FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 64 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 54 62 63 64 65 66 74 114 164 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.891 - 1.920 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #1891
    Tällä kertaa ei täälläkään ollut tubeless ongelmia, mutta pikaisia kokemuksia uusista syyskumeista.
    Tuli käytyä yläfemmassa hakemassa uutta kumea syksyn liukkaille. Ideana oli ostaa hiukan karkeammat ja muhkeammat kun nuo nykyiset ardent/ikon kombo. Ajatus High Rollerista Ustina oli kovasti mielessä. Yläfemmasta oli kuitenkin loppu nuo 2,35" leveät (tietenkin), joten käytiin siinä myyyjän kanssa vähän keskustelua noista kapeemista vaihtoehdoista. Lopputulos oli että 2,1" leveät LUST HR:t lähti mukaan eXCeption kumella... hiukan epäilytti tässä vaiheessa renkaan toimivuus syksyn liukkailla juurilla ja kallioilla.

    Asennus vaiheessa tuli huomattua että rengas on A kohtuullisen tiukka vääntää vanteelle vs. Non UST Versiot, B ilmeisesti tästä johtuen se nousi todella helposti vanteelle. Saatuani ilmat renkaisiin ei voinut kun todeta että rengas on aika pieni niin leveyden kun ilmatilan puolesta, mikä ei hirveästi helpottanut ennakkoluuloja renkaan syystoimivuudesta.

    Sitten lenkille: ensimmäiset fiilikset asvaltilla ajaessa oli, että meteli on kovempi kuin edellisellä kombolla. Myös rullaavuus asvaltilla/ hiekkatiellä tuntui hiukan huonommalta, joskin ei mitenkään katastrofaaliselta, onhan rengas hieman raskaampi kuin edelliset. Oikeaan maastoon päästyäni tuli hienoinen yllätys: Renkaan pito -säälittävästä koosta huolimatta - on vähintäänkin yllättävän hyvä. Varsinkin märät juurakot ja kivikot jotka tuottivat aikaisemmin isoja lipsahduksia menivät nyt ilman suurempaa dramatiikkaa. Jämäkkä Ohjaus tuntuma on myös mielestäni liukkaalla iso etu sillä edellisellä taittuvakylkisellä Ardentilla tuntuma jäi usein liukkaalla etenkin mudassa, hiukan epämääräiseksi. Eli so faar sou guut, nyt ei muutakun lenkille testailemaan lisää ja nauttimaan syksyn loistavista ajokeleistä!

  2. #1892
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Kapeus sinällään ei huononna pitoa mudassa tai liukkailla juurilla vaan parantaa.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  3. #1893
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pave Katso viesti
    Michelin 28 mm Pilot Sportin litkuttelua kukaan jo ehtinyt kokeilla?
    Maantiepuolella pitää olla tubeless-käyttöön tehty rengas, koska paineet on sen verran kovia.

  4. #1894
    Taas kerran tuli värkättyä litkut renkaaseen – aivan ongelmatonta se ei ole ollut vielä kertaakaan. Täällä kertaa ravistelusta ja kyljellään makuuttamisesta huolimatta Mountain King 29er 2.2 Protectionin testilenkillä ilmennyt pienen pieni vuoto ei ole talttunut, litkun lisäys auttanee.

    Tähän liittyen tulikin mieleen onkohan joku foorumilainen jo kokeillut renkaiden typpitäyttöä?

    AGAN sivuilla aiheesta asiaa:
    http://www.aga.fi/international/web/.../sol_nit_tires
    http://www.aga.fi/international/web/...yppitaytto.doc

    AGAN mukaan:
    ” Puhtaan ja kuivan typen edut paineilmaan verrattuna:
    • tasaisempi rengaspaine
    • hitaampi paineen väheneminen
    • paremmat ajo-ominaisuudet
    • pitempi renkaiden käyttöikä
    • pienempi polttoaineenkulutus”

    Luulisin kuitenkin, että fillarihommissa edut olisivat marginaalisia, puhumattakaan siitä vaivasta ja kustannuksesta hankkia typpipullo. Vai onko jolloin parempaa tietoa asiasta?

  5. #1895
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Tuo typellä täyttäminen on kyllä tavan tallaajille kyllä aivan täyttä huuhtaata, riippumatta tunkeeko sitä auton, pyörän vai pelastusrenkaaseen. Ilmasta 78% on typpeä, 21% happea ja loppu prosentti jotakin muuta, siitä voi sitten miettiä että miten suuria hyötyjä tuolla 22% korvaamisella voi kuvitella saavansa, etenkin kun typpi ja happi kun ovat vielä jaksollisessa järjestelmässä vierekkäin(atomit[O&N] ja molekyylit[O2&N2] miltei samankokoisia), tarkoittaen että ominaisuudet ovat lähellä toisiaan(vrt. vety tai helium jossa atomi olisi huomattavasti pienempi). Jossakin formula ykkösissä tuosta voisi ehkä kuvitella olevan jotakin marginaalista hyötyä kun haetaan niitä sekunnin tuhannesosia ja renkaiden lämpötilat vaihtelee suuresti...

    Joissain käyttökohteissa(iskarit) typen käyttöä voisi kenties perustella sillä että ilman happi ja kenties vesihöyry saattavat aiheuttaa jotakin kemiallista reaktiota materiaalien kanssa...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  6. #1896
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vertti83 Katso viesti
    Joissain käyttökohteissa(iskarit) typen käyttöä voisi kenties perustella sillä että ilman happi ja kenties vesihöyry saattavat aiheuttaa jotakin kemiallista reaktiota materiaalien kanssa...
    Eikös sitä typpeä käytetä iskareiden paisuntasäiliöissä ihan vain sen takia että se lämpölaajenee ilmaa vähemmän?

  7. #1897
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Ei taida olla lämpölaajenemisessa mitään eroa, jos ilman sisältämä kosteutta ei lasketa. Eikä sitä kosteutta tubleksessa saa pois, se on aina maksimi, kunnes litku kuivuu. Mutta typessä ei ole hapettavaa happea, millä on vaikutusta, jos kohde kuumenee, niin kuin Formulan rengas tai konevoimalla liikkuvan laitteen iskari.

  8. #1898
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Savio
    Viestit
    81
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ei taida olla lämpölaajenemisessa mitään eroa, jos ilman sisältämä kosteutta ei lasketa. Eikä sitä kosteutta tubleksessa saa pois, se on aina maksimi, kunnes litku kuivuu. Mutta typessä ei ole hapettavaa happea, millä on vaikutusta, jos kohde kuumenee, niin kuin Formulan rengas tai konevoimalla liikkuvan laitteen iskari.
    Lentävissä koneissa myös vältetään sitä happea siellä, missä sitä ei tarvita. Varmaan korroosionkin takia, mutta myös:

    In addition, Boeing has received reports of three confirmed cases and other suspected cases in which a wheel/tire assembly exploded when the oxygen in air-filled tires combined with volatile gases given off by a severely overheated tire. In one case, the tire became overheated as a result of a dragging brake, and the wheel/tire assembly exploded when it reached the auto-ignition temperature. In another case, a wheel/tire assembly explosion in the wheel well during flight was suspected in the catastrophic loss of one airplane. A similar explosion caused severe damage to two others.


    As a result, the U.S. Federal Aviation Administration issued Airworthiness Directive 87-08-09 requiring that only nitrogen be used to inflate airplane tires on braked wheels. However, tires may be topped off with air in remote locations where nitrogen may not be available if the oxygen content in the tire does not exceed 5 percent by volume.
    http://www.boeing.com/commercial/aer...m03/index.html

    Laitan fillarin renkaisiin kyl jatkossakin ihan ilmaa vaan.

  9. #1899
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Typpeä käytetään iskareissa ja optisten laitteiden (kiikarit) täytekaasuna kosteuden välttämiseksi. Kiikareissa sillä vältetään linssien huurustuminen ja homekasvustot, arvailen jotain vastaavansuuntaista hyötyä iskareiden kohdalla myös.

    Renkaisiin laitan paineilmaa, muun miettiminen kolmea sekuntia pidempään lienee isompi vaiva kuin muiden kaasujen käytöstä teoriassa saavutettava hyöty.

  10. #1900
    Summa summarum - jätetään renkaiden typpitäyttö vaarallisten aineiden kuljetuksille, moottoriurheilijoille, lentokoneille tai jos aikoo pyöräillä EX-tiloissa.
    Joku muu saa kysyä renkaiden ilokaasu- tai heliumtäytöstä

  11. #1901
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Olettekos käyttäneet mitään erityisiä kikkoja aivan vanteen reunassa olevien reikien (snakebiten seurauksena) paikkaamiseen?

    Jotenkin tuntuu, että perinteinen paikka ei välttämättä ole paras, koska rengas tekee siinä juuri tiukan mutkan "olkapään" alle ja ne normaalit paikat mitä olen käyttänyt, ovat olleet melko jäykkiä ja hieman arveluttaa kestävyys kyseisessä kohdassa.

  12. #1902
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Nepä onkin ainoa syy jonka takia kumi on mennyt roskikseen.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  13. #1903
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Olettekos käyttäneet mitään erityisiä kikkoja aivan vanteen reunassa olevien reikien (snakebiten seurauksena) paikkaamiseen?
    Tavallisilla paikoilla olen paikannut ja paikatut renkaat ovat seuran junnulenkillä repussa varakappaleina. Suurimmalla osalla ei ole mitään varusteita mukana ja ei niitä pikkujätkiä voi metsään jättää yksin tunkkaamaan kotiin. Neljä sisuria taisi mennä syyskaudella vaihtoon eikä kukaan ole ikinä lupauksista huolimatta tuonut uutta tilalle. Paikatuilla tulee laupeudentyö vähän halvemmaksi.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  14. #1904
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Tavallisilla paikoilla olen paikannut ja paikatut renkaat ovat seuran junnulenkillä repussa varakappaleina. Suurimmalla osalla ei ole mitään varusteita mukana ja ei niitä pikkujätkiä voi metsään jättää yksin tunkkaamaan kotiin. Neljä sisuria taisi mennä syyskaudella vaihtoon eikä kukaan ole ikinä lupauksista huolimatta tuonut uutta tilalle. Paikatuilla tulee laupeudentyö vähän halvemmaksi.
    Seuraavaksi paikkasarja mukaan ja Junnu paikkaamaan rengas ihan itse maastossa.
    Toiminta saattaa:
    a) motivoida pyytämään isältä varasisuria enskerraksi
    b) opettaa yhden hyödyllisen taidon




    Jos sisurikäytöstä puhutaan, niin ei ne vanteen aiheuttamat tiukat mutkat haittaa kestävyyttä. Nykyajan paikat on niin hyviä, että asiallisesti tehty paikkaus kestää missä kohtaa sisuria tahansa.

    Ulkokumin voi ajaa sisurin kanssa loppuun, jos litku ei tuki vauriota. Tosin siinä vaiheessa yleensä on kudoksiakin poikki ja renkaan poisheittoa kannatta harkita.

  15. #1905
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Olettekos käyttäneet mitään erityisiä kikkoja aivan vanteen reunassa olevien reikien (snakebiten seurauksena) paikkaamiseen?
    ...
    Puhutko sää nyt tubelessista? Tai edes ulkorenkaista? Hämärästi alkaa keskustelu mennä sisureihin, eli aivan OffTopic täällä


  16. #1906
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Puhutko sää nyt tubelessista? Tai edes ulkorenkaista? Hämärästi alkaa keskustelu mennä sisureihin, eli aivan OffTopic täällä
    Kyllä snakebite on ulkorenkaassakin ihan mahdollinen. Itse onnistuin kerran saamaan Schwalben Snakeskin Nobby Niciin snake biten kun paukautin hieman liian terävään reunaan liian matalilla paineilla. Vanne selvisi onneksi ehjänä.
    Oli pirullinen paikata, mutta sain litkuilla tukkoon. Ulkorengas kun kyseessä oli niin se ei revennyt kuin sisuri, mutta silti oli reikä molemmilla kyljillä ja aivan vanteen juuressa. Vaati pumppaamista ja kiekon hölskyttelyä tien päällä.

    Jos snakebite ulkorenkaassa on niin suuri että kudokset menee poikki asti niin silloin paikkaaminen voi olla haasteellista. Muuten operaatio on sama kuin kulutuspinnan tai kylkien reikien paikkaaminen eli sisäpuolelta esim. tubeless paikalla. Kannattaa tehdä kotona rauhassa eikä korvessa niin tulee sellainen tulos että sillä jotain tekeekin.

  17. #1907
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    muutamia tuollaisia reunanauhan vieressä olevia pistoja olen saanut aikaiseksi Schwalben ja Continentalin renkailla, ja kummissakin on onnistunut ihan tavan sisuripaikalla paikata moinen. Liimaa vaan reippaasti ja antaa liuotinten haihtua ennen paikan lätkäisemistä, sitten sopivan kokoinen paikka niin reunaan kuin mahdollista, ilman että tulee reunan yli, ja paikan päälle painoa joko puristimella tai jonkin painavan esineen muodossa, puristimen ollessa noin satakertaa helpompi...

    Aivan toimivia noista on saanut vielä tubeless käyttöön, joten jos rengas on muuten ehjä ja toimiva niin ei välttämäti tuollaisen takia pois kannata heittää ilman että kokeilee paikata...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  18. #1908
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vertti83 Katso viesti
    muutamia tuollaisia reunanauhan vieressä olevia pistoja olen saanut aikaiseksi Schwalben ja Continentalin renkailla, ja kummissakin on onnistunut ihan tavan sisuripaikalla paikata moinen. Liimaa vaan reippaasti ja antaa liuotinten haihtua ennen paikan lätkäisemistä, sitten sopivan kokoinen paikka niin reunaan kuin mahdollista, ilman että tulee reunan yli, ja paikan päälle painoa joko puristimella tai jonkin painavan esineen muodossa, puristimen ollessa noin satakertaa helpompi...

    Aivan toimivia noista on saanut vielä tubeless käyttöön, joten jos rengas on muuten ehjä ja toimiva niin ei välttämäti tuollaisen takia pois kannata heittää ilman että kokeilee paikata...
    Tavallisilla paikoilla on aiemmat reiät laitettu tukkoon tosiaan ja nytkin se kulutuspuolen reikä. Suoraan sanottuna en huomannut edes tuota vanteen juuressa olevaa reikää ennen kuin asensin rengasta uudestaan ja huomasin, että vuotaa siitä. Ravistelemalla litkut paikkasivat sen kyllä, mutta mieluusti laittaisi ihan oikean paikan siihen niin tulee parempi mieli. Reikä on onneksi hyvin pieni, nuppineula-luokkaa.

    Täytyy siis vaan laittaa tarkasti reilulla liimalla siihen paikka niin ilmeisesti pysyy, jos Vertin menoissa niin varmasti minunkin :P

  19. #1909
    Vähän on hiipinyt epäilys Stanin litkun yhteensopivuudesta uusille Contin ProTection renkaille, koska kyljen pieni reikä ei paikkaudu millään, aiemmin vastaavista rei’istä ei ole ollut ongelmaa. Stanin litkut kyllä pullon pohjan viimeiset tipat, sillä ei pitäisi olla merkitystä. Contilta löytyy myös omaa litkua, RevoSealant. Joka äkkiseltään googlettamalta sen pitäisi olla ihan käypää litkua ja eikä kuulemma ole yhtä sotkuinen kuin Stanin litku. Mutta tuskin litkuja kannattaa sekoittaa, joten perusteellinen puhdistus jos meinaisi vaihtaa litkun merkkiä.
    Ainakaan haun mukaan Conti RevoSealantia ei ole vielä kommentoitu tällä foorumilla.

  20. #1910
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Onkos muuten porukoilla kokemuksia erilaisten litkujen ominaisuuksista/eroista? Vai onko eroja edes? Kohta Stanin litku loppu, ostin jo valmiiksi tuota:

    Stania kun ei paikallisessa liikkeessä ollut hyllyssä ja ainakin väittivät olevan ok tuote. Ja kestävän myös pakkasta. Paikkaa myös kuulemma isompia reikiä kuin Stanin liemi...suositeltavat määrät renkaaseen näyttävät sivustolla olevan kohtuu reiluja?

  21. #1911
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paakku Katso viesti
    Stanin litkut kyllä pullon pohjan viimeiset tipat, sillä ei pitäisi olla merkitystä.
    Ihan hyvin juuri tuolla voi olla merkitystä, koska litku ei ole homogeeninen liuos.

  22. #1912
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    65
    Nyt tarviis vähän vertaistukea.

    On varmaankin niin että 2.25" NobbyNic on liian leveä tubeleksena 19mm vanteella.
    Tahtoo vähän olla huterahko mutkissa.
    Useimmat vinkeistäni ovat hyödyttömiä, loput saattavat tuntua jopa vinoilulta.

  23. #1913
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    On. Juuri niin on. Muljuaa kurveissa niillä paineilla jotka juurakossa ovat mukavat ja pitävät.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  24. #1914
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    65
    Noh, ongelma tiedostettu joten jatketaan testejä.

    Johan nuo kesällä tuli litkutettua ja ovat jokusen kilometrinkin tietä nähneet.
    Vielä ei ole tippunut rengas vanteelta, eikä ekan lenkin jälkeen ole renkaan ja vanteen välistä pölläyttäny litkua.

    Vähän turhankin pienillä paineilla olen ajellut, tahtoo juuret tulla vanteelle asti.
    Useimmat vinkeistäni ovat hyödyttömiä, loput saattavat tuntua jopa vinoilulta.

  25. #1915
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    ..niillä paineilla jotka juurakossa ovat mukavat ja pitävät.
    Sellaisia paineita ei ole.

  26. #1916
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Eikös NN ole synteettisen saippuoidun mateennahan kemiallinen merkki

  27. #1917
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Mulla oli 19 mm (sisäleveys) vanteilla 2.35 Nobby Nicit todella huterat myös sisäkumien kanssa. Jos paineet pidetään samana, tilanne ei hirveästi poikkea tubelessin ja sisurikäytön välillä ts. aika huteraa on joka tapauksessa, tubelessina lisävaaraksi muodostuu burppaus.

    Jo 21 mm vanteiden kanssa tuntuma muuttui aivan oleellisesti ja on pelittänyt tubelessina nätisti. (Crestit kyseessä.)

  28. #1918
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lienette oikeassa näppynikon pitävyyden suhteen. Itse olen ajanut sillä vain kesäajoa tuntureilla, kunnes mokoma posahti korvanjuuressa, kun meni täyttäessä reuna poikki. Ei jatkoon.

    Mutta seuraavat kiekkoni ovat leveät.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  29. #1919
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    531

    Pahoja Tubeless ongelmia!

    Tuon takia mulla on tulossa AMC:n kiekot joissa leveys 24/28. On niin onnettoman nälösetkin noi nicit fulcrum xl:n kaposella kehällä.

  30. #1920
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Voi nyt perse. Tänään lenkillä sekä eteen että taakse pikkuriikkinen viilto. Sihinä kuului mutta litku ei tukkinut saati kuplinut. Molemmissa renkaissa oli pelkkä korvasieni.

    Edellisestä litkutuksesta alle kuukausi. Mikähän näissä mun kumeissa on vikana, kun kuukausi sitten kävi ihan samalla tavalla? Pelkkää sienestystä koko tubeless nykyään.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •