En minä ainakaan yhtään yli 30€ maksaisi W106:sta, vaikka se voi ehkä olla kevyempi rullaamaan puhtailla väylillä kuin moni muu nastakumi?
Esim. suolattua valtatien reunaa, jos talvella joku tykkää pyörämatkailla, niin se kevyiten rullaava nastakumi voi olla hyväkin vaihtoehto, että ne satunnaiset jääpaikat ei suotta jännitä? Tourityyppiseen pyörään harvemmin ISP käy, joten itse kuvittelisin, että tuo W106 saattaisi siitä kohtaa löytää sopivan rakosen, tosin en ole käsissä hiplannut, että onko siinä yhtälailla toimiva se kumiseos kuin muissa Nokian talvikumeissa?
Toi Nordic Spike mun käsittääkseni on samaa luokkaa raskas kuin Mara Winter? Pitäisi joku taulukko väsätä raskaudesta asfaltilla ja toinen jäällä, kolmas lumella, olisi kansan helpompi valita, vielä jos pitoarvio vastaavalla alustalla olisi mukana
Jotenkin ei pyörien nastakumit oikein mua ole vakuuttaneet, kaikissa tuntuu olevan mahdottoman jäykät kyljet, kun autoissa ne parhaiten pitävät nastarenkaat ovat omanneet oikein pehmeät kyljet, toki radial kumi on vähän toinen juttu konstruktionakin, mutta ihmettelen miksi talvikumeissa pyörissä on aina niin turkaisen jäykät kyljet, sehän tekee renkaasta raskaan eikä se kumin pitoakaan paranna, tehdäänkö talvirenkaiden pito pyörän renkaissa yhä lähinnä nastoilla?
Autojen renkaissahan kumiseokset ja kuvio on pitkään ollut se millä pito tehdään ja nastat vain vähän avustavat, olisiko Rollspeed W nastoitettuna sitten jotain samaa?
Tai ehkä pyörän renkaissa vaan pätee erilaiset lainalaisuudet erilaisesta konstruktiosta johtuen?
Tälläistä geneeristä ihmettelyä vähän otsikon hengessä.
Muistaakseni Bilteman nastarenkaat ostin vuosia sitten tarjouksesta 20€/2kpl, ihan hyvät nekin ovat olleet, mutta niissä on kaksi nastaa sitten nappula ilman nastaa ja onpa vielä niin hölmösti että toisella puolen rengasta melkein samalla kohtaa se nastaton nappula, jolloin aika helposti urissa lipsuu. Paljon kevyemmät ne on kuin Mara Winterit ajaa ja samoilla paineilla ei juuri eroa pidossa jäällä, Bilteman vanhoissa kumeissa on pitävämpi kumiseos. Silläkin alkanut nyt miettimään ihan yleisesti tuota kuinka vähän kumilla tuntuu olevan painoarvoa fillarin talvirenkaiden suunnittelussa. ISP ja Extreme ehkä sitten jo erijuttu, ei kokemusta.
Mulla autossa talvirenkaiden kumi oli 50A kovuutta, Nokian w106 taisi olla 58A, muistelenkohan väärin, että Mara Winter olisi ollut yli 60A? Löysinpäs, Mara Winter 67A http://www.bikeforums.net/archive/in.../t-581963.html
Eipä siis mikään ihme, että tuntuvat liukkailta, auton kesärenkaissa samaa luokkaa kovuus ja mitä matalempi tuo kovuus, sitä pitävämpi ja sitä paremmin toimii pakkasella. Eli Mara Winterin voi odottaa menevän vielä liukkaammaksi kunnon pakkasilla.
ISP on varmaankin sitten tuota 58A tasoa, kuten Nokian kaikki talvikumit (tai ainakin pikaisen etiskelyn tuloksena myös Extremet sama seos kuin W106)?
Nordic Spike ilmeisesti Nokian kumiseoksella, joten pitäisi olla Mara Winteriä selvästi pitävempää seosta.
Jos autossa tuo 50A seos kesti roimasti yli 50tkm, että kului sen 7 milliä, niin samaa kumiseosta oleva fillarin rengas olisi varmaan ikuinen ja pitäisi kuin tauti? Ainahan sitä voi haaveilla.
Kirjanmerkit