HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 51 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 49 50 51 52 53 61 101 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.501 - 1.530 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Samat kokemukset itsellänikin, juuri kuvan kaltaisessa kelissä pito ja ajettavuus oli vallan mainio.
    Voisiko erot johtua renkaan leveydestä / eri leveyksien eri paine suosituksista? Harkitsin aluksi 42mm leveetä rengasta mutta päädyin 35mm malliin enkä ole katunut.

Luultavasti paksummalla lumella kiemurtelee jonkun verran mutta omat ajot talvella sijoittuu useimmiten ok hoidetuille kevleille. Viime talvi meni edessä nokian w106 47 millisellä ja takana nastaton, oli aivan kamala ajaa lumessa, tosin oli eri pyöräkin alla joten vaikea vertailla.
    Onhan autojenkin renkaissa niin, että eri kokoinen muutoin sama rengas voi olla hyvinkin erilainen, ehkä 50mm leveässä on jotain muutakin eroa kuin nastojen määrä ja leveys?

Noita rengaspaineita kun laskee tarpeeksi, niin aika moisessa lumisohjossa 50mm Mara Winter vielä rahoittuu ihan käyttökelpoiseksi, mutta pitää reilusti alle suosituksien laskea niitä paineita, kunhan teillä kelit lumistuu, niin kannattaa rohkeasti kokeilla ihan olemattomista paineista alkaen tuota erilaisten paineiden vaikutusta, mun vähät kokemukset on, että aika paljon niillä paikkaa just tota kiemurtelua ja etenkin kun edessä pitää selvästi löysempää painetta, mutta en tiedä kuinka paljon merkitystä 40mm renkaassa sitten on.
    Itse olen näissä noin 50mm leveissä huomannut selvän vaikutuksen, mutta 38mm leveässä ei tunnut olevan niin suurta merkitystä, mutta ehkä se renkaan rakennekkin vaikuttaa tuossa.

Jos en löydä ratkaisua tähän mun Mara Winterin ongelmaan, niin mun pitää sitten tyytyä W240 tai Conti linjaan, Nokian Extreme muutoin, mutta kun ei mahdu pyörimään.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Eiköhän ero johdu juuri siitä leveydestä. Useimmat MW:tä käyttävät foorumilaiset taitavat ajaa pyörillä, joissa käytetään sitä 35 mm leveää. Silloin verrokkeina on muut saman levyiset, joissa yleensä on se noin 100 nastaa. Kyllä silloin MW jääpidossa pärjää, mutta lumessa ei. Itse olen kyllä talvirenkaissa pitänyt paineet ihan alarajalla, eturenkaassa allekin.

Tänään on piikki-kendat pyöräytetty vanteille. Huomenna pitää taas edellisvuosien tapaan lähteä yllättymään, miten vähän ne oikeasti ajamista haittaa.
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti

Jos en löydä ratkaisua tähän mun Mara Winterin ongelmaan, niin mun pitää sitten tyytyä W240 tai Conti linjaan, Nokian Extreme muutoin, mutta kun ei mahdu pyörimään.
    Onko varma, että exreme ei mahdu? Mun mielestä mulla on nykymaasturiksi ahdas runko ja extreme näyttää siinä tosi kapoiselta ja tilaa on runsaasti. Paljon enemmän, kuin numeroiden mukaan samanlevyisessä krsäkumissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Onko varma, että exreme ei mahdu? Mun mielestä mulla on nykymaasturiksi ahdas runko ja extreme näyttää siinä tosi kapoiselta ja tilaa on runsaasti. Paljon enemmän, kuin numeroiden mukaan samanlevyisessä krsäkumissa.
    Mara Winter 50mm taisi olla todellista 48mm, se näyttää tältä:

1mm puolelleen jää tyhjää, eikä noikaan oikein kovin hyvin mahdu, märällä ja pehmeällä hiekkatiellä kun ajeli, niin jatkuvasti kilahteli kivet putkissa. Päällä taitaa olla 2-3mm tilaa, aika ahdas tuo siis on.

Epämaasturi kun on, niin ei siihen oikein mahdu leveämmät.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

ISP:t kaipailisi uusia nastoja pyöristyneiden tilalle.
    Tikka PP vai Schwalben omat? Onko kukaan verrannut noita kahta nastaa, Tikan kuvissa nasta näyttää pyöreältä mutta onko todellisuudessa näin?

Mara Winter 50mm taisi olla todellista 48mm, se näyttää tältä:

1mm puolelleen jää tyhjää, eikä noikaan oikein kovin hyvin mahdu, märällä ja pehmeällä hiekkatiellä kun ajeli, niin jatkuvasti kilahteli kivet putkissa. Päällä taitaa olla 2-3mm tilaa, aika ahdas tuo siis on.

Epämaasturi kun on, niin ei siihen oikein mahdu leveämmät.
    No jos nuokin on noin selvästi ylilevät, niin ei ehkä sitten. Kuvasta taitaa näkyä noiden ongelma. Kuvio liian tiivis ja nappulat säännöllisiä ka sileäreunaisia. Ei aukea ja leveällä kumilla nastatkaan ei painu kunnolla läpi. Kapoisempana saattaisi toimia paremmin. Samoin normaalin talvikunnossapidon kelveillä.

Luulisin, että W240 on ihan ok kumi, jos rullaavuudella ei niin väliä. Entä ne paljon parjatut bilteman maastomastakumit?. Vois ehkä kuitenkin olla budjettikumina noita paremmat. Ainakin kuvio näytti mielestäni kohtuuliselta hyllyssä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    No jos nuokin on noin selvästi ylilevät, niin ei ehkä sitten. Kuvasta taitaa näkyä noiden ongelma. Kuvio liian tiivis ja nappulat säännöllisiä ka sileäreunaisia. Ei aukea ja leveällä kumilla nastatkaan ei painu kunnolla läpi. Kapoisempana saattaisi toimia paremmin. Samoin normaalin talvikunnossapidon kelveillä.

Luulisin, että W240 on ihan ok kumi, jos rullaavuudella ei niin väliä. Entä ne paljon parjatut bilteman maastomastakumit?. Vois ehkä kuitenkin olla budjettikumina noita paremmat. Ainakin kuvio näytti mielestäni kohtuuliselta hyllyssä.
    Kaatuilin taas tänään poikkitieteen nimissä, alan jo oppia tuon kaatumisen jalon taidon

Yöllä oli -8C ja siitä lauhtui -2C lämpötilaan, lisäksi isoja lumihiutaleita satanut niin, että 7cm lumikerros nyt sen jään päällä.

Mara Winter toimii erinomaisesti, tasan niin kauan kuin lumen rakenne kestää kasassa ja lumen kitka jään päällä on riittävä, tuo lumen rakenne tarjosi suuremman pidon kuin mitä mun Mara Winterit jäällä, mutta sitten kun lumen rakenne pettää, niin ihan samalla tavalla kuin joku potkaisisi renkaat alta, ilman varoitusta ja kerralla pyörä vaan katoaa alta, sama tapahtuu paljaalla jäälläkin, mutta paljon aiemmin.

Vertasin sitten vaihtamalla eteen Bilteman kapean nastan ja etujarrulla jarrutuksessa sain selvästi suuremman hidastuvuuden aikaan, mutta oli huonompi lumessa, etenkin tiukat käännökset paksulla lumella tahtoi aiheuttaa menon stoppaamisen, siinä missä taas Mara Winterillä ei huomannut mitään samanlaisessa tilanteessa.

Uskon, että päätelmäsi ovat hyvin lähellä oikeaa siitä miksi mun Mara Winterit ovat niin paljon kehnommat kuin muiden Mara Winterit, noiden päätelmien lisäksi olen itse pohtinut, että kun tuo on noin voimakkaasti pyöreämuotoinen rengas, niin kallistettuna se ei tarjoa niin suurta pintapainetta johtuen pyöreän muodon tarjoamasta suuremmasta kosketusalasta (vaikka matalilla paineilla sitä jonkin verran voikin kompensoida) siksi ei nasta sitten uppoa jäähän toivotusti.

Tuota voisi virittää ehkä siten, että puukottaisi noita nastattomia nappuloita keskikuvion ympäriltä matalemmaksi, eturenkaasta ehkä voisi keskinappulatkin puukottaa pois, jolloin kuvio olisi avoimempi ja nastanappulat kantaisi suuremman osan kuormasta, jolloin se nastojen pistovoima kasvaisi, joka taas laittaisi nastat puremaan jäähän.

Lumessa noi toimii loistavasti, kuvio ei herkästi tunnu tukkeutuvan, ehkä jotain eroa kapeampiin siinäkin, mutta jos puukotan nappuloita, niin tällöin ainakin teoriassa noiden pitäisi toimia paremmin.

Nykyisellään noi on aika kelvottomat, joten paljoa siinä ei menetä jos toisen renkaan puukottaa ja saadaanhaan siitä jotain kokemusta sitten palstalle, kun testailen mitä se vaikutti.

Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen tuosta Bilteman maastonastasta, että onko se tuo mikä siellä verkkokaupassa on 47-622 koossa? Verkkokaupassa kun ei ole kuvia ja mulla ei ole pääsyä itse Biltema myymälään mitenkään järkevästi.

Mun kevyimmällä etukiekolla luminen Mara Winter 50-622 painaa vaatimattomat 2,7kg, kahdella Mara Winterillä pyörä on 17kg valoineen ja lumisena, jollaisena sitä tuolla lumessa ajellaan. Itse varusteineni 121kg, vaikka ilman varusteita vain 103kg, eli noin painon puolesta pitäisi olla vähintäänkin riittävästi sitä voimaa tarjolla nastalle pureutua jäähän, jollain kevyellä kaverilla noi ei varmaan toimi senkään vertaa.

Huomenna tulee vielä lisää lunta, jospa saisi puukotettua illan aikana kumin ja huomenna pääsisi testailemaan.

edit: Tälläisestä jotain ymmärrän, siksi kai olen niin innokas puukottamaan noita fillarin renkaitakin
    http://www.fourstarmotorsports.com/P...9/Default.aspx
    CwA muokkasi tätä : 30.11.2013 at 15.23
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Mulla edessä Bilteman 26 x 2.1.Bilteman ostin eteen koska siinä ihan sairaasti isoja nastoja eli pitäisi pystyä hyviin jarrutuksiin.Mutta huonoa siinä että nastat kuluu asfaltilla aika nopeasti ja ne pitää aikamoista ääntä asfaltilla ajettaessa.Takana nokian 26 x 2.1,se on erinomainen rengas koska lyhyet nastat ja ei pidä paljoa ääntä mutta pitää aika hyin silti.Laitoin kuitenki bilteman eteen koska aattelin että nokian pikkunastat ei jäällä pidä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Onkos Nicetrac nastarenkaista mitään uutta tietoa? Onko joku koeajanut ja löytyykö vieläkään kaupoista muuta kuin 100 basic mallia? Onko niitä 200 nastaisia ja taittuvakylkisiä oikeasti valmistettu yhtään kappaletta?
    Vastaanpa itselleni: Löytyy jo yksi verkkokauppa, joka tarjoaa 100 nastaista taittuvana ja 200 nastaista rautalankaversiota. Hiljaa hyvä tulee näköjään tuolla firmalla. Pari vuotta sitten ilmestyi ensimmäiset kauppoihin ja muut mallit tiedoksi nettisivulle. Nyt alkaa jo myyntivalikoimakin vähän kerrassaan laajentua. Ehkä sitten saa jo 200 mallia taittuvana, kun on tarvetta seuraavat talvirenkaat ostaa.

Jossain täällä oli linkitetynä 45nrth Gravdal. Sitä näkyi löytyvän jostain verkkokaupasta noin 75 eurolla teräslangallisena mallina. Taittuvasta löytyi vain dollarikaupan hinta, noin 115$. Aika kirpeä hinta polkupyörän renkaasta. On syytä olla hyvä sillä hinnalla.
    -

Tuota voisi virittää ehkä siten, että puukottaisi noita nastattomia nappuloita keskikuvion ympäriltä matalemmaksi, eturenkaasta ehkä voisi keskinappulatkin puukottaa pois, jolloin kuvio olisi avoimempi ja nastanappulat kantaisi suuremman osan kuormasta, jolloin se nastojen pistovoima kasvaisi, joka taas laittaisi nastat puremaan jäähän.

Lumessa noi toimii loistavasti, kuvio ei herkästi tunnu tukkeutuvan, ehkä jotain eroa kapeampiin siinäkin, mutta jos puukotan nappuloita, niin tällöin ainakin teoriassa noiden pitäisi toimia paremmin.

Nykyisellään noi on aika kelvottomat, joten paljoa siinä ei menetä jos toisen renkaan puukottaa ja saadaanhaan siitä jotain kokemusta sitten palstalle, kun testailen mitäeikkaan että puu se vaikutti.

Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen tuosta Bilteman maastonastasta, että onko se tuo mikä siellä verkkokaupassa on 47-622 koossa? Verkkokaupassa kun ei ole kuvia ja mulla ei ole pääsyä itse Biltema myymälään mitenkään järkevästi.

Mun kevyimmällä etukiekolla luminen Mara Winter 50-622 painaa vaatimattomat 2,7kg, kahdella Mara Winterillä pyörä on 17kg valoineen ja lumisena, jollaisena sitä tuolla lumessa ajellaan. Itse varusteineni 121kg, vaikka ilman varusteita vain 103kg, eli noin painon puolesta pitäisi olla vähintäänkin riittävästi sitä voimaa tarjolla nastalle pureutua jäähän, jollain kevyellä kaverilla noi ei varmaan toimi senkään vertaa.

Huomenna tulee vielä lisää lunta, jospa saisi puukotettua illan aikana kumin ja huomenna pääsisi testailemaan.

edit: Tälläisestä jotain ymmärrän, siksi kai olen niin innokas puukottamaan noita fillarin renkaitakin
    http://www.fourstarmotorsports.com/P...9/Default.aspx
    Veikkaan että puukotus lyhentää renkaan elinikää radikaalisti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Veikkaan että puukotus lyhentää renkaan elinikää radikaalisti
    Onhan sekin mahdollista, ei voi tietää kuin ajamalla renkaan loppuun

Puukottelin ne 'turhat' nappulat nyt pois, sitten huomasin rengasta puristellessani, että keskinappulathan menevät kiinni niihin nappuloihin joissa nastat ovat, se väli katoaa, kun renkaan puristaa tasaiseksi, joten osasta keskinappuloitakin otin millin pois reunasta, mutta kärsivällisyys loppui noiden repimiseen, pitää jatkaa vielä joku toinen kerta.

Ulkona keli oli muuttunut -2C lumisateesta -9C kirkkaaseen tähtitaivaaseen, joten eihän sitä ongelmallisinta keliä nyt tietenkään ollut missä testata, mutta vaikka kuinka kirkkaalla jäällä yrittämällä yritin saada pyörää kallistamalla ja jarruttamalla jotain tapahtumaan, niin ei se kyllä lipsunut, sitten otin reippaasti vauhtia ja tempaisin tangosta niin, että nastojen rahina kävi jäällä ja tiukasti joutui nojaamaan, mutta lähinnä takarengas alkoi luistamaan, eturenkaan osalta en saanut kuin paksussa lumessa aivan liian kovaa ja aivan liian jyrkästi kääntäen puskemaan niin, että meno puutui.

Takarengastahan en ole muokannut, sitä pidän verrokkina nyt ja paineina käytän niitä millä aiemmin eturengas ja takarengas alkoivat molemmat luistamaan samaan aikaan.

Huomenna ilmeisesti tulisi taas vastaavaa keliä kuin tänään päivällä, jolloin pääsen testailemaan paremmin, mutta pitää jäädyttää hieman jäistä pintaa rinteeseen varmuuden vuoksi, jossa testailla tuota kaltevan jääpinnan pitoa. Parempi tuo on paljonkin, jotenkin on enemmän välittämättä sellaisesta auran työntämästä paksummasta tavarastakin ja paljon enemmän luottamusta herättää, ainakin nyt kun testailin niin itseltä loppui usko ennen kuin eturenkaasta pito ja takarengas liirasi raapimisäänien säestämänä aika paljonkin.

Tossa 50-622 Mara Winterissä ei ainakaan jää kovin paljoa rakoja jäljelle, kun painelee renkaan tasaiseksi ja se on ehkä osaltaan estänyt rengasta toimimasta, mutta ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa, 5 minuutin testeillä ei paljoa voi sanoa.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Taidan ruuvata noi kerpeleestä kotoisin olevat nastakumeet pois ja piilottaa jonnekin mistä en niitä ihan heti, tai koskaan, löydä. Ne on vaan niin paskat sanalla sanoen. Juu auttaa ne jäätiköllä, mutta lumella pito ihan pyllystä ja rullaa suunnilleen yhtä hyvin kuin kokokumiset renkaat tai varmaan vähän huonommin ja yleensäkin ajettavuus on samaa luokkaa kuin...no en edes tiedä kun noi on niin paljon huonommat kuin mitkään muut ajamani renkaat. NAstarenkaat on toki ihan huiput kurjistelun maksimointiin.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Taidan ruuvata noi kerpeleestä kotoisin olevat nastakumeet pois ja piilottaa jonnekin mistä en niitä ihan heti, tai koskaan, löydä. Ne on vaan niin paskat sanalla sanoen. Juu auttaa ne jäätiköllä, mutta lumella pito ihan pyllystä ja rullaa suunnilleen yhtä hyvin kuin kokokumiset renkaat tai varmaan vähän huonommin ja yleensäkin ajettavuus on samaa luokkaa kuin...no en edes tiedä kun noi on niin paljon huonommat kuin mitkään muut ajamani renkaat. NAstarenkaat on toki ihan huiput kurjistelun maksimointiin.
    Mitkäs renkaat sulla oli?

Paljoltihan ne on sellaisia kokokumisia siipirattaita, niiden kanssa pitää vaan hyväksyä se, että meno on hitaampaa, tai rankempaa, kumman sitten itse kukin valitsee.

Jos ilmankin tulee toimeen, niin suottahan sitä itseään kiduttaa moisilla, siinä on myös se puoli, että joskus niiden tarjoama hyöty on niin vähäinen, ettei se kompensoi sitä haittaa ja eihän silloinkaan mokomia kannata pitää.

Sitten jos tarvitsee harjoitusvastusta, niin ovat siihen ihan hyvät, keväällä kun vaihtaa pois nastat, niin pyörää suorastaan lentää hetken
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Tuli pieni(?) päänsärky, kun vaihtui arkipyörä toiseen ja talvirenkaiden aika. Prestaventtiilin kohdalta nokian W106 ei mahdukkaan 13c- vanteelle. Siis ohutkylkiset kesä-contit sopii, mutta paksukylkinen talvirengas mahdu venttiilin kohdalla olemaan.
    Olisiko teillä tietoa onko muilla rengasmerkeillä sirompia nastarenkaita?

Jospa puolikaima kokeilet sillai että aloitat sieltä venttiilin vastakkaiselta puolelta painelemaan päälirengasta vanteelle ja sitten kun se viimenen 10 senttiä on menossa niin paina venttiiliä ulospäin eli sisuria päälirenkaan sisälle. Sitten se loppu nokialaisen reunanauhasta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Suomi tyresin w144 kampesin alle, ja pikaisella testauksella ihan hyvältä vaikutti. Jääkelejä odotellen. Paineita laitoin molempaan palloon 2.3 bar.

Btw, meniköhän noi oikeinpäin, laitoin ne samallailla kun traktorissa eli kun ajaa eteenpäin niin lumeen jää >>>>>> jälkeä jossa tuo leveämpi puoli olisi eteenpäin.

Pinnoihin laittelin 3M scotchlite pötköjä ja ai saamari kun näkyy hyvin!
    yyri muokkasi tätä : 02.12.2013 at 19.01

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    Onko kukaan verrannut noita kahta nastaa, Tikan kuvissa nasta näyttää pyöreältä mutta onko todellisuudessa näin?
    Vasemmalla Tikka, oikealla Mara Winter

Ice Spiker Pro alla

Btw, meniköhän noi oikeinpäin, laitoin ne samallailla kun traktorissa eli kun ajaa eteenpäin niin lumeen jää >>>>>> jälkeä jossa tuo leveämpi puoli olisi eteenpäin.
    Onhan renkaitten kyljissä, sikäli kuin on tarpeen, nuolimerkintä pyörimisssuunnasta.
    Yyrin ois pitänyt merkata <<<<<< Juu, oikein päin rullaavat.

Vanhapaten ylempää kuvaa kun kattoo niin hyvin näkee miksei mun Ice spiker perf 26x2.1 kovin hyvin pidä. Nastat kuten Winterissä. Leveähkö rengas ja kevyt kuski niin yksinkertaisesti ei tule kummoista pintapainetta.
    Taasen 35 millisessä Marathonissa tilanne on pikkasen parempi.
    arctic biker muokkasi tätä : 03.12.2013 at 13.10 Syy: viimestä lausetta...

Laitoin krossariin Schwalben winterit. Ajattelin että hyvin varmaan pärjää kun sillä ei ole pakko ajaa. Yllättävän liukkaalta se kuitenkin tuntui jäällä. Kyllä siinä huomasi että nastat osuu jäähän, mutta tuntui siltä etteivät ne oikein pure siihen. Ylitin kyllä yhden kelsisillan jonka mäessä jalankulkijat pitelivät kaiteista kiinni kun eivät muuten päässeet mäkeä ylös. Mäessä piti istua tiukasti takana että vetopitoa riittäisi ja oli vähän hassua kun eturengas alkoi seilaamaan kun laitoin painoa takarenkaalle.

Ihan hyvä työmatkarengas, mutta ab:n tapaan veikkaan että parempi nasta auttaisi. On vähän sääli että tuollaisessa krossariin sopivassa koossa on vain kompromisseilta tuntuvia renkaita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Laitoin krossariin Schwalben winterit. (...)
    Mukava lukea etteivät muidenkaan vaikutelmat poikkea omistani, t.s. ettei ollut kysymys ainoastaan talviajokokemuksen puutteesta. (Ja toisaalta turhauttavan huvittavaa tai huvittavan turhauttavaa että jokaisen täytyy itse hakea samat negatiiviset kokemukset, mutta sehän on aina ollut maailman laki...)

Parasta mitä niistä voi sanoa on (1) että ne mahtuvat sellaisiinkiin pyöriin joihin paremmat mutta 35 mm (tai leveämmät) nastarenkaat eivät sovi, ja (2) että ne rullaavat yllättävän hyvin ja ovat nastarenkaiksi äänettömät paljaalla asfaltilla.

Tosiaan ihan hyvä kelvi- ja talvimaantielenkkirengas tietyin, värillisellä tussilla alleviivattavin varauksin: etupyörä voi kadota ja katoaakin alta yhdessä silmänräpäyksessä esim. 90 asteen kelvikäännöksissä, loivissa maantiemutkissa joissa on hiukankaan "off-camberia" ja matalistakin jääurista poispyrkiessä - eli ylipäätään milloin tahansa tilanteissa joissa rengas reaalisesti kallistuu alustaan nähden tai joissa etupää keventyy tai on keventynyt.

Oikeastaan suurin yllätys oli se että nastat eivät pure ollenkaan ellei renkaalla ole kunnolla painoa. ISP tarraa kiinni suorastaan typerän hyvin tilanteessa kuin tilanteessa. Odotin vähän samantyylistä otetta muiltakin nastarenkailta, mutta heikommalla pidolla.

Syyttävä sormeni osoittaa typeränmuotoisia nastoja...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VanhaPate Katso viesti
    Vasemmalla Tikka, oikealla Mara Winter

Ice Spiker Pro alla

Kiitos vertailusta. Eipä Tikka näytä eroavan ISP:n pyöristyneistä nastoista, eli jatketaan entisillä.

24. Ice Spiker pro Evo 29x2,25 sisurittomana kiinni maasturissa nastojen sisäänajoa varten (paljasta asvalttia jokunen kymmenen kilometriä). Ensihuomio on että hei-hei rullaavuus! Hirveä mekkala ja rutina, eikä se ihan itsekseen kuljekaan. Pieni pätkä maastopolkua, ja ajotuntuma oli sama kuin nastattomalla maastokumilla.
    Näitä ei toivottavasti tarvitse paljoa paljaalla asvalttilla rääkätä vaan päästään tilanteeseen missä maassa on jäätä tai lunta. Ja paljon!
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

29 x 2,25 ISP:t on kanssa itellä sisäänajossa. Rullaavat paljon paremmin kuin edellisvuosina käytössäni olleet Nokian Extreme 294. Pidon suhteen ISP vie myös voiton. Pitkään arvoin, että ostanko Ice Spiker Prot ja nyt voin sanoa, että kyllä kannatti. Onko jengillä kokemusta Mara Wintereistä 29 x 2,0 koossa? Vaikuttavat kiinnostavalta tuttavuudelta.

Millasilla paineilla ootte ajanu 29" nastarenkaalla. Kuskin paino reipas 90kg. Sisäänajo ajettu 2,5 bar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

^Kuski noin 80kg ja paineet 1.5-2bar riippuen alustasta, 2bar täristää jo aika paljon. Tämä kaikki tietysti tubeleksena.

Eilen ajettu 29" ISP:tä sisään. Edessä 1,5 bar ja takana 2,0 bar sisureilla. Takana näyttäis uloimmatkin nastat muokkautuneen samalla tavalla kuin sisemmätkin, edessä reunanastat ovat ottaneet vähemmän kontaktia asvalttiin. Täälläkin kuskilla painoa sellaset 90kg + vaatteet ja varusteet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Oikeastaan suurin yllätys oli se että nastat eivät pure ollenkaan ellei renkaalla ole kunnolla painoa. ISP tarraa kiinni suorastaan typerän hyvin tilanteessa kuin tilanteessa. Odotin vähän samantyylistä otetta muiltakin nastarenkailta, mutta heikommalla pidolla.

Syyttävä sormeni osoittaa typeränmuotoisia nastoja...
    Kolistelijan sormi osoittaa aivan oikeaan kohteeseen. Kun crossariin nastarenkaita hommasin niin päädyin Marathoniin nastojen lukumäärän ja asemoinnin perusteella. Siinä missä W106:ssä on vain kahdessa rivissä ja itte asiassa aivan yhtä kapeella renkaan keskilinjaan nähden niin Winterissä on sitten reilusti ulompana vielä kaksi nastariviä lisää . Aattelin toivorikkaasti että munkin paino kapealla renkaalla antaa riittävästi pintapainetta lattapäiselle nastalla. Täytyy sanoa että pikkasen parempaa jääpitoa ootin. Mutta hyvä näinkin.

Maasturi kehiin kun on oikein liukasta, siinä on sentään Nokian Extreme edessä.

Onko sitten kumiseoksella merkitysta vai onko jääkelin pito vain ja ainoastaan nastojen varassa?

Ajattelen että tätä kontaktipintaa fillarinrenkaalla ajo-alustaan nähden on sen verran vähän etten jaksa seoksen merkitystä kovin isona pitää. Ja lämpötila-erot. Seoksen pitäis toimia reilusta pluskelistä aina kovaan pakkaseen. Nastat, lukumäärä ja asemointi ja nimenomaan minkämuotoiset ne on, se on se pointti. (IMO)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VanhaPate Katso viesti
    Eilen ajettu 29" ISP:tä sisään. Edessä 1,5 bar ja takana 2,0 bar sisureilla. Takana näyttäis uloimmatkin nastat muokkautuneen samalla tavalla kuin sisemmätkin, edessä reunanastat ovat ottaneet vähemmän kontaktia asvalttiin. Täälläkin kuskilla painoa sellaset 90kg + vaatteet ja varusteet.
    Kendalla 2,5 bar ei ottanut reunimmaiset nastat tiehen kiinni ollenkaan. Pitäis testailla, että paljonko vaikuttaa rullaavuuteen paineiden tiputus. Tärinän huomas jo eilen kun nostin paineet kolmeen. Tuntuuko ISP:llä kovemmilla paineilla kurveissa lipsumista?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •