Eli ei tee mittää ja baanalle? Jostain sattu joskus silmään vastaavia tapauksia, ni on teräksinen runko laitettu. Mutta jos tuollein pärjää niin aina parempi
Eli ei tee mittää ja baanalle? Jostain sattu joskus silmään vastaavia tapauksia, ni on teräksinen runko laitettu. Mutta jos tuollein pärjää niin aina parempi
Kyseessä ei selvästikään ole kovinkaan syvät kolot kun kerran "tuntuu hyvin sormella". Sitten on ongelmaa kun ne pureutuu niin syvälle että vaihteiden vaihto takkuaa tai vapaaratasrunko alkaa näyttää siltä ettei se ehkä kestä ajoa.
Muista että pakka pitää olla melko kireällä. Shimano kertoo 30-50nm, eli aika reipas momentti.
Kyllä minä viilaisin kolojen ympäriltä purseet pois. Noissahan pitäs käyttää paremmanpään pakkoja ,ettei noin pääse tapahtumaan. Oliko nyt XT ja siitä parempaa ,mitä se sramilla sit onkaan. SLX pakka ainakin syö hopen alumiinivapaarattaan ihan paskaks.
Muistaakseni Hopen sivuilla on jotain ohjeistusta tästä.
syklopaatti muokkasi tätä : 28.10.2013 at 12.58 Syy: typo
- Fear is a mindkiller -
XT on yksi pahimmista porautujista. Siinä rattaat on seuraavanlaisissa nipuissa isoimmasta rattaista pienimpään: 3-3-1-1-1-1
SLX:ssä taas vastaavasti menee näin: 3-5-1-1
http://www.shimano-nordic.com/media/...9830704675.pdf
http://www.hallmansports.se/media/te...9830758377.pdf
EDIT: XTR kenties vielä pahempi? 2-2-2-1-1-1-1
http://www.shimano-nordic.com/media/...9830708778.pdf
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Mistäs hitosta saan selville mikä pakka tuossa nyt on.?
samu88 muokkasi tätä : 29.10.2013 at 11.07 Syy: Typo
^siis kysytkö, että mistä sä saat selville mikä pakka sulla on? Otat pakan irti ja katsot, on se tieto sinne johonkin präntätty, olisko ollut lukkorenkaassa(kin).
Asiaan: mulla on ollut Hopen navoissa XT- ja SLX-pakkoja, kummatkin pureutuu kasettirunkoon ja SLX selvästi lujemmin. Joskus on hieman joutunut hieman askartelemaan rattaita irti, mutta muuten asia ei ole ollut isompi ongelma. Isoimmat kolot olen viilannut joskus.
Juu sitä juuri. En ainakaan rattaista löytänyt, mutta pitänee tuo lukkorengas tsekata. Mitkäs pakat ei sitten pureudu kovin kovasti?
Kysytään nyt täältäkin, eli vanhat kiekot myyty, ja etsiskelen "uusia" ja leveämpiä enskakiekkoja ja budjetti on tuossa 300e molemmin puolin. Onko jotain todella hyvää tarjousta jossakin, vai kyttäänkö käytettyjä? 15/12x142 navoille siis, ja entiset oli 21mm sisäleveydeltään.
E: Tuli sitten naapurikaupungista haettua Flow Exät Hopen navoilla
samu88 muokkasi tätä : 25.11.2013 at 21.49
Mitä eroa on suoravetopinnoilla ja normaaleilla, onko vielä jonkun muun tyyppisiä olemassa?
Sent from SGS2
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Suoravetopinnat on suorat ja normipinnoissa on koukku
tässä
ja tässä
Suoravetopinnat vaatii eri navan kuin tavalliset J:n malliset. Normipinnat käy kaikkiin norminapoihin. Suoravetopinnojen sopivuudesta eri napoihin en tiedä. Varmasti näiden lisäksi on jotain valmistajakohtaisia erikoispinnoja myös.
Oukei, tämäpä selvitti! Jatketaan vielä, että mikä on näitten molempien edut/haitat?
Sent from SGS2
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Suoravetopinnojen uusiminen saattaa mennä vaikeaksi varastosaldojen takia, jos jotain erikoisen kokoisia, hinta per pinna saattaa pompsahtaa, J bendejä saa paljon helpommin oikeamman mittaisina.
Itsellä nyt parit kiekot olleet missä on käytetty 'merkkikohtaisia' suoravetopinnoja ja ei enää ikinä
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Mokempia suoraveto sekä normi pinnoja voi kätevästi ostaa kiekkosetin yhteydessä valmiiksi varastoon jos sattuu menemään poikki
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						*molempia tarkootin
Onkos kenelläkään foorumilla Light Bicyclesin hiilikuitukiekoista kokemuksia? Mielestäni ei nyt niiiin pahan hintaiset ole, kun All-mountain versiot maksaa 528 dollaria parilta ja painoa löytyy 1345g. Dh-kiekot taas kympin kalliimpi ja 80g painavampi
http://www.light-bicycle.com/carbon-...in-bike-wheels
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						eihän suomessa kukaan varastossa pidä mitään, esim. varaosia autoon
samalla ku tilaa kiekot niin kätevästi saa pinnoja
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Ostin viime kesänä Cube Acid 29er jäykkäperän ja meinasin täältä kysyä hieman neuvoa parempien kiekkojen hankinnassa. Fillarin mukana tullut halpis shimano vapaaratas räjähti alle 100 kilometrin ja haluaisin jotain kestävempää tilalle, vaikka takuusta uusi tulikin. Napoina olen ajatellut DT Swiss 350, sillä se se ei ilmeisesti pidä samanlaista mekkalaa kun hope tai stan's napojen vapaaratas ja lisäksi sitä on saatavilla centerlock versiona, jolloin säästyn uusien levyjen ostolta.
Vannevaihtoehdot olen rajannut kolmeen vaihtoehtoon:
Stan's Arch Ex ( sislev 21 mm, paino 460g )
Stan's Flow Ex ( sislev 25.5 mm, paino 545g )
WTB Frequency i23 ( sislev 23 mm, paino 523g )
Olen ~90 kiloinen 192 senttinen kuski, eli ihan hepposet ei vanteet voi olla. Ajaminen on tuollaista aloittejian rymistelyä metsäpoluilla ja kallioilla.
Mitä luulette, olisikohan tuo WTB minulle noista paras? Onko tuo Flow jo liian leveä ja lähempänä downhill kiekkoa? Alkuperäisen kiekot ovat sisäleveydeltään 19 mm ja olisihan tuohon kiva hieman leveämmät laittaa tilalle.
Missähän muuten olisi PK seudun (lähinnä Helsinki) edullisin kiekkojen kasaus?
Flow ex on enemmän enduroon/alamäkeen suunnattu, mutta ei mikään estä etteikö niitä voisi perus polkuajelussakin käyttää.. Kyllähän nuo Arch ex on gramman viilaajalle parempi vaihtoehto ja vielä passelin levyiset tubeless-käyttöönkin..
The end of the road is just the beginning...
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Millä tavalla tarkoitat passelit tubeless käyttöön? Eli minkä levyiset tuossa parhaiten toimii?
Ostin pyörään spessun butcher/purgatory control renkaat jotka on nyt sisäkumien kanssa, mutta ajattelin uusilla vanteilla kokeilla tubelessina.
Tuleekohan tuosta sitten kuinkakin paljon raskaampi polkea jos kumin kosketuspinta leviää?
Eiköhän Stans:n vanteet passaa tubeless rengastukseen mainiosti. Niistä mulla ei ole käsitystä mutta WTB:n i23:n edeltäjistä kyllä, vallan mainiosti pysyy makkarankuoren veroinen Furious Fred niillä vaikkei ole tubeless-käyttöön valmistajan mukaan sopivat. Ja tuo WTB:n rakenne on luja.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Leveemmällä vanteella pysyy leveä rengas paremmin paikoillaan, ei taitu alle tai burbbaile.. En usko että tuo renkaan profiili hirveemmin vaikuttaa rullaavuuteen tai en itse ainakaan muista että olisin huomannut jotain eroa, mutta tubelessina kyllä rullaa paremmin ja tarjoaa paremman pidon maastossa..
The end of the road is just the beginning...
kuinka kevyttä ja kestävää am-settiä saisi 27.5 koossa, n. 400e budjetilla TAI n. 600e budjetilla? Tuo takanapa aiheuttaa hieman päänvaivaa, kun aika monessa mainittu pelkkä x12, ja tartteis olla 135x12.
http://superstar.tibolts.co.uk/produ...roducts_id=605 taitas olla euroina aika liki 400 rahteineen..
Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
27.5 Crossmax Enduro -setti Bike-Discountissa 739€ ja 135x12 natsaa. Mutta kustannustehokkain taitaa olla toi Kemiztin linkittämä setti. Kolmas vaihtoehto olis ns. perussetti, eli Hope Pro 2 Evo + DT Comp + haluamasi vanne, esim. Flow EX. Näitä on monessa paikassa valmiina tai sitten voi ostaa palikat erikseen ja kasauttaa jossain. Hinta luultavasti kuitenkin jonkin verran enemmän kuin Superstarin setillä.
Kirjanmerkit