No huh nyt on jutut![]()
No se kossupullo on ihan liikaa. Kieltämättä se eilinen nipistely kun pakarat alkoivat sulaa oli aika herkullinen. Noissa Nalinin housuissa kun ei ole takapuolessa mitään tukevampaa vaikka etureidet, sääret, vatsa ja ristiselkä on tukevampaa kangasta. Tänään Lidlin talviajohousut, sisältä fleeceä tjsp. kokonaan, ja niiden alla pitkät kalsarit olivat vähän liikaa. 5 km pitemmillä matkoilla tosiaan pitää uskaltaa ottaa aluksi sitä palelemista vastaan kuten Cuppis kuvasi, lopussa kiitos seisoo.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Joku "luotettava taho" on tämän(kin) varmaan kertonut. Joku muu tapa jos vaan mahdollista kiitos, mutta ei hukkumis- eikä paleltumiskuolemaa.
Äskön taivaltaessani työmatkaa hieman huvittuneena mietin että oli aika kun tällä kelillä, -20 asteen pakkasella, kiersin satasen lenkkejä...nyt ei tulisi mieleenkään![]()
Eilen illalla -16 asteessa pari tuntia crossarilla. Tunnin jälkeen oli laitettava ThermIc:t päälle kun alko varpaat palelemaan. Ja kenkinä Laken 303.
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Milläs köyhät tappaa ittensä? Jos ei oo varaa ollut autotalliin.
Edit: Siis tarkennan, noin kuvitteellisella tasolla. En ole tappamassa itseäni. Zezus. Muutin "kun" sanan "jos" sanaan. Saatanan OK-talojen hinnat täällä pks:lla. Siinähän se talli tulis siivellä.
Edit2: Tää liittyy ihan sairaan paljon talvipyöräilyyn!!!!1! Toki köyhä voi ajaa Jopolla talvella jäisellä tiellä rekan eteen tms. Nonih, lievästi ontopiccia.
Mulla on kenkinä Shimano MT 43 (tai vastaavat kun on vuodelta 2008) kengät ja niiden päällä neopreenisuoja. Lidlin urheilusukka alla. Ei ole lisäpohjallisia tai muuta eristeitä. Tänään 8 km työmatka -17 asteessa, eikä palellut. Muuten koko keho oli kyllä useamman kerraston peittämä. Väittäisin, että ääreisverenkiertokin pysyy hyvänä eli ei palele kun isot lihakset ja pää on hyvin suojattu.
On mulla Spessun Defrosterit tuonne nollan tienoolle. Sitten neopreenisuojat lisäksi viiden pakkasasteen tuntumaan. Kun on sitä kylmempi käytän Urheiluareenan Teddykarhu-kengänsuojia ja tarkenen jossain kympissä 3-4 tuntia...
Mutta haluaisin pärjätä kylmemmässä ja/ tai kauemmin. Lake vai sähköpohjalliset, siinäpä pulma.
Kengänsuojat imee, sitäpaitsi.
mulla loppu jalkojen palelu heti kun hommasin nuo maanmainiot viiden euron sveitsin armeijan säärystimet varustelekasta..
Ajoin 45 km ja meinasin heittää rukkaset hankeen kun alkoi keittään mutta ainoo oli varpaat kun kylmeni... auttanut varmaan mun lihotuskuuri kun on nyt vatsan ympärillä rasvaa 200 g
[QUOTE=Highlander;2152153]Rankka OT, mutta...auto+autotalli+letku+jesari; biitti huuleen ja Sinatraa soimaan/QUOTE]
Piru kun uusissa autoissa on katalysaattori niin tuokaan ei onnistu kun pakokaasu on liian puhdasta. Pitäs ostaa sen verran vanha auto jossa semmosta ei ole.
Sitten itse aiheeseen. Ostin viime vuonna Columbian kengät (omni-heat) joissa on lämmitys, mutta tehoa on aivan liian vähän jonka myyjätkin nykyään myöntävät.
Vähän aikaa sitten näin Intersportissa lämmitettävät sukat. Onkohan täällä joku jolla on kokemusta niistä? Hinta on vaan tosi korkea eli 299 € joten taitavat jäädä hyllyyn. Tänään toimi kumisaappaat joissa on huopasaapas sisällä. Gerbingin sähkösukkia saa näköjään satasella.
Laskettelua, lautailua ja hiihtoa harrastaneena ihmettelen nykyisiä sähkölämmittimiä, mutta myönnän että niiden toimiessa lämpötalous lienee helpompaa.
Pakkasella kengissä on eniten auttanut pohjan paksuus ja jalan lähellä oleva materiaali. Huopapohjallinen muuttaa kengän kuin kengän huomattavasti lämpimämmäksi. Varrettomalla maastokengällä pyöräily onnistuu helposti -10 asteeseen saakka. Ulkoilevien lasten varpaat ovat myös kiittäneet huopapohjallisista. Lisäksi olen huomannut että kadenssia nostamalla 2-5min ajan saa kummasti lisälämpöä jalkateriin.
Lumilautailu sormikkaat ovat tehty pakkaseen ja viimaan, sekä kestämään kosketukset lumilaudan kanttiin. Toimivat hyvin pyöräilyssä.
Vanha keino estää naamaa jäätymästä lasketellessa on jättää kasvot pesemättä aamulla. Näin ihon pinnalle jää jonkinlainen rasvakerros, joka suojaa paleltumisilta. Saman saa aikaiseksi myös käyttämällä iholle tarkoitettua _vedetöntä_ vaseliinia.
Muistaakseni MM/SM hiihtokilpailujen pakkasraja on -20 ja joskus on käyty 50km kisoja kovemmissakin pakkasissa. Kilpailijat ovat varmasti suht'hyväkuntoisia ja henkittänevät happea 3...5 kertaisella volyymilla normaaliin. En kuitenkaan muista että hiihtokilpailuissa olisi kenenkään keuhkot jäätyneet, mutta joo keskeytyksiä on tapahtunut syystä tai sauvan katkeamisesta...
Alusasuna pakkasella/kylmällä käytän villaa tekokuitujen sijasta. Villan ominaisuuksiin kuuluu, että se lämpenee kuivuessaan. Villa-alusasun päälle teknistä asua, joka siirtää kosteuden. Jos aikoo lenkillä hikoilla, eikä halua palella esimerkiksi pysähtyessä tai renkaan puhjettua niin tämä ollut toimiva keino. Märkä keinokuitu ei ime kosteutta, mutta viilenee kuivuessaan ja pystyy jäätymään. Puuvilla pahinta eli imee kosteuden ja viilenee kuivuessaan...
Hyi olkoon, kuvittelin, että kauppareissun voi heittää ihan vaan pipo + huppu menetelmällä, mutta tuntui että naama tipahtaa. Sitä on jo unohtanut millaista kauhua pyöräily oli ennen kypärähuppuun sekaantumista.
Otsa, poskipäät ja leuka oli pahimmat.
Jalassa oli sellaiset kesätennarit ja ohuttakin ohuemmat sukat, sellaiset mitä yleensä käytetään kun kiskotaan puku päälle, tuuli tuntui varpaiden välissä, mutta varpaita ei paleltanut, tai sitä ei vaan huomannut, kun naamaa vihloi niin vietävästi
40min pyöräilyn jälkeen tuntui siltä, että riittää tätä lajia, jatkossa vain ja ainoastaan kypärähupun kera.
Pakkastakaan ei ollut kuin -13C, muttei -18C kypärähupun kanssa tuntunut aiemmin noin kylmältä, kuinka sitä oikein on joskus voinut pärjätä pelkällä pipolla.
Olihan ennen tietty kaulahuivi, jonka laitoin löysästi naaman eteen siten, ettei viima käynyt nenään, mutta silti naaman ja liinan välistä sai vedettyä henkeä ihan normaalisti, mutta on tuo kypärähuppu vaan parempi ratkaisu.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Mistä aattelit että tarkoitin Naistenmatkantietä? en tarkoittanu, vaan sitä väylää joka lähtee Rantaperkiön-tienoolta, Hatanpään valtatie se kai on. Siihen oli heitetty uutta sepeliä.
En mä muuten Naistenmatkantietä ajele. Ajan nimittäin Pereen kautta ja sitten ...(mikäs paikka se on, tunnen paikanNIMET huonosti) sieltä kautta missä on Aamulehden paino, tulli, ja sitä teollisuusaluetta.
Ei mun mielestä missään ole niin kovin liukasta, ja mulla on takana silee. Ajan varmaan varovaisemmin eli hitaammin. Käännöksissä irroitan usein toisen jalan klossin poljimesta, tasapaino on parempi.
Voi että kun jätettäisi vaikka ihan kapee kaistale sepelittä pyöräteille! Jos sellainen on vaikka vahinkossa jäänyt, niin kaikkihan sitä osaa sitten käyttää, mitä olen huomannu.
Me ollaan kaikki yksilöllisiä, niin on myös meidän jalat ja niiden verenkierto. Onnittelut, jos pystyt ajamaan -10 asteessa kevyellä kengällä. Mulla menee kesäkengän käyttöraja käytännössä noin huonelämpötilan tasolla ja Defroster+villasukka -yhdistelmän käyttöraja muutamassa plusasteessa. Kaikki siitä alaspäin on vedettävä jalkaan lämpimintä mitä löytyy, ainakin jos meinaa pitempää lenkkiä ajella. Joku perus 1-2 tuntia menee vähän kevyemmälläkin kengällä, eikä alkava paleltuminen välttämättä vielä ehdi häiritä. 2-12 tuntiset lenkit on armottomia. Jos ei kenkä ole riittävän lämmin, pikkuhiljaa tapahtuva jäähtyminen johtaa jossain vaiheessa jalkojen kylmettymiseen. Ja se on todella jaskamainen juttu, kun jalat tuntuu polkiessa siltä kuin joku leikkaisi varpaita irti ja tiedät, että paleltumavammat ovat vain ajan kysymys ja kotiin on vielä kahden-kolmen tunnin matka.
Huomautettakoon vielä, että hiihtäessä, lasketellessa tai kävellessä mulla ei ole ongelmia jalkojen tarkenemisen kanssa. Kaikissa muissa lajeissa jalkaterä tekee sen verran työtä, että se pysyy lämpimänä. Pyöräily on paha, koska jalkaterä pysyy staattisesti paikallaan eikä jalkaterän lihakset joudu töihin.
Joo varmasti, sen 2-3 minuuttia.Ja jotkut ajaa ilman vettä 200km lenkkejä ja syövät yhden banaanin vain evääksi 300km kohdalla kun ajavat 600km putkeen. Itsellä kesämaastokenkä (ilman thermosuojia) menee ehkä +13 keliin asti. Sen alle pitää vetää päälle vähintään thermosuojat. +5:sta alkaen pitää olla talvimaastokenkä thermosuojilla. Ja silti tunnin kohdalla pitää jo sähköt laittaa Therm-Iceistä päälle. Tasan ei käy onnenlahjat siis.
Joku muukin ajaa siis pakkasella 12h lenkkejä kuin Stäni! Zeezus!![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Kirjanmerkit