GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 129 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 79 119 127 128 129 130 131 139 179 229 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.841 - 3.870 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Lobsterit on kyl hyvät mullakin noi sinisalon tosin..puhkijo.. Sain uudet Craftin joulu lahjax ovat ohkasemmat mut ei niin hyvät..ja naftit ..no mnee pienel pakkasessa. .Sit On Pilkkirukkaset Lehmän nahkaa tosi hyvät..tosin vähän kömpelöt..Mut ajaa asian..Näillä mennään..!)

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

r.a.i Guest
    Voisitteks, kun näitä varusteita suosittelette, että "tosi hyvin tarkenee 20 asteen pakkasessa" niin avata vähän tota talvipyöräilyn kestoa.

Tommosen puolen tunnin työmatkan nyt ajaa vaikka farkut jalassa, mutta jos lähetään ajamaan pk-lenkkiä tyyliin kaks-kolme tuntia, nii puhutaan ihan eri varustetarpeista. Itsellä ollut aika paljon ongelmia, vaikka olen mielestäni ihan hyvin pukeutunut. Ongelma voi olla esim. nestehukka tai sitten vaan ääreisverenkierto. Kovatehoiset lenkit menee (syke 150-160) kun niissä kroppa tuottaa lämpöä. Siksi mielenkiinnolla seuraan näitä varustesuosituksia...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kumitassu Katso viesti
    Tästä on varmaan puhuttu täällä paljonkin mutta kysynpä silti. Miten saa juomat pysymään edes jotenkin juotavan sulana talvella? Normi pullo kestää kuumalla vedellä vast. täytettynä pakkasesta riippuen 30-50min ennen kuin neste menee niin hyhmään ettei valu enää pihalle. Camelbak rotsin alla voisi varmaan toimia. Olisiko jotain muita keinoja? Viinaa pulloihin? Miten?
    Juomapulloon kuumaa juomaa ja takin alle ajopaidan selkätaskuun. Tällä on tullut ajettua 2-6 tunnin pakkaslenkkejä, tosin parin-kolmen tunnin väleinhän sitä juomaa saa hakea lisää. Kylmin keli on ollut -23 astetta, jossa pullo pysyi sulana pari tuntia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Voisitteks, kun näitä varusteita suosittelette, että "tosi hyvin tarkenee 20 asteen pakkasessa" niin avata vähän tota talvipyöräilyn kestoa.

Tommosen puolen tunnin työmatkan nyt ajaa vaikka farkut jalassa, mutta jos lähetään ajamaan pk-lenkkiä tyyliin kaks-kolme tuntia, nii puhutaan ihan eri varustetarpeista. Itsellä ollut aika paljon ongelmia, vaikka olen mielestäni ihan hyvin pukeutunut. Ongelma voi olla esim. nestehukka tai sitten vaan ääreisverenkierto. Kovatehoiset lenkit menee (syke 150-160) kun niissä kroppa tuottaa lämpöä. Siksi mielenkiinnolla seuraan näitä varustesuosituksia...
    oon ajanut ikeassa aika vähillä vaatteilla 20 asteen pakkasessa parikin tuntia... lyhyt paita ja comfort takki päällä kaulaliina ja kuljun kartanon pilkki hanska... alhaalla lyhyet ajohousut ja ohuet pitkät ja jalassa kesätossut kengänsuojilla

Jos talvella ajaa PK-lenkkiä, niin kannattaa kiinnittää huomiota reitinvalintaan. Aukeilla paikoilla on ikävä ajaa tuulisella kelillä, mutta metsässä menevällä hiekkatiellä (tai vaikka ihan metsäpoluilla) on huomattavasti suojaisampaa. Viime talvena tuli jollakin lenkillä ajettua putkeen 10 km vastatuuleen vähän turhan aukealla paikalla, eikä ollut kauhean kivaa vaikka pakkasta oli vain -5 C.

Tyynellä kelillä on tietysti kivempaa siellä aukeallakin, mutta on vain aika harvinainen sääilmiö täällä rannikolla tuo lähes tuuleton tila. Viime viikolla tosin oli aika lähellä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

3h lenkki rauhallista vauhtia, pakkasta vajaat parikymmentä astetta. Yläkroppa: tekninen alusasupaita, pitkä ajopaita, semmonen tosi ohut tuulta pitävä pusero/takki ja päällimmäisenä softshell-pyöräilytakki. Lisäksi putkikauluri ja pipo kypärän alla. Alakroppa: lyhyet ajohousut, irtopuntit, juoksutrikoot ja päällimmäisenä säämiskähousut. Jalassa ohut sukka, paksumpi sukka ja joskus villasukka. Kenkänä semmonen shimanon talvikenkä, ruskeaa mokkanahkaa, en muista mikä malli. Hanskana hiihtohanskat ja niiden alla ohuet sormikkaat, en tiedä mitä materiaalia mutta tuntu vähän niin kuin silkiltä. Kerrospukeutuminen toimii. Paljon ohuita kerroksia ja päällimmäiseksi tuulta pitävää.

tempokisu Guest

Punapää tempokisun talviajoa

Itsellä on 15 vuoden kokemus talvipyöräilystä, satasia on ajettu -22 pakkasellakin. Tuossa Upan kanssa Säijässä, ajettiin 80km ja oli -21. Oli pakko pysähtyä huilutteleen käsiä kun oli lämmintä. Samat vaatteet mulla on vieläkin, kuva otettu 25.2. 2001 (näköjään).

Alla on t-paita lyhythihainen, talviajohousu ( ei alla mitään muuta). Rukkasten alla on tumput. Tassuissa on enempi tavaraa.
    Eikä mitään juotavia yleensä ollut, joskus Upalla oli juomapulloon sisälle laitettu termospullo ( itellä on nyt samanlainen, muttei ole tarvittu..) ja kuumaa mehua. Olihan se ihan kiva pysähtyä mustaviinimarjamehulle.

Sitten 10 vuotta myöhemmin, ^ajotakilla paistuu keskikeho, niin lenkille pakko ottaa ohuempi. Lähdin sillee että oli -15, mutta kun aurinko laski niin tullessa kotio takas oli jo -20. Kyllä palelsi.
    Mun eka talviajotakkini, ostettu 1999.

Alla on kesäajohousu koska noissa päälihousuissa ei ole pehmustetta, käsissä on alutumppu-lammaskarvarukkanen ja siinä päällä ISO tumppu, lähinnä suojaa ettei se rukkanen mene huonoksi. Tuossa olen Valkeakoskella, just tullu Pirkkalasta ja vaihdan t-paidan ja kaulurin, lämmittelen varpaat juon kupin kaffea ja lähden takas. 110km tuosta tulee.

Ei ole muuttunut kun pyörä. Ja sitten kynnys lähteä ajaan satasia kovalla pakkasella, en mä enää kärsi palella.
    Mun painokaan ei ole muuttunut, ekassa kuvassa takki saa näyttään vantterammalta. Sama vaatetus on ajan sitten Lenkin, tai käyn kaupassa 3km.

Jep..mites kypärä .käytätkö kesäl vaa.. kyl noil tarkenee. .

tempokisu Guest

Punapää pipa taikka huivi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti janne kuivakangas Katso viesti
    Jep..mites kypärä .käytätkö kesäl vaa.. kyl noil tarkenee. .

Oletko uusi...joo, näytät olevan uusi palstalainen. Et tiedä vielä!
    Mun tunnistaa siitä että on pipa tai tommonen, kesällä huivi. EN käytä kypärää; ja siihen on monta syytä. Remmi hiertää, painaa ja ahistaa.
    JOS sattuisi onnettomuus, on parempi että menee kunnolla kaikki eikä esmerkiksi että pää jää, raajat menee. Jos johonkin, niin vasempaan polveen tarttisin kypärän, kaadun aina vasemmalle polvelle ( tosin en ole 3 vuoteen kaatunut, ajan aika hiljaa).

Kisoissa ja virallisissa kuvissa laitan jonkun potan päähän, valikoimassa on 2 maalattua lyhytmallista tempokypärää ( kallo ja tiger - niitä voisi käyttää kyllä ihan maantieajossakin), sekä musta, hopea ja punainen tavallinen.

Ja varpaat ( mun, mulla on erikois-palelevat) ei tarkene noissakaan varusteissa.

sledgehammer Guest
    Talven paras lenkki ajettu rullilla makuuhuoneessa Cyclo lähti viime viikolla, kun musta ei vaan ollut talvikuskiksi. Nyt oli ihan uudenlaisia haasteita, kun piti opetella ajamaan rullilla triathlonpyörän kanssa. Siitä hilpaisin sitten lenkille, mutta siinä hommassa ei vilu onneksi yllätä.

Hyvää kehonhallintaa on tarjolla nyt, kun tuoretta lunta on reilut 5 cm ja ajelee enemmän tai vähemmän kuoppaisilla sorateillä 700-35c renkailla ja kippurasarvilla. Aluksi harmitti koko lenkille lähtö, kun postinkantajan tekemissä urissa taiteili pyörän kiemurrellesssa kui käärme. Loppumatkasta jo menosta alkoi nauttia. Vauhti oli lopulta n. 70% normaalista talvikauden lenkkivauhdista, mutta rasitus vähintään normaalia.

Ruskovillan kypärämyssy tavallsen pipon alla toimii hyvin näillä keleillä (n. -10 astetta ja 1-1,5 h).
    Ulkorengas muokkasi tätä : 07.02.2014 at 12.02 Syy: lenkin pituus lisätty

tempokisu Guest

Huutomerkki! asiat niinkuin ne on

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sledgehammer Katso viesti
    Talven paras lenkki ajettu rullilla makuuhuoneessa Cyclo lähti viime viikolla, kun musta ei vaan ollut talvikuskiksi. Nyt oli ihan uudenlaisia haasteita, kun piti opetella ajamaan rullilla triathlonpyörän kanssa. Siitä hilpaisin sitten lenkille, mutta siinä hommassa ei vilu onneksi yllätä.

Älä mulle viitti pskaa puhua. Rullilla ajelu on -- rullilla ajelua eikä edes lenkkeilyä. Piste.
    Mulla on jo noitten kuvien, ja ajokilsojen perusteella aika kova pohja sanoa näin. Ja olen ajanut myös kuntopyörällä sisällä joskus 80-90 luvulla pitkiä 4-5h rupeamia, se nyt todellakaan ollut mitään "lenkkeilyä".

totuus on tuolla ulkona.... metrin kinoksessa

Tulihan sitä lunta tänne pääkaupunkiseudullekin vihdoin vähän enemmän. Toisaalta kiva mutta toisaalta harmi, esim. viime viikonloppuna oli niin hieno polkea muutaman tunnin lenkki järvien jäillä kun lunta oli vaan sentti pari sileän jään päällä. Tein videonkin tuosta reissusta:

Tempokisu # Olen roikkunut Foorumilla jo useita vuosii..Nyt Tunnukset ja..homma skulaa..sellasta. .juu..Ite vaa n käytän kypärää aina kun ajan..pyöräl olen tottunut (Seura johon kuulun) velvottaa kans..Ps Ulkona on parhaat ajelut

Ihan hyvä pointtihan tämä on. Ja jos kahden tunnin jälkeen Teboilin baarin puolelle on tarvista poiketa kuuntelemaan kyselyjä jotta eikös siellä ole kylymä nyt ajaa..

Helanderi on ansiokkaasti kertoillut ja Izmo ny tieten. Izmo ny varsinkaan ei ole tavan kuolevaisia. Joko hää panee eholle tai tosiaan on kylmää sietävä.

Omat kokemukseni ovat 2-4 tunnin ajoon perustuvia, myönnän kyllä että Teboilin kahviossa tulee piipahdettua... Ja olen joskus varuilta kenkäni riisunut. Nössö mikä nössö.
    arctic biker muokkasi tätä : 01.02.2014 at 18.38
    I väntan på ännu dåligare tidet

Ekan kypäräni taisin hankkia pari vuotta sitten ja sen jälkeen, en ole KERTAAKAAN ajanut ilman kypärää, enkä ajais.
    Nykyään löytyy kolme kypärää (joista käytän vaan kahta, kolmas liian iso), talvisin on pipo alla ja keväisin sekä syksyisin kun kelit on siinä +0- +10 välillä, kypärän alla menee huivi.

Tempokisu jotain valitti kypärän epämukavuudesta, en tiedä millaisia kypäriä olet pitänyt, mutta itse olen kaikkein tyytyväisin tuohon uusimpaan hankintaani, Foxin maastopyöräkypärään, ainoa kypärä mikä istuu meikäläisen kalloon täydellisesti ja hihnatkin on sen verta mukavat, ettei hierrä tai paina ikävästi.
    Mutta noi pari muuta halvempaa on sellasta luokkaa, ettei niitä kovin mielellään käytä (hihnat hiertää ja painaa vääristä kohti, sekä päänympäryksen kiristys systeemi on löystynyt ja täytyy jatkuvasti olla kiristämässä kesken lenkin).
    Mut ilmeisesti laatu maksaa aina vähän enemmän

Kypäräjeesustelun voi hoitaa tuolla: Kypärättömät

Tänään yllätys kun vähemmän tuli pintahikeä vajaassa kymmenessä asteessa kuin kahdenkymmenessä. Samoissa vaatteissa. Sen verran nihkeä tuo pyörän kulku on kylmässä.

Sairaan hyvä fiilis. Tunti lumisia kelvejä ennen saunaa. Kulki tosi mukavasti suht kevyessä vaatetuksessa ja neljän asteen pakkasessa.

Näköjään -8 C ja aurattu tuore lumi ei estä ajamasta Furious Fred maastoslikseillä. Yksin ajaminen onnistuu kunhan ei ole jäätä, luikertelee vaan paksummassa lumessa kuten kesällä irtohiekassa. Ja rullaa...

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

sledgehammer Guest
    Älä mulle viitti pskaa puhua. Rullilla ajelu on -- rullilla ajelua eikä edes lenkkeilyä. Piste.
    No ei ollu kyllä mitenkään sulle postattu. Ihan yleisesti vaan. Parempi sisällä trainerilla/rullilla, kun jättää ajot ajamatta. Mä en vaan pysty elämään tuon kylmän kanssa niin, kai mä sotken sisällä. Siitä on mukavempi lähteä heti perään juoksulenkillekin, kun ei tartte kuoria puolia vaatteita pois. Nauttikaa te ulkoilmasta, jotka pystytte

r.a.i Guest
    Kiitos, hyviä vinkkejä näihin kerrospukeutumisiin. Omia empiirisiä havaintoja, tämmöiseltä noin 6000 - 8000 km vuodessa lenkkeilevältä "ajokoiralta". Talvella ajan pk:ta 2-3 h (paleleminen rajoittaa kestoa) ja tunnin vk lenkkejä. Nää ei siis sovi mulle:

- Kaikki mikä pitää oikeasti vettä on ehdoton EI pakkasella päälle. Tulee kuuma ajaessa ja kylmä pysähtyessä. Mun mielestä nää kalvovaatteet ei sovi, kuin kaatosateeseen.
    - Tuulenpitävyys välttämätön, myös takareidet, pakarat ja selkäpuoli jos pakkasta kunnolla. (Huomaa ristiriita edellisen kanssa)
    - Viileiden reisien kanssa pärjää, mutta samalla paleltuu varpaa - ei hyvä.
    - Jos pakkasta kympin tietämillä tai alle, käteen rukkaset (tai lobsterit)
    - Yli tunnin lenkeille tarvitsen talvikenkiin (lake) lämmittimet (nää ostoslistalla)
    - Vanha potta menee hyvin talvella, kun teippaa reiät umpeen.
    - Nestettä olis hyvä jotenkin saada yli tunnin lenkeillä. Tähän ei vielä täysin toimivaa ratkaisua. Yks vois olla, että juo sen veden varastoon ekan tunnin aikana, enne kuin ehtii jäätymään.
    - Nälkä ei saa olla. Nälkä = kylmä.

Omassa talvipukeutumisessa on ollut se ongelma, että ne eri valmistajien talviajohousut ja talvitakit jotka omistan, ovat sopivia plus viiden ja miinus viiden välillä. Ja jos ne on sopivan kokoisia näillä säillä, ei niiden alle mahdu tarpeeksi kerroksia kovemmille pakkasille. Ratkaisu on tietysti ostaa kylmemmile säille vähän reilumpi takki ja housut, mut näille ei sitten ole muuta käyttöä kuin alle kymmenen asteen lenkeillä.

Yks juttu mitä en ole vielä kokeillut. Kesällä kuskaan mukana aina kevyttä liiviä, jolla pidemmillä lenkeillä pystyy säätelemään kehon lämpöä. Toimisko talvella vastaavassa käytössä jokin superkevyt toppaliivi? Esim tommonen jos ottas hinnasta ykkösen pois http://www.rapha.cc/transfer-gilet

Yks juttu mitä en ole vielä kokeillut. Kesällä kuskaan mukana aina kevyttä liiviä, jolla pidemmillä lenkeillä pystyy säätelemään kehon lämpöä. Toimisko talvella vastaavassa käytössä jokin superkevyt toppaliivi? Esim tommonen jos ottas hinnasta ykkösen pois http://www.rapha.cc/transfer-gilet
    Toimisi. Tänä talvena olen käyttänyt tuulen pitävää fleece (hiihto)liiviä joka pitää keskivartaton lämpimänä muttei lämmitä kuitenkaan kroppaa liikaa. Hiihdossahan nuo on hyvinkin suosittuja.

Kyllä liivi on ehdoton mukana kuljetettava vakiovaruste. Paikallisessa ihailin One Wayn hiihtoliiviä.
    Vaude Wingoo pelkkänä liivinä kulkee miedommilla keleillä matkassa ja kylmemmällä sitten Agrimarketista halvalla löytämäni ratsastajalle tarkoitettu topattu Horze. Pakkaantuu irtohihnalla siedettävän pieneen kokoon.

Perjantaina oli vähän raikkaampi pakkanen niin kokeilin Rukan kuoritakkia. Mullen tuli ihan oikeesti huono, semmonen ähky olo.
    I väntan på ännu dåligare tidet

r.a.i Guest
    Vaikuttaa siltä, että menee jokin liivi hankintaan... Tuo sama "ähky" tulee mullakin noissa sadetakeissa.

BUUUUH! Tänään sai tunkkailla kaikella ilolla. Puuteria (mikä se oikea termi on irtolumelle) oli satanut jotain 8cm ja polkuja ei ollut tallattu yhtään. Pienetkin ylämäet omalla kunnollani talutin. Alamäissä oli kyllä kivaa. Jarruja ei pahemmin tarvinnut kun vauhtikin jäi aika hitaaksi ja perääkin oli kiva heitellä ´´käärmeenä´´. Kivaa, mutta raskasta.

Nyt ovat paikalliset kelvit mukavaa ajettavaa. Näihin olosuhdanteisiin tissiposki 38/17-välitys on just passeli 45mm Fire Crosselille. Kävin katsastamassa josko Keimolassa olisi jo tallottua polkua, mutta mun taidoilla mtn jakoa.

Käytiin sankareiden kanssa tekemässä 65 km lenkki lenkillä Vantaankoski-Viikki-Hertsikka-Kaivari-Vantaankoski. GPS-jäljessä näkee aika monta ketunlenkkiä kun hiihtoladut olivat vallanneet polut keskuspuistossa. Töölönlahden jäätäkin päästiin kokeilemaan ja totesin, että ehkä mä ajaisin mieluummin tuollaista puuterista umpihankea kuin tallattua yksikaistaista polkua. Alla oli 30mm Shwalben CX Pro:t ja ne pitivät kyllä niin suuntaan kuin veivät eteenkin päin.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •