaustapa. Road Machinen vastus reagoi yllättävän paljon ympäröivään lämpötilaan, joka taas vaikuttaa Virtual Powerin ilmoittamiin tehoihin aika paljon. Wattimittari lienee pakkohankinta pyörään jos haluaisi "aidompaa" dataa. Enkä luota omaan suorituskykyyni enää yhtään. Nyt olin kummassakin 8 minuutin vedossa jo aivan valmis tiputtamaan pykälän pienemmälle välitykselle viiden minuutin jälkeen, mutta sieltä sitä vaan tultiin läpi samalla välityksellä, vielä viimeiselle 30 sekunnille vähän kiihdyttäen. Toisin sanoen, jos olisi tehnyt samaa testiä vaikka WattBikellä ja ohjelma olisi ollut pelkästään minun päässäni eikä siinä naaman edessä näytöllä kaikkine lukuarvoineen, olisin luultavasti tippunut siellä viiden minuutin jälkeen. Olen ollut aina huono kaikissa muissa testityypeissä paitsi valojänisjuoksutestissä, mutta Trainerroadilla saa ainakin koneesta tehoja ulos niin pitkään kunnes oksennus on kurkussa.