Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
Laitoinpa sitten palautetta Jyväskylän poliisilaitokselle tuosta " suojatiestä ".

Palaute koskee alla olevaa tiedotetta ja erityisesti siinä mainittua " suojatietä ".
Miksi tiedotteessa puhutaan vain suojatiestä, vaikka kaikki kyseisessä paikassa olevat suojatiet (Liikenneympyrässähttp://goo.gl/maps/Nj1uk)ovat myös pyörätien jatkeita.
Eikö poliisi tiedä mikä on pyörätien jatke. Miten se merkitään nyt ja vuoden 2017 jälkeen. Vai miksi näissä tiedotteissa puhutaan aina vain suojateistä ?
Pelkistä suojateistä puhuminen saa aikaan sen että julkisessa keskustelussa nousee aina syyttävä sormi pyöräilijöitä kohtaan " Suojatiellä ei saa ajaa pyörällä " vaikka todellisuudessa kuten tässäkin tapauksessa pyöräilijä ajoi pyörätien jatketta pitkin.
Tämän lisäksi tässäkin ja monessa muussakin tiedotteessa olisi hyvä mainita se että kuka oli väistämisvelvollinen.
Tultiinko kolmion, Stop merkin takaa vai oliko väistämisvelvollinen kääntyvä ajoneuvo, tai tuliko parkkipaikalta, pihatieltä, huoltoaseman pihalta tai muulta vähäiseltä tieltä ollen näin väistämisvelvollinen.
Kyseisessä kohdassa auto on ollut jokatapausessa väistämisvelvollinen pyöräilijään nähden koska tullessaan liikenneympyrään siinä on kolmiot autoille tai jos on ollut poistumassa liikenneympyrästä niin on ollut väistämisvelvollinen koska ympyrästä poistuvan on kääntyvä ajoneuvo.
Toivon saavani vastauksen näihin kysymyksiin ja toivon samalla myös tarkkuutta näihin tiedotteisiin.
Ystävällisin terveisin Työmatkapyöräilijä Santtu Lindroos
Tänään sain vastauksen Jyväskylän poliisilta koskien edellämainittua palautetta. Peukku poliisille siitä.

Hei,

ja kiitos palautteestasi. Tiedotteemme herättävät usein kommentteja, tosin tästä asiasta en muista, että kukaan olisi aikaisemmin meille palautetta antanut.

Ensiksi täytyy todeta, että poliisissa työskentelee erilaisia asiantuntijoita. Jo pelkästään liikenteen osalta voi yksi poliisimies olla "erikoistunut" johonkin yhteen tiettyyn osa-alueeseen. Sellainen voi olla esimerkiksi kevyt liikenne tai raskas liikenne. Se ei tietysti tarkoita sitä, etteikö perustietämystä myös muista meille kuuluvista asioista tule olla olemassa.

Teemme tiedotteita päivittäin, itse asiassa Keski-Suomen poliisilaitos on esimerkiksi vuoden 2012 aikana tuottanut lähes 10 % kaikista poliisin tiedotteista. Joukkoon mahtuu sekä hyviä, että huonoja tiedotteita. Yleensä näiden lyhyiden tiedotteiden asiat kerätään meillä palvelupäivystyksessä, jossa ne kirjoitetaan valmiiksi ja joku päällystöön kuuluva ne hyväksyy ennen niiden lähettämistä. Tässä prosessissa on selvää, että kukaan ei pysty jokaisessa asiassa olemaan asiantuntija. Yritämme kuitenkin parhaamme.

On tärkeää, että kerromme asioista myös muutoin, kuin vain tiedotteissamme. Erityisesti kevyen liikenteen osalta kouluissa tehtävä valistus on tärkeää. Myös kesäaikaan liikkuvat polkupyöräpoliisit jakavat asiantuntemustaan kaduilla sekä aina aika ajoin mediassakin.

Tiedotteemme ovat siis vain yksi pieni osa viestintäämme. Se on tärkeä osa, mutta määrällisesti niin suuri, että jokaista sanamuotoa emme pysty viilaamaan täysin oikeaksi. Olen pahoillani, jos olemme antaneet vääränlaista informaatiota. Uskoisin kuitenkin, että oheen liittämästäsi tiedotteesta käy hyvin selville se, että ainakaan pyöräilijässä ei tässä tapauksessa ole vikaa ollut. Meidän täytyy kuitenkin olla tarkkana mm. sen kanssa, kuinka kerromme esim. väistämisvelvollisuuksista onnettomuustilanteissa. Jokainen tapahtuma päätyy jollain tapaa oikeudellisesti arvioitavaksi, ja usein todistajan kertomus poikkeaa jälkikäteen tilanteeseen tulleen henkilön käsityksestä tapahtumista. Puolueettoman käsittelyn varmistamiseksi emme voi puhua syyllisyys kysymyksistä oikeastaan yhtään mitään tiedotteissamme. Tämä on meiltä kielletty jo ihan lakitekstissä.

Eli lyhyesti vielä totean sen, että tiedotetta ei tehdä tapahtumapaikalla, eikä meillä ole mahdollisuutta tarkistaa esim. liikennemerkkien tai opasteiden sijaintia jokaisen tapahtuman osalta tiedotteita tehdessä. Tarkoituksemme on antaa tapahtumista yleiskuvauksia. Usein kysymyksiä herättää liian tarkasti laaditut tiedotteet, jossa jokin sanamuoto tai lakitermi tai muu sellainen on vääntynyt merkitykseltään vääränlaiseksi.

Yritämme siis jatkossa parantaa tiedotteidemme tasoa myös kevyen liikenteen uutisoinnin osalta, sen mukaan mitä voimme työntekijöiltämme kohtuudella vaatia.

Kiitos palautteestasi ja hyvää talven odotusta,

Ystävällisin terveisin
Tuomo Korhonen
komisario
Keski-Suomen poliisilaitos, Jyväskylän pääpoliisiasema
Esikunta- ja hallintolinja, Suunnittelu- ja Viestintäyksikkö
Puh: 071 874 8631
Urhonkatu 1, PL 59, 40101 Jyväskylä
tuomo.korhonen@poliisi.fi