GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 10 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 9 10 11 12 20 60 110 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #271
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Solumuoveista mä käyttäisin tätä, se on umpisoluista, elastista sekä kestää kovaa painetta ja palautuu muotoonsa.

    Kävin tänään ajamassa märässä ja kuraisessa keskuspuistossa niin täytyy sanoa että Knard yllätti mut positiivisesti pidollaan, n.0,4baarin paineilla meno oli tasaista juurakossa, liejussa, pitkospuilla sekä kalliolla.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  2. #272
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Solumuoveista mä käyttäisin tätä, se on umpisoluista, elastista sekä kestää kovaa painetta ja palautuu muotoonsa.
    Onko kellään tietoa löytyykö vastaavaa Motonetista tai Biltemasta?

    Tuli vastaus tikettiiin On-Onelta:

    Hi,

    I am fresh out of ideas.

    I have sought advice from our head mechanic and he is unaware why this would be the case.

    We could look into getting them back here to inspect but if they are found not to be faulty it could work out quite expensive for you.

    Regards

  3. #273
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hissitolppa Katso viesti
    Onko kellään tietoa löytyykö vastaavaa Motonetista tai Biltemasta?
    Eiköhän se perus retki makuu alusta ole aika vastaavaa.

  4. #274
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Eiköhän se perus retki makuu alusta ole aika vastaavaa.
    Omien kokemusten perusteella solumuovinen makuualusta ei oikein sovellu tähän käyttöön, koska se paineen alaisena painuu kasaan eikä palaudu paineen pienentyessä.Eli yhdellä kaistaleella saa renkaan nousemaan kertaalleen vanteelle. Seuraavalla kerralla pitäisi olla uusi kaistale.Joten vinkit paremmasta "closed cell foam" -tyyppisestä materiaalista olisi tännekin tervetulleita
    a-o muokkasi tätä : 30.10.2013 at 16.36 Syy: typo

  5. #275
    mutanaama Guest
    Herkkopereksellä oli tähän(kin) aivan loistava vinkki, en vaan löydä sitä mistään.[edit] http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...87#post2006487

  6. #276
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Mitenköhän muuten luulette toimivan esim. tuon Herkon tubeles konversio tuossa mun combossa jossa ei tahdo renkaat pysyä vanteilla ilman tuota erkkaa? Hieman rupes houkuttelemaan kokeilemaan jotta miten kävis. Ei kai noi erkat siellä mitään haittaa?

  7. #277
    mutanaama Guest
    Kokeilisin ensin erkan kanssa, jos ei toimi, niin sitten ilman.

  8. #278
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    98
    Nyt täytyy kyllä kehua 120TPI Hüsker Dü rengasparia. Ovat ajossa tubeleksena halkaistulla sisurilla ja kehinä Marge Lite.

    Lähdin erittäin ennakkoluuloisesti keskuspuistoon ajamaan liejulenkkiä ja oletin että tulee olemaan monta jännää hetkeä pidon kanssa.
    Suuri yllätys oli se että kolmen tunnin lenkin saldona oli vain pari tilannetta, jossa rengas lipsahti niin että tuli täytenä yllätyksenä. Toinen niistä oli vielä vanteen peittävässä kuravellissä, jonka alla olikin yllättäen juuri hieman viistosti. Puski hieman väärään suuntaan, mutta nopea korjausliike pelasti eikä tarvinnut kaatua.

    Kokeilin muutamaan kertaan tahallisesti saada sutaistua kalliolla, mutta yllättävän sitkeästi sitä pitoa löytyi jos vain painoa oli renkaan päällä. Toki perää keventämällä sai muutamat sutaisut aikaan, mutta se oli odotettavissa.
    Ainoa heikko kohta Hüsker Dülle on syvä mutavelli, jossa rengas ei saa pohjaan mitään kontaktia. Niissä paikoissa huomasi että jos liikaa runttaa niin saa suditeltua kunnolla, mutta pienillä vaihteilla ja rauhallisella pyörittämisellä niistäkin paikoista selvittiin ilman pysähdyksiä.

    Hieman houkuttelisi hommata Nate takarenkaaksi että saisi löysässäkin mudassa kunnolla pitoa, mutta siirtymillä joutuisin ajamaan Naten nappulat sileiksi ehkä turhankin nopeasti.
    Hüskerit ovat yllättävän hyvä yhdistelmä yleistä rullaavuutta kovemmilla alustoilla ja pitoa metsässä.

    Paineina oli käytössä sellaiset että kun ajovarustetun kuskin ja pyörän yhteispaino on noin 90kg tulee renkaan kuvion painua lähes kokonaan maahan kiinni kun kuski on pyörän selässä. Edessä hintsun enemmän ilmaa ettei tule juuret tai kivet vanteelle, mutta perusajatus on ajaa sellaisilla paineilla että olisi kuvio tontissa jatkuvasti.

  9. #279
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    172
    Onko kokemuksia 45NRTH Dillinger-kumeksista, on vissiin ainoa läskiluokan nastakumit. Toinen vaihtoehto olis vissiin tuo Escalator ja nastoittaa TIKAN nastoilla. Nortin nasta ilmeisesti tasapäinen ja TIKAN nasta piikkikärkinen.
    Kysymyksenä siis lähinnä, antaako tuo merkittävää pitoetua läskiluokassa, normaali rengaskoolla on itselläkin kokemusta. On vaan melko suolainen paketti "kokeilla", saa melkein rengassarjan pirssiin...

  10. #280
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    Escalaattorit on ajossa. Viime talvena ajoin ensin ilman nastoja ja sitten liukkaille hommasin Tikat. Renkaathan on kalliit, mutta nastat melko edulliset. Muistaakseni 500 nastaa kotiin toimitettuna n. 30€. Laitoin 200 nastaa/rengas, oli helppo tökkiä nastaraudalla ja oli ensimmäinen nastarengas mulla, josta ei ajossa lähtenyt yhtään nastaa. Keväällä nypin nastat pois ja sitten kesäksi laitoin Knardit, kun epäilytti Escalaattorin kestävyys kesäajossa.
    Syksyllä Knardit alkoivat lipsumaan ja nyt taas Escalaattorit, joissa tuntuu olevan hieman enemmän pitoa.

    Liukkaalla jäällä läskirengaskin lipsuu, ehkä leveällä tassulla pysyy kuitenkin paremmin pystyssä. Olen ajanut aiemmin talvella WXC:llä, Freddies litellä sekä 3" Gazzoilla .

    Jääkeleillä on kiva olla nastat.

  11. #281
    mutanaama Guest
    Mä nastoitin Husker Du:t, ja erittäin hyvin toimi. Nastat fillariosasta, reikä nappulaan dremelillä. Nastan upotin nahkapaskalla ja liukkarina TipTop 2000 liimaa. Taisi yksi nasta irrota talven aikana. Jonnekin taisin laittaa projektista kuvia.[edit] http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...06#post1956906. Seuraavassa renkaassa käytin lestinä Parkin fillaritelineeseen kiinnitettyä kahvakuulaa, joka helpotti tilannetta huomattavasti. Nastoja renkaassa on joku 120kpl, eikä vaikuta rullaavuuteen/painoon juuri mitenkään. Mitkään älyttömän pitävät kaahailussa nuo ei tietenkään ole, mutta normiajossa ei pieni jää aiheuta sydämentykytyksiä.
    mutanaama muokkasi tätä : 01.11.2013 at 11.52

  12. #282
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Viimeinkin tiketti saatiin suljettua On-Onen kanssa. Lähettävät mulle uuden satsin Floatereita varsin edulliseen hintaan. Aiemmin tuli arvottua On-Onen takuu käytäntöjä mutta kyllä nyt voi ainakin sanoa, että homma toimi varsin mallikkaasti. Diilinä oli vähän niinku, et kokeillaan nyt jos olis renkaista kiinni kun ei vanteella pysy ja jos ongelmat jatkuu niin vaihdan suosiolla kehät joihinkin muihin.

  13. #283
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    172
    Timppa H oletko katsonut/tutkinut onko Escalaattorin nastareikä pelkkä lieriö vai onko reiässä nastan laipalle levennys.
    Tuo Mutiksen idea nastoittaa Husker Du voisi olla toteuttamiskelpoinen, jos Escalaattorissa ei ole levennystä nastan laipalle.

  14. #284
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Alkuun oli noita vanteella pysymisongelmia Konassa kun ei Nate tahtonut toiselta reunalta pysyä vanteella edessä.. Tuubiliima ongelmapuolen reunaan ja tänään 40km 0.4bar paineilla metsäajoa ja rengas pysyi kuin liimattu
    The end of the road is just the beginning...

  15. #285
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Turku->Pori
    Viestit
    1.968
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hissitolppa Katso viesti
    Viimeinkin tiketti saatiin suljettua On-Onen kanssa. Lähettävät mulle uuden satsin Floatereita varsin edulliseen hintaan. Aiemmin tuli arvottua On-Onen takuu käytäntöjä mutta kyllä nyt voi ainakin sanoa, että homma toimi varsin mallikkaasti. Diilinä oli vähän niinku, et kokeillaan nyt jos olis renkaista kiinni kun ei vanteella pysy ja jos ongelmat jatkuu niin vaihdan suosiolla kehät joihinkin muihin.
    Mielenkiintoista... mulle eivät ole vielä vastanneet mitään, en tiedä mitä he oikein tutkivat näin kauan sitä räjähtänyttä kumia...

  16. #286
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tompula Katso viesti
    Timppa H oletko katsonut/tutkinut onko Escalaattorin nastareikä pelkkä lieriö vai onko reiässä nastan laipalle levennys.
    Tuo Mutiksen idea nastoittaa Husker Du voisi olla toteuttamiskelpoinen, jos Escalaattorissa ei ole levennystä nastan laipalle.
    Kyllä siellä pohjalla levennys on.

  17. #287
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    172
    Jostain syystä vaikuttaa että talouskassaan tais tulla lovi....

  18. #288
    Kuis paljon Floaterit venyykään jos pistää pariksi yöksi hieman enempi painetta? Sisureiden kanssa mun Floaterit ovat noin 95mm leveydeltään, onko tämä ihan normaalikoko vai saisiko tuosta vielä leveämmäksi ilman vanteiden vaihtoa?

  19. #289
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Nyt sen ehkä jo uskaltaa sanoa, että tuntuu toi erkka oikeasti toimivan. Reilut 100km tullut maastoa rymyttyä nyt ilman mitään ongelmia. Edessä 0,4bar ja takana 0,47-0,55bar(Schwalben mittarilla). Uskoisin et pysyy hieman matalammillakin paineilla, mut ei tuosta enää oikein uskalla pudottaa ettei lyö juuret ja kivet vanteille useammin.

    Floater renkaana on kyllä mun mielestä ollut hyvä. Ei ole tietenkään mitään verrokkia, mutta ne paikat joissa tuo on lipsunut pelottavasti on ollut semmoista kalliota jossa on se sammal/lieju kalvo jossa ei sitten pidä kyllä yksikään rengas.

  20. #290
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reappear Katso viesti
    Kuis paljon Floaterit venyykään jos pistää pariksi yöksi hieman enempi painetta? Sisureiden kanssa mun Floaterit ovat noin 95mm leveydeltään, onko tämä ihan normaalikoko vai saisiko tuosta vielä leveämmäksi ilman vanteiden vaihtoa?
    Ei yhtään. Piruuttani kokeilin kun joku väitti, että toimisi. Järjellä ajatellen pitää olla valmistusvika jos mitenkään merkittävästi venyy.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  21. #291
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Ei yhtään. Piruuttani kokeilin kun joku väitti, että toimisi. Järjellä ajatellen pitää olla valmistusvika jos mitenkään merkittävästi venyy.
    Bud ja Lou venyivät luokkaa sentin verran...

  22. #292
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Bud ja Lou venyivät luokkaa sentin verran...
    Virheellisellä mittausmenetelmällä saa virheellisiä tuloksia.

    Mittasitko renkaan ympärysmitan ennen ja jälkeen? Helposti uskon, että renkaan muoto ja asettuminen vanteelle voi muuttua, mutta itse renkaan venyminen on korkeintaan murto-osia tuosta.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  23. #293
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Virheellisellä mittausmenetelmällä saa virheellisiä tuloksia.

    Mittasitko renkaan ympärysmitan ennen ja jälkeen? Helposti uskon, että renkaan muoto ja asettuminen vanteelle voi muuttua, mutta itse renkaan venyminen on korkeintaan murto-osia tuosta.
    Kai se on sitten se muoto joka muuttuu. Toisaalta noi kasvaa edelleen sekä leveys- että korkeussuunnassa jos laitan vaikkapa 2 bar painetta. Ensimmäisellä kerralla osa muutoksesta vaan jäi pysyväksi kun antoi paineiden olla pari päivää.

    Ei tuo mikään uusi juttu ole. Moni on saanut huomata että renkaat, jotka uutena mahtuivat runkoon, eivät enää paineiden noston jälkeen mahdukaan pyörimään.

  24. #294
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ei tuo mikään uusi juttu ole. Moni on saanut huomata että renkaat, jotka uutena mahtuivat runkoon, eivät enää paineiden noston jälkeen mahdukaan pyörimään.
    Ilmiö on hyvinkin tuttu, mutta mieluummin puhutaan siitä oikealla nimellä. Tein kokeilun Fattyn renkailla kun piti selvittää mihin muotoon ne menevät ja paljonko jäisi takana varaa (eli ottaako kiinni ketjuun pikkurattaalla). Lisäksi kiinnostaisi laittaa taaksekin mahdollisesti joku leveämpi rengas jos vain tila antaa myöden.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  25. #295
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Kyllähän tuolla Ameriikan foorumilla on ollut juttua noista Bud ja Loun "venymisistä" tai jos jorkut haluaa mielummin puhua muodon muutoksesta niin silloin ne on muuttaneet muotoaan isommiksi *sarkastinen hymiö*. Ekaksi ne mahtuu esim. Muklukkiin 0,5baarin paineilla ( ei ota kiinni sivusta eikä takahaarukan etuosaan) mutta auta armiasta kun niihin on tyrkätty 2 baarin asennuspaineet ja annettu olla yön yli, niin kas kummaa ne ei enään mahdu pyörimään 0,5 baarin paineilla. Tämän kaltaisia kuvia muistan nähneeni sielä joskus vuosi sitten.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  26. #296
    Laitoin viime yöksi 2 bar paineet Floatereihin ja aamulla tarkastelin tulosta. 2 bar paineilla toki olivat muutamia millejä leveämmät, ja paineiden lasku ajopaineisiin tasasi sen ja lopputulema oli että ehkä 2mm leveni rengas. Tuokin voi mennä pahimmassa tapauksessa mittausvirheen piikkiin. Ei mitään mullistavaa siis.

  27. #297
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Onko kukaan kuullut vieläkään huhuja milloin ne Spessun renkaat tulee myyntiin, tosin ei ole Spessun pyöriäkään vielä kuluttajilla?

  28. #298
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Onko kukaan kuullut vieläkään huhuja milloin ne Spessun renkaat tulee myyntiin, tosin ei ole Spessun pyöriäkään vielä kuluttajilla?
    Kävin lokakuussa Bike Companyssa ja siellä sanottin, että joulukuussa pitäisi tulla heille hyllyyn.

  29. #299
    Liittynyt
    10/2012
    Viestit
    141
    Jatketaas tällä puolella fatbike-ketjussa aloittamaani Fattyn tubeless-projektia.

    Päätin valita ghettotubelessin ja siirtyä schraderiin, joten ostin 20" sisäkumit schrader-venttiilillä. Sitten vain eturengas irti ja palasiksi, venttiilinreiän poraus 8,5 mm:n terällä ja halkaistu sisäkumi päälle. Sen vanteessa olevan vaaleanpunaisen vannenauhan jätin sisurin alle.

    Todella helppo homma tähän asti ja 20" sisäkumikin osoittautui erittäin sopivan kokoiseksi. Reunoja ei tarvinnut leikata yhtään vaan se oli kooltaan kuin mittatilauksena tehty. Olisi ehkä saanut olla muutaman millin leveämpikin, mutta hyvin se yletti vanteen reunoille.

    Sitten vain ulkokumi paikalleen ja kompuralla ilmaa. Tässä kohtaa alkoi sitten ilmetä ongelmia. En saanut rengasta mitenkään ottamaan paineita vaikka miten yritin painella kumia erinäisillä tavoilla.

    Päätin tästä huolimatta jatkaa eteenpäin ja kaadoin renkaan sisään 2 mitallista Stania. Sitten vain pyörittelyä ja ilman pumppaamista niin että kompura hehkui punaisena. Alkuun ei meinannut tapahtua mitään ja tilanne vaikutti jo toivottomalta kunnes kumi yhtäkkiä otti ja alkoi tiivistyä. Laitoin kovat paineet ja sen jälkeen pyörittelin ja pompottelin rengasta pitkän aikaa. Aika paljon litkua vuoti pihalle, mutta kyllä siitä ihan tiivis tuli. Lopuksi laitoin sen paikalleen ja ajoin pienen lenkin pihalla.

    Nyt pitää toivoa, että renkaassa on ilmat tallessa vielä huomenaamullakin. Jos on niin sitten sama operaatio takarenkaalle.

    Kuinka paljon litkua kannattaisi pistää? Laitoin 2 mitallista, mutta sitä valui sen verran hukkaan ettei jäljellä ole enää varmaan juuri mitään. Ainakaan rengasta heiluttelemalla ei kuulunut yhtään loisketta renkaan sisältä. Ei varmaan ole liioiteltua jos laittaisi vielä toiset 2 mitallista?

  30. #300
    Hmm... sattumalta juuri kävin itse laittamassa takarenkaan tubeless muotoon. Olin hakenut eilen clasulta niiden järeintä ilmastointiteippiä jota ajattelin kokeilla tässä projektissa. Laitoin ohutta makuualustaa pohjalle ja teippasin tiiviiksi, tai no niin tiiviiksi kun jaksoin siinä. Sitten Floater kehälle ja laitoin nyt varmuudeksi lillumaan nelisen mitallista Stan'sia. Lattiapumpulla ilmat menivät helposti ja rengas sujahti vanteelle helposti. 4 mittaa Stan'ssia mittasin siksi että muistin jonkun sanoneen että 29" rengas tiivistynee hyvin 2 mitallisella, tuplat tuohon pitäisi riittää hyvin Floaterille

    Aluksi hieman suhisi mutta reippaasti (1,2bar) painetta ja villeimmät tanssikuviot kiekon kanssa niin suhina loppui alkuun. Sitten yllättävästi vanteen saumakohdan reunoista alkoi hieman suhista, mutta Stan's tiivisti nuo kohdat nopeasti. Muutama minuutti odottelua ja kaikkialla oli hiljaista. Pudottelin paineet noin 7.6 psi tienoille ja testailin pihalla. Ei mitään valittamista!

    Nyt sama kuin mxv:llä eli odottelu aamuun ja tilannekatsaus.

    Eturengas sit samalla tavalla jos tämä natsaa. Tosin teippailut hoidan huolellisemmin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •