Lainaus Alkujaan tämän lähetti steelmän Katso viesti
Miten tuon kengän mitoitus on suhteessa normikenkääsi ?

Mun suomikenkä on 42 ja 43 rajamailla, shimpan ja nortwawen kengissä (paksummalla sukalla) saisi olla 45, sinun pointtaamaasi kenkää olisi saatavissa pikkualella 44 kokoisena.
Omistan myös kyseiset kengät, käytössä olleet nyt joulukuun puolivälistä saakka. Tyytyväinen olin vesisateella ja märässä metsässä ajellessa, jalat pysyivät kuivana ja lämpöä riitti vähintäänkin hyvin. Nämä siis n. +2-+5 asteessa. Nyt kun talvi tuli tänne etelään ja eilen tuli ajeltua n. 3h lenkki -7 asteessa, niin huomasi että jalat rupesivat hieman kylmäämään. Ei kuitenkaan umpijäähän vetänyt ja lenkin pystyi ajamaan loppuun oikein hyvin. Jalassa urheilusukka+merinovillasukka. Kokoasiaa miettisin itsekin, olen normaalisti 41/42 kokoa. Suurimmaksi osaksi kengät on 41, joten tilasin näistä ensin 41 koon, jonka totesin aivan liian tiukaksi toimiakseen talvikenkänä. Tilasin tämän jälkeen 42 koon, joka tosiaan oli hieman reilumpi, mutta mitään reilua tilaa noissa ei siltikään ole. Todennäköisesti eilen jalkani palelivat siitä syystä että olisi pitänyt olla enemmän ilmaa lämmittämässä.

Tilasin kengät siihen tarkoitukseen, että ne toimisivat pienen pakkasen ja märän kelin kenkinä joten tuo 42 koko on siihen sopiva, koska se pysyy hyvin kireänä ohuella sukalla. Jos haluaisin näitä käyttää koko talven ja myös kovilla pakkasilla, olisi todennäköisesti pitänyt tilata 2 kokoa isompi, eli 43.

Tänään laitoin kenkiin lämpöpohjalliset ja seuraavaksi ajattelin kokeilla vain yhdellä paksulla sukalla miten nämä toimivat.