HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 123 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 73 113 121 122 123 124 125 133 173 223 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.661 - 3.690 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Meinasin vaihtaa vanhoihin luistelusuksiin uudet Salomon Pilot siteet, ja houkuttaisi laittaa ne vanhoihin reikiin liiman kanssa.

Mutta mikäs se siteen paikka oikein pitäisi olla? Joskus on kuullut kinattavan, että joko painopisteeseen tai 10 mm sen taakse. Mutta onko sillä 10 mm siirrolla mitään käytännön merkitystä tavalliselle kuntohiihtäjälle?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Siteen siirtäminen taaksepäin parantaa suksen liukua ylämäessä, mutta heikentää suksen vakautta etenkin kovalla alustalla jos suksen painealue tulee lähelle kantapäätä.
    Tämän seurauksena suksi tuppaa karkaamaan alta. Hyötyä pitää miettiä kumpaako pitää itselle merkittävämpänä. Jos hiihtää vähemmän jyrkkiä ylämäkiä ja kovalla kuluneella paanalla
    sidettä tuskin kannattanee hilata taaksepäin jos entiset reiät on painopisteen kohdalla.

Kiitos tiedoista, vanhoihin reikiin vedin Pilotit kiinni.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Taidan jo uskoa että vaikka hyvältä ylämäkeen kuokatessa tuntuvatkin niin pitkät nuo minun 170 cm. sauvani ovat ( itse olen 178 cm.), en 'osaa' wassua ja luulenpa että etenkin siinä tuo pituus kiusaa, en saa pidettyä sauvoja siinä tahdissa kuin pitäisi ( se oikeampi lyhyt työntö) kun joudun siirtämään kädet niin eteen.
    I'm a member of a A(prilia) & A(udi) Club

Lainaus Alkujaan tämän lähetti steelmän Katso viesti
    Taidan jo uskoa että vaikka hyvältä ylämäkeen kuokatessa tuntuvatkin niin pitkät nuo minun 170 cm. sauvani ovat ( itse olen 178 cm.), en 'osaa' wassua ja luulenpa että etenkin siinä tuo pituus kiusaa, en saa pidettyä sauvoja siinä tahdissa kuin pitäisi ( se oikeampi lyhyt työntö) kun joudun siirtämään kädet niin eteen.
    Moi, Yksilöllinen juttu mutta pitkiltä vaikuttavat, Itse olen 190 ja sauvojen pituus 175 . Wassukin sujuu mukavasti.
    Ps sitä wassua kannattaa opetella aluksi loivaan ylämäkeen ja "tuoreilla voimilla" ts, kannattaa aina treenata heti lämmittelyn jälkeen ja siirtyä sitten kuokkaan heti kun väsyy/tekniikka pettää,

Itse hiihtelin joskus junnuna kilpaa 80 ja 90-luvulla ja silloin hiihdettiin vapaata ihan hiihtäjän mittaisilla sauvoilla eikä wassu ollut mikään ongelma. Ehkä jyrkempään nousuun on hankalaa, mutta kuntoilijat harvoin niihin jaksaa wassulla mennä.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    aloittelevatriathtleetti.blogspot.fi

No onhan noi nyt ihan hemmetin pitkät sauvat. Eikös luistelusauvan pituus oo karkeasti 0,9*oma pituus, pientä säätöä sitten tottumuksen ja tekniikan mukaan. Mulla on itellä 160cm sauvat ja oon 177 pitkä. Perinteisessä saa olla sitten vielä about 5cm lyhyemmät.

Olen ehdottomasti pitkien sauvojen kannalla. Eivät 170 senttiset tunnu pitkiltä 178 senttiselle hiihtäjälle. Pitkillä sauvoilla iskemäpiste siirtyy hieman taaemmaksi ja sauvakulma loivenee, jolloin työntö suuntautuu paremmin taakse. Ei niitä sen ylemmäksi tarvitse nostella tai viedä pitkälle eteen. Sellainen haitta tosin on, että ylämäissä takana hiihtäjät kopistelevat herkästi sommille, mutta sehän hoituu kiristämällä vauhtia

Miä taas olen alakanut pitää lyhyemmistä sauvoista. 190-senttisenä (-> suositus: 171 cm) vanhemmat 170-senttiset One Wayn:n 980-lötköt tuntuivat luontevimmilta kuin 172,5 senttiset Rex Revolutionit. Jälkimmäisten kanssa tuntuu siltä kuin hiihtoasentoa jäisi liian pystyyn, kun tavoitteena olisi kiusata keskivartalon lihaksia ja saada myös hyödynnettyä ylävartalon heiluriliikettä. Alaselkä ei oikein tykkää liian stattisesta hiihtoasennosta. En vissiin vain osaa kompensoida liian pitkiä sauvoja muuttamalla sauvakulmaa. Ei käsissä kyllä riitä jerkkuakaan hyödyntämään tätä loivempaa sauvakulmaa.
    "Keep your distance and don't follow me"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Olen ehdottomasti pitkien sauvojen kannalla. Eivät 170 senttiset tunnu pitkiltä 178 senttiselle hiihtäjälle. Pitkillä sauvoilla iskemäpiste siirtyy hieman taaemmaksi ja sauvakulma loivenee, jolloin työntö suuntautuu paremmin taakse.
    Itseasiassa juuri tuo asia oli mulla joskus tapetilla, olkapääni kipeytyipät luistellessani ( en ole osannut kuin kuokata) n. normipituisilla (162,5 cm.) sauvoilla, panin merkille että etenkin ylämäessä mennessäni sompa osui maahan miltei 90 ast. kulmassa mikä on ongelmallinen tuon voiman siirtymisen kannalta, laskeskelin että muutama sentti ei tee kesää :-P vaan että jos hankin 170 cm. palikat niin kosketuspiste siirtyy vajaat 40 cm. taaksepäin ja voiman siirtyminen rinteeseen tulee luontevammaksi. Eli taidan jatkaa noilla.

Saamattomuuttani olen kuokannut sen 10 talvea/ n.3000 km pelkästään oikealta kuokkaamalla, lauantaina sain 'tukiopetusta' tekniikkaan ja eiliseksi teemaksi otin tuon vasemmalta kuokkauksen opettelun, siinä kun 20 km. kuokkasin vasemmalta 'pakkotoistona' niin alkohan se sujua B-) . Jahka saa tuon selkäydintasolle niin se wassukin vois alkaa toimia ?!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Miä taas olen alakanut pitää lyhyemmistä sauvoista. 190-senttisenä (-> suositus: 171 cm) vanhemmat 170-senttiset One Wayn:n 980-lötköt tuntuivat luontevimmilta kuin 172,5 senttiset Rex Revolutionit. Jälkimmäisten kanssa tuntuu siltä kuin hiihtoasentoa jäisi liian pystyyn, kun tavoitteena olisi kiusata keskivartalon lihaksia ja saada myös hyödynnettyä ylävartalon heiluriliikettä. Alaselkä ei oikein tykkää liian stattisesta hiihtoasennosta. En vissiin vain osaa kompensoida liian pitkiä sauvoja muuttamalla sauvakulmaa. Ei käsissä kyllä riitä jerkkuakaan hyödyntämään tätä loivempaa sauvakulmaa.
    Sama juttu... Kyllä se helposti liian pitkällä sauvalla mene käsien varassa roikkumiseksi ja keskivartalo jää hyödyntämättä. Ite olen myös lyhentänyt sauvaa ja tuntuu, että vieläkin lyhyempi vois olla. En kyllä pidä tätä ainoana totuunena. Tottumiskysymys varmasti. Maailman huippujakin verratessa löytyy varsin erilaista sauva pituutta. Oikein pitkää sauvaa tosin mielestäni vähempi. Nyt en nimeä muista, mutta joku noista itänaapurin menijöistä kuokkii varsin korkealta ja kovaa menee Mutta itsellä enempi perinteistä hiihtävänä normaali mitoitussuosituksen mukaan 0,85*oma pituus on eittämättä pitkä. Vuorohiihdossa ei pääse jalalla kunnolla suksen päälle ja potku jää tuhnuksi. Kaavan mukaan pitäisi olla 155 ja olen lyhentänyt 152 ja tuntuu, että sentin kestäs ottaa pois vieläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkari Katso viesti
    Sama juttu... Kyllä se helposti liian pitkällä sauvalla mene käsien varassa roikkumiseksi ja keskivartalo jää hyödyntämättä.
    En usko, että keskivartalon hyödyntäminen on sauvan pituudesta kiinni. Esimerkiksi nämä "pumppuhiihtäjät" käyttävät todella pitkää sauvaa (noin 5 cm alle oma pituus) ja keskivartalolla tehdään töitä olan kanssa. Hommaa voi kokeilla vaikka siten, että pitää kädet "lukossa" ja painelee vatsalla menemään. Siinä huomaa, miten pidempi sauva tarjoaa paremman kyydin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Meinasin vaihtaa vanhoihin luistelusuksiin uudet Salomon Pilot siteet, ja houkuttaisi laittaa ne vanhoihin reikiin liiman kanssa.

Mutta mikäs se siteen paikka oikein pitäisi olla? Joskus on kuullut kinattavan, että joko painopisteeseen tai 10 mm sen taakse. Mutta onko sillä 10 mm siirrolla mitään käytännön merkitystä tavalliselle kuntohiihtäjälle?
    Ööh, noi fysiikan lakeja noudattaen itse olen laittanut luistelusuksen siteen 10 mm. painopisteen ETUPUOLELLE jotta perä 'laahaisi' ja näin etuosa nousisi nätisti lumelta - olenko metsässä ?

Edit: Alk.p. lainauksessa ei kyllä mainittu kumpaa sidettä ( vapaa vai pertsa) oltiin 'virittelemässä' :-P ....... mikä toki vaikuttaa asiaan, tosin itse yhdistän sanan 'Pilot' luistelusiteeseen.
    steelmän muokkasi tätä : 03.02.2014 at 14.05

^voi ollakin, oliko sama nimimerkki jolla oli kantojen kopisemisen kanssa ongelmia taannoin?

Sauvojen mittaa kannattaa kokeilla, tarjouksista/netistä/käytettynä saa niin edullisesti hyviäkin keppejä että ei ole mitään syytä jättää testaamatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    ^voi ollakin, oliko sama nimimerkki jolla oli kantojen kopisemisen kanssa ongelmia taannoin?
    Kyllä - mutta en sen takia menisi laittamaan siteitä väärään paikkaan, kopsuttelussa oli/ on kyse enempikin suksen oikeasta pituudesta/ etenemistekniikasta.

=Tauno;2161375]En usko, että keskivartalon hyödyntäminen on sauvan pituudesta kiinni. Esimerkiksi nämä "pumppuhiihtäjät" käyttävät todella pitkää sauvaa (noin 5 cm alle oma pituus) ja keskivartalolla tehdään töitä olan kanssa. Hommaa voi kokeilla vaikka siten, että pitää kädet "lukossa" ja painelee vatsalla menemään. Siinä huomaa, miten pidempi sauva tarjoaa paremman kyydin.[/QUOTE]

Pumppumiehet vaan hiihtää "pertsaa". Kyllä se pitkällä sauvalla multakin paremmin onnistuu, mutta jos tuohon pitäis yhdistää luistelupotku niin multa loppuu jerkku tai tekniikka. Tai molemmat

Hiihtolehdessä oli ohjeena vapaan suksessa 5-10mm painopisteen taakse. Mutta on merkkikohtaisia eroja. Eli jossain merkeissä kaiketi myös painopisteeseen. Pertsa tais olla 10-15mm taakse. Itellä Madshus ja ollut painopisteessä. Nyt siirsin tuon mukaan ja ei tunnu ihan yhtä hyvälle. Kuten jutussakin luisto paranee tuolta mutta pito menee hankalammaksi.

Kyllä - mutta en sen takia menisi laittamaan siteitä väärään paikkaan, kopsuttelussa oli/ on kyse enempikin suksen oikeasta pituudesta/ etenemistekniikasta.
    No eikös ne siteet ole jo ylläolevan perusteella poikkeavassa paikassa?
    Salomon itse kehottaa laittamaan siteet 1cm tasapainopisteen taakse (ja 187aa pidemmissä S-merkkisissä suksissa 2cm taakse). Valmistajan ohje on kuitenkin vaan lähtökohta useimmissa tilanteissa mutta omissa kapuloissa väärässä kohdassa olevat siteet olleet kovin kurjat (alelaarin löytökapulat ja tuunatut vanhat vanhoihin reikiin) ja vahvistavat omaa tekniikkavirhettä etenkin potkun lopussa.

Tekniikkaa voi olla helpompi opetella lyhyellä suksella mutta kyllä siihen hiihdettävyyteen vaikuttaa suksen muut ominaisuudet melkeinpä enemmän.
    marco1 muokkasi tätä : 03.02.2014 at 16.04

kaisu Guest
    Arvasin, että tältä foorumilta löytyy parhaat neuvot myös hiihtojuttuihin. Mulla olisikin yksi päätösvaikeus, johon kuulisin mieluusti kommenttejanne:

Olen hankkimassa luistelusuksia. Tällä hetkellä eniten kiinnostavat Rossignolin Delta Courset. Ovat hinnaltaan kipurajoilla (kun pitää kaikki muutkin varusteet ostaa samalla), mutta toisaalta suksia on kovasti kehuttu ja ovat voittaneet testejä sekä Suomessa että muualla. Siksi olen näihin päätymässä. Ongelmana onkin nyt mitoitus. Olen 162 cm pitkä ja painoa on n. 57 kg. Joka paikassa puhutaan, että suksen pitäisi olla 5-15 cm hiihtäjää pidempi, mutta kävin tänään katselemassa suksia hyväksi kehutussa liikkeessä, ja minulle suositeltiin 180-senttisiä suksia. En epäile lainkaan myyjän ammattitaitoa, mutta pelkään, että nuo ovat minulle hankalat hallita, kun olen vieläpä lyhytjalkaista sorttia. Siispä kyselisin, miltä tuo mitta teistä kuulostaa, ja pitäisikö kuitenkin ottaa lyhyemmät sukset (edellinen koko on 173 cm)?

Valmistajan ohjeet ovat nämä:

173cm 48kg - 60kg

180cm 56kg - 70kg
    186cm 65kg - 82kg
    192cm 80kg - ++kg

Näiden ohjeiden mukaan molemmat olisivat minulle mahdolliset, mutta kummat sitten lienevät optimaaliset?

Kyllä melkein lähtisin tuosta lyhyemmästä vaihtoehdosta, varsinkin jos tarkoitus on hiihtää kovemmilla baanoilla. Asiantuntijaliikkeessä voivat varmistaa, että suksen profiili on oikea. Lähinnä tuossa on riskinä saada liian löysä suksi tai sitten löysäkärkinen, jolloin toimivuus ei ole optimaalinen kovalla pohjalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaisu Katso viesti
    ...Olen hankkimassa luistelusuksia. ... Ongelmana onkin nyt mitoitus. Olen 162 cm pitkä ja painoa on n. 57 kg. Joka paikassa puhutaan, että suksen pitäisi olla 5-15 cm hiihtäjää pidempi, mutta kävin tänään katselemassa suksia hyväksi kehutussa liikkeessä, ja minulle suositeltiin 180-senttisiä suksia....
    En ole mikään suksien valinnan asiantuntija, mutta meidän perheen teini-ikäinen kilpahiihtäjätyttö on melkein saman kokoinen kuin sinä (161 cm/55 kg) ja hänellä on parit aiemmat luistelusukset olleet 172 cm, mutta nyt syksyllä uusin pari ostettiin 177 senttisenä. Näistä 177 cm suksista ei vielä juurikaan kokemusta, mutta noilla 172 senttisillä kilometrejä paljon takana ja hyvin ovat kuulemma toimineet hänellä. Minusta 180 cm kuulostaa sinun mitoillesi suhteellisen pitkälle.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

Jos itse olisin hankkimassa luistelu suksia niin ottaisin tuon 185 pitkän , jolla saat paemman luistoominaisuuden ja toinen asia et ole aikaisemmin luistellut, jolloin lyhyittä suksia kuljetetaan liian levällään, eli suuressa v kulmassa . Mulla kävi tyttären tytön kanssa aikoinaan vahinko ,hänellä oli samanlaiset sukset kuin minullakin ja annoin vahingossa hänelle omani 190 pitkät luistelusukset 100 pitkälle tytölle ,luistelus meni ihan mallikkaasti toisena opettelu päivänä vasta kotona multa kysyttiin että onko mä hopmmanut toiset kisa sukset tytölle kun niissä oli mun nimi kirjoitettu,ainoa asia mikä opittiin oikea tekniikka 170 cm suksien sijaan.

kaisu Guest
    Kiitos näkemyksistänne! En kyllä edelleenkään oikein tiedä, mitä tehdä. Sukset mitattiin liikkeessä sellaisella puristimella, joka huomioi painoni, ja myyjä katsoi, että suksi on tasapainoinen (juuri niitä painealueita hän jotenkin kokeili muovinpalan avulla). Ensimmäinen kokeiltu pari ei ollut jollakin tavalla hyvä takaosastaan, mutta toinen pari ilmeisesti oli. Olivat siis täysin sama suksi, mutta kuulemma niissäkin on yksilöllisiä eroja. Myyjä vaikutti asiantuntevalta, joten tavallaan kyllä luotan hänen arvioonsa.

Sitä vain mietin, ottiko hän huomioon lyhyet raajani, kun kaipa niilläkin on merkitystä siihen, miten pitkät sukset niihin kannattaa kiinnittää. Ja onhan se suksi aika pitkä, kun on 18 cm pidempi kuin minä.

Tulen hiihtämään lähinnä Pirkkolan laduilla, mutta en osaa niistä sen tarkemmin sanoa, millaiset ovat laatuaan. Kuvittelisin, että aika kovapohjaisia ovat. Onko kenelläkään muuten kokemusta luistelusuksilla hiihtämisestä meren jäällä? Onko edes teoriassa mahdollista?

Mistäs löytäis Halvalla vanhat intti tms sukset yleiseen metsässä tyhmäilyyn? Halvat jottei tarvii varoa tai säästellä niitä. Pk seutu olsi plussaa. Ei oo oikein näkynyt mainoksissa.

Kaisu:
    Luistelusuksia ei kannata ottaa liian pitkinä. Varsinkin aloittelijoille mäkien ylös luistelu on niillä hankalaa. Ne voivat olla kyllä vakaammat tasamaalla, mutta lyhytkin suksi voi olla vakaa. Tuo Rossignolin delta course on hyvä suksi ja siitä löytyy kyllä hyvät sopivan mittaisenakin. Luisto-ominaisuuksien erot harrastajalla ovat kyllä minimaalisen merkityksellisiä.

Lare:
    Ruotsin armeijan ylijäämäsuksia löytyy vaikka Honkkarista.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    No eikös ne siteet ole jo ylläolevan perusteella poikkeavassa paikassa?
    Salomon itse kehottaa laittamaan siteet 1cm tasapainopisteen taakse (ja 187aa pidemmissä S-merkkisissä suksissa 2cm taakse).
    Tämäpä olikin jännä tieto, nyt kun katsoin nuo molemmat sukseni ( samaa merkkiä mutta eri ikäiset) niin ne käytettynä ostetut on laitettu painopisteeseen ja ne uudemmat n. 10 mm. eteen ( allekirjoittaneen toimesta), kumpanenkin toimii ylämäessä ( eivät haukkaa lunta), muusta en osaa oikein sanoakaan mutta tuo uudempi tahtoo lähteä tasaisella alta.

En enää muista millä suksilla mulla oli sitä kantojen kopsuttelu-ongelmaa ( ed. mainitut toimivat) mutta jotkut hörppäs kärjestään ikävästi ylärinteessä ( oisko sitten olleet siteet painopisteen takapuolella, tiedä häntä).
    steelmän muokkasi tätä : 03.02.2014 at 17.30

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkari Katso viesti
    Hiihtolehdessä oli ohjeena vapaan suksessa 5-10mm painopisteen taakse. Mutta on merkkikohtaisia eroja. Eli jossain merkeissä kaiketi myös painopisteeseen. Pertsa tais olla 10-15mm taakse. Itellä Madshus ja ollut painopisteessä. Nyt siirsin tuon mukaan ja ei tunnu ihan yhtä hyvälle. Kuten jutussakin luisto paranee tuolta mutta pito menee hankalammaksi.
    Noin maalaisjärjellä tuntuu hassulta että kummankin tyylin side laitetaan painopisteen taakse, pertsan ( tämän itsekin ymmärrän) jonka suksen kärki tulee jäädä maahan ja luistelun ( ei mee jakeluun ....) jonka kärki tulee nousta maasta :-P .

kaisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Kaisu:
    Luistelusuksia ei kannata ottaa liian pitkinä. Varsinkin aloittelijoille mäkien ylös luistelu on niillä hankalaa. Ne voivat olla kyllä vakaammat tasamaalla, mutta lyhytkin suksi voi olla vakaa. Tuo Rossignolin delta course on hyvä suksi ja siitä löytyy kyllä hyvät sopivan mittaisenakin. Luisto-ominaisuuksien erot harrastajalla ovat kyllä minimaalisen merkityksellisiä.
    Tätä tavallaan itsekin mietin. Ja siellähän todella oli hyllyssä myös se lyhyempi malli. Vakauden vuoksi suositteli siis noita pidempiä. Mutta sinä olet siis sitä mieltä, että vakaus ei kärsi, vaikka ottaisin ne 173-senttiset? Siksi olen nyt niin ymmälläni, että liike, jossa kävin, on erittäin hyvässä maineessa suksiharrastajien keskuudessa, mutta suositus tuntui jotenkin oudolta.

Minulle on tärkeintä, että suksilla on helppo ja mukava hiihtää. Toleranssini ärsyttävyystekijöille on aika huono, joten siksi kai se vakaus olisi tärkeää. Mutta on sekin ärsyttävää, jos mäet eivät taitu.

Noin maalaisjärjellä tuntuu hassulta että kummankin tyylin side laitetaan painopisteen taakse, pertsan ( tämän itsekin ymmärrän) jonka suksen kärki tulee jäädä maahan ja luistelun ( ei mee jakeluun ....) jonka kärki tulee nousta maasta :-P .
    Siteen paikka ei ole kiinni pelkästään kärjen noususta tai laskusta. Painealueiden paikka on tärkempää. Kärjen herkkyys on suksen nousukyvylle tärkeämpää kuin se missä kohtaa side on. Periaatteessa side laitetaan sellaiseen paikkaan, että suksii on tasapainossa kun se nostetaan lumesta. Säädöillä voidaan vaikuttaa suksen ominaisuuksiin jonkin verran. Huonosta suksesta ei sillä hyvää kuitenkaan saada, mutta voidaan ehkä optimoida hiihtäjän tyylin vaikutuksia suksen hiihto-ominaisuuksiin. Räätälöidä suksea.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Periaatteessa side laitetaan sellaiseen paikkaan, että suksii on tasapainossa kun se nostetaan lumesta.
    En ymmärrä miten tämä saavutetaan jos side on painopisteen takapuolella.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •