HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 65 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 55 63 64 65 66 67 75 115 165 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.921 - 1.950 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #1921
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Eiköhän se sieni jonkun epäpuhtauden ympärille ala aina kertyä, ja mitä ohuempikylkinen rengas (mitä useammin pitää puhaltaa uutta happea sisään) sitä nopeammin se kasvaa. Aina häviää. YMMV
    --

  2. #1922
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Koillis-Vantaa
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Onkos muuten porukoilla kokemuksia erilaisten litkujen ominaisuuksista/eroista? Vai onko eroja edes?
    Stan ja Joe on mulle tuttuja. Mitään muuta eroa en ole huomannut, kuin että Joe haisee dödöltä, Stan ei miltään.
    www.ajokoiralaika.blogspot.com

  3. #1923
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Juu, myyjä varoitti hajusta.

  4. #1924
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    80
    Kerrankin "piti" olla täydellisen helppo litkutus-sessio. Shimanon tubeless kehät ja tubeless ready nobby nickit.
    Lopputulos oli että enemmän vitutti kuin tubeless-kitin kanssa tehdessä. Toinen rengas nousi kompressorilla 5min pyörittelyn jälkeen ja toinen ei millään ilveellä.
    Syypää oli Shimanon tubeless vannenauha, todella kovaa muovia ja jokaisen nippelin kohdalla rutussa, rengas ei vaan kyennyt siihen tiivistymään.

    Ghetto-tubeless hommista tutulla Gorillateipillä ylimääräinen vannenauha kehälle ja uusintayrityksellä reunat naksahtivat paikoilleen välittömästi.

  5. #1925
    Liittynyt
    12/2002
    Paikkakunta
    Lauttasaari
    Viestit
    2.654
    Joo, suosista unohtaa vannenauhat litkuprojekteissa ja teippaa vanteen, niin pääsee paljon helpommalla. Toki sen teipin laitonkin voi ryssiä.
    Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi

  6. #1926
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harza Katso viesti
    Kerrankin "piti" olla täydellisen helppo litkutus-sessio. Shimanon tubeless kehät ja tubeless ready nobby nickit.
    Lopputulos oli että enemmän vitutti kuin tubeless-kitin kanssa tehdessä. Toinen rengas nousi kompressorilla 5min pyörittelyn jälkeen ja toinen ei millään ilveellä.
    Syypää oli Shimanon tubeless vannenauha, todella kovaa muovia ja jokaisen nippelin kohdalla rutussa, rengas ei vaan kyennyt siihen tiivistymään.
    Itse olen käyttänyt bontragerin vanteita+vannenauhaa tubeleskäytössä varsin onnistuneesti. Reilu viitisen kertaa on nyt nousseet yhteensä Bontragerin xr-1 ja schwalben rocket ron vanteille pelkällä jalkapumpulla. Bontragerin vannenauha on myös kuvailemasi kaltaista kovamuovia ja ihmettelin myös aluksi, että miten tällainen nyt toimii tubelessina, mutta hyvin on vaan toiminut. Bontragerin vannenauha menee ainakin ihan sinne vanteen reunoille asti ja rengas tiivistyy vannenauhaa, eikä vannetta, vasten. Käsittääkseni.

    Oliko sulla se vannenauha päässyt siis painumaan sisään niihin nippelin reikiin vai miten se oli mennyt ruttuun?

  7. #1927
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    80
    Vannenauha oli nippelien kohdalla montulla ja reunoiltaan pahkalla. Harvinaisen huonon tuntuisesti laitettu; montulla olemisen nyt ymmärtää, mutta kun ihan tuntuvat pahkatkin oli saatu aikaan nippelien luo. Vannenauha ei tuossa MT66 satsissa ylettänyt reunoille, n. millin verran kummaltakin puolelta vajaana. Gorillan laitoin niin, että yletti reunaa vasten ja näin se homma toimikin ilman mitään mutinoita.

  8. #1928
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Kuin hyvin noi tubeless ready renkaat yleensä pitää ilmaa? Eilen nostin uudet ice spiker pro:t vanteelle ja ajattelin että tänään pistän litkut. Yllätykseksi yön jälkeen olikin 3baria painetta jäljellä vaikkei ollut litkuja.


    Sent from my C5503 using Tapatalk 2
    Gravity, what a heartless bitch.

  9. #1929
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Kuin hyvin noi tubeless ready renkaat yleensä pitää ilmaa?
    Aika hyvin.

    ice spiker pro:t... olikin 3baria painetta jäljellä vaikkei ollut litkuja.
    Ei kannattais laittaa noin paljon Schwalben TLR-kumeihin...


  10. #1930
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Aika hyvin.



    Ei kannattais laittaa noin paljon Schwalben TLR-kumeihin...
    Juu, jäi epähuomiossa noin korkeat paineet kun ei eka asettunut ihan tasaisesti vanteelle. Yllätti kyllä, odotin että ois ollu tyhjänä aamulla.

    Ajossa yleensä about 1,8baria


    Sent from my C5503 using Tapatalk 2
    Gravity, what a heartless bitch.

  11. #1931
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    80
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Aika hyvin.



    Ei kannattais laittaa noin paljon Schwalben TLR-kumeihin...

    Mikä ongelma 3bar paineilla, speksattu Schwalben toimesta max 3,7bar tasoon. Asennusvaiheessa ainakin varmasti naksahtaa uraansa kun käyttää reilummat paineet hetkellisesti.

  12. #1932
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harza Katso viesti
    Mikä ongelma 3bar paineilla, speksattu Schwalben toimesta max 3,7bar tasoon. Asennusvaiheessa ainakin varmasti naksahtaa uraansa kun käyttää reilummat paineet hetkellisesti.
    Mulla räjähti 2,25" TLR Rocket Roni Stanin ZTR Alpine -vanteelta reunanauhan katkettua 3 bar nostopaineella. Renkaassa tosiaan lukee tuo 3,7bar, mutta ei tubeless-käytössä Schwalbenkaan mukaan ja mun kehässäkin lukee max. 45 PSI 2,2" leveälle renkaalle, joka on noin 3,1 bar. En suosittele turhan korkeita nostopaineitakaan, koska ne renkaat ei välttämättä aina kestä sitä. Mielummin sipasee vaikka fairy-vettä siihen renkaan reunaan jos sillä on vaikeuksia nousta kunnolla vanteen uraan.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  13. #1933
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Kerran myös räjäyttänyt Schwalben korvanjuuressa. Reunalanka poikki jossain 2,8 barin kohdalla.

    Sen jälkeen ei ole ainutkaan kumi jäänyt napsumatta paikalleen, vaikka nostopaineet enintään 2.

    Fairyvettä, maalaisjärkeä, tervettä epäluuloa ja kuulonsuojelua.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  14. #1934
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    80
    Kiitos hyvistä vastauksista elasto ja Kare Pienen kaivelun jälkeen, 2,7bar (40psi) on suositus nostopaine Schwalben toimesta. Itse olen ~3bar antanut useammalle satsille ja ilmeisesti tuurilla menty.

  15. #1935
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harza Katso viesti
    Kiitos hyvistä vastauksista elasto ja Kare Pienen kaivelun jälkeen, 2,7bar (40psi) on suositus nostopaine Schwalben toimesta. Itse olen ~3bar antanut useammalle satsille ja ilmeisesti tuurilla menty.
    Liukastetta niin ei tarvi paskoa kumeja joo.

    Ardentit noussu aina ~2barin paineilla stanin kehille saippuaveden kanssa.

  16. #1936
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Savio
    Viestit
    81
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Kuin hyvin noi tubeless ready renkaat yleensä pitää ilmaa? Eilen nostin uudet ice spiker pro:t vanteelle ja ajattelin että tänään pistän litkut. Yllätykseksi yön jälkeen olikin 3baria painetta jäljellä vaikkei ollut litkuja.
    Kahtena edellisenä talvena olen ajellut 60 millisen Ice Spiker Pron kanssa ilman litkuja. Harvoin on tarvinnu laittaa ilmaa lisää. Snakeskin version ostin vahingossa. Easton Havenille laitoin enkä sitten viittiny sotata litkulla kun niin hyvin piti ilmaa.

  17. #1937
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Onko kukaan saanut nousemaan ikivanhoja Ice Spiker HS 333-nastarenkaita?
    Still rides with 26er

  18. #1938
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Onko kukaan saanut nousemaan ikivanhoja Ice Spiker HS 333-nastarenkaita?
    Onko toi kompakysymys?

    Mun kokemuksella kaikki renkaat nousee kunhan on sopiva pohja mihin nousta. Eli joskus vaatii pohjatyötä, kuten vanteen ja renkaan välin täyttämistä jollain. Pienimmillään se voi tarkoittaa alle 1cm leveätä rantua esim. gorillateippiä droppiuraan niin nousee jo jalkapumpulla.
    Kaikki riippuu vanteesta ja renkaasta. Jokainen yhdistelmä on omanlaisensa ja saattaa vaatia omat kikkansa.
    Helpommillaan se on standardien ostamista eli esim. UST kehät ja UST renkaat niin on helppoa. Kaikki muut tubeless readyt yms. välimuodot saattavat vaatia enemmän tai vähemmän laittoa.

    Itse siirryin sisureista pois neljä vuotta sitten ja välillä se meinaa sitä että tubeless rengastyöt tehdään pitemmän kaavan kautta ettei niitä sisureita tarvita. Eli niin kauan kehitetään omaa systeemiä että ne kiekot on tubeleksena ja sitten ajetaan.
    Omat vaatimukset ovat: Nousee jalkapumpulla ja kestää ajossa. Jos ei nouse jalkapumpulla niin ongelmaa korjataan kunnes nousee ja sitten tutkitaan ajossa kestävyyttä.

  19. #1939
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sandzsteedt Katso viesti
    Onko toi kompakysymys?

    Mun kokemuksella kaikki renkaat nousee kunhan on sopiva pohja mihin nousta. Eli joskus vaatii pohjatyötä, kuten vanteen ja renkaan välin täyttämistä jollain. Pienimmillään se voi tarkoittaa alle 1cm leveätä rantua esim. gorillateippiä droppiuraan niin nousee jo jalkapumpulla.
    Kaikki riippuu vanteesta ja renkaasta. Jokainen yhdistelmä on omanlaisensa ja saattaa vaatia omat kikkansa.
    Helpommillaan se on standardien ostamista eli esim. UST kehät ja UST renkaat niin on helppoa. Kaikki muut tubeless readyt yms. välimuodot saattavat vaatia enemmän tai vähemmän laittoa.

    Itse siirryin sisureista pois neljä vuotta sitten ja välillä se meinaa sitä että tubeless rengastyöt tehdään pitemmän kaavan kautta ettei niitä sisureita tarvita. Eli niin kauan kehitetään omaa systeemiä että ne kiekot on tubeleksena ja sitten ajetaan.
    Omat vaatimukset ovat: Nousee jalkapumpulla ja kestää ajossa. Jos ei nouse jalkapumpulla niin ongelmaa korjataan kunnes nousee ja sitten tutkitaan ajossa kestävyyttä.
    Ei ole kompa.. Säädin eilen pari tuntia noiden renkaiden kanssa enkä saanut nousemaan. Kiitos vinkistä! Tänään uusi yritys
    Still rides with 26er

  20. #1940
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Ei ole kompa.. Säädin eilen pari tuntia noiden renkaiden kanssa enkä saanut nousemaan. Kiitos vinkistä! Tänään uusi yritys
    Kaikenlaista tulikin yritettyä, mutta en saanut vanhoja ice spikereita nousemaan, en sitten millään. Lopulta värkkäsin napsauttimen ja sillähän homma kävinkin käden käänteessä, nyt enää odotellaan pakkasia tänne etelään
    Still rides with 26er

  21. #1941
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Muutama päivä sitten asensin 29"ralli raneja Crestien päälle. Eivät tahtoneet nousta millään vanteelle pelkällä jalkapumpulla. Hetken mielijohteesta teippasin renkaan ja vanteen väliin jäävän käpin maalarinteipillä. Toimi ainakin kerran ja käytän kikkaa varmaan vielä tulevissa tubeless-ongelmissa.

  22. #1942
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Muutama päivä sitten asensin 29"ralli raneja Crestien päälle. Eivät tahtoneet nousta millään vanteelle pelkällä jalkapumpulla. Hetken mielijohteesta teippasin renkaan ja vanteen väliin jäävän käpin maalarinteipillä. Toimi ainakin kerran ja käytän kikkaa varmaan vielä tulevissa tubeless-ongelmissa.
    Älkää nyt Staneille mitään ylimäärästä tunkeko. Saippua vettä liukkariksi ja jos tarkoitit, että ei lähde edes täyttymään, niin sit paineilmaa tai CO2 patruunaa. Kyl ne alle 2.5 baarissa pitäs nousta jo viimeistään. Kerran koitin jalka pumpulla huvikseni ja totesin, et saa sen hien pintaan jotenkin kivemminkin. Ei lähtenyt täyttymään edes.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  23. #1943
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Älkää nyt Staneille mitään ylimäärästä tunkeko. Saippua vettä liukkariksi ja jos tarkoitit, että ei lähde edes täyttymään, niin sit paineilmaa tai CO2 patruunaa. Kyl ne alle 2.5 baarissa pitäs nousta jo viimeistään. Kerran koitin jalka pumpulla huvikseni ja totesin, et saa sen hien pintaan jotenkin kivemminkin. Ei lähtenyt täyttymään edes.
    Hiilidioksidi ei kyllä ole näissä hommissa jättänyt kertaakaan kylmäksi (inversed pun intended)
    Pitää vaan aina muistaa tyhjennellä melkeen tyhjäksi ja iskeä normaalia ilmaa pumpulla sisään. Litkut ei jostain syystä tiivisty hiilidioksidin kanssa.

    Kompura on kanssa kiva mutta maksaa.

  24. #1944
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    174
    Kyllä se hiilidioksidikin maksaa, ainakin harjoittelu kannattaa suorittaa vaikka sitten lainakompuralla

  25. #1945
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Älkää nyt Staneille mitään ylimäärästä tunkeko.
    No ei. Vetäisin teipit tientenkin alta pois, kun rengas alkoi täyttyä ja pitää jonkinlaisia paineita.

    Ralli ranet kyllä vuotaa vielä - lisää litkua.

  26. #1946
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Viime päivät ovat aiheuttaneet melkoisen määrän hampaiden kiristystä ja kiroilua. Hommasin vähän leveämpää kumia 29eriin alle. Schwalben 2.35 evo/snakeskin/TLR Nobby Nic taakse ja Hans Dampf eteen.
    Dampfi nousi kivasti hiilidioksidilla mutta nobby nic oli suoraansanottuna aivan perseestä. Tuo snakeskin/evo sivuseinä on niin paksu että se on paketoinnin jäljiltä aivan mutkalla. Kaksi hiilidioksidipatruunaa ja jäätävää pumppaamista myöhemmin ei vieläkään noussut. Lopulta ahdistus johti siihen että ostin kompuran. Silläkään ei noussut. Vasta kun tajusin kokeilla reunojen liukastamista saippualioksella nousi nätisti napsuen.

    Nyt tähän mennessä siis toi saippualios on mun mielestä ollu ihan paskapuhetta koska kaikki aikaisemmat renkaat on noussu ilman ratapumpulla. Mut kyl siinä vissiin on vaikeempien renkaiden kanssa jotain taustalla. Mut nyt on kompura niin ei tarvii enää kiroilla tubelskien kanssa vaikka taloon tulisi läskirenkaita joku päivä.

    Muutenkin schwalben laatu mietityttää. Syy vaihtoon oli levennys lumelle, mutta lyhkäisten testailujen jälkeen tuntuu siltä että spessun ground controllit vie joka suhteessa. Schwalbet on painavat, paksut, jäykät, jäätävä vierintävastus (tosin se pitää vielä todella testata koska paineet oli mitä oli ja takana oli testihetkellä sisäkumi. Periaatteessa ymmärrän miksi 1.5bar voisi näillä toimia koska ovat tosiaan todella jäykät. Ground Controlleilla ei pystynyt menemään takana alle 2bar tai rullasi alta heti.

  27. #1947
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    562
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Hommasin vähän leveämpää kumia 29eriin alle. Schwalben 2.35 evo/snakeskin/TLR Nobby Nic taakse ja Hans Dampf eteen.
    ---
    Schwalbet on painavat, paksut, jäykät, jäätävä vierintävastus ---
    Periaatteessa ymmärrän miksi 1.5bar voisi näillä toimia koska ovat tosiaan todella jäykät. Ground Controlleilla ei pystynyt menemään takana alle 2bar tai rullasi alta heti.
    Itsellä samansuuntaista havaintoa. Vaihdoin täysjäykkään 29eriin syksyn tullen Contin TrailKingien tilalle Hans Dampfit. Molemmat rengassetit oli tubeleksena. Conteilla olin ajellut noin 1,8 paineilla takana ja 1,6 edessä ja kyyti tuntui mukavalta. Samat paineet HD:lla tuntui kuin kumit ei joustaisi lainkaan. Pudotin paineita lenkki lenkiltä, ja jäin toistaiseksi ajelemaan 1,2 barilla edessä ja takana. Se tuntuu likimain yhtä mukavalta kuin yllämainitut korkeammat paineet Conteissa. Eikä lyö vanteille.

    Vierintävastus TrailStar HD:ssa on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Pitoa on märällä kuitenkin niin paljon että syksyisessä metsässä ei paljoa vastuksia jaksa murehtia. Otetaan treenin kannalta

  28. #1948
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Saippuaveden tai muun liukasteen tarkoitus on yhtäältä auttaa rengasta alkuvaiheessa nousemaan, mutta myös vähentää kitkaa niin, että reuna napsahtaa alemmalla paineella ja rengas on siten kunnolla asennettu.

    Sain ite Nobby Nicit (Snakeskin Evo) ihan jalkapumpulla Cresteille asentamalla renkaan ensin sisäkumin kanssa (kuten teipin asennuksen viimeistelyksi suositellaan muutenkin), minkä jälkeen päästin paineet, otin vain toisen puolen reunan renkaasta irti, sitä kautta sisuri ulos ja irtovena vanteelle. Kiekko kyljellään asennettu reuna ylöspäin, ja reuna lähti painovoiman vuoksi nousemaan (laskeutumaan?) vanteelle ongelmitta.

  29. #1949
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    562
    Ihan tällainen yleinen kysymys. Jos vaikka joku on seurannut tätä ketjua alusta asti, voi ehkä heittää tähän jonkun vastauksen perstuntumalta. Niistä tapauksista joissa ihmisillä on ollut ongelmia saada rengas nousemaan vanteelle, onko karkeasti laskien kuinka monessa prosentissa kyseessä oikea TL-käyttöön suunniteltu vanne vaiko sitten joku perusvanne, josta koitetaan vääntää tubelesta ja sitten näitä ongelmia saattaapi tulla?

  30. #1950
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Mä en oo koskaan käyttäny tubelessvanteita. Mulla on maantiekonkelissa tubeless renkaat ja CXP33 vanteet ja maasturissa vakiovanteet gorillateipillä plus nyt nuo schwalbet.

    Nyt tarttis neuvoa. Mä en saa tyttöystävän takarenkasta nousemaan vanteelle. Eilen iltana nousi ja yön aikana tyhjeni. Nyt ei nouse kompuralla vaikka kokeilisi mitä. Kyseessä on Merida Big Nine XT vakio jalcon vanteilla ja MAXXIS Cross Mark renkailla. Tosin oon kokeillu myös spessun ground control renkailla jotka omilla vanteilla on nousseet ratapumpulla eikä noussut niilläkään. Vanteessa on jo kolme kiekkaa gorillateippiä. Mikään ei tunnu auttavan. Vaikea kuvitella että joskus olisin tässä tilanteessa ettei mikään toimi :/

    Eturengas nousi todella nätisti kahdella teippikiekalla ja pitää ilmaa. Jotenkin tuntuu että takarenkaat eivät koskaan nouse niin hyvin kuin eturenkaat.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •