ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 124 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 74 114 122 123 124 125 126 134 174 224 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.691 - 3.720 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

IncBuff Guest
    Nämä kamerat ovat vaan taas yksi tapa suomalaisen liikenteen kostamiskulttuurin toteuttamiseen perinteisten keskisormien, peltien hakkaamisten, tööttäilyjen ja kiilailujen rinnalle. Vaikka suomalainen on suhteellisen täydellinen eläin liikenteessä niin jokaiselle siellä voi ja sattuu virheitä ja toisen täydellisen eläimen pitää tottakai rangaista ja kostaa tämä virhe, vaikka kyseessä olisi täysi vahinko. Sitä kannattaa miettiä että jos itselle sattuu se virhe niin onko siellä vastapuolella joku samanlainen "minulla on oikeus" tyyppi joka ei ainakaan väistä ja kolaa Volvolla yli.

Voisitko kuvailla tilanteen jossa on oikeus "kolata Volvolla yli"?

Helpotin muiden elämää klv:llä, laitoin lastenvaunuihinkin knog frog -kopiot valoiksi. Eteen valkoisen ja taakse punaisen

tempokisu Guest

Punapää väistöä

! Tänään sain vihdoin tilaisuudet käyttää KELLOA. Ekalla kerralla pariskunta ja koira edessä- mies jopa kiitti! ( ai siitä kun käytin kelloa?)
    Toisella kerralla nuori äiti, rattaat ja yksi lapsi pyörän kanssa, pyörään tuli "jotain" ja siinä täyttyi koko pyörätie. Kelloa kilkuttaen ohi.

Sitä kyllä Lempäälässä ihmettelin, kun ajelin ihan reunaa siellä missä ei ollut sepeliä, niin lenkkeilijä tulee samaa reunaa vastaan. Ajan kohti, mutta lenkkeilijä tulee myös kohti. Mä väistän.
    Aattelin että en enää väistä, ja poljen päättäväisesti kohti kävelijää. No se ei hievahdakaan( sivulle), väistän ojan puolelta. Mun mielestä se on hitaampi kun väistää, tai se jonka on helpompi väistää. Olisiko pitänyt katsella vaan sivulle, kävelijä olisi aatellut etten edes huomaa häntä..
    No ehkä se on sitten fiksumpi kun väistää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    ...Ei kai siinä sen kummempaa, aika tavallinen virhe jonka suuri osa autoilijoista tekee.
    Joo, melko jokapäiväistä, tänäänkin noin kävi kerran. Molemmat ehti pysähtyä, auto väisti, kuten kuuluikin.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Tässä vähän harvinaisempi tapaus: http://youtu.be/iHjw-9bwc8w
    "The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Sitä kyllä Lempäälässä ihmettelin, kun ajelin ihan reunaa siellä missä ei ollut sepeliä, niin lenkkeilijä tulee samaa reunaa vastaan. Ajan kohti, mutta lenkkeilijä tulee myös kohti. Mä väistän.
    Aattelin että en enää väistä, ja poljen päättäväisesti kohti kävelijää. No se ei hievahdakaan( sivulle), väistän ojan puolelta. Mun mielestä se on hitaampi kun väistää, tai se jonka on helpompi väistää. Olisiko pitänyt katsella vaan sivulle, kävelijä olisi aatellut etten edes huomaa häntä..
    No ehkä se on sitten fiksumpi kun väistää
    Eikun väistämisvelvollinen väistää. Eli fillaristi. Kyllä se meille fillaristeillekkin on kätevintä että jalankulkijat pitävät linjansa siellä reunassa eivätkä rupea poukkoilemaan mihinkään kun fillari tulee ohi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Joo, melko jokapäiväistä, tänäänkin noin kävi kerran. Molemmat ehti pysähtyä, auto väisti, kuten kuuluikin.
    Joka päivä, eli myös tänään. Kumma kun kotipihasta lähdetään, niin jo siinä ensimmäisessä risteyksessä, mistä kaikkein useimmin ajetaan, tulee yllätyksenä KLV:llä kulkeva liikenne. Tuo risteys on muutenkin sen näköinen, että pitää olla ihan vitun iso mulkku ja kusipää, jos tuohon ajaa sellaisella tilannenopeudella, että tarve KLV:llä kulkevan väistämiseksi tulee yllätyksenä.

Mut hei, ne joilla on kiire menee ensin. Ei se pysähtyminen työmatkaa pilaa. Vaikka sen tekisi jokaisessa risteyksessä. Eihän niitä ole tuossa matkalla kuin vajaat sata kappaletta. Yhdellä suunnalla.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Samaa risteystä aamuisin käyttävänä (oikealta ko tielle) ihmettelin aivan samaa intoa tunkea väkisin päälle. Sattumoisin liikuskelen parikertaa viikossa autolla alueella, niin kerran poikkesin simuloimaan lähestymistä tuolta visakoivuntieltä. Ei tarvi olla mulkku eikä kusipää kun ainakaan oikealta tulevaa autoliikennettä ei näe ennen kuin jatkeen päältä ja 20km/h liikkuva fillarikin tulee samasta suunnasta ihan syliin jos ajoitus osuu kohdalleen. Kyseinen tie on tosin luonteeltaan sellainen että varmaankin aika harvakseltaan siellä kulkee väkeä jolle tuo näkyvyysongelma on oikeasti yllätys ts saattaa ne ollakin mulkkuja tahi kusipäitä.
    omalta matkaltani olen saanuty karsittua nuo kohtaamiset 18 kappaleeseen / 16km. 3-4/aamu tulee tilanteita, iltapäivisin sitten vähemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Joka päivä, eli myös tänään. Kumma kun kotipihasta lähdetään, niin jo siinä ensimmäisessä risteyksessä, mistä kaikkein useimmin ajetaan, tulee yllätyksenä KLV:llä kulkeva liikenne. Tuo risteys on muutenkin sen näköinen, että pitää olla ihan vitun iso mulkku ja kusipää, jos tuohon ajaa sellaisella tilannenopeudella, että tarve KLV:llä kulkevan väistämiseksi tulee yllätyksenä.

Mut hei, ne joilla on kiire menee ensin. Ei se pysähtyminen työmatkaa pilaa. Vaikka sen tekisi jokaisessa risteyksessä. Eihän niitä ole tuossa matkalla kuin vajaat sata kappaletta. Yhdellä suunnalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tithonus Katso viesti
    ... poikkesin simuloimaan lähestymistä tuolta visakoivuntieltä. Ei tarvi olla mulkku eikä kusipää kun ainakaan oikealta tulevaa autoliikennettä ei näe ennen kuin jatkeen päältä ja 20km/h liikkuva fillarikin tulee samasta suunnasta ihan syliin jos ajoitus osuu kohdalleen...
    Tämmöisiin risteyksiin, missä ei näkyvyyttä ole, onkin ihan oma lähestymistapansa. Niissä pysähdytään hetkeksi niin että keula on vain vähän pyörätienjatkeen/suojatien päällä ja valutetaan sitten hiljakseen niin että edes risteävä kevyt liikenne pystyy havaitsemaan ja ennakoimaan, jos ajoneuvon kuljettaja ei näe. Tällainen sivistynyt kohtaaminen oli tänään Myllärinkadulta Ojamonkadulle tulevan Ford Ka-merkkisen henkilöauton kuskin kanssa ja tästä suorotuksesta hatunnosto.

tempokisu Guest

Punapää pieni tarkennus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paavi Katso viesti
    Eikun väistämisvelvollinen väistää. Eli fillaristi. Kyllä se meille fillaristeillekkin on kätevintä että jalankulkijat pitävät linjansa siellä reunassa eivätkä rupea poukkoilemaan mihinkään kun fillari tulee ohi.
    Tuota, et lukenut kunnolla ( yleensä vastareaktioon riittää pelkkä kirjoittajan nimi.....). Lenkkeilijä ja kävelijä tulivat eteenpäin VASTAAN samaa puolta ( se oli kyllä alkuperäisessä viestissäni kerrottu). Ajattelin että kävelijä väistäisi sepelille mieluummin kun pyöräilijä...
    Tottakai edelläolevan on parasta pysyä just linjallaan ja ohittava väistää.

mä ajan työmatkaa samalla alueella, itse kun kävin vähän haahuilemassa niin sieltä löytyi paljon oikoreittejä jotka eivät menneet autotien varrella, sain karsittua pihatie ja T risteykset lähes nollaan erilaisella reittivalinnalla, mikä tästä teki mielenkiintoista oli se että noita hiekkateitä esmes ei ollu merkattu johinkin karttoihin ollenkaan..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    mä ajan työmatkaa samalla alueella, itse kun kävin vähän haahuilemassa niin sieltä löytyi paljon oikoreittejä jotka eivät menneet autotien varrella, sain karsittua pihatie ja T risteykset lähes nollaan erilaisella reittivalinnalla, mikä tästä teki mielenkiintoista oli se että noita hiekkateitä esmes ei ollu merkattu johinkin karttoihin ollenkaan..
    Jonkun verran oon noita katellut myös. Aamuisin on vaan prioriteettina päästä vikkelään pois sateesta, joten kuraiset hiekkatiet jää vähemmälle. Kesällähän ajan tuossa ajorataa, joten risteysongelmia ei silloin ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Tämmöisiin risteyksiin, missä ei näkyvyyttä ole, onkin ihan oma lähestymistapansa. Niissä pysähdytään hetkeksi niin että keula on vain vähän pyörätienjatkeen/suojatien päällä ja valutetaan sitten hiljakseen niin että edes risteävä kevyt liikenne pystyy havaitsemaan ja ennakoimaan, jos ajoneuvon kuljettaja ei näe. Tällainen sivistynyt kohtaaminen oli tänään Myllärinkadulta Ojamonkadulle tulevan Ford Ka-merkkisen henkilöauton kuskin kanssa ja tästä suorotuksesta hatunnosto.
    No just näin! Ei kai se työmatka mene pilalle siitä, että joutuu välillä pysähtymään?
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

OT Kalleimmat autot kiilaa kiilaa eteen neljä kertaa useammin... HS: Rahamoodissa rikkaat ovat ahneempia kuin pienituloiset

No just näin! Ei kai se työmatka mene pilalle siitä, että joutuu välillä pysähtymään?
    Jos joutuu pysähtymään ennen perille tuloa, niin ei koskaan pääse päämääräänsä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Sori vaan mutta mun syyt kameralle on ihan toiset. Turpaanvetouhkailut, iholle tuleminen ja kerran lyöminen.
    Oletko harkinnut muuttoa Venäjälle? Siellä dashcamkulttuuri kukoistaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarmo_ Katso viesti
    Kovasti näyttää häiritsevän toi kamera...

Olisi kiva tietää mikä siinä niin paha on?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarmo_ Katso viesti
    Mikä noin ottaa pattiin ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Tuota, et lukenut kunnolla ( yleensä vastareaktioon riittää pelkkä kirjoittajan nimi.....). Lenkkeilijä ja kävelijä tulivat eteenpäin VASTAAN samaa puolta ( se oli kyllä alkuperäisessä viestissäni kerrottu). Ajattelin että kävelijä väistäisi sepelille mieluummin kun pyöräilijä...
    Tottakai edelläolevan on parasta pysyä just linjallaan ja ohittava väistää.
    Sä et kertonut kunnolla. Sulla jää nimittäin vieläkin kertomatta juuri olennainen asia ja siksi saa sen kuvan ettet edes tunne pyöräilijän sääntöjän kevyenliikenteen väylällä. Mikähän se asia on?

Ihan tätä perussettiä taas tänään: Ajan kevliä suoraan ja edessä on suojatie (ts. pyörätien jatke), joka ylittää kevlin viereiseen tiehen liittyvän autotien. Farmariauto tulee sitä liittyvää autotietä pitkin ja vauhtinsa ja asemansa perusteella oletan, että se ylittää suojatien ennen minua jäädäkseen odottamaan kääntymisvuoroa suojatien toiselle puolelle, jossa oli tilaa ruhtinaallisesti (kyseessä siis tuo risteys http://kartta.jkl.fi/IMS/?layers=Ilmakuva&cp=6901596,485322&z=0.25&title=%C 3%A4lyn%20j%C3%A4ttil%C3%A4inen%20auton%20kanssa%2 0tossa ja minä tulin tuolta pohjoisen suunnasta). Mutta kun ei pysty, vaan TÄYTYY pysähtyä tukkimaan se suojatie, niin että minun on tehtävä lähes hätäjarrutus tuon autoilijan yllättävän päähänpiston takia. Kun en ole autoilija niin en oikein pysty ymmärtämään, että miksi siinä keskellä suojatietä on niin paljon kivampi olla kuin paljon väljemmässä paikassa siinä muutamaa metriä kauempana. Voiko tuollaista ylipäätään tehdä kyseisessä paikassa ihan vain ajattelemattomuuttaan, vai onko kyseessä tahallinen kiusanteko?
    Miss Vitus

tempokisu Guest

Punapää kuka väistää?

Mulle voi ystävällisesti ( painottaen tätä ) kertoa mikä meni väärin, ja mikä olennainen asia jäi kertomatta????.

Käytän heijastimia ja valoja, turvaliiviä ja nyt on se kellokin. Ajan oikeaa laitaa, ja ilmoitan mahdollisesta lähestymisestäni sillä kellolla.
    Mä väistän kun kerta toinen ei halua väistää. Jos ei ole pakko, en aja pyörätiellä! ( usein kyllä on).

Ajan siis pyörätietä ja oikeaa laitaa ( se kaiketi tuli selville). Lenkkeilijä tulee vastaan myös oikeaa laitaa ( tai siis sille vasenta, mutta pyörätiellä ei ole mitään virallisia sääntöjä kulkusuuntien suhteen, jos ja kun tässä tapauksessa ei sitä oltu liikennemerkillä osoitettu). Aika monasti lenkkeilijä väistää, kun hoksaa että pyörä joutuisi sepeliosuudelle. Kumman pitäisi muuten oikeasti väistää kun pyörä ja lenkkeilijä tulee vastakkain? Joka tapauksessa väistin nyt sekä lenkkeilijän että kävelijän tapauksessa, eli tuskin mä kovasti väärin tein...mulle ei kovasti ole väliä, kunhan se matka jouhevasti jatkuu.

Lainaus:

"Kun pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty (liikennemerkki 423), pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella. Jalankulkija saa käyttää joko väylän vasenta tai oikeaa puolta Pyöräilijä ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta. Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä on noudatettava erityistä varovaisuutta muiden tiellä liikkujien vuoksi."

#fillarifoorumi @ ircnet. Foorumin seuraajien ja pyöräilystä kiinnostuneiden epävirallinen keskustelukanava, tervetuloa juttelemaan

^^Mun mielestä pääsääntö on, että nopeampi väistää hitaampaa ja pyöräilijä siirtyy keskemmälle väylää (katsottuaan, ettei takaa kukaan tule päälle), kun kävelijän kanssa kohdataan samassa reunassa. Näinhän se menee maantielläkin, että kun autoa vastaan tulee kävelijä omaa vasenta reunaansa kävellen, niin ajoneuvo siirtyy keskiviivaa kohti eikä kävelijä.

Oikeastihan ei varmasti tiedä etukäteen, kuka siirtyy minnekin kevyen liikenteen väylällä, vaan pitää tarkkailla tilannetta, kuten sanoitkin.

Ja noitten sepelittömien kaistojen takia on tosiaan joutunut ihme ahtaisiin kohtaamistilanteihin muuten tyhjällä väylällä, kun vastaantuleva pyöräilijäkin haluaa ajaa siinä samassa urassa vaikka omaa vasenta puoltaan, mutta tämä on nyt tän vuodenajan riesa.

Oma arvaus siitä miksi kelvit on niin kummallinen paikka liikkua on siinä ettei niiden pelisääntöjä käydä läpi kuin ala-asteella ja sitten keskustelufoorumeilla. Muistamista virkistäviä liikennemerkkejä on niukasti. Pari vuotta sitten lähestyin uteliaisuuttani spostilla suurimpia vakuutusyhtiöitä, liikenneturvaa ja liikenneministerötä kysyen heidän kantaansa tähän "valistuksen" lisäämiseen. Noin pisneksen kannalta jos ei muuten. Juu, telkkarissa tulee tasaseen muistutuksia kypärän käyttämisen eduista mutta ei juuri muuta.

Vakuutusyhtiöiltä tuli ystävälliset vastaukset siitä että ajatus infon lisäämisestä olisi kannatettava mutta.. Ministeriöstä vastattiin että pitää miettiä ja että ehkä palaavat asiaan. Siihen se jäi kaikkien osalta. Myös omalta osaltani. Pitää vaan kattoo miten sitä pienimmin ongelmin pääsis eteneen.

Viime vuoden häkellyttävin hetki kelvillä oli kun auto tuli vastaan ja kuski huikkas ikkunasta mulle että **tuako tölläät ajaa tästä muutkin autolla.

#fillarifoorumi @ ircnet. Foorumin seuraajien ja pyöräilystä kiinnostuneiden epävirallinen keskustelukanava, tervetuloa juttelemaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ristoh Katso viesti
    Viime vuoden häkellyttävin hetki kelvillä oli kun auto tuli vastaan ja kuski huikkas ikkunasta mulle että **tuako tölläät ajaa tästä muutkin autolla.
    Eikä .

Ajatteli kai, että hyökkäys on paras puolustus...

tempokisu Guest

Punapää väistä, ohita, näytä suuntaa...

Tänään oli aamulehdessä että "väistetään pyörätiellä oikealle" eli kulkee mitä puolta hyvänsä, niin jos kohdatessa kumpikin väistää oikealle päin.
    Näin olen vähän ajatellutkin. Usein kyllä katson sitä ajolinjaa jo hyvissä ajoin että mistä pääsee parhaiten.

Kysehän oli siitä väistämisestä , EI OHITTAMISESTA. Ohitushan tapahtuu luonnollisesti vasemmalta, niinkun autollakin.
    Sinänsä väistämiset pyörätiellä ja autotiellä on "hieman" eri asia, pyörätiellä ei virallisia puolisääntöjä ole, voi ihan laillisesti kulkea vaikka keskellä pyörätietä tai puolelta toiselle mutkitella. Ohittaa voi myös oikealta, jos sopii paremmin. Kannattaa mun mielestä ennemminkin katsoa sujuvin tapa kun jotain "sääntöjä" ( pyörätiellä) joita riittää melkein jokaiselle omansa.

Eniten toivoisin että pyöräilijät näyttävät kääntyessään ( minne vaan) SUUNTAMERKKIÄ. Sillä juuri kun olet ohittamassa VASEMMALTA, niin se edessäoleva päättääkin kääntyä vasemmalle ja suoraan eteen.

Tempokisun selostama tilanne on askarruttanut moneen kertaan. Saa siinä arpoa mihin suuntaan vastaantulevan silmämunat välähtää. Jos väistää keskemmäksi, niin vastaantulija jokseenkin varmasti siirtyy kulkusuunnassaan oikeaan reunaan. Laki jäi sekavaksi kun jalankulkijalle jäi oikeus käyttää kumpaa reunaa tahansa, pyörälijälle vain oikeaa reunaa. No, kumpikaan ryhmä tosin mitään lakia noudata. Ja autoilijoiden silmämunien välähdykset lasien takaa vielä hankalammat arvioida.
    Oma metodini on etten anna kenenkään ajaa päälleni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Ja noitten sepelittömien kaistojen takia on tosiaan joutunut ihme ahtaisiin kohtaamistilanteihin muuten tyhjällä väylällä, kun vastaantuleva pyöräilijäkin haluaa ajaa siinä samassa urassa vaikka omaa vasenta puoltaan, mutta tämä on nyt tän vuodenajan riesa.
    Monin paikoin ollut juurikin n. 30cm leveä puhdas väylä.. yleensä sillä hieman korkeammalla puolella kelviä. Vaikka itse ajaisin sitä "väärää" eli vasenta reunaa tuosta syystä ja vastaan tepastelisi sauvailija niin aina mielessäni harmittelen, kun -kaikki- jalankulkijatkin käyttävät juurikin tuota puhdasta väylää. Lähestulkoon 100% tapauksista. Palttiarallaa 20m ennen kohtaamista teen sen metrin siirron sepelille ja puikkaan heti ohituksen jälkeen takaisin "väylälle". Toki jossain paikoin molemmissa reunoissa sen 20-30cm väylät jolloin tilanne helppo. Samalla kun harmittelen pääni sisällä niin yritän järkeillä, että juurikin osittain näiden tallustelijoiden ansiosta tuo puhdas ura sinne laitaan myöskin ilmestynyt, joten loppupeleissä jäisin plussalle anyway...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tempokisun selostama tilanne on askarruttanut moneen kertaan. Saa siinä arpoa mihin suuntaan vastaantulevan silmämunat välähtää. Jos väistää keskemmäksi, niin vastaantulija jokseenkin varmasti siirtyy kulkusuunnassaan oikeaan reunaan. Laki jäi sekavaksi kun jalankulkijalle jäi oikeus käyttää kumpaa reunaa tahansa, pyörälijälle vain oikeaa reunaa. No, kumpikaan ryhmä tosin mitään lakia noudata. Ja autoilijoiden silmämunien välähdykset lasien takaa vielä hankalammat arvioida.
    Oma metodini on etten anna kenenkään ajaa päälleni.
    Itse olen pyrkinyt ottamaan aloitteen. Osoitan joko omalla liikkeellä, hanskan heilautuksella tai suoraan näyttämällä vastaantulijalle sormella minne hänen odotan sijoittuvan.. toiminut melko usein.. toki aina on näitä täysiä ylläripylläreitä. Useimmiten nämä ovatkin takaa ohitettavia. On tapaus sitten mikä tahansa niin noudatan myös samaa metodia; jos ei muuten niin formularefleksein jarrusormin varustettuna.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvhakala Katso viesti
    Mutta kun ei pysty, vaan TÄYTYY pysähtyä tukkimaan se suojatie, niin että minun on tehtävä lähes hätäjarrutus tuon autoilijan yllättävän päähänpiston takia. Kun en ole autoilija niin en oikein pysty ymmärtämään, että miksi siinä keskellä suojatietä on niin paljon kivampi olla kuin paljon väljemmässä paikassa siinä muutamaa metriä kauempana. Voiko tuollaista ylipäätään tehdä kyseisessä paikassa ihan vain ajattelemattomuuttaan, vai onko kyseessä tahallinen kiusanteko?
    Tahallinen hölmöys. Totta kai siinä kevyen liikenteen tukkeena on turvallisemman oloista odotella kuin lähellä minä-minälle vaarallisempia autoja. Sieltähän voi tulla vaikka tukkirekka. Pyörätieltä tulee korkeintaan joku surkea ituhippi kylkeen, joka teloo vain itsensä. Jotenkin noin se ajatusmalli menee.

Tuosta jalankulkijan kohtaamisesta klv:llä... Siis eihän tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Pyöräilijä väistää - piste. Laki antaa jalankulkijalle käytännössä oikeuden kävellä melkein missä ja miten haluaa, niin sitä on noudatettava ja kaikkien kannalta paras olisi, että kaikki noudattaisi, eikä edes yritetä "opettaa" jalankulkijoita poukkoilemaan lain vastaisesti miten sattuu. Enkä mä oikein ymmärrä, miten fillaristin olisi jotenkin kauhean paljon vaikeampi väistää kuin kävelijän. Kummankin pitää kuitenkin ensin varmistua, ettei takaa ole ketään tulossa ja sitten vain sivuttaissiirtymä. Toki jos tilannenopeus on liian suuri, niin vaikeaksihan silloin menee kaikki.

Kyllähän toi kuukausia paljaalla asfaltilla maannut sepeli vähän väistöjen määrää lisää, mutta se on tienpitäjän aiheuttama ongelma. Kaikki kelvin käyttäjät haluaa sepeliä vältellä ja itse näin viime viikolla kaksi JALANKULKIJAA, jotka liukastelivat sepelillä sen näköisesti, että ainakin nivelet oli vaarassa. Kukaanhan ei tietenkään ole koskaan tehnyt mitään tutkimusta, miten paljon "liukkaudentorjunta" aiheuttaa kaatumisvammoja/ansionmenetystä puhjenneiden renkaiden vuoksi/yleistä vi**tusta kesken jääneestä fillarikaudesta. Itse kun tiedän useampia esimerkkejä kaikista noista. Mutta jos joku tutkisi, niin sehän voisi herran jestas aiheuttaa lisäkustannuksia niiden verorasite työttömien ja muiden pummien käyttämien kelvien hoidossa ainakin 0,0001%, kun joutuisi sepelin korvaamaan "kalliilla" hiekalla ja sitä joskus keräämään poiskin. Sehän on kuin laittais rahaa pankkiin, kun kaupungin työntekijät saa makoilla sohvalla telkkarin ääressä. Ei tartte maksaa työkorvauksia ja vahatut & öljytyt harjakoneet voi makoilla turvassa lämpimässä tallissa. Tai jotain. Niin urpoa, että en edes yritä ymmärtää tota logiikkaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •