Juoma reppun letkuun putkiliikkeestä mustaa pehemeää putkieristettä ja kuumana juoma reppuun. Hyvin on näillä eväillä pysynyt juomat juonti kunnossa.
Juoma reppun letkuun putkiliikkeestä mustaa pehemeää putkieristettä ja kuumana juoma reppuun. Hyvin on näillä eväillä pysynyt juomat juonti kunnossa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						0 - -5C väli saattaa olla ongelmallinen repun kanssa, kun siinä tulee aika helposti mulle ainakin kuuma jo ilman reppua, eikä mulla ole kuin t-paita ja kuoritakin kuori, jaloille helpompi säilyttää tuo sopiva lämpötila.
Enemmän hissukseen jos ajelee, niin sitten tietty helpompi, mutta silloin en koe tarvitsevani niinkään juomaa.
-5C kylmemmällä sitten jotain pisempihihaista paitaa kuoritakin alle, tai jos ei tuule, niin ohut toppahaalari, jonka alla vain pyöräilyhousut ja t-paita, mutta asteiden kylmetessä aika nopeasti pitää alkaa kasaamaan lisää asustetta, ettei toiseen suuntaan tule vilu jos vähänkin on tuulta.
Tietty ainahan voi tehdä niinkin, että ajaa lyhyemmän lenkin, käy juomassa, ajaa toiseen suuntaan toisen lyhyemmän lenkin, jne. mutten tiedä tulisiko sellaista koskaan tehtyä, kuulostaa ainakin kohtalaisen hölmöltä, mutta joskus se hölmöin ratkaisu on toimivin
Sellaiset alumiinikalvolla päällystetyt lämpöpohjalliset hommasin ja kyllä ne siirtää sitä jalkojen palelua, solumuovi auttaa paljon pisemmälle, mutta sitten kaikkein kylmimmistä keleistä en vielä osaa sanoa. Mun nykyinen lämmöntuotto on aivan jotain muuta kuin viimetalvena, kulkua ehkä on paremmin, mutta lämmöntuottoa sitä vasta onkin paremmin, +5C kelissä esimerkiksi sormettomat pyöräilyhansikkaat pitää laittaa, kun talvisemmat varusteet alkaa hiostamaan liikaa.
Se kai on tuo kehityksen sivuvaikutus sitten.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Talvi se on Kellossakin. Eilen aamulla -15 ja Wölffit jalassa töihin ei palellu. Tänä aamuna +3. Huomennaa taas vissiin pakkasta. Perussettiä. Tilavat kengät on ensisijainen asia jos ajelee -10 ja kylmemmillä. Sinne sitten mahtuu solumuovia, kaffipaketin kuoria ja sähköpohjallisia. Liian ahtailla ei tarkene. Lauantaina -5 jotain pakkasessa semmosessa muovisessa termosjuomapullossa vesi säily just vajaa 3h nesteenä ku täytti sen vedenkeittimestä. Selkätaskussa normaali muovipullo pysy juotavana pitempään. Juomareppu tietty paras ja helpoin setti.
Tänä aamuna oli oikein talvinen ilma vaikka lunta ei ollut kuin kevyt kerros vain. Sitten siellä alla jää joka on urilla. Kivasti lipsahteli takarengas. Alkuun tuli aina sellainen kylmä hiki otsalle mutta loppumatkasta en enää välittänyt kun kuitenkin pystyssä pysyin. Nämä ensimmäiset liukkaat ovat aina jänniä kunnes niihin sittemmin tottuu. Kyllä mä vaan niin tykkään talvipyöräilystä vaikka siinä riskinsä onkin.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Vyölaukku, jossa noi eristetyt juomataskut, toimivat oikein hyvin kesällä kylmästä/pakastimesta otettujen kuin talvella huoneenlämpöisten juomien osalta. Tunnin ajon jälkeen mukavan viileätä juotavaa niin talvella kuin kesälläkin.Vyötäröllä kulkee ihan toisella tapaa kuin kuumottamassa reppuna selässä.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Mulla on tuollainen Haltin versio, siinä on ongelmana ollut viimeaikoina se solki, on aivan liian löysä ja todella usein aukeaa kesken lenkin.
Parin tunnin isompien tehojen lenkin ajoin tänään, +1C ja t-paita, kuoritakin kuori, pyöräilyshortsit, sekä veryttelyhousut, hikea sai paidasta puristaa lenkin jälkeen ja tuo oli vain sellaista 60-70% tasoa, tietty jos 100% vetäisin, niin ei sitä taitaisi jaksaa tuntiakaan.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Huomenia!
Nyt kun kaatumisen jälkeen taas päässyt pyörän selkään niin oli kelit muuttunut. En ole "talvipyöräillyt" 35 vuoteen. Pikkuisen ongelmia on lumen myötä tullut esiin.
Alla on Nishikin 501 jossa w240 koossa 40-622, edessä ja takana. Luulin eluksi että "onpas liukasta" vaikka nasta renkaat alla, ongelmana ei kuitenkaan ole liukkaus vaan ihan tajuton urahewrkkyys, olenko tottumaton, onko pyörässä/renkaissa jotain vikaa, onko ajo tavassa jotan vinossa? tasainen ja liuka pinta ei ole ongelma, mutta kun saa muutaman sentin lunta ei pyörää saa menemään suoraan sitten millään.
Voisiko kokeneet talviajelijat kommentoida mistä vikaa voisi hakea?
Vai tarviikos MTB nastottaa ja ajella sillä?
//J
Leveämpi ohjaustanko tai/ja leveämmät renkaat voisivat auttaa.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						moi!
Kunikahan leveät talvirenkaat saa TREK elite 8.6 alle? Orginaalit 26x2,2? EI viitis ihan huvin vuoksi ostaa montaa sarjaa.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Tuon Nishiki-hybridin keulassa näyttäisi olevan katupyörälle aika loivan oloinen 70⁰ kulma, mikä tekee ohjauksesta vakaamman, mutta heikommin äkkinäisiin ohjausliikkeisiin reagoivan. Lumella kun tarvitaan tuota jälkimmäistä, niin ei ihme että pyörä menee lumessa minne itse haluaa. Edullisin tapa tuon korjaamiseksi on renkaiden vaihto pitävämpiin. Sulla on kuitenkin w240, joka on lähempänä maastokumia, kuin esimerkiksi Mara Wintteri. Kokeile ottaa rengaspaineita vähän pienemmäksi, jotta saat enemmän nastoja ja kumia maahan. Jos ei auta, niin krossari tai maasturi alle.
Sitte tietty pakollinen lamer-kommentti ajotaitojen parantamisesta. Henkilökohtainen ketteryys vaikuttaa paljon. Jos ajat esimerkiksi paljon satulasta, niin opettele ajamaan seisaaltasi. Lukkopolkimet lisäävät tehoa ja helpottavat lumessa etenemistä, kun vauhti pysyy päällä. Kannattaa harjoitella ennen lumia.
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Edestä varsinkin paineita pois toimii ihan hyvin, eikä niin helposti tee menosta raskasta vaikka sellaisen superlöysän rengaspaineen laittaisi. Sitten kannattaa kokeilla jos ajo-asentoa saisi enemmän etupainoiseksi.
Ketteryys tosiaan on kovasti auttava tekijä ja sitä voi harjoitella ihan pihassakin, ajelee vaan lumeen uran ja yrittää sitten ajaa siinä urassa, mitä tiukempia käännöksiä sen parempi, koska siinä oppii siirtelemään kroppaa ja painopistettä vähän samaan tapaan kuin on tarpeen uraisilla keleillä ja tiukemmassa lumessa.
Ilman varvaskoukkuja en suostu enää itse ajamaan talvella tai kesällä, koska varsinkin kun on enemmän lunta, niin meno ei puudu ennen kuin pito loppuu, eturengas voi luistella paljonkin paksussa hangessa, mutta tasapainottelemalla, vatsalihaksia apuna käyttäen ja kunnon väännöllä pyörä menee uskomattomista paikoista eikä kummoisia renkaita tarvitse.
Niin, liian löysät paineet tulee vastaan jos lyö vanteelle, sitä kannattaa tietty yrittää välttää.
Mulla on se quill vai mikälie ohjainkannatin, ei siis mikään ahead, tuossa on aika pitkä se kohta, jota stemmiksi sanotaan ahead tyypissä, mutta silti etukiekon keskiö on erittäin selvästi tangon etupuolella, kun talviasennossa painoa on aika reippaasti käsillä, tanko ihan alhaalla ja satulaa pyrin pitämään niin edessä kuin mahdollista, pahemmissa paikoissa sitten satulan nokalle tulee siirryttyä ja rintakehää tankoa kohti, painoa myös enemmän jaloilla kannattaen kuin penkissä istuen.
Mun lihasten sitkeys on vaan huono, kun on salamana voimaa tyyppiä enemmän, joten seisaaltaan ajaminen on mulle täyttä tuskaa, vain sekunteja kestää yleensä moista, joten kikkailen muilla keinoin sitten.
Aivan liian makaava munkin pyörän ohjausakseli on, mikä tekee siitä ikävän choppermaisen.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Pientä vastakommenttia:
- chopperimainen, "makaava ohjausakseli" eli loiva keulakulma on omiaan siirtämään painopistettä pois ketteryydestä, kohti rauhallista ajettavuutta
- painon siirtäminen eturenkaalle, varsinkin yhdistettynä hybridin/maantiepyörän/cyclocrossin nopeaan ohjauskulmaan on omiaan aiheuttamaan hallaa hallittavuudelle. Tämän voi myös todeta vertaamalla pyörien geometrioita, jälkimmäisissä tavoitteena on polkemisen tehokkuus & aerodynaamisuus lähinnä pitävällä alustalla, siinä missä maasturin geometria tähtää hallittavuuteen hankalallakin alustalla
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Mutta toisaalta pito paranee merkittävästi painoa eteen siirtämällä ja lipsahtelee vähemmän, jolloin on vähemmän tarvetta korjausliikkeisiin, myös ohjauksen sijaan omaa painopistettä muuttamalla sivuille on silloin helpompi ottaa alkavia horjumisia kiinni pyörää kallistelemalla ja yläkroppaa heiluttelemalla.
Mitä makaavampi ohjausakseli, sen epävakaampaa on meno ollut, mun ajamissa pyörissä, kun ne pienetkin tasapainon heilahdukset vaatii korjausta (esim. mummopyörät), sitten nuo pystymmässä olevat, kuten maastureissa, eivät vaadi suoraan tasaisella ajaessa mitään korjauksia, vaikka on mielestään ketterä ja mielestään pitäisi olla kiikkerämpää menon.
Offset, trail, tietty vaikuttaa myös, mulle ainakin helpointa talvikelissä on ajaa maastopyörällä, kun moisella on paljon helpompi ajaa ilman käsiäkin, kuin hybridillä tai mummopyörällä, vaikka pitäisi olla kiikkerämpi kun on haettu ketteryyttä.
Syy kai on siinä kuinka innokkaasti pyörä ohjaa painopisteen muuttuessa, mun kokemukset maastureista on, ettei ne oikeastaan piittaa siitä mille puolelle painopisteen siirtää, itse pitää kääntää, kun taas nuo muut aika herkästikkin kääntelee ja tuo mun Hybridi/kaupunkipyörä/mikälie tahtoo varsinkin käännellä niin herkästi, ettei sillä suoraan pääse tasaisellakaan, vähän parempi jos painopistettä siirtää eteen.
Ehkä se on mun ajotyylistäkin kiinni, että tälläisiä kokemuksia tulee, sillä en purista tangosta juurikaan, enemmänkin annan pyörän ohjata ja käsillä lähinnä vakautan menoa, painopistettä muuttelemalla sitten aika pitkästi kääntelen.
Pienemmän offsetin keulalla pitäisi epävakautua, mutta epäilen, että mulle vakautuisi
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Talvipyöräilyssä hauskaa on, kun näkee mitä kaikkia elukoita on edellisenä yönä kulkenut samoja polkuja:

Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						moi!
Otin ja mittasin piruuttani "urien" kokoa aamutuimaan. 10-30mm on paakkuuntunutta lunta lumen ja asfaltin valissä ristiin rastiin. Yhdistettynä kyläauran höylään joka tekee sellaista uraa/raitaa kun auraa.
Kokeilin paineiden alennusta, HUOMATTAVASTI rauhallisempi käytös, mutta keskittyminen ei saa kyllä yhtään herpaantua, esim lunnon ihailun muodosa!Travii kokeilla kuika tuo MTB käyttäytyy.
kiitokset vinkeistä ja kommenteista.
//J
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Eilen kävin noin 14km ja tänään 16km. Erona on se, että toinen oli sähkiksellä ja sai itse valita rasitustason :-) Eilen alkoi vanha polvivaiva varotteleen, joten tänään piti sähkistellä. Hullun liukastahan tuolla oli kun uusi lumi tulee suoraan jään päälle. No ainakin kohtuu hyvin pääsi mara wintereillä. Ohessa vielä pikku vertailu, osittain samaa reittiä...
Tänään Helsingin Keskuspuiston hiekkateillä pärjäsi vielä kohtuullisesti sileillä 35 mm Duranoilla. Loskaa oli maassa reilusti, ja 10 km ajon jälkeen ketjut eivät enää tahtoneet pysyä rattailla, koska rataspakka alkoi täyttyä jäätyneestä loskasta, samoin takavaihtaja. Puhdistaminen, joka oli huomattavan hankallaa, ei auttanut, koska loskaa tuli heti lisää. Loppumatkasta selvisin kahdella isoimmalla takarattaalla, etuvaihtaja sentään skulasi, mitä nyt ketjut tippuivat kertaalleen.
Vastaavanlainen ulkopyöräilyn kannalta huomattavan hankala keli sattui minulle viimeksi puolitoista vuotta sitten, taisi olla maaliskuuta.
Laket oli sopivan lämpöiset jalassa, mutta ylhäältä tuli vettä sisään niin että sukat olivat litimärät. Myös hanskat kastuivat rattaita putsaillessa, kaappiin jääneitä lobstereita tuli ikävä. Lenkki on silti aina loistojuttu, olivatpa olosuhteet mitkä tahansa.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Olisihan se tylsää, jos aina olisi -3C ja pieni myötätuuli kauniina talvipäivänä.
Tänne luvattu reilu lumisade jäi johonkin matkalle, ihan sentin jaksoi sataa.
Lenkille kai sitten, kun ei lumitöitäkään viitsi noin vähän takia tehdä.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Tänään oli kyllä napavaihdekeli. Eipä vaihtaja tukkeudu.
Tulis vaan sitä lunta sitten turkuunkin. Ei kiinnostais lähteä paljaalle kestopäällysteelle nastarenkailla. Oon vedelly muutaman päivän nyt trainerilla kun kerkee päivisinkin ajelemaan kun on lomalla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Noin 20cm tuota lunta nyt täällä.
Sellaista laakerilunta on satanut viimeisen vuorokauden aikana, ei oikein minkäänlaista sadetta, mutta pitkään jatkunut sade on kerryttänyt tuota tavaraa ja laakerilumihan on sellaista kuin lasikuulapuhalluksessa käytettävä mitättönäm pieni lasikuula, mutta siis jäätä/lunta ja siinä ei pidä yhtään niin mikään, 3cm vahvuinen kerros estää etenemisen jo melkoisen hyvin, kiitos varvaskoukkujen, kyllähän sitä kuopii eteenpäin jotenkin rengas sutien, mutta sen päällä ei rengas 'kellu' eikä siitä rengas saa mitään otetta, myös kävely on moisella tuskaa, koska se on vähän kuin tyhjänpäällä kävelisi, kengät lipsuu jatkuvasti.
Melkoisen työlästä sitten sellaisella lumella ajaa, 10km/h tuntui jo ihan saavutukselta.
Ehkä hiekkadyynillä ajaminen on jotain samankaltaista.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Voi näitä Turun kelejä: aamulla tiet peilijäässä, päivällä sulaa ja illalla taas jäätyy. Toivottavasti tuo viimeyönä satanut lumi pysyis, eikä heti sulais pois
Sais vaan aikaseksi laitettua sinkulaan nastarenkaat alle.
Mulle sit taas kelpais plussakelit, niin ei tarttis ostaa kalliita nastarenkaita.Eilen pärjäs hyvin päivällä ilman nastoja Turussa.

 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Itsenäisyyden muistopäivän kunniaksi vetäistiin kaverin kanssa muutaman tunnin cyclocross lenkki rapsakassa räntäsateessa pitkin HKIn Vantaan ja Sipoon syrjäteitä. Oli liukasta, märkää, kylmää ja kurjaa, eli aivan optimaalinen lenkkikeli. Vastaan tuli yhtä hullu tapaus Sipoon Knutersintiellä. terveisiä vaan, jos tunnistat itsesi!
Nastarenkaat olivat kotona asennusta odottamassa, eivätkä sieltä käsin pystyneet estämään mehevien pannujen syntyä. Näiden pannujen jälkeen jos oppisi pitämään suunsa kiinni: kävi nimittäin niin, että lenkin loppupuolella menin iloitsemaan: "pysyttiin sittenkin pystyssä, mutta tietysti tuohon mutkaan voisi vielä pannuttaa" instant Karma toimi 529 millisekunnin kuluttua ja liuin naamallani pitkin asfalttia. Lonkassa oleva mehevä mustelma toiminee pedagogisena apuna ainakin viikon verran.
Kirjanmerkit