Sain viimeinkin kengät – Lake 303:t tilasin sitten Saksasta, kun kokoa 48 ei Suomesta löytynyt. Tässä jokunen subjektiivinen kokemus:
Jalkojen taipumus tuntea vilua on yksilöllistä ja minulla on huono ääreisverenkierto = helposti kylmä. Lake 303 toimii Helsingin ±0 keleillä tavallisilla sukilla hyvin. 1,5 jälkeen alkaa varpaissa tuntua vähän viileyttä, vaan ei palele – toisin kuin Shimpan kesäkenkä+3mm neopreeninen kengänsuojus, jolla jalat paleltuvat. Sitten -10 -keleillä alkaa olla varmaan tiukkaa jo paksummankin sukan kanssa, vaan se on sitten…
Sananen kengän koon valinnasta ja istuvuudesta: jos normi kävelykengän käyntivaraksi suositellaan n. 10 mm, on pyöräkengässä suositus käsittääkseni n. 2 mm – jalka ei liiku pyörilykengässä kuten kävelykengässä (esimerkki ohjeistuksesta), eli ei kannata verrata pyöräilykengän istuvuutta kävelykenkään (kuten itse tein nyt talvikenkiä hankkiessani, vaikka kesäpyöräilykengät ovat juuri oikean kokoiset ts. kävelykenkinä olisivat auttamattomasti pienet) ja hankkia talvipyörilykenkää samalla ajatuksella kuin hankkisi tavallisia kävelykenkiä.
Eli ellet ole ajatellut ajaa tuntitolkulla kiduttavilla pakkasilla, niin suosittelen harkitsemaan josko se kesäkengän koko olisi sittenkin sopiva, ettei tule pitemmän päälle hiertymiä ja klossikin osuu vielä oikeaan paikkaan…
Tämä on siis minun subjektiivinen mielipiteeni. Kukin tyylillään.
Kirjanmerkit