Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
Toiveissa olisi että sähköfillari-idea konkretisoituisi kuluvan kevään aikana (sikäli kun rahatilanne sallii), ja olisin kiitollinen jos joku asioista paremmin tietävä voisi kommentoida onko seuraavat suunnitelmat fiksuja.

Konvertoitava pyörä olisi Bullitt-tavarafillari. Moottoriksi olisi tulossa Bafang BBS-01 (8fun) http://www.greencycle.fi/product/133...¶moottorisarja todennäköisesti tuolta Greencyclesiltä. Akuksi sitten 15Ah 36V LiFePo-akku täältä: http://www.mtml-trading.de/produkte/...-15ah-lifepo4/

Akku saisi riittää noin 80km matkaan, tuon pidempiä päivämatkoja tuskin tulee tehtyä. Pyörän "raskauden" takia kapasiteetissä saisi olla hieman extraa, vaikka Bullitt kohtuu kevyesti kulkeekin. Asennus olisi tarkoitus tehdä kohtuullisen huomaamattomaksi (akulle+sähköille tulee omat DIY-kotelointiratkaisut). Akkutyyppinä LiFePo4 kun haluan turvallisen, runsaasti latauksia kestävän akun.

Sitten kysymyksiin:

- Onko kilometritavoite kuinka realistinen tuon kokoisella akulla?
- Onko moottori ja akku hinta-laatusuhteeltaan hyviä, vai tietääkö joku parempia?
- Olenko ymmärtänyt peukalokaasun toimintaperiaatteen oikein, eli moottori ei pyöri, jos kaasua ei paina ja moottorin tehoa voi säätää suht portaattomasti kaasusta. Liukkaalla kelillä voi lähteä rauhallisesti, vaihtamisen ajaksi kaasun voi tiputtaa käytöstä ja ajaessa kaasua pitää painaa koko ajan? Toiveissa olisi päivittää pyörän jarrut jossain vaiheessa hydraulisiin, jolloin vedon pätkäisy jarrukahvoista on vaikea toteuttaa, mutta peukalokaasulla moottorin saisi hetkessä pois päältä.
Riippuu paljonko poljet avuksi. 15 Ah*36V=540 Wh Täydellä 250W avustusteholla ihan maksimi käyttöaika on 2h, 25 km/h -> 50km. Mäkisessä maastossa alamäissä ei tarvita avustusta, mutta silti 80 km jää luultavasti haaveeksi, jos avustus on kokoajan täysillä.


ko setistä ei mitään kokemusta, joten nämä kokemukset napamoottorisaarjoihin ja ne ei välttämättä koske ko sarjaa. Kannatta kysellä myyjältä asiaa.

pedelec+peukalokaasu on mun asentamissa sarjoissa ollut tai funktiolla, eli moottori avustaa, jos jompi kumpi pyytää tehoa. Olen ajellut ilman jarrukahvojen kytkimiä satoja kilometerjä ja ei se pieni viive polkemisen lopettamisessa ja avustuksen loppumisessa jarrutuksia haitannut. Hyvän jarrun teho on kuitenkin vähintään 10 kertaa avustuksen teho.

Ideaalinen sarja olisi sellainen, jossa peukalokaasu ja pedelec on ja funkitolla, eli molempien pitää pyyttää tehoa, että sitä annetaan. En tiedä ko sarjasta kummalla tavalla se toimii. Pitkällä matkalla poljinanturi on mukavin. Vaikka kaasun painamiseen ei tarvita voimaa, niin peukku väsyy pelkästä paikallaanpidosta, jos käden asentoa ei saa muuteltua ajon aikana. Toki asentoa voi muuttaa, mutta sillooin avustus lakkaa. Käytännössä kaikki sarjat olen laittanut pelkällä pedelecillä.