Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jocce Katso viesti
Tuli tänään kahteen otteeseen todettua noiden biltema 26 x 2.1 nastarenkaiden heikkous.Jos ajaa pelkästään lumella ja jäällä eikä ollenkaan asfaltilla ne on todella hyvät,mutta jos joutuu ajamaan asfaltilla ne sulaa aika nopeasti alle.Asensin ne aikasin lähinnä mustan jään takia jota täällä etelässä on riittänyt ja 2 viikossa niistä on lähtenyt noin 2 mm 5 millin nasta pituudesta + reunat pyöristynyt.Pettymys no.1:Hiekka kentällä oli jäätä ja menin sinne kokeilemaan mites biiltema tuossa edessä pitää,ja ei se pitänyt.Nastat ottaa todella huonosti kiinni kuluneina jopa aika alhaisilla rengaspaineilla.Pettymys no.2:Risteykseen olin tulossa vasemmalta noin 15 kmh ja kun käänsin siihen niin eturengas se vaan lähti alta ihan yllätäen.Ne nastat on aika turhia siinä kulumisen jälkeen,isoja ja tylsiä.Eli huono pito yleisesti koska ne on kuluneet ja vielä huono paine jäähän koska leveät nastat eli ei ota kiinni.Toisin kuin takana oleva W240 siinä ei ole ollut mitään ongelmaa nastat ei kulu ja ne pitää todella hyvin jarrutuksissa.
Tämähän kuulostaa ihan kuin mun Mara Wintereistä kerrotulta, paitsi ettei nastat taida kulua ja nastoja on kyllä paljon muttei ne oikein tee mitään sellaisella siloisella jäällä, eivät tunkeudu jäähän tai jotain vastaavaa.

Mua harmitti auton renkaissa kovasti se kun hyvistä nastarenkaista hävisi ne nastat aina, otin sitten kokeeksi kitkakumin ja oli hyvä kun ei tarvinnut melkein uudenveroisena vaihtaa pois alta, mutta siloisella jäällä ne ei kovin hyvin pitäneet, muttei niissäkään sellaista täydellistä pidon katoamista ollut kuin Mara Wintereissä, ainoa jossa vastaavaa olen havainnut on Fat Frankit, noi muut ei talvirenkaat tuntuu omaavan paljon rauhallisemman pidonmenetyksen.

Mutta suurimmassa osassa kelejä Mara Winter kyllä toimii ihan riittävästi, ohut jääkerros asfaltin päällä, jonka autonrenkaat kiillottaneet ei ole ongelma, ainoastaan kalteva tienpinta ja se tasainen sileä jää. Tavanomainen jääpinta jos on, niin pitäähän ne sitten jo, paljon paremmin kuin Bilteman kumit, mutta juuri se keli jossa sitä nastarengasta kaipaa on missä käyttäytyy niin liukkaasti, että ennemmin Nokian kesäkäyttöön tarkoitetulla renkaalla ajaisin.

Kalliollahan nastarengas ei myöskään pidä, ehkä siinä on jotain samaa vikaa, nasta ei tunkeudu jäähän ja kun kumikaan ei noissa ole ollenkaan pitävää sorttia, niin lipsuuhan se.

Täytyy vakavasti harkita Klondiken rengasta eteen, tai jos sponsoritukea saa, niin Nokialaista, eteen menisi ehkä se vähän leveämpikin, kun lokasuojia ei kumminkaan mahdu näillä ylikokoisilla renkailla ajellessa, vaikka selvästi parempi tuo Mara Winter on muokkauksen jälkeen ja lisämuokkauksella se ehkä vielä paranee, mutta eihän siitä luotettavaa rengasta saa millään.