FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 3 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 713

Aihe: Sähköpyörä/ sähkö kitin hankinta.

  1. #61
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Eipä ole AKE:lta mulle vielä palattu, että mitenkä on sen Riese&Müller -erimerkkihooäspedelecin rekisteröinnin kanssa (L1e).
    Kysypä samalla mitä kuuluu Segwayn luokittelulle... ajoneuvo on kielletty koska ei osata päättää mikä se on. Asiaa on vitkutettu kohta kymmenen vuotta. Virossa muuten Segway on jalankulkija.
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  2. #62
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espåå
    Viestit
    17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PonkalaJarno Katso viesti
    Kaveri tilas japanista paketin,makso murtoosan mitä suomessa,oisko ollut 700 w kun suomessaon raja toi 270w jonka jälkeen mopo. Tän paketin se laittoretkipyörään kiinni, huiput olimun alla 40km/h hehja hyvin kiihty, oiskohan ollut dx.commistä löysi, tuolta sais 1000w tähän pakettiin tuli myös lamppu ja moottori on eturenkaan keskiön sisällä aika huomaamaton
    Moi, löytyiskö kaverilta muistista pikkaisen tarkempaa tietoa / linkkiä, mistä laitteesta on kysymys ja mistä tilattu ?

    -Jamo-

  3. #63
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    No ainakaan sitä ei ilman kilpeä kukaan mopoksi tiedä... ja jos joku haluaa asian tarkistaa, niin selviää, että se on polkupyörä eikä mopo.

    Eipä ole AKE:lta mulle vielä palattu, että mitenkä on sen Riese&Müller -erimerkkihooäspedelecin rekisteröinnin kanssa (L1e).
    omasta kokemuksesta voin kertoa, että rekisteröinti on läpihuutojuttu.
    Jos ostat pyörän uutena tarvitset vain pyörän mukana toimitettavan CoC-todistuksen (vaatimustenmukaisuustodistus) ja kauppakirjan tai muun dokumentin jolla todistat olevasi pyörän omistaja. Näillä papereilla fillari konttorille jossa katsastaja tekee rekisteröintikatsastuksen (n. 120-150€). Käytännössä tarkastaa että fillarin osat vastaavat todistusta. Kilvet maksavat pari kymppiä ja siihen vielä mopovakuutus. Ja eiku baanalle

    Jos taas ostat käytetyn fillarin, niin katsastuksessa vaativat myös ensirekisteröimispäivän selvittämistä. Itse hankin oman menopelini Saksasta jossa L1e-luokan vehkeet eivät ole rekisterissä vaan vakuutusyhtiön kirjoissa. Eli ensirekisteröimispäivä selviää ainoastaan edellisen omistajan vakuutuspapereista.

  4. #64
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uurainen
    Viestit
    0
    Löytyykö markkinoilta kohtuu hintaista "keskiöstä avustavaa" sarjaa ?
    Hupinsa kullakin!

  5. #65
    http://www.electricbike.com/mid-drive-kits/
    Panasonicia tai Boschia ei myydä kuin pyörävalmistajille, mutta joitain sarjoja on myynnissä yksityisille.

    Sähköpyöristä yleista infoa www.sahkofillari.net

  6. #66
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Mua alkoi harmittamaan, että kohtuuhintaista polkupyörän apumoottorikittiä ei saa ilmeisesti kohtuullisella hinnalla tai lainkaan laillisesti pyörään itse värkkäillä.

    50cc pienitehoinen moottori kun ei paljoa maksa edes kittinä jos vertaa sähkövermeisiin, vanhasta polkupyörästä saisi kevytmopon, joka olisi kätevämpi siirrellä kuin täysipainoinen mopo ja sitä voisi myös pokeakkin jos ei halua konevoimaa käyttää, jolloin vain pahimmissa paikoissa tuota moottoria sitten tarvitseisi apuna. Mitään järkeä ei ole jos hoidosta joutuu sitten maksamaan käytetyn mopon hinnan, sillä polttoainesäästöllä jonka polkemalla saa ei kovin suuria summia kuitenkaan tee, joten sama olla täysmopo.


    200 eurolla saa moisia kittejä, vaativat toki vähän ropeltamista laillisuuden takaamiseksi, mutta mun ymmärryksen mukaan en saa sitä kilpiin, koska yksittäiskappaleilla se ei ilmeisesti ole mahdollista ja vaatii jonkun sarjan joka hyväksyttäisiin sitten, eli tyyppihyväksyntä kai vaaditaan noissakin.

    Selvästi painavemman täysmopon hankintaan sitten pitää suunnata intressit, että vähän kauempana pääsisi kulkemaan vaikka päivittäin näissä mäkisissä maisemissa.

  7. #67
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Mua alkoi harmittamaan, että kohtuuhintaista polkupyörän apumoottorikittiä ei saa ilmeisesti kohtuullisella hinnalla tai lainkaan laillisesti pyörään itse värkkäillä.

    50cc pienitehoinen moottori kun ei paljoa maksa edes kittinä jos vertaa sähkövermeisiin, vanhasta polkupyörästä saisi kevytmopon, joka olisi kätevämpi siirrellä kuin täysipainoinen mopo ja sitä voisi myös pokeakkin jos ei halua konevoimaa käyttää, jolloin vain pahimmissa paikoissa tuota moottoria sitten tarvitseisi apuna. Mitään järkeä ei ole jos hoidosta joutuu sitten maksamaan käytetyn mopon hinnan, sillä polttoainesäästöllä jonka polkemalla saa ei kovin suuria summia kuitenkaan tee, joten sama olla täysmopo.


    200 eurolla saa moisia kittejä, vaativat toki vähän ropeltamista laillisuuden takaamiseksi, mutta mun ymmärryksen mukaan en saa sitä kilpiin, koska yksittäiskappaleilla se ei ilmeisesti ole mahdollista ja vaatii jonkun sarjan joka hyväksyttäisiin sitten, eli tyyppihyväksyntä kai vaaditaan noissakin.

    Selvästi painavemman täysmopon hankintaan sitten pitää suunnata intressit, että vähän kauempana pääsisi kulkemaan vaikka päivittäin näissä mäkisissä maisemissa.
    Mikä niissä sähköavusteisissa sitten vikana on? Liian pieni nopeus?
    Jos vaivautuu hiukankaan kuntoilemaan, niin halvallakin alle 300€+rahdit kitillä ajelee tänäpäivänä sen 50...100 km päivässä ilman välilatausta? Tytärelle pistettiin tuollainen "halvin mahdollinen" jokin aika sitten ja hyvin on rullaillut sellaisen 80 km/lataus hikeentymättä. Toki kyseessä kevyehkö hyväkuntoinen nuori. Tänäpäivänä saa samalla rahalla 50% isomman akun.

  8. #68
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Mikä niissä sähköavusteisissa sitten vikana on? Liian pieni nopeus?
    Jos vaivautuu hiukankaan kuntoilemaan, niin halvallakin alle 300€+rahdit kitillä ajelee tänäpäivänä sen 50...100 km päivässä ilman välilatausta? Tytärelle pistettiin tuollainen "halvin mahdollinen" jokin aika sitten ja hyvin on rullaillut sellaisen 80 km/lataus hikeentymättä. Toki kyseessä kevyehkö hyväkuntoinen nuori. Tänäpäivänä saa samalla rahalla 50% isomman akun.
    Toimintasäde ja kohtuuhintaisen akuston paino, kun mäet ovat pitkiä ja jyrkkiä 12km matkalla useampi nousu (jotka on se suurin ongelma), korkein piste yli 250m matalin 125m muistaakseni, mutta tuollaista vaihtelua se on liki 30km (vain lyhyt matka suht inhimillistä) jatkuvasti ylös ja alas,. toiseen suuntaan enemmänkin ylös ja toiseen suuntaan enemmänkin alas, silti molempiin suuntiin on sellaisia todella pitkiä nousuja joissa jyrkkyyttäkin on ihan erimalliin kuin suurimmassa osassa maata. Polttomoottorivehkeen ja sähkövehkeen hinnan erolla ostaa aika monen vuoden polttoaineet kumminkin, että sekin vähän tökkää, ei raha kasva puissa, halvin hankintahinta olisi aina parempi.

    Tietty sekin, kun moottorit on tuttua tekniikkaa olisi plussa.

    Sitten jos ajatellaan sitä, että ruumiillista työtä pitäisi tehdä se päivä ja tuollainen matka, niin kyllä se sähköavusteinenkin alkaa pois tipahtamaan + se että kokonaispaino menee yli 150kg etenkin jos vielä jotain pitäisi kuskata siinä mukana. Kysyy kumminkin virtaa aika tavalla kun moista massaa kiskotaan mäkeä ylös. Samoin jos 4 ämpäriä puolukkaa vaikka käy keräämässä, se ei ole ihan kevyt huki ja sitten painoa on pyöränpäällä aika railakkaasti. Tulevaisuudessa pitää sitten sekin miettiä, että tuuleeko tai paistaako aurinko, mistä sen sähkön otat, kuinkas talvipakkasella pilkkivarusteiden kera, kun lähtee päivällistä hakemaan jään alta, jaksaako akut kuinka kylmässä hyytymättä? Litra-pari polttoainetta ei paljoa paina matkassa, eikä tilaakaan kohtuuttomasti mene, mutta mistäs sitten lisävoimaa, kun sähkö ja ukko alkaa olla lopussa? Vara-akut vie tilaa kohtalaisesti ja painavat tai vaihtoehtoisesti maksavat niin paljon, että sillä rahalla saa täyskokoisen mopon noille pisemmille matkoille.

    Sitten tuo tuuli, joihinkin suuntiin kulkiessa on melkoisen varmaa, että kohtalainen tuuli on vastassa, etenkin jos isompia teitä kulkee, niin tuuli kyllä vaikuttaa todella paljon, puolittaa sen matkan minkä pääsee vaikka nopeutta laskisi, joten eiköhän se tee jotain samaa akkuvoimin kuljettaessakin.

    Ekologisuus on kaunis ajatus, mutta käytännön realismi yhä pyyhkii sillä valitettavasti lattiaa monessa kohtaa, kyllä moneen käyttöön sähköavusteinen itsellänikin riittäisi, mutta kaikkia niitä käyttöjä mihin voin arvella sen riittävän voin hoitaa ilmankin jollain tapaa. Kustannuksille ei siis löydy riittäviä perusteluita. 400 euroon rupeaa samaan jo täyskokoista käytettyä mopoa, jonka kunnon osaa arvioida helposti sekä on yksinkertainen huoltaa, kun on koneisiin tottunut, sähköavusteista kittiä käytettynä vaikea ostaa, ei tiedä mitä saa, uusien hinnat samoissa kuin mopo jos ison akun haluaa.

    Kurkkaa tuosta tätä maasto-ongelmaa:
    http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/...howMarker=true

    Niin ja kyllä, täältäpäin löytyy ihan oikea Junttikorpi, että Junttimäkikin, että ehkä sitä ollaan vaan juntteja korvessa, mutta tälläiset asiat näen itse haasteina, jotka sulkevat sähköavusteisen valitettavasti pois joukosta

    Eilen kantelin tuossa yli 22cm halkaisijaltaan ollutta 1.8m pitkää märkää koivutukkia, kyllä kunto on noussut paljon pyöräillen, tai ainakin voimaa tullut lisää, mutta yhä mäet vie voiton, joten pakko kai tässä jotain apuvoimaa alettava katselemaan.

  9. #69
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Ekologisuus on kaunis ajatus, mutta käytännön realismi yhä pyyhkii sillä valitettavasti lattiaa monessa kohtaa, kyllä moneen käyttöön sähköavusteinen itsellänikin riittäisi, mutta kaikkia niitä käyttöjä mihin voin arvella sen riittävän voin hoitaa ilmankin jollain tapaa. Kustannuksille ei siis löydy riittäviä perusteluita. 400 euroon rupeaa samaan jo täyskokoista käytettyä mopoa, jonka kunnon osaa arvioida helposti sekä on yksinkertainen huoltaa, kun on koneisiin tottunut, sähköavusteista kittiä käytettynä vaikea ostaa, ei tiedä mitä saa, uusien hinnat samoissa kuin mopo jos ison akun haluaa.
    Mopoon saa sitten tietysti laskea päälle (käsittääkseni) 150-200 euroa per vuosi pakollista liikennevakuutusta, ja bensaan taas menee euro per 20km. Esim. 5000km vuodessa tekee 250e/v, sähköavusteisen fillarin sähkökulut ovat selvästi pienemmät. Kyllä noilla lisäkuluilla saa jo aika isot litiumakut sähköfillariinkin (ja niistä akuista saa sitten virtaa myös sen akkujen tuoman lisäpainon siirtelyyn). Sähkömoottori on myös varsin äänetön.

    Ei siinä silti tietysti mitään, mopo on moneen käyttöön ihan pätevä kulkupeli. Ja edullinenkin, jos vertaa muihin polttomoottoria käyttäviin vaihtoehtoihin.

    Kylmässä toimimisesta, Panasonic NCR on yleinen ja hyvälaatuinen litiumakkukenno, ja datalehden mukaan kun lämpötila laskee huoneenlämmöstä 10 pakkasasteeseen, kapasiteetti putoaa ~3,0 ampeeritunnista ~2,5 ampeerituntiin.

  10. #70
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Mopoon saa sitten tietysti laskea päälle (käsittääkseni) 150-200 euroa per vuosi pakollista liikennevakuutusta, ja bensaan taas menee euro per 20km. Esim. 5000km vuodessa tekee 250e/v, sähköavusteisen fillarin sähkökulut ovat selvästi pienemmät. Kyllä noilla lisäkuluilla saa jo aika isot litiumakut sähköfillariinkin (ja niistä akuista saa sitten virtaa myös sen akkujen tuoman lisäpainon siirtelyyn). Sähkömoottori on myös varsin äänetön.

    Ei siinä silti tietysti mitään, mopo on moneen käyttöön ihan pätevä kulkupeli. Ja edullinenkin, jos vertaa muihin polttomoottoria käyttäviin vaihtoehtoihin.

    Kylmässä toimimisesta, Panasonic NCR on yleinen ja hyvälaatuinen litiumakkukenno, ja datalehden mukaan kun lämpötila laskee huoneenlämmöstä 10 pakkasasteeseen, kapasiteetti putoaa ~3,0 ampeeritunnista ~2,5 ampeerituntiin.
    Mun kokemukseni mukaan monet akut pelaa vielä -10C kohtalaisesti, -20C kohdalla sitten alkaa tulemaan ongelmaa, -30C kelissä enemmänkin, mutta toisaalta, ei siinä kelissä kyllä enää paljoa ulkona riehuta.

    Mua eniten kiinnostaisi sellainen kevytmopo, rajoitukset on 1kW tehoa ja 25km/h nopeus, sitä en muista pitikö suomessakin löytyä pedaalit tuohon, mielestäni ei tarvinnut, mutta sai olla. Polttoaineen kulutus on sellaisessa pienempi ja samoin vakuutusmaksut, nykymopothan painaa 80kg luokkaa, ennen mopot painoi 50kg luokkaa, tuollainen fillari, jossa apumoottori jäisi alle 40kg mielestäni helpostikkin, eli pienitehoinen mopo jos olisi, mutta sellaisen tekeminen on liki mahdotonta nykysäädöksin.

    Mutta käytännössä taitaa auto vaihtua mopoon, kun määräykset on mitä on, 200 luokkaa olevat verot jäisi pois (diesel pakuksi rekisteröity farkku) ja vakuutukset olisi pienemmät, eikä vielä katsastusmaksua. Fillarin ja moottorin avioliitto ei ehkä ole mahdollinen vielä nykytilanteessa, vähinkin käytettävissä olevaan budjettiin tökkää.

    Mopot kuluttaa alle 2l/100km ja vähän ajotyylilläkin voi vielä vaikuttaa, joku 1.5-2l/100km väli sille voidaan ajatella.
    Pienitehoinen mopo, eli polttomoottorikitti fillariin lyötynä ei varmasti yli litraa veisi, johtuen rajoiitetusta tehosta ja nopeudesta, toki mäkien kiipeilyssä tuo kevyempi painokin tekisi jotain.

    Sähkömoottorimalleissa pitää sitten se akun ikä huomioida huoltokuluihin, harmillisesti moottorien kestoista ei ole kovin paljoa varmaa tietoa saatavilla.

    Sitten tuo kertainvestoinnin määrä on useinkin sellainen, että esimerkiksi aurinkosähkö, tuulisähkö + generaattori pimeäksi ajaksi riittäisi mun vähäiselle kulutukselle, investointi on vaan hieman suuri summa kerralla, joten käytännössä maksellaan liki samoja kWh hintoja sähköfirmalle pienissä erissä. Jossain vaiheessa se päänavaus pitää kuitenkin tuossakin tehdä, kun mahdollisimman pitkälle omavaraisuuteen olisi tavoite ja siinä kohtaa taas tulisi kysymyksiä sähköfillarin suhteen, että riittääkö kapasiteettiä lataamaan ja etenkin pimeään aikaan geniksellä jos polttoainetta polttaa että saa sähköfillariin sähköä, niin onko se jo vähän hölmöläisten touhua. Eikä kai se tämäkään ihan fiksua ole, että maksan perusmaksuja enemmän kuin sähkönkulutusta.

    Kaikki vaihtoehdot tulee kuitenkin kartoittaa. Paljon helpompaa tietty olisi tasaisella maalla, ei tarvitseisi edes sähköavustusta.

  11. #71
    donpate Guest
    Moi, itse ajelen toista vuotta Pyrkijän sähköavusteisella. Hankin pyörän -12 keväksi, ja hyvin on pelittänyt. Kunnon kohentajaksi ko laitteesta ei ole, eikä ehkä edes sen ylläpitäjäksi, mutta liikunnan iloa se on tuonut näin ainakin tahdistinpotilaalle. Kyseessä siis normi peli, akun kesto on noin 30km, rajoitettuna 25km/h. Duunikaverilla tuunattu Pyrkijä kulkee n.40h/km, elikä lähtee kuin kuppa Töölöstä meikäläiseen verrattuna, maksoi ko. ilosta n.300€ lisää. Täytynee harkita siinä vaiheessa kun akkua joutuu uusimaan, jos vaikka haluaisi lisää potkua. Kieltämättä 25km/h ja 30km säde on hieman liian niukka esim. omalle työmatkalleni (n.20km/sivu) että se olisi ns. arkipäivää. Ainakin Pyrkijässä fillarointi ilman sähköavustusta on todella työlästä, välitykset ja paino(32kg)eivät ole ihan sitä luokaa mihin täällä on totuttu, joten siinä vaihheessa kun avustus lopuu olen todella kusessa jos matkaa on vielä reilusti jäljellä.

  12. #72
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Atmark Katso viesti
    Jos ostat pyörän uutena tarvitset vain pyörän mukana toimitettavan CoC-todistuksen (vaatimustenmukaisuustodistus) ja kauppakirjan tai muun dokumentin jolla todistat olevasi pyörän omistaja. Näillä papereilla fillari konttorille jossa katsastaja tekee rekisteröintikatsastuksen (n. 120-150€). Käytännössä tarkastaa että fillarin osat vastaavat todistusta. Kilvet maksavat pari kymppiä ja siihen vielä mopovakuutus. Ja eiku baanalle
    Tänsuuntasta ne sieltä Trafistakin sitte vastas, tai itse asiassa tarkalleen näin:
    Jos kyseiselle sähköpyörälle on EY-tyyppihyväksyntä direktiivin 2002/24/EY mukaan ja pyörän mukaan annetaan CoC todistus, rekisteröinti onnistunee Suomeen mopoksi (L1e-luokka) ja liikennevakuutus vaaditaan.

    Teidän kannattaa pyytää valmistajalta tai myyjältä ennakkoon CoC todistusmalli nähtäväksi ja näyttää sitä katsastajalle, millaisen todistuksen kanssa katsastukseen sitten myöhemmin oltaisiin tulossa, jotta ei tule yllätyksiä. Toki itse pyörän tulee olla tyyppihyväksynnän mukainen rakenteeltaan ja varusteiltaan.

    Täytyy joskus käydä koeajamassa joku tommonen hyvälaatuinen fast pedelec, jos tulee tilaisuus kohdalle.

    Jos joku tarvii 28" etumoottorikiekkoa, hyvää kontrolleria, akkuja jne. niin mulla olis yks satsi ylimääräsenä. Yyvee jne.

  13. #73
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Paljon helpompaa tietty olisi tasaisella maalla, ei tarvitseisi edes sähköavustusta.
    Jos matkat on tosiaan sellaisia, että tasaisella pärjäisi ilman apuja, niin olen edelleen sitä mieltä sähköavustus on ainoa oikea ratkaisu. Hajuton, savuton ja miltei äänetön. Sähköllä säilyy pöyräilyn ilo. Jos tarkoitus on ajella kovilla pakkasilla, niin sitten taitaa kalliimpi LiFePo4 akku olla oikea vaihtoehto.

    Jos sähkö ei riitä kaikkeen, niin sitten se täysmopo toiseksi voisi olla kelvollinen peli. Isompi teho jaksaa kuskata taakat ja matkanopeus huomattavasti suurempi.

    Itse en henkilökohtaisesti näe enää 25 km/h kulkevalle polttomoottori kevytmopolle oikein sijaa. Sähkövermeet alkaa olla siillä tasolla, että niillä pärjää sen mikä järkevää on noilla nopeuksilla. Seuraavana portaana sitten uuden sukupolven mopot on päteviä pelejä, kohtuu hajuttomia ja hiljaisia.

    Just aamulla koeajoin taas vaihteeksi 10 km vaimon sähköavusteista. Eipä siinä moottorin ääntä paljoa kuulunut muuta kuin ylämäissä. Tasaisella päästeli kevyesti 27 km/h, joten ei se mukana raahattava massa paljoa tasaisella tuntunut menoa haittaavan ja mukavan pehmeästi moottori tuli mukaan, kun nopeus tippui. Jos et ole vielä kokeillut sähköavusteista, niin suosittelen kyllä koeajoa lämpimästi. Saattaa ajatus pärisevästä kevytmoposta kadota. On se rauhalliselle menijälle ylämäkien kuittaamiseen niin mainio vehje. Tuo on muuten kiinan yleisin kulkuneuvo (tosin tehoilla, jotka suomessa laittomia). Kai sekin jotain ratkaisun pätevyydestä kertoo.

    Suurin murhehan noissa halvemman pään kiteissä on ylettömät rahtikulut. Uudet osat litiumakkuineen maksaa halvimmillaan alle 200€, mutta rahtikulut melkein tuplaa hinnan.

  14. #74
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Jos matkat on tosiaan sellaisia, että tasaisella pärjäisi ilman apuja, niin olen edelleen sitä mieltä sähköavustus on ainoa oikea ratkaisu. Hajuton, savuton ja miltei äänetön. Sähköllä säilyy pöyräilyn ilo. Jos tarkoitus on ajella kovilla pakkasilla, niin sitten taitaa kalliimpi LiFePo4 akku olla oikea vaihtoehto.

    Jos sähkö ei riitä kaikkeen, niin sitten se täysmopo toiseksi voisi olla kelvollinen peli. Isompi teho jaksaa kuskata taakat ja matkanopeus huomattavasti suurempi.

    Itse en henkilökohtaisesti näe enää 25 km/h kulkevalle polttomoottori kevytmopolle oikein sijaa. Sähkövermeet alkaa olla siillä tasolla, että niillä pärjää sen mikä järkevää on noilla nopeuksilla. Seuraavana portaana sitten uuden sukupolven mopot on päteviä pelejä, kohtuu hajuttomia ja hiljaisia.

    Just aamulla koeajoin taas vaihteeksi 10 km vaimon sähköavusteista. Eipä siinä moottorin ääntä paljoa kuulunut muuta kuin ylämäissä. Tasaisella päästeli kevyesti 27 km/h, joten ei se mukana raahattava massa paljoa tasaisella tuntunut menoa haittaavan ja mukavan pehmeästi moottori tuli mukaan, kun nopeus tippui. Jos et ole vielä kokeillut sähköavusteista, niin suosittelen kyllä koeajoa lämpimästi. Saattaa ajatus pärisevästä kevytmoposta kadota. On se rauhalliselle menijälle ylämäkien kuittaamiseen niin mainio vehje. Tuo on muuten kiinan yleisin kulkuneuvo (tosin tehoilla, jotka suomessa laittomia). Kai sekin jotain ratkaisun pätevyydestä kertoo.

    Suurin murhehan noissa halvemman pään kiteissä on ylettömät rahtikulut. Uudet osat litiumakkuineen maksaa halvimmillaan alle 200€, mutta rahtikulut melkein tuplaa hinnan.
    En ole ihan 100% varma siitä pärjäisikö tasamaallakaan, miltä se kuulostaisi jos 60km päivittäin fillarilla + 8 tuntia raskasta fyysistä työtä, jos sellaista pitäisi mitoituksen kriteerinä, niin olisiko se vielä ihmisen suorituskyvyn osalta kohtuullisissa rajoissa? Mun on jotenkin hankala arvioida, kuvittelisin että se saattaisi olla mahdollista, mutta ei ainakaan vielä nykykunnossani, hyvässä kunnossa en ole ollut, niin en tiedä mitkä ne rajat on.

    No, se on kuitenkin tavallaan irti pyöräilystä tuokin, pyöräilyä kun tulee harrastettua liki päivittäin harrasteena ja matkustaminen on sitten tavallaan oma ongelmansa. Täällähän on se, että tuo vuoristorata pitää ajella läpi, että pääsee oikeaan parturiin esimerkiksi, tai jos haluaa hammastahnaa, joka ei ole sitä perussettiä vaan vähän parempaa, niin taas sama. Julkista liikennettä ei tosiaan ole, paitsi talvikaudella, mutta se hinta on moninkertainen auton kuluihinkin nähden. Se vaikka satunnaisesti suoriutuisinkin ilman mitään apuja matkasta, on kuitenkin niin, että jos päivittäin lähtisi kulkemaan niin ei välttämättä sujukkaan, edes avuilla.

    Mun mielestä Kiinassa yhä on enemmän noita polttomoottoriavusteisia?

    Alle 500m päässä täällä kuitenkin viimeviikolla kävi taas karhu morjestamassa, ei se pieni pärinä olisi yhtään haitaksi siinä suhteessa

  15. #75
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    En ole ihan 100% varma siitä pärjäisikö tasamaallakaan, miltä se kuulostaisi jos 60km päivittäin fillarilla + 8 tuntia raskasta fyysistä työtä, jos sellaista pitäisi mitoituksen kriteerinä, niin olisiko se vielä ihmisen suorituskyvyn osalta kohtuullisissa rajoissa? Mun on jotenkin hankala arvioida, kuvittelisin että se saattaisi olla mahdollista, mutta ei ainakaan vielä nykykunnossani, hyvässä kunnossa en ole ollut, niin en tiedä mitkä ne rajat on.

    No, se on kuitenkin tavallaan irti pyöräilystä tuokin, pyöräilyä kun tulee harrastettua liki päivittäin harrasteena ja matkustaminen on sitten tavallaan oma ongelmansa. Täällähän on se, että tuo vuoristorata pitää ajella läpi, että pääsee oikeaan parturiin esimerkiksi, tai jos haluaa hammastahnaa, joka ei ole sitä perussettiä vaan vähän parempaa, niin taas sama. Julkista liikennettä ei tosiaan ole, paitsi talvikaudella, mutta se hinta on moninkertainen auton kuluihinkin nähden. Se vaikka satunnaisesti suoriutuisinkin ilman mitään apuja matkasta, on kuitenkin niin, että jos päivittäin lähtisi kulkemaan niin ei välttämättä sujukkaan, edes avuilla.

    Mun mielestä Kiinassa yhä on enemmän noita polttomoottoriavusteisia?

    Alle 500m päässä täällä kuitenkin viimeviikolla kävi taas karhu morjestamassa, ei se pieni pärinä olisi yhtään haitaksi siinä suhteessa
    Kyllä terve hyväkuntoinen pystyy ajamaan 60 km fillarilla 8 tunnin fyysisen työn päälle 5 pv viikossa, mutta onko se järkevää onkin ihan toinen juttu. Sähköavusteisella mäkisessä maatossa vielä paljon helpommin (ja nopeammin), kuin tasamaalla ilman sähköavustusta. Nimittäin sähköt vie ylämäkeen ja alamäen saakin sitten levätä hyvällä vauhdilla ilman sähköjäkin. Pää ja kroppa kestää paremmin vaihtelevaa, kuin tasaista kuormitusta.

    Silti noista asetelmista kallistuisin Skootterityyppisen mopon kannalle. Isompi teho takaa nopeuden säilymisen myös ylämäessä ja katteet suojaa viimalta edes vähän.

    Isommalla rahalla (>4000€) rakentaisin laillisen mopoksi (tai kevariksi) rekisteröidyn sähköavusteisen täpärin ja ajelisin sillä ~20 kg painolla pääsisi jo helposti kevariluokkaan (nopeus yli 45 km/h), mutta toimintasäde ehkä antaa hyvän syyn optimoida järjestelmän mopoluokkaan. Rekisteröintituskakin taitaa olla siihen luokkaan hiukan helpompaa (en ole varma)

  16. #76
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Hong Kong
    Viestit
    12
    Tuliko tuohon alkuperäiseen asiaan selvyyttä: Minkälaisia kittejä on tarjolla ja sopiiko maantiepyörään? Ajatuksena itsellänikin päivittää vanha Tunturi 28" 5-v vaihdepyörä sähköavusteiseksi. Saako näihin levyjarruja?

  17. #77
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    19

  18. #78
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Tuo jälkimmäinen rieska (copenhagen wheel) painaa kai 15kg, joka tekee ajamisesta akkujen loputtua varmasti hyvin mielenkiintoista.

    Greencyclesille on tullu keskiöavusteinen sarja: http://www.greencycle.fi/product/133...omoottorisarja

  19. #79
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leppalam Katso viesti
    Tuliko tuohon alkuperäiseen asiaan selvyyttä: Minkälaisia kittejä on tarjolla ja sopiiko maantiepyörään? Ajatuksena itsellänikin päivittää vanha Tunturi 28" 5-v vaihdepyörä sähköavusteiseksi. Saako näihin levyjarruja?
    Ainakin tuon väitetään sopivan levyjarrujen kanssa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Greencyclesille on tullu keskiöavusteinen sarja: http://www.greencycle.fi/product/133...omoottorisarja
    Siinä vois olla tavafillarin rakentajalle oiva setti. Riittävästi vaihteita perään ja ei lopu voima.

  20. #80
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Nöösiö
    Viestit
    15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Tuo jälkimmäinen rieska (copenhagen wheel) painaa kai 15kg, joka tekee ajamisesta akkujen loputtua varmasti hyvin mielenkiintoista.
    5,9kg lukee siel niiden spekseissä. Flykly vaan 4kg. Köpiskiekon hinta n. 33% kovempi.
    Eihän kukaan vaan olis kuullu onko kummallekkaan tulossa myyntiorganisaatiota EU:n sisäpuolella?
    Olis varmaan rahallisesti merkittävin tekijä, jonka mukaan valita (tietty takuujututkin riippuu tosta...)

  21. #81
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Se oli sitten varmaan joku protoversio, josta tuon painon bongasin. 5,9kg tai 4kg on kyllä sitten jo todella vähän, kun eikös tuossa ole akkukin kiekossa?

    Tällainen olis todella makee, kun hinnasta lähtisi vaan puolet pois:http://www.vivax-assist.com/en/produ...ax-assist.html Etenkin tavarafillariin sais kyhättyä helposti täysin "stealth"-avustuksen. Ei lisäis fillarin painoakaan kuin kilolla jos lähtis polkemaan ilman akkua.

  22. #82
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Onhan noi aika kevyitä. Tosin ei mitään järisyttävää. Ihan perus planeettavaihteisia napamoottoreita on noin kahteen kiloon, allekin, kahen kilon akulle voi ehkä luvata 50km ja varmaan luvataan vähän keveemmällekin, näyttäis, että 10s ja 5Ah (10s2p) vois olla ainakin tossa keveemmässä ja se on selkeesti alle puoltoista kiloa se. Aika säästeliäs saa kyllä olla, että 50km menee. Olis niinku joku 3,5wh/km, jos arvasin akun oikein (20 pötköä näky kuvissa ja jos olis 2500mAh -kennoja). Helposti menee ainakin itellä tuplat tosta, mut kyllä vähempään pääsis, jos haluis. ReGen tuo pari prossaa rangea lisää, toki kaupungissa enemmän ja maantiellä oikeen mitään. Ohjurierotiikka nyt ei paljoa paina ja piuhaakin on aika vähän. Kyllä neljä kiloa hyvin on, emmä sitä, mutta että kyllä tuo noin suurinpiirtein uskottavalta vaikuttaa.

    Vois kun jaksais katella mikä on nykyisin kevyin kestävä ja muutenkin asiallinen etumoottori ja koittaa speksata nelikilosen avustuspaketin akkuineen, jolla pääsee 50km. Ehkä se onnistuis just ja just. Ei vaan ole just nyt riittävää intoa kun on noi nykysetkin sähkökamat ja parin kilon painonpudotus ei sitte kuitenkaan käytettävyyteen niin vaikuta, että jaksais investoida muutamaa satasta. Mullon toi Bafangi vähän vanhempaa mallia ja painaa jonkun neljä kiloa, vaikka on planeetta. On se kyllä sitte toiminutkin mukavasti hintaansa nähden...

  23. #83
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Toiveissa olisi että sähköfillari-idea konkretisoituisi kuluvan kevään aikana (sikäli kun rahatilanne sallii), ja olisin kiitollinen jos joku asioista paremmin tietävä voisi kommentoida onko seuraavat suunnitelmat fiksuja.

    Konvertoitava pyörä olisi Bullitt-tavarafillari. Moottoriksi olisi tulossa Bafang BBS-01 (8fun) http://www.greencycle.fi/product/133...¶moottorisarja todennäköisesti tuolta Greencyclesiltä. Akuksi sitten 15Ah 36V LiFePo-akku täältä: http://www.mtml-trading.de/produkte/...-15ah-lifepo4/

    Akku saisi riittää noin 80km matkaan, tuon pidempiä päivämatkoja tuskin tulee tehtyä. Pyörän "raskauden" takia kapasiteetissä saisi olla hieman extraa, vaikka Bullitt kohtuu kevyesti kulkeekin. Asennus olisi tarkoitus tehdä kohtuullisen huomaamattomaksi (akulle+sähköille tulee omat DIY-kotelointiratkaisut). Akkutyyppinä LiFePo4 kun haluan turvallisen, runsaasti latauksia kestävän akun.

    Sitten kysymyksiin:

    - Onko kilometritavoite kuinka realistinen tuon kokoisella akulla?
    - Onko moottori ja akku hinta-laatusuhteeltaan hyviä, vai tietääkö joku parempia?
    - Olenko ymmärtänyt peukalokaasun toimintaperiaatteen oikein, eli moottori ei pyöri, jos kaasua ei paina ja moottorin tehoa voi säätää suht portaattomasti kaasusta. Liukkaalla kelillä voi lähteä rauhallisesti, vaihtamisen ajaksi kaasun voi tiputtaa käytöstä ja ajaessa kaasua pitää painaa koko ajan? Toiveissa olisi päivittää pyörän jarrut jossain vaiheessa hydraulisiin, jolloin vedon pätkäisy jarrukahvoista on vaikea toteuttaa, mutta peukalokaasulla moottorin saisi hetkessä pois päältä.

  24. #84
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Toiveissa olisi että sähköfillari-idea konkretisoituisi kuluvan kevään aikana (sikäli kun rahatilanne sallii), ja olisin kiitollinen jos joku asioista paremmin tietävä voisi kommentoida onko seuraavat suunnitelmat fiksuja.

    Konvertoitava pyörä olisi Bullitt-tavarafillari. Moottoriksi olisi tulossa Bafang BBS-01 (8fun) http://www.greencycle.fi/product/133...¶moottorisarja todennäköisesti tuolta Greencyclesiltä. Akuksi sitten 15Ah 36V LiFePo-akku täältä: http://www.mtml-trading.de/produkte/...-15ah-lifepo4/

    Akku saisi riittää noin 80km matkaan, tuon pidempiä päivämatkoja tuskin tulee tehtyä. Pyörän "raskauden" takia kapasiteetissä saisi olla hieman extraa, vaikka Bullitt kohtuu kevyesti kulkeekin. Asennus olisi tarkoitus tehdä kohtuullisen huomaamattomaksi (akulle+sähköille tulee omat DIY-kotelointiratkaisut). Akkutyyppinä LiFePo4 kun haluan turvallisen, runsaasti latauksia kestävän akun.

    Sitten kysymyksiin:

    - Onko kilometritavoite kuinka realistinen tuon kokoisella akulla?
    - Onko moottori ja akku hinta-laatusuhteeltaan hyviä, vai tietääkö joku parempia?
    - Olenko ymmärtänyt peukalokaasun toimintaperiaatteen oikein, eli moottori ei pyöri, jos kaasua ei paina ja moottorin tehoa voi säätää suht portaattomasti kaasusta. Liukkaalla kelillä voi lähteä rauhallisesti, vaihtamisen ajaksi kaasun voi tiputtaa käytöstä ja ajaessa kaasua pitää painaa koko ajan? Toiveissa olisi päivittää pyörän jarrut jossain vaiheessa hydraulisiin, jolloin vedon pätkäisy jarrukahvoista on vaikea toteuttaa, mutta peukalokaasulla moottorin saisi hetkessä pois päältä.
    Riippuu paljonko poljet avuksi. 15 Ah*36V=540 Wh Täydellä 250W avustusteholla ihan maksimi käyttöaika on 2h, 25 km/h -> 50km. Mäkisessä maastossa alamäissä ei tarvita avustusta, mutta silti 80 km jää luultavasti haaveeksi, jos avustus on kokoajan täysillä.


    ko setistä ei mitään kokemusta, joten nämä kokemukset napamoottorisaarjoihin ja ne ei välttämättä koske ko sarjaa. Kannatta kysellä myyjältä asiaa.

    pedelec+peukalokaasu on mun asentamissa sarjoissa ollut tai funktiolla, eli moottori avustaa, jos jompi kumpi pyytää tehoa. Olen ajellut ilman jarrukahvojen kytkimiä satoja kilometerjä ja ei se pieni viive polkemisen lopettamisessa ja avustuksen loppumisessa jarrutuksia haitannut. Hyvän jarrun teho on kuitenkin vähintään 10 kertaa avustuksen teho.

    Ideaalinen sarja olisi sellainen, jossa peukalokaasu ja pedelec on ja funkitolla, eli molempien pitää pyyttää tehoa, että sitä annetaan. En tiedä ko sarjasta kummalla tavalla se toimii. Pitkällä matkalla poljinanturi on mukavin. Vaikka kaasun painamiseen ei tarvita voimaa, niin peukku väsyy pelkästä paikallaanpidosta, jos käden asentoa ei saa muuteltua ajon aikana. Toki asentoa voi muuttaa, mutta sillooin avustus lakkaa. Käytännössä kaikki sarjat olen laittanut pelkällä pedelecillä.

  25. #85
    Moikka,

    Kerronpa omia kokemuksia sähköfillarista. Ennen kuin tilasin osat kiinasta, selvitin mitä oikeastaan halusin pyörältä. Halusin helpon asennettavan ja mahdollisimman muokattavan ratkaisun, eli mielellään softalla konfattavissa. Eli tilasin Magic Pie3:n kiinasta. Hubissa on sisäinen kontrolleri, joten ei tarvi ulkoisten kontrollereiden kanssa värkkäillä. Lisäksi USB softalla voi parametrisoida arvot kohdilleen.

    Eli lyhyesti speksit olivat:
    - MTB runko levareilla ja etujousella. Trek Marlin oli "halpis" ja juuri sopivan oloinen pyörä laatu rungolla. AL runko ei ole paras sähkikselle ku saa pelätä alumiinin ratkeamista vääntömomentin alla. Hyvin on kuitenkin kestänyt ku asensin turvaksi "apuraudat".
    - Akku selkään, kaikki turha pois pyörästä! Sopii myös pakkasella kurvailla, esim. -20 astetta ei ole ongelma. Kaatuessakin säköt katkeaa ku johto irtoaa (tää on tosi tärkeää!!!)

    Ylitehokas kittihän tää oli suomeen, mutta olen konffannut nopeusrajoittimen, vääntömomentin ja tehon pienemmäksi. Käsikaasu tästä tekee jo sinänsä laittoman, mutta oma terveys menee edelle. Pedelec antoi voimaa ihan miten sattuu ja käsikaasulla saa voimaa just niin ku haluaa (ei ole softa arpomassa kaasua). Käsikaasulla tää ei kuitenkaan liiku mihinkään, ellei ensin polje.

    Sähköfillari on tuonut paljon lisää pyöräilyharrastukseen. Monesti olen niin jumissa, ettei aina viitsi normipyörällä ajella ja sähkis pitää mut kiinni vielä pyöräilyssä. Periaatteena on ettei autolla ajella, ellei ole pakko :-) Sähkis on ykkösvalinta huonoille keleille, kun tulee lunta ja on vastatuulta enemmän kuin tarpeeksi. Työmatka-ajossa ihan verraton peli!!!! Yllätyksenä on tullut se, että kuinka laihduttavaa hommaa on ajella sähkiksellä. Pulssi pysyy rasvanpoltossa ja kaikki housutkin jo roikkuu päällä. Periaatteessa saa vetää safkaa ku leijona, eikä ees liho :-)

    Yleensä keskinopeus on ollut siinä 25-28km/h ja se on yllättävän nopea nopeus käytännössä! Luku näyttää pienelle, mutta yleensä esim. risteyksen jälkeinen kiihdytys on ihan eri tasoa, kuin normipyörällä. Välillä tuntuu "supermieheltä" ku ajelee sähkiksellä. Mun mielestä laillinen 25km/h on siis ihan OK, kun yleensä muut pyöräilijät menee noin 16-20km/h. Mä ajelen esim. krossarilla jotain 24-30km/h, mutta ainainen hiki on riesana :-) Oikeastaan krossarilla on vaikea ajaa alle 20km/h. Sähkärillä pysyy keskari helposti tuon 25km/h ja ei tuu kaamea hiki, kuten yleensä.

    Olen tilannut keskimoottorin ja hub moottori jää siis jatkossa talvikaudelle tai vaan varaosaksi. Hub moottorin ongelma on se kaamea massa takapyörässä, keskimoottorilla siitä pääsee eroon. Hub moottori on kuitenkin tarjonnut todella hienovaraisesti kaasua ja on ollut nautinnollinen ajella. Vakionopeuden säädin on ollut työmatka-ajossa ihan huippu. Ihmetellään sitten lisää ku uus motti on pyörässä ja voi vertailla hub moottorin kokemuksiin...

    Ohessa vielä videota...

  26. #86
    Haluan ottaa vielä kantaa kuinka vaarallista on sähköpyöräily. Tätä ei voi liikaa korostaa, mutta olen joutunut yllättävän moneen onnettomuuteen/ongelmatilanteeseen sähköpyörän kassa. Olen jopa alkanut miettimään rannesuojia, sekä hammas-suojia kypärän lisäksi.

    Pyörän massa, kiihtyvyys ja hidastuvuus ovat ne ongelmatekijät. Maastossa kaikki korostuu ja ketteryys katoaa saman tien ku siirtyy tieltä polulle. Kaikki tilanteet tulee tuplanopeudella ja oma reagointi on ku hidastetussa filmissä. Pyörä ei vaan taitu mutkissa ym. kuten normi pyörä. Toisaalta se on myös jännitys ku hyökkäilee mutkasta mutkaan :-)

    Maantiellä on erityisen tarkkana oltava koko ajan. Sivukadut, mutkat ja alamäet ovat erittäin vaarallisia. Mutkissa esimerkiksi pyörän paino suistaa helposti kuskin metsään. Oikeasti joudun jatkuvasti ongelmiin, varsinkin talvella! Jyrkät mutkat pitänee mennä jo kävelyvauhtia. Pyörä ei pysähdykkään ihan heti, jos tulee paniikki! Syynä on sähköjarru toiminto (jonkinlainen "ABS"), se tekee pienen viiveen ja sen kans on opittava elämään.

    Onneksi olen oppinut pikkuhiljaa ajeleen paremmin ja ennakoimaan ihan eri lailla ku normipyörällä.

  27. #87
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jcool Katso viesti
    Haluan ottaa vielä kantaa kuinka vaarallista on sähköpyöräily. Tätä ei voi liikaa korostaa, mutta olen joutunut yllättävän moneen onnettomuuteen/ongelmatilanteeseen sähköpyörän kassa. Olen jopa alkanut miettimään rannesuojia, sekä hammas-suojia kypärän lisäksi.

    Pyörän massa, kiihtyvyys ja hidastuvuus ovat ne ongelmatekijät. Maastossa kaikki korostuu ja ketteryys katoaa saman tien ku siirtyy tieltä polulle. Kaikki tilanteet tulee tuplanopeudella ja oma reagointi on ku hidastetussa filmissä. Pyörä ei vaan taitu mutkissa ym. kuten normi pyörä. Toisaalta se on myös jännitys ku hyökkäilee mutkasta mutkaan :-)

    Maantiellä on erityisen tarkkana oltava koko ajan. Sivukadut, mutkat ja alamäet ovat erittäin vaarallisia. Mutkissa esimerkiksi pyörän paino suistaa helposti kuskin metsään. Oikeasti joudun jatkuvasti ongelmiin, varsinkin talvella! Jyrkät mutkat pitänee mennä jo kävelyvauhtia. Pyörä ei pysähdykkään ihan heti, jos tulee paniikki! Syynä on sähköjarru toiminto (jonkinlainen "ABS"), se tekee pienen viiveen ja sen kans on opittava elämään.

    Onneksi olen oppinut pikkuhiljaa ajeleen paremmin ja ennakoimaan ihan eri lailla ku normipyörällä.
    Jos jarrukahvoissa ei ole katkaisinta ja moottorin katkaisu tapahtuu vain poljintunnistimeen perustuen, niin silloin tuollainen moottorin veto voi jatkua kai jopa sekunnin kunnes se lopettaa vetämisen.

    Aika rasittava sellainen varmasti maastossakin, kun ei se paino siirrykkään heti, koska veto jatkuu vielä hetken polkemisen lopettamisen jälkeen.

    Hyvässä sähkökitissä ilmeisestikkin pitäisi olla siis jarrukahvoissa katkaisimet sekä jonkinlainen momentintunnistin vielä sen polkemisentunnistimen lisäksi, jolloin se avustus olisi paremmin tarpeen mukaan.

    Mummopyörässähän nyt menisi hyvin yksinkertainenkin, mutta aktiivisempaan ajoon noita ominaisuuksia sitten enempi.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  28. #88
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    146
    Pikkunäppärä apulainen: http://www.electricbike.com/kepler-super-commuter/
    Parempi katsoa katua kuin katua...

  29. #89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Jos jarrukahvoissa ei ole katkaisinta ja moottorin katkaisu tapahtuu vain poljintunnistimeen perustuen, niin silloin tuollainen moottorin veto voi jatkua kai jopa sekunnin kunnes se lopettaa vetämisen.

    Aika rasittava sellainen varmasti maastossakin, kun ei se paino siirrykkään heti, koska veto jatkuu vielä hetken polkemisen lopettamisen jälkeen.

    Hyvässä sähkökitissä ilmeisestikkin pitäisi olla siis jarrukahvoissa katkaisimet sekä jonkinlainen momentintunnistin vielä sen polkemisentunnistimen lisäksi, jolloin se avustus olisi paremmin tarpeen mukaan.

    Mummopyörässähän nyt menisi hyvin yksinkertainenkin, mutta aktiivisempaan ajoon noita ominaisuuksia sitten enempi.
    Juuri näin! ja unohdin mainita, että omassa kitissä jarru kytkee moottorin generaattoriksi. Ylläri tulee silloin, kun jarruttaa kevyesti esim. jään päällä
    (en siis oikeasti halunnut jarruttaa, vaan hidastaa...). Takarengas voi olla sutissa ennalta määrätyn voiman mukaisesti (softassa voi konffata). Etuvetokittejä en siis välttämättä suosittele. Onneksi tänä talvena on ollut nastat alla, muuten olis ollut kaatumisia.

  30. #90
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jcool Katso viesti
    Haluan ottaa vielä kantaa kuinka vaarallista on sähköpyöräily. Tätä ei voi liikaa korostaa, mutta olen joutunut yllättävän moneen onnettomuuteen/ongelmatilanteeseen sähköpyörän kassa. Olen jopa alkanut miettimään rannesuojia, sekä hammas-suojia kypärän lisäksi.

    Pyörän massa, kiihtyvyys ja hidastuvuus ovat ne ongelmatekijät. Maastossa kaikki korostuu ja ketteryys katoaa saman tien ku siirtyy tieltä polulle. Kaikki tilanteet tulee tuplanopeudella ja oma reagointi on ku hidastetussa filmissä. Pyörä ei vaan taitu mutkissa ym. kuten normi pyörä. Toisaalta se on myös jännitys ku hyökkäilee mutkasta mutkaan :-)
    Ehkä on syytä muistuttaa, että magic pie on perusluonteeltaan 1 kW moottori. Paino ja hyrrävoimat sen mukaisia, vaikka siitä ei täyttä tehoa ottaisikaan. Tämä kommentti lähinnä sen takia, ettei joku luule, että kaikki sähköavusteiset meinaa lähteä käsistä, tai että fillarin ajettavuus muuttuisi radikaalisti sähkömoottorin myötä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •  
  • BB koodi on Päällä
  • Hymiöt ovat Päällä
  • [IMG] -koodi on Päällä
  • [VIDEO]-koodi on Päällä
  • HTML-koodi on Pois päältä