Ääh... nyt pyöritellään jo lillukan varsia.
Ensinnäkin, kun puhutaan pinnakiekoista, niin mikään muu ei pidä sitä kasassa kuin pinnat ja nekin vain silloin kun pinnojen jännitys on riittävä. Jos jännitys ei ole riittävä, riittävän tasainen tai pinnat jotakin kuraa niin varmasti paraskin kehä on kohta mutkilla kun saa osakseen muita voimia kuin pukissa/haarukassa pyörittelyä.
Toisekseen, paksu pinna ei takaa parempaa kestävyyttä kuin ohennettu pinna. Olettaen tietysti että pinnat on laadukkaita eikä niissä ole vaurioita, kuten esimerkiksi ketjujen putoamista pakan ja pinnojen väliin, kivien tekemiä mutkia ja/tai naarmuja tms. Itse asiassa tilanne on päin vastoin, ohennetulla pinnalla saadaan samalla pinnojen kireydellä lujempi vanne, juuri ohennetun pinnan suuremman elastisuuden takia.
Ohennetuilla pinnoilla rihtaaminen on työläämpää ja vaatii ehdottomasti erittäin tasaisen pinnojen kireyden. Muuten homma kääntyy toisin päin jolloin paskasti kasattu/rihdattu kiekko paksuilla pinnoilla voi lopulta olla kestävämpi.
Sitten siitä vanteen nippeliholkista. Alun perin ne laitettiin kurasta tehtyihin teräsvanteisiin tai liian paljon kevennettyihin alumiinivanteisiin. Onneksi nykyään suurin osa alumiinisista jopa ei-aero vanteista on profiilivanteita, silti holkkeja näkee enemmän maastovanteissa. Hyvälaatuinen vanne kestää ja toimii ilman holkkia mutta yleinen mielipide on että vain messinkinipoilla. Alumiiniset kun tykkää särkymään herkemmin ilman holkkeja.
Muutenkin pinnan mitta tulisi olla optimaalinen, etenkin jos käytetään alumiinisia nippeleitä. Nipat saavat tukea pinnasta ja kestävät paremmin, pinna ei siis saa olla liian lyhyt (=kierteet näkyy). Ontelovanteeseen kun tilkan liian pitkä pinna mahtuu eikä puhkaise mahdollista vannenauhaa/sisuria niin käytettäessä alumiininippaa valitse mielummin seuraava pidempi pinna kuin lyhyempi.
Ottakoon kukin juuri niin tukevat kehät kuin haluaa. Itse valikoin pinnat, kehät ja navat sekä rihtaustavan käyttötarpeen mukaan. En enää käytä lainkaan 2mm:n tai tukevampia tasapaksuja pinnoja missään. En tuijota kovin paljoa kehän painoa jos valittavana on kevyt ei-aero (XC/CX kehä, tai vaikkapa Arc en Ciel tuubikehä) tai vähän painavampi aero (DT-Swiss R520) jos tarkoitus on myös ajaa 30+ vauhteja, maanteillä ja pidempään.
Kovin eksoottiset rihtaustavat ei paljoa kiinnosta. Sillä ei saa säästöä painoon eikä parannettua aerodynamiikkaa. No ehkä maantielle saattaisin tehdä suorapuolatun etukiekon litatuilla pinnoilla ja taakse 1-2 ristiin toiselle puolelle. Muutenkin jos on tarkoitus pitää kalusto ajokunnossa niin ei mitään erikoista pinnaa tms.
Nyt kun on tubelessia tullut harrastettua ja myös noita keveitä kumeja niin on tärkeää että kehän saa varmalla teipattua tubeless-toimivaksi ja että renkaan reunalle löytyy selkeä hylly jolla kumit pysyy vanteella ja ilmat sisällä. Samalla itse vanteeseen tulevat iskut jää vähille tai kokonaan pois ja keveämpikin kestää.
Kaikki yllä oleva perustuu siihen että kiekkoja käytetään ajamiseen, niin että pysytään pystyssä ja paikoista pääsee ajamalla. Vahingot kuten kaverin/auton kylkeen tulo, paha kaatuminen kivikossa, kiveen/puuhun ajo tms on sitten jo poikkeuksia. Jos niitä varten rakentaa kiekkoja niin taatusti tulee raskaat ja todennäköisesti myös kalliit.
Yllä oleva on siis oman kokemuksen kautta saatua tietoa ja näkemystä. Vahvistettuna perehtymällä myös kiekkoja ammatikseen kasaavien tiedoilla. Mun kiekkoja ei kasaa muut, teen ne aina itse. Toisaalta perehdyn mielelläni tarkempiin analyyseihin kuten pinnavoimiin, esijännityksiin, eri voimien vaikutuksiin pinnakiekkoihin jne.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kirjanmerkit